قلعه رودخان | تمام اطلاعات مورد نیاز برای سفر به قلعه‌ی هزار پله
ضحا اکبری 1402/07/04 549 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

ایران از دیرباز هدف حمله و تجاوز کشورهای مختلف بوده و قلعه‌ها یکی از مهم‌ترین بناها برای زندگی، امور نظامی و دفاع از خود بوده‌اند، برخی از دژها تنها برای امور نظامی استفاده می‌شده و برخی دیگر محل زندگی حاکمان و مردم عادی نیز بوده است. در این مقاله قصد داریم به شمال کشورمان سفر کنیم، جایی در ارتفاعات و در میان جنگل‌های انبوه که محل مناسبی برای ساخت یک قلعه‌ی نظامی بوده است، بله می‌خواهیم باهم به قلعه رودخان فومن رفته و قسمت‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قلعه رودخان

قلعه رودخان که به قلعه‌ی حسامی نیز معروف است، یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین دژهای باستانی ایران می‌باشد که به سبب داشتن پله‌های فراوان و دیواری طولانی بسیار معروف شده، این قلعه در شمال ایران واقع شده و قرار گرفتن در میان درختان جنگلی، مسیر دسترسی به آن را به یکی از مسیرهای محبوب طبیعت گردی تبدیل کرده است، راهی که در پایان آن به یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی دنیا خواهید رسید.

قلعه از نمای دور

موقعیت جغرافیایی قلعه رودخان

قلعه‌ رودخان در استان سرسبز گیلان و در 20 کیلومتری غرب فومن قرار گرفته، این قلعه در ارتفاعات واقع شده و بلندای آن از سطح دریا بین 655 تا 715 متر می‌باشد. نزدیک‌ترین روستا به قلعه رودخان روستای رودخان است که از جمله روستاهای مرتفع ایران به شمار می‌رود و در ناحیه‌ای جنگلی قرار گرفته است، فاصله‌ی این قلعه‌ی زیبا تا تهران حدود 5 ساعت و نیم می‌باشد.

ورودی قلعه و دو برج بزرگ

دلیل نامگذاری قلعه رودخان

دلیل نامگذاری قلعه رودخان به این نام این است که این قلعه در نزدیکی رودخانه‌ای به نام رُخون قرار گرفته و محلی‌ها به آن قله رخون یا قلعه رودخان می‌گویند، رودگان، روگان، حسامی، سگسال، سکسار و سگسار دیگر اسامی قلعه رودخان هستند.

قلعه در میان مه و درختان

تاریخچه‌ی قلعه رودخان

از زمان دقیق ساخت قلعه رودخان اطلاع چندانی در دسترس نیست، اما بیشتر پژوهشگران معتقدند که این قلعه در زمان ساسانیان و اوایل دوره‌ی اسلامی ساخته شده است. قلعه رودخان برای اولین بار در زمان سلجوقیان بازسازی شده و به وسیله‌ی اسماعیلیان مورد استفاده قرار گرفته، پس از آن نیز در دوره‌های مختلف محل فرامانروایی حاکمان رشت بوده است. امروزه قلعه رودخان به عنوان یک اثر ملی مورد توجه علاقمندان به تاریخ قرار گرفته و گردشگران بسیاری این مکان را انتخاب می‌کنند تا علاوه بر بازدید از یک اثر تاریخی فوق العاده، یک طبیعت گردی جذاب را نیز تجربه نمایند.

یکی از دیوارهای آجری قلعه

ویژگی‌های قلعه رودخان

قلعه رودخان، قلعه‌ای بزرگ با مساحت حدود 2600 هکتار است، دور تا دور این قلعه دیواری به طول 1500 متر کشیده شده و 65 برج و بارو دارد، تعداد پله‌های قلعه در مجموع 1600 تاست که برخی از آن‌ها قدیمی بوده و در کاوش‌های باستان شناسی پیدا و برخی دیگر در سال‌های گذشته برای رفاه گردشگران به مجموعه اضافه شده‌اند. قلعه از آجر و سنگ و در دو بخش ارگ و قورخانه ساخته شده، ارگ در قسمت غربی قلعه قرار دارد و محل زندگی شاه، مردم عادی و حرمسرا بوده است، این قسمت 2 طبقه دارد و شامل دروازه‌ی ورودی، شاه نشین (مهم‌ترین قسمت قلعه است که در بالاترین نقطه‌ی آن قرار گرفته و از 3 بخش تحتانی، فوقانی و تراس تشکیل شده است)، واحدهای مسکونی، آب انبار، آبریزگاه عادی و شاه، سردخانه و... می‌باشد. قورخانه همان بخش نظامی قلعه است که در شرق بنا واقع شده، امور نظامی در آن انجام می‌گرفته و دروازه‌ی ورودی، چند واحد مسکونی، زندان، درب اضطراری و 2 برج بزرگ قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی آن هستند، این بخش نیز 2 طبقه دارد. پایین‌ترین قسمت قلعه در واقع بخش میانی آن است که دروازه‌ی اصلی قلعه در آن وجود دارد، درب ورودی در شمال قلعه است و 2 برج بزرگ در دو طرفش قرار گرفته‌اند، برج‌های دیده بانی قلعه در اطراف آن وجود دارند، ساختار این برج‌ها به گونه‌ای است که دارای 2 طبقه بوده پایین آن‌ها توپر و قسمت بالایی‌اشان توخالی است، دارای اتاق‌هایی 8 ضلعی هستند که روی دیوار‌های آن‌ها روزنه‌هایی شیبدار برای تیر اندازی و ریختن مواد مذاب تعبیه شده است، برخی از این اتاق‌ها اجاق و دودکش دارند که برای گرم شدن سربازان در زمستان‌ها استفاده می‌شده است.

قعه ای آجری در میان مه و درختان

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

قلعه رودخان در منطقه‌ای مرتفع و جنگلی واقع شده، بنابراین در بهار و تابستان هوای دلپذیر و مطبوعی دارد، در پاییز برگ درختان به هزاران رنگ درآمده و زیباییِ بی نظیری به قلعه و اطراف آن می‌بخشد، میزان بارش برف و باران در زمستان در قلعه رودخان بسیار زیاد است، بنابراین سفر به این منطقه در آخرین فصل سال، برای همه مناسب نیست. با توجه به مطالب گفته شده، بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان فصل بهار است، زیرا هوای منطقه در این فصل عالی و منظره‌ی جنگل و قلعه تماشایی خواهد بود.

پشت بام یکی از برج های قلعه

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

برای رفتن به قلعه‌ رودخان باید خود را از هر شهری که در آن زندگی می‌کنید به فومن برسانید، قلعه رودخان به فومن نزدیک است و تنها 35 تا 40 دقیقه با این شهر فاصله دارد. برای رسیدن به قلعه باید از روستاهای سید آباد و ملسکام گذشته و با عبور از جاده‌ی قلعه رودخان به پارکینگ قلعه برسید، اینجا باید خودروی خود را پارک کرده و بقیه‌ی راه را که حدود 1 و نیم کیلومتر می‌شود، با پای پیاده پله نوردی کنید تا در نهایت به قلعه‌ی زیبای رودخان برسید.

آدرس: استان گیلان، 20 کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان، قلعه رودخان

ساختمان چوبی و راهی سنگی

وسایل لازم برای سفر به قلعه رودخان

از آنجا که قلعه رودخان در منطقه‌ای جنگلی و مرتفع قرار گرفته، لباس گرم، لباس اضافه و لباس ضد آب از واجبات است، کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، کفش مناسب برای پیاده روی، باتوم، زیرانداز، پاور بانک، دوربین عکاسی، پول نقد، تنقلات و خوراکی‌های سبک، آب آشامیدنی و... وسایلی هستند که باید به همراه داشته باشید. چنانچه قصد داشتید شب را در نزدیکی قلعه و در جنگل بمانید همراه داشتن چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و چراغ قوه ضروری است. برای رسیدن به قلعه مسیری طولانی و پله‌ای پیش رو دارید، بهتر است تا جایی که می‌شود سبک سفر کرده و وسایل اضافی همراه خود نبرید، اگر به فکر صرفه جویی در سفر هستید، بهتر است غذای سبکی با خود ببرید، زیرا قیمت رستوران‌های نزدیک قلعه با چیزی که توقع دارید خیلی متفاوت است!

پله ها و قسمت های سنگی فلعه

خدمات و امکانات قلعه رودخان

قلعه رودخان یک پارکینگ بزرگ دارد که مسافران می‌توانند خودروی خود را در آن پارک کنند، برای راحتی مسافران تعداد زیادی پله در مسیر قلعه ساخته شده، این پله‌های بزرگ راه را هموارتر کرده‌اند. کمی بعد از پارکینگ یک بازارچه‌ی زیبا به اسم اسکمو فروش‌ها با غرفه‌های تماشایی را می‌بینید که می‌توان از آن‌ها خوراکی و سوغات خرید، ضمن اینکه در این قسمت می‌توانید با پوشیدن لباس‌های محلی عکس‌های زیبایی از خود بیاندازید. در قسمت‌های مختلف مسیر دکه‌های مواد غذایی، تنقلات و سایر اقلام مورد نیاز وجود دارد که بهتر است برای خرید از آن‌ها پول نقد همراه داشته باشید، ضمنا در پایین قلعه رستوران‌ها و اقامتگاه‌هایی برای رفاه گردشگران فراهم شده است.

ساختمان هایی در دل جنگل

چگونگی اقامت در قلعه رودخان

چنانچه قصد داشتید در نزدیکی قلعه‌ رودخان اقامت کنید، برای گذراندن شب 3 راه دارید:

  1. می‌توانید در نقطه‌ای مناسب در جنگل‌های اطراف قلعه، کمپ کرده و شب را در دل جنگل بمانید
  2. می‌توانید یکی از سوئیت‌هایی که در پایین قلعه قرار دارد را اجاره کنید
  3. می‌توانید به فومن یا دیگر مناطق اطراف رفته و در یک اقامتگاه بومگردی یا مسافرخانه اقامت نمایید

یکی از درهای ورودی قلعه

قلعه از بالا

دیوارهای آجری قلعه

قلعه در زمستان

ورودی قلعه

پله ها و دیوارهای آجری قلعه

تصویر قلعه از داخل یکی از پنجره ها

یکی از قسمت های آجری قلعه

دیوار آجری و پله ای قعه

در این مقاله شما را با قلعه‌ رودخان زیبا و شگفت انگیز و موضوعات مربوط به آن آشنا کردیم، حرکت در مسیر رسیدن به این قلعه، مناظر اطراف و تماشای بنایی که در انتهای مسیر انتظارتان را می‌کشد، می‌تواند تجربه‌ای ماندگار و متفاوت از سفر به یک مکان تاریخی برایتان خلق کند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید