دریاچه‌ی زریبار کجاست؟ آدرس + تصاویر + راهنمای بازدید از دریاچه‌ی زریبار
ضحا اکبری 1400/12/11 1387 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ایران کشوری چهار فصل است که در هر گوشه‌ از آن می‌توان جلوه‌ای از قدرت خداوند را مشاهده کرد، در جایی دریای بیکران، در جای دیگر جنگل انبوه و بی انتها، در قسمتی کوه‌های سر به فلک کشیده و در قسمت دیگر تالابی که سراسر شگفتی است. همه و همه علاقمندان به طبیعت را به سوی خود فرامی‌خوانند و هر کدام می‌توانند دلیلی برای یک سفر باشند. در این مطلب قصد داریم در مورد دریاچه‌ی شگفت انگیز زریبار (زریوار) صحبت کرده و اطلاعاتی همچون مشخصات دریاچه‌ی زریبار، آب و هوا و بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی زریبار، ویژگی‌های دریاچه‌ی زریبار، امکانات دریاچه‌ی زریبار، تفریحات دریاچه‌ی زریبار، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی زریبار و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی زریبار در اختیار شما قرار دهیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مشخصات دریاچه‌ی زریبار

دریاچه‌ی زریبار در فاصله‌ی 3 کیلومتری از شهرستان مریوان و در استان کردستان قرار دارد، فاصله‌ی این دریاچه تا سنندج حدود 130 کیلومتر است. این دریاچه 5 کیلومتر طول و حدود 1 و نیم کیلومتر عرض دارد، عمق آن بین 2 تا 6 متر است و مساحت حدودی آن 20 کیلومتر مربع می‌باشد. ارتفاع حوضه‌ی دریاچه‌ی زریبار در بلندترین نقطه به 2120 متر و در کوتاه‌ترین نقطه به 1283 متر می‌رسد، این دریاچه در سال 1389 با شماره‌ی 102 در فهرست میراث طبیعی ایران جای گرفت.


آب و هوا و بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی زریبار

دریاچه‌ی زریبار در استان کردستان قرار گرفته، جایی که دارای آب و هوای سرد کوهستانی است، به همین دلیل این دریاچه دارای زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستانی‌هایی معتدل است. در بهار هوای اطراف دریاچه بسیار معتدل و دلپذیر است و بودن در آن واقعا لذتبخش خواهد بود. در تابستان مناظر اطراف به طور شگفت انگیزی زیبا می‌شوند، تا جایی که این زیبایی دل هر بیننده‌ای را می‌بَرد. پاییزِ دریاچه‌ی زریبار هزار رنگ و سحر انگیز است، اگر تحمل سرما را دارید حتما پاییز این مکان زیبا را تجربه کنید. اما در زمستان تقریبا تمام آب دریاچه به جز اطراف چشمه‌های جوشانِ ته دریاچه یخ می‌زند، هوا بسیار سرد است و سفر به این مکان در زمستان توصیه نمی‌شود، مگر برای افرادی که به بودن در این گونه مکان‌ها آشنایی دارند یا قصد دارند روی یخ دریاچه تفریحات زمستانی انجام دهند.

ویژگی‌های دریاچه‌ی زریبار

دریاچه‌ی زریبار از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که سبب شهرت آن شده است، از جمله اینکه دریاچه‌ی زریبار تنها دریاچه‌ی آب شیرین ایران و یکی از بزرگ‌ترینِ آن‌ها در جهان است، از هیچ رودی سرچشمه نمی‌گیرد بلکه آب آن از بارش باران و چندین چشمه‌ی طبیعی که در بعضی نقاط آن قرار دارند تامین می‌شود، کوه‌های بلندی در اطراف آن قرار گرفته و مانند قلعه‌ای مستحکم این دریاچه را در بر گرفته‌اند که روی این کوه‌ها جنگل‌های انبوهی از درختان بلوط خود نمایی می‌کنند، موجودات زنده‌ی بسیاری در آن زندگی می‌کنند از جمله 31 گونه پرنده‌ی بومی و مهاجر مثل دلیچه، سنقر تالابی، گیلار، خوتکا، حواصیل خاکستری و کاکائیها، پستاندارانی همچون گربه‌ی وحشی، گراز، خرگوش و روباه قرمز و آبزیانی مانند مار ماهی، آمور سفید، کپور معمولی، فیتوفاک، کپور سر کنده، عروس ماهی، سیاه ماهی معمولی و خالدار، گامبوزیا و...، در کنار این موجودات، دریاچه‌ی زریبار از پوشش گیاهی غنی و انبوهی نیز برخوردار است و گیاهانی مانند نعناع، جگن، بزواش، پیچک‌ها، علف هفت بند، نیلوفر آبی، بارهنگ آبی، هزار نی و... در آن زیست دارند. این‌ها بخش کوچکی از ویژگی‌های خاص و منحصر بفرد دریاچه‌ی زریبار است که آن را از سایر دریاچه‌ها متمایز کرده و باعث شده افرادی که به کردستان سفر می‌کنند، حتما بازدید از آن را در برنامه‌هایشان قرار دهند.

امکانات دریاچه‌ی زریبار

در حاشیه‌ی دریاچه‌ی زریبار و در نزدیکی آن تمامی امکانات لازم برای یک سفر یک یا چند روزه مهیاست، از پارکینگ برای خودروها گرفته تا دکه، سوپر مارکت، رستوران، مسجد، شهر بازی، سرویس بهداشتی و هر چیزی که یک مسافر به آن نیاز داشته باشد. تمام این موارد در یک مجتمع رفاهی گرد آمده و مسافران می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند، همچنین هتل‌، ویلا و سوئیت نیز برای اقامت مسافران وجود دارد.

تفریحات دریاچه‌ی زریبار

دریاچه‌ی زریبار یک دریاچه‌ی شناخته شده و معروف در سطح کشور و حتی جهان است، به همین دلیل امکانات و تفریحات فراوانی برای بازدید کنندگان آن فراهم شده است:

  • ماهیگیری: از ابتدای شهریور ماه تا انتهای اسفند ماه مجوز ماهیگیری در دریاچه‎‌ی زریبار برای افراد صادر می‌شود، در این بازه مسافران می‌توانند در دریاچه ماهیگیری کرده و لذت ببرند.
  • تفریحات آبی: در دریاچه‌ی زریبار امکان انجام برخی تفریحات آبی مانند قایق سواری و اسکی روی آب برای مسافران فراهم شده است.
  • پاراگلایدر: در نزدیکی دریاچه‌ی زریبار یک مجموعه‌ی پروازی وجود دارد، مسافران می‌توانند از پاراگلایدرهای این مجموعه استفاده کرده و با پرواز بر فراز دریاچه از تماشای زیبایی‌های بی اندازه‌ی آن لذت ببرند.
  • تفریحات زمستانی: زمستان‌ها سطح آب دریاچه‌ی زریبار یخ می‌زند، به طوری که می‌توان روی یخ آن تفریحاتی مانند اسکی و اسکیت انجام داد.
  • پرنده نگری: برای افرادی که به پرندگان و تماشای آن‌ها علاقه دارند، دریاچه‌ی زریبار یکی از بهترین مکان‌هاست، زیرا هم در خود دریاچه پرندگان زیادی زندگی می‌کنند و هم در فصل زمستان پرنده‌های مهاجر بسیاری برای گذراندن فصل سرما به این دریاچه و مناطق اطراف آن مهاجرت می‌کنند.
  • نمایشگاه‌های فصلی: در زمان‌های مختلف در اطراف دریاچه، نمایشگاه‌هایی برپا می‌شود که در آن صنایع دستی و خوراکی‌های محلی به فروش می‌رسد، بازدید از این نمایشگاه‌ها برای مسافران بسیار لذتبخش خواهد بود.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی زریبار

برای بازدید از دریاچه‌ی زریبار شما ابتدا باید از هر شهری که هستید خود را به استان کردستان برسانید، سپس می‌توانید از طریق یکی از جاده‌های سنندج به مریوان، سقز به مریوان، کامیاران به مریوان، بانه به مریوان یا پاوه به مریوان وارد شهرستان مریوان شوید، وقتی به مریوان رسیدید، فاصله‌اتان تا دریاچه فقط 3 کیلومتر است. شما باید وارد جاده‌ی مریوان به سمت بایوه در غرب این شهرستان شوید که در نزدیکی مرز عراق قرار دارد، کمی که در مسیر جاده حرکت کنید به دریاچه‌ی زیبای زریبار خواهید رسید.

آدرس: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب شهرستان مریوان

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی زریبار

اگر قصد داشتید یک یا چند شب را در نزدیکی دریاچه‌ی زریبار بگذرانید هم می‌توانید خودتان در مکان‌های مناسب در اطراف دریاچه چادر بزنید و هم می‌توانید سوئیت یا ویلا اجاره کنید، همچنین چند هتل مانند هتل جهانگردی زریوار، هتل قصر و هتل زریوار در نزدیکی دریاچه وجود دارد.

در این مقاله در در رابطه با دریاچه‌ی زیبای زریبار اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم و در مورد چگونگی سفر و اقامت در آن توضیحاتی بیان کردیم، چانچه تصمیم داشتید به این مکان رویایی سفر کنید می‌توانید وارد قسمت دریاچه‌ی زریبار در سایت ما شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید