طبیعت‌گردی استان کردستان | 12 مقصد طبیعت‌گردی در کردستان
شراره رحیمی 1399/05/20 5734 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کردستان یکی از استان‌های کردنشین غرب کشور ایران به شمار می‌رود که به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های زاگرس از زیبایی و جلوه منحصر به فردی برخوردار است. کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های بلوط، چشمه‌های طبیعی، طبیعت بکر، چشم‌اندازهای بی‌نظیر، آب و هوای معتدل، آبشارها و... باعث شده‌اند تا کردستان برای گردشگران و عاشقان طبیعت به یک مقصد محبوب برای طبیعت‌گردی تبدیل شود. از آن‌جایی که این استان در دل کوه‌های سر به فلک کشیده واقع شده است دارای آب و هوای معتدل و خنک می‌باشد که مقصد مناسبی برای سفر به ویژه در فصل تابستان محسوب می‌شود که بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن را در این فصل نباید از دست داد. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در استان کردستان راهنمایی کنیم.

معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی در کردستان

همان‌طور که گفته شد کردستان به دلیل آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد به یک مقصد فوق‌العاده دل‌پذیر برای طبیعت‌گردی تبدیل شده است که بدون شک با سفر به آن‌جا تجربه‌های متفاوت و لذت‌بخشی را از آن خود خواهید کرد. ما نیز در این بخش 12 مقصد طبیعت‌گردی در کردستان را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به کردستان از آن‌ها بازدید به عمل آورید و لحظه‌های بی‌نظیری را برای خودتان رقم بزنید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی در کردستان

پارک آبیدر

یکی از مقصدهای معروف طبیعت‌گردی استان کردستان، پارک آبیدر می‌باشد که نماد مرکز این استان یعنی شهرستان سنندج نیز به شمار می‌رود. این پارک دارای چشمه‌های طبیعی پرآب و خروشان می‌باشد که جالب است بدانید شهرستان سنندج از زمان قدیم تا به امروز آب آشامیدنی خود را از این چشمه‌ها تامین کرده‌ است. این منطقه گردشگری در ارتفاعی بالاتر از سنندج قرار دارد که با رفتن به آن‌جا می‌توانید از بالا، شهر سنندج را به طور کامل ببینید و از نمای فوق‌العاده این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید. پارک آبیدر در دل کوه آبیدر و در حاشیه شهرستان سنندج واقع شده است که دسترسی به آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

دریاچه زریوار

یکی از معروف‌ترین و شگفت‌انگیزترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان کردستان، دریاچه زریوار می‌باشد که به عنوان تالاب آب شیرین نیز شناخته شده است. این دریاچه بین 3 تا 6 متر عمق دارد که در دره‌ای بسیار زیبا و سرسبز همراه با انواع درختان و گیاهان واقع شده است. داستان‌های زیادی در مورد این دریاچه در بین محلی‌ها رایج است که از جمله این داستان‌ها می‌توان به مدفون شدن شهری در زیر این دریاچه اشاره کرد. در اطراف و داخل این دریاچه گونه‌های جانوری بسیار زیادی دیده شده است که سگ آبی، گربه وحشی، خرگوش، روباه، گراز، چندین نوع فیتوپلانکتون و انواع ماهی‌های آب شیرین از جمله این گونه‌های جانوری هستند. این دریاچه در 3 کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده است که برای رسیدن به آن باید وارد جاده سنندج- مریوان شوید و پس از رسیدن به مریوان به سمت غرب این شهرستان حرکت کنید و از بلوار شهدا به طور مستقیم مسیر خود را ادامه دهید تا به دریاچه زریوار برسید.

معرفی دریاچه زریوار

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه یکی دیگر از مقصدهای دل‌پذیر طبیعت‌گردی استان کردستان به شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این کوه آبشارها، چشمه‌ها و رودهایی وجود دارد که باعث‌ شده‌اند کوه زیباتر از چیزی که هست به نظر برسد. بهترین زمان بازدید از این کوه فصل تابستان می‌باشد که شما می‌توانید از گرمای هوا به آب و هوای معتدل و طبیعت بکر این کوه پناه ببرید و لحظه‌های دل‌انگیزی را تجربه کنید. کوه چهل چشمه در شهرستان دیواندره واقع شده است که برای دسترسی به آن باید وارد جاده سقز به مریوان شوید تا در مسیر به این کوه برسید.

منطقه اورامان

یکی دیگر از مقصدهای فوق‌العاده زیبا و دل‌انگیز طبیعت‌گردی استان کردستان، منطقه اورامان می‌باشد که لقب نگین کردستان را نیز به خود گرفته است. این منطقه دارای مناظر بکر و طبیعی و روستاهای پلکانی بسیار زیبا می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران به سوی خود می‌کشد. به علاوه به این منطقه کوه تخت، اورامان تخت و یا منطقه هزار ماسوله نیز گفته می‌شود که بستر مناسبی برای روستاهای پلکانی به حساب می‌آید. هنگام بازدید از این منطقه بکر و سرسبز شما می‌توانید از دیگر جاذبه‌های آن نظیر روستای پالنگان، رودخانه خروشان سیروان، تفریحگاه دزلی و درکی نیز دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید. این منطقه در جنوب شرقی شهرستان مریوان یعنی در شهرستان سروآباد واقع شده است که برای دسترسی به آن مسیرهای متفاوتی وجود دارد که شما با توجه به موقعیت خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و خودتان را به این منطقه زیبا برسانید.

معرفی منطقه اورامان

کوه آربابا

کوه آربابا یکی دیگر از مقصدهای زیبای طبیعت‌گردی استان کردستان است که ارتفاع آن تقریبا حدود 2220 متر می‌باشد که سالانه عاشقان طبیعت و کوه نوردان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این کوه در شهرستان بانه واقع شده است که به عنوان یکی از نمادهای اصلی این شهرستان نیز شهرت دارد. هنگام سفر به این کوه شما می‌توانید از دو پارک معروف این کوه یعنی پارک جنگلی پیرمراد و دوکانان نیز دیدن کنید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در کنار همسفرانتان تجربه کنید. توجه داشته باشید که برای دسترسی به این کوه باید به سمت جنوب شهرستان بانه حرکت کنید.

غار کرفتو

یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان کردستان، غار کرفتو می‌باشد که تقریبا از سطح زمین 100 متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید حدود 180 پله را پشت سر بگذارید. لازم است بدانید که در زمان قدیم سلوکیان در این غار زندگی می‌کردند که به همین دلیل غار از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است. نمای طبقه‌ای و پلکانی بیرونی غار نیز باعث شده است تا غار بسیار زیبا و خاص به نظر برسد. جالب است بدانید وضعیت جغرافیایی غار کرفتو به گونه‌ای است که در فصل تابستان سرد و در فصل زمستان گرم می‌شود که همین امر باعث شده است تا اقوام باستانی این غار را به عنوان یک پناهگاه ایده‌آل مورد استفاده قرار دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم که در سفر به کردستان حتما از این غار دیدن کنید و از معماری شگفت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید. این غار در 90 کیلومتری شهرستان سقز و در 7 کیلومتری شمال غرب دیواندره قرار دارد.

معرفی غار کرفتو

دشت بیلو

دشت بیلو نیز از مقصدهای بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان کردستان به شمار می‌رود که در بین گردشگران و مسافران بسیار شهرت دارد و به علاوه تفریحگاه اصلی مردم مریوان نیز به حساب می‌آید. توصیه می‌کنیم که در سفر به استان کردستان به هیچ وجه بازدید از این دشت را از دست ندهید و با رفتن به آن‌جا علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و سرسبز، لک لک‌ها را نیز از نزدیک ببینید و تجربه‌های متفاوت و شگفت‌انگیزی را از آن خود کنید.

آبشار گویله

آبشار گویله از دیگر جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای استان کردستان می‌باشد که بدون شک با سفر به آن‌جا یک روز دل‌پذیر و به یاد ماندنی در کردستان را سپری خواهید کرد. توجه داشته باشید که برای رسیدن به این آبشار 50 متری تقریبا باید یک ساعت کوه‌پیمایی کنید، بنابراین حتما لوازم ضروری از جمله کفش مخصوص پیاده روی با خود به همراه داشته باشید. البته ناگفته نماند که مسیر صعود به آبشار جزو مسیرهای صعب‌العبور نیست و با پوشش گیاهی و مناظر زیبای موجود در مسیر بالا رفتن از کوه بسیار آسان و لذت‌بخش خواهد بود. این آبشار در جاده مریوان- سقز واقع شده است که پس از طی 20 کیلومتر به آبشار خواهید رسید.

چشمه بابا گرگر

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت‌گردی استان کردستان، چشمه بابا گرگر می‌باشد که به دلیل خواص درمانی متعدد بسیار شهرت یافته است. جالب است بدانید که آب این چشمه به رنگ قرمز است و بعضی اوقات ممکن است به رنگ نارنجی یا زرد نیز تغییر کند که دلیل این رنگ منحصر به فرد، وجود کانی‌ها و دیگر املاح در آب می‌باشد. در کنار این چشمه، سنگی به نام سنگ اژدها وجود دارد که شکل آن همانند حیوانات می‌ماند و گدازه‌ای از آتشفشان می‌باشد. در مورد این سنگ افسانه‌های زیادی در بین محلی‌ها رواج دارد که از جمله این افسانه این است که اژدهایی قصد حمله به روستا را داشته و خداوند اژدها را به سنگ تبدیل کرده است. این چشمه با شمال شرقی شهرستان قروه 18 کیلومتر فاصله دارد که مسیر دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

معرفی چشمه بابا گرگر

منطقه جنگلی بانه

از دیگر مقصدهای شگفت‌انگیز طبیعت‌گردی استان کردستان، منطقه جنگلی بانه است که بدون شک با رفتن به آن‌جا از تمامی دغدغه‌های زندگی روزمره دور خواهید شد و لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه خواهید کرد. جنگل این منطقه همانند جنگل‌های گیلان کاملا متراکم و انبوه است که پوشش جانوری نظیر سنجاب‌ها و پوشش گیاهی متنوعی از جمله درختان بلوط را شامل می‌شود. از این رو توصیه می‌کنیم که در سفر به بانه بازدید از این منطقه جنگلی را به هیچ وجه از دست ندهید و از مناظر بکر و دل‌انگیز آن‌جا نهایت لذت را ببرید.

کوه آوالان

کوه آولان یکی دیگر مقصدهای طبیعت‌گردی استان کردستان می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و به طور کلی یکی از مقصدهای جذاب و مورد علاقه صعود برای کوهنوردان به شمار می‌رود. هم‌چنین پوشش گیاهی متنوع و درختان معطر بسیار زیادی در این کوه وجود دارد که زیبایی کوه را چندین برابر کرده است. این کوه از جنوب سنندج 25 کیلومتر فاصله دارد و در حومه کامیاران واقع شده است.

معرفی کوه آوالان

چشمه گواز

از دیگر مقصدهای بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان کردستان، چشمه گواز می‌باشد که در جوار روستایی با همین نام واقع شده است. جالب است بدانید که به دلیل وجود گوگرد و مواد آهنی در آب، در محل خروجی آب چشمه، رنگ آب شیری می‌شود. با توجه به وجود گوگرد در آب چشمه می‌توان این نوع آب را برای درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار دارد و یا آن را نوشید. شما نیز می‌توانید در فصل تابستان از این چشمه دیدن کنید و در طبیعتی چشم‌نواز تنی به آب بزنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی در استان کردستان پرداختیم. استان کردستان دارای مقاصد طبیعت‌گردی بسیار متنوعی است که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها سفری دل‌پذیر و به یادماندنی برایتان فراهم خواهد کرد. در صورتی که قصد سفر به استان کردستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت برای یک طبیعت‌گردی ایده‌آل در این استان اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید