درفک گیلان - سفری بر فراز ابرها در منطقه درفک
زهرا نیرومند 1402/08/07 483 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

گیلان یکی از زیباترین استان‌‎های کشورمان است. این استان چشم‌اندازهای طبیعی شگفت ‏انگیزی دارد و در فصل‌های مختلف سال پر از گردشگر می‌‎باشد. سالانه تعداد زیادی از مردم ایران به گیلان سفر می‌کنند تا از سواحل زیبا و دیدنی، جنگل‌های انبوه و سرسبز و ییلاق‌های خوش‌ آب‌ و هوای این استان بازدید کنند و روزهای خوب و خاطره‌ انگیزی را پشت‌ سر بگذارند. در این مقاله یکی از جذاب‌ترین قله‌های گیلان و طبیعت زیبای اطراف آن را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا با درفک گیلان و راه‌های دسترسی به آن آشنا شوید.  

معرفی قله درفک گیلان

دُرفَک، نام یکی از قله‌های رشته‌ کوه البرز است. این قله در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار دارد و با عنوان بام استان گیلان شناخته می‌شود. دُرفَک در ابتدا دالفک بوده است. در گویش محلی این منطقه، دالفک به دو بخش "دال" به معنای عقاب و "فک" به معنای آشیانه تقسیم می‌‎شود. در واقع این قله را مکانی برای ساخت آشیانه عقاب می‌دانستند و آن را به این نام می‌خواندند. نقل‌های دیگری نیز از نام‏گذاری این قله وجود دارد. در نقلی دیگر، درفک نام قومی بوده است که در حاشیه دریای کاسپین زندگی می‌‎کردند. ‎

قله درفک بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل قرار دارد. این قله از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل می‌‎شود و از سمت شرق و جنوب شرقی به کوه‌های پیشکوه و رشته‌ کوه‌های تخت سلیمان می‌رسد. درفک بر روی یک آتشفشان قرار دارد. این آتشفشان سال‌ها پیش خاموش شده و در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارد. چیزی که درفک را از قله‌های مشابه آن متمایز می‌کند، غار یخی و یخچال آن است. غار درفک در زمستان پر از برف و یخ می‌‎شود و این یخ در تمامی ماه‌های سال به همین شکل باقی می‌ماند.

درفک حدود ۹۹ هکتار مساحت دارد و یک منطقه حفاظت ‎شده می‌‎باشد. این منطقه پوشش گیاهی متنوع و بی‌نظیری دارد. از جمله درختان جنگلی درفک می‌توان به افرا، صنوبر، گردو، بلوط، تمشک، پلت، شمشاد، شیردار، لرگ و ممرز اشاره کرد. درفک یکی از مهم‎ترین زیستگاه‌های جانوری کشور نیز محسوب می‌‎شود و از سال 1374 جزو مناطق شکار ممنوع می‌‎باشد. پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، گربه جنگلی، مارال، سمور، شوکا و رودک حیواناتی هستند که در درفک زندگی می‌کنند.

ابرها در آسمان و صخره های سنگی

جاذبه‌های درفک گیلان

درفک گیلان طبیعت بسیار زیبا و چشم‌ اندازهای فوق‌ العاده‌ای دارد. در سفر به این منطقه، کوهستان، جنگل و دشت را در کنار هم دارید. در کوهپایه‌، جنگل‌ سرسبز با درختان بلند و سربه فلک کشیده را می‌بینید و در بخش‌های ییلاقی دشت‌های وسیع و با صفا را خواهید داشت. هوای خنک و مه‌ آلود بخش دیگری از زیبایی‌های این منطقه است که تصاویری رویایی و جذاب را در مقابل چشمان شما قرار می‌‎دهد. اگر خوش‌ شانس باشید، می‌توانید صحنه‌های زیبایی از اقیانوس ابر را در درفک گیلان ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

درفک گیلان در کنار این زیبایی‌ها، جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که عبارتند از:  

یخچال درفک: یخچال درفک مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است. این یخچال با 2 هزار متر طول و 700 متر عرض، بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی ایران محسوب می‌شود. یخچال درفک در نزدیکی قله قرار دارد. اطراف یخچال پوشش گیاهی جذاب و زیبایی دارد و دارای یک دریاچه کوچک نیز می‌باشد. بومیان این منطقه در کنار دهانه‌ی آتشفشانی درفک چند کلبه سنگی ساخته‌اند و برای استراحت در تابستان از آن استفاده می‌کنند.

غار یخی درفک: در گوشه‌ای از یخچال درفک یک غار یخی به طول 100 متر و عرض 40 متر وجود دارد. این غار در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار دارد و در زمستان پر از برف می‌‎شود. برف‌های جمع‌ شده در داخل غار به یخ تبدیل می‌‎شوند و حتی در گرم‌‎ترین روزهای سال نیز به همین شکل باقی می‌مانند. غار درفک به عنوان یک یخچال طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آب شرب مورد نیاز مردم این منطقه را تامین می‌کند. دامداران برای سیراب کردن احشام خود نیز از این آب استفاده می‌کنند. غار یخی درفک در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. دقت داشته باشید که دهانه این غار بسیار باریک است. بنابراین، اگر قصد ورود به غار یخی درفک را دارید، باید در این کار حرفه‌ای باشید و تجهیزات غارنوردی و یخ‌ نوردی را نیز به همراه داشته باشید.

غار آهکی نوچاه: نوچاه نام یک غار آهکی است. این غار در نزدیکی غار درفک قرار دارد و یکی از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود. در گذشته، بومیان منطقه عقیده داشتند 4 امامزاده در این غار مدفون هستند. از این رو، در اطراف غار نوچاه شمع روشن می‌کردند و برف و یخ جمع شده در این غار را نیز شفابخش می‌دانستند. بخش بزرگی از غار آهکی نوچاه در زلزله سال 69 از بین رفته و دهانه آن نیز مسدود شده است.   

قله درفک: اگر اهل کوهنوردی هستید، زیباترین بخش درفک را از دست ندهید. بر فراز قله درفک، می‌توانید تصاویری زیبا از جنگل‌های سرسبز و دشت‌های اطراف را ببینید و به تماشای اقیانوس ابر بنشینید.

اگر زمان بیشتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم به دیگر نقاط رودبار نیز سر بزنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان مانند روستای داماش، روستای انبوه، آبشار کلشتر، آبشار لونک، آب گرم لویه، غار دربند رشی، رودخانه سپید رود، تپه باستانی مارلیک، امامزاده طاهر رستم‌آباد، امامزاده محتشم اسطلخ جان، پل خشتی لوشان، سرو هزار ساله هرزویل و فیلیده رودبار بازدید کنید.

تپه های سرسبز و جنگل

مسیر دسترسی به درفک

درفک در 27 کیلومتری شمال شرق شهرستان رودبار و در دهستانی با نام دشتویل واقع شده است. اگر از سمت تهران به درفک می‌روید، ابتدا باید وارد بزرگراه قزوین-رشت شوید. این مسیر را تا رودبار ادامه دهید و سپس به سمت رستم‌آباد پیش بروید. در این‌جا مسیر را تغییر دهید و به سمت راست حرکت کنید. از توتکابن و پل سپیدرود عبور کنید و مسیر را به سمت روستای شیرکوه دنبال نمایید.

در ادامه این مسیر وارد جنگل‌های زیبای منطقه خواهید شد. مسیر را در جنگل ادامه دهید تا به یک سراشیبی تند برسید. بعد از عبور از این سراشیبی، وارد لارنه می‌شوید. لارنه یک منطقه سرسبز است، اما درختی ندارد. پس از عبور از لارنه دوباره وارد یک جنگل خواهید شد. این مسیر را ادامه دهید تا به یک منطقه کم درخت برسید. در این‎جا یک شیب تند دیگر وجود دارد که باید از آن عبور کنید تا به سیاه‎دره و سپس چشمه جیرونی برسید. ادامه این مسیر شما را به قله می‌رساند.

ابرهای بالا آمده تا تپه ها

اقامت در درفک گیلان

برای اقامت در درفک گیلان، گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارید: 

  • اگر اقامت راحت و امکانات کاملی می‌خواهید، می‌‎توانید یکی از هتل‌ها یا مسافرخانه‌های اطراف منطقه‌ی درفک را برای این کار انتخاب کنید. در این صورت می‌‎توانید کل روز را به گشت ‎و گذار در درفک بگذرانید و شب برای خواب و استراحت به هتل بروید.
  • اقامت‌های سنتی منطقه انتخاب دیگری است که پیش‌ روی شما قرار دارد. اگر دوست دارید یک شب را مانند محلی‌های درفک زندگی کنید، می‌‎توانید یک اتاق در یکی از روستاهای این منطقه اجاره کنید و شبی به یادماندنی و زیبا داشته باشید. دقت داشته باشید که این اقامت‎گاه‌‎ها امکانات محدودتری دارند و مانند هتل نیستند.
  • اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در دشت‌های اطراف این منطقه چادر بزنید و یک شب را در طبیعت زیبای درفک به صبح برسانید. البته دقت داشته باشید که چادر خود را در کنار محل زندگی بومی‌های منطقه برپا کنید تا از خطر حمله حیوانات وحشی در امان بمانید.

جنگل از ایوان یک خانه روستایی

نکات مهم برای سفر به درفک گیلان

  • درفک گیلان در یک منطقه ییلاقی قرار دارد. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، باید فصل‌های گرم سال را برای این کار انتخاب کنید. زمستان‌های درفک سرد و برفی است و امکان تردد در این مسیر وجود ندارد. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به درفک اواخر بهار تا اوایل فصل پاییز است.
  • اگر در فصل پاییز به سمت درفک گیلان می‌روید، خود را برای تغییر ناگهانی هوا و باران شدید آماده کنید.
  • دقت داشته باشید که در جنگل‌های اطراف درفک حیوانات وحشی زندگی می‌کنند. بنابراین، اگر قصد جنگل‌ نوردی دارید، این کار را به صورت گروهی انجام دهید.
  • مسیر دسترسی به درفک گیلان هموار نیست. قبل از سفر حتما شرایط آب‌ و هوایی را چک کنید و سعی کنید تا قبل از تاریک شدن هوا به مقصد برسید.
  • درفک آب‌ و هوایی خنک و ییلاقی دارد. حتی اگر در فصل تابستان سفر می‌کنید، حتما یک دست لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
  • مایحتاج مورد نیاز خود مانند آب، خوراکی و... را از شهر تهیه کنید و همراه خود به درفک ببرید.
  • اگر قصد کمپینگ در این منطقه را دارید، وسایل موردنیاز مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، پیک‌نیک، چراغ قوه و... را فراموش نکنید.

یک خانه روستایی در میان درختان سبز

در این مقاله به معرفی درفک گیلان پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های این منطقه، راه‌های دسترسی و اقامت در درفک در اختیارتان قرار دادیم. درفک چشم‌ اندازهای بی‌نظیری دارد و یکی از بهترین مناطق شمال ایران برای طبیعتگردی محسوب می‌شود. اگر قصد کوهنوردی و جنگل‌ نوردی در درفک را دارید، پیشنهاد می‌‎کنیم این کار را به صورت گروهی و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای انجام دهید. می‌توانید با تورهای طبیعت‎گردی کایت همراه شوید و یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تورهای طبیعتگردی کایت و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری آن، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید