بهترین شهر استان‌های غربی برای خرید | بانه بهتره یا مریوان؟
ضحا اکبری 1402/03/24 5163 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان کردستان در غرب ایران، یکی از استان‌های وسیع و زیبای کشورمان است که طبیعت بی نظیر و مردمان خونگرمش آن را به مقصدی برای سفرِ گردشگران تبدیل کرده‌اند، شهرهای مرزیِ این استان مکانی بسیار مناسب برای افرادی است که قصد دارند کالاهای مختلف را بدون واسطه و با قیمت کمتر بخرند. از میان این شهرها 2 شهرِ بانه و مریوان شهرت بیشتری داشته و در بین علاقمندانِ به خرید طرفداران فراوانی دارند، در این مقاله قصد داریم این 2 شهر را با هم مقایسه کرده و تا جایی که می‌شود مشخص کنیم کدامیک برای خرید کردن بهتر هستند. اگر تصمیم دارید به همین زودی‌ها جهیزیه بخرید یا می‌خواهید لوازم منزل خود را تعویض کرده و اجناسی با قیمت مناسب‌تر خریداری نمایید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی اجمالی

بانه: بانه شهری در غرب استان کردستان و در مرز ایران و عراق است، این شهر با مریوان، سردشت و سقز ارتباط جاده‌ای دارد و دارای طبیعتی بسیار زیبا شامل جنگل‌های انبوه بلوط می‌باشد. از آنجا که شهر بانه به مرز نزدیک است و اجناس مختلف از کشور عراق بدون واسطه و هزینه‌ی گمرکی به آن وارد می‌شود، می‌توان در آن کالاهای مختلف و با کیفیت را با قیمتی بسیار مناسب پیدا کرد، به همین دلیل بانه به بهشتی برای خرید کردن و عاشقان خرید تبدیل شده است. فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت شگفت انگیز و زیبای بانه است، اما در این زمان‌ها این شهر، شلوغ و قیمت اقامتگاه و اجناس در آن بالاست، بنابراین اگر قصد خرید کردن دارید، بهتر است در پاییز و زمستان به بانه بروید.

نمایی از شهر بانه کردستان

مریوان: مریوان یکی دیگر از شهرهای مرزیِ استان کردستان است که در غربِ آن واقع شده و تا سنندج 130 کیلومتر فاصله دارد، این شهر به دلیل اینکه دریاچه‌ی زیبای زریبار را در خود جای داده به شهری توریستی تبدیل شده و طبیعت رویایی‌اش همه ساله گردشگران را برای سفر به آن ترغیب می‌کند، اما یکی دیگر از دلایل شهرت مریوان وجود بازارهای متعدد و اجناس باکیفیتِ آن‌هاست که سبب شده خیلی از افراد، این شهر را برای انجام دادن خریدهای بزرگ خود انتخاب کنند. در بهار و تابستان آب و هوا و طبیعت مریوان بی نظیر است و خیلی از مسافران برای لذت بردن از مناظر شگفت انگیزِ آن به این شهر می‌روند، اما فصول پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به مریوان برای خرید است، زیرا هم خلوت‌تر است و هم قیمت کالاها در این زمان مناسب‌تر می‌باشد.

نمایی از شهر مریوان کردستان

از هر شهر چه چیزهایی بخریم؟

بانه: در بانه هر چیزی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود، از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی، اما کالاهایی که بیشتر در بانه خریدار دارند، لوازم خانگی هستند، اجناسی با برندهای معتبر دنیا و از کشورهای مختلف مانند ژاپن، کره، مالزی، ترکیه و چین. همین موضوع باعث شده عروس و دامادها برای خرید جهیزیه به بانه رفته و بتوانند بیشتر وسایل مورد نیاز خود را برای شروع زندگی، با کیفیت و قیمت مناسب در این شهر خریداری نمایند.

مرکز خرید آفتاب درخشان

مریوان: در بازارهای مریوان هر چه بخواهید هست، لوازم خانگی، لوازم دیجیتال، پوشاک، کفش، کیف، لوازم آرایشی بهداشتی، زیور آلات، صنایع دستی و... از جمله وسایلی هستند که در این بازارها به فروش می‌رسند. بیشتر این اجناس از برندهای معتبر جهانی هستند اما در میان آن‌ها پوشاک خصوصا لباس‌‌ها و پارچه‌های مردانه، کیفیت، تنوع و قیمت بهتری دارند.

بازار سنتی مریوان

مقایسه‌ی بازارها و مراکز خرید

بانه: همین که وارد شهر بانه می‌شوید بازارهای کوچک و بزرگ و مراکز خرید متعدد نمایان می‌شوند، بازارهای بانه به 2 دسته تقسیم می‌شوند: بازارهای مرزی و مجتمع‌های تجاریِ مدرن، گفته می‌شود بیش از 80 پاساژ در بانه وجود دارد که انواع کالاهای مختلف در آن‌ها به فروش می‌رسد. از جمله‌ مراکز خرید بانه می‌توان به پاساژ آفتاب درخشان، پاساژ پاسارگاد، پاساژ گلستان، پاساژ مروارید، پاساژ آربابا، پاساژ بهشت، پاساژ خیام، پاساژ نور و تعداد بسیار زیادی مراکز خرید دیگر اشاره کرد، بازارهای بانه و سیرانبند نیز از بازارهای مرزیِ این شهر هستند، این مراکز و بازارها از ساعت 9 صبح تا غروب آفتاب فعالند و در بهار و تابستان تا ساعت 10 شب هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بازار کفش بانه

مریوان: مریوان نیز هم بازارهای مرزی دارد و هم پاساژهای به روز، اما تعداد بازارهای آن بیشتر است، از میان بازارهای مریوان می‌توان بازار مرزیِ مریوان، بازار مرزیِ باشماق، بازار ارومی‌ها، بازارچه‌ی محلیِ دریاچه‌ی زریبار و... را نام برد، پاساژ آینه، پاساژ حاج ویسی، پاساژ خورشید زریوار، پاساژ عدالت و... نیز تعدادی از مراکز خرید این شهر هستند که از صبح تا شب فعالیت داشته و کالاهای خود را به خریداران عرضه می‌کنند.

محصولات صنایع دستی مریوان کردستان

مقایسه‌ی قیمت اجناس

بانه: همانطور که گفته شد بیشتر کالاهایی که در بانه به فروش می‌رسند از طریق مرز عراق و بدون هزینه‌ی گمرکی وارد این شهر شده‌اند، به همین دلیل معمولا قیمت اجناس در بانه بسیار مناسب است و در برخی از کالاها به نصف قیمت شهرهای بزرگ نیز می‌رسد، پس جای تعجب نیست که اینهمه گردشگرِ خرید خود را به بانه می‌رسانند تا خریدی بهتر و به صرفه‌تر داشته باشند.

قیمت اجناس در بانه

مریوان: در مریوان تعداد بازارهای محلی و مرزی زیاد است، بازارهایی که اجناس آن‌ها از عراق وارد شده و دارای کیفیت مناسبی هستند، این اجناس قیمت بسیار مناسبی دارند. هرچند قیمت کالاهایی که در مراکز خرید مریوان به فروش می‌رسند نیز مناسب است و می‌تواند پاسخگوی نیاز خریداران با هر بودجه‌ای باشد.

بازار مریوان در روز

سخن پایانی

به طور کلی کیفیت و تنوع کالاها در 2 شهر بانه و مریوان تقریبا یکی است و اجناسی که در این شهرها یافت می‌شوند، با هم یکسان هستند، هرچند بانه بیشتر به مرکز فروش لوازم خانگی و مریوان به فروش پوشاک و لوازم بهداشتی شهرت پیدا کرده‌اند. اما از نظر قیمت، کالاها در مریوان قیمت پایین‌تری دارند، زیرا بازار این شهر هنوز به اندازه‌ی بانه معروف نشده و بیشتر افراد برای خرید به بانه می‌روند، به همین دلیل قیمت‌ها در مریوان تا حدودی نسبت به بانه کمتر است.

در این مقاله 2 شهرِ بانه و مریوان را که در نیمه‌ی غربیِ کشورمان قرار دارند، با هم مقایسه کرده و اطلاعات مختصری از چگونگیِ خرید کردن در این 2 شهر، مراکز خریدِ آن‌ها، کیفیت و قیمت اجناس و... در اختیارتان قرار دادیم، چنانچه تمایل داشتید به هر یک از 2 شهر بانه یا مریوان سفر کرده و علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های آن‌ها خرید جذابی را نیز تجربه کنید، می‌توانید از تورهای کایت استفاده نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید