راهنمای سفر به هاوانا | موارد مهم قبل از سفر به هاوانا
ضحا اکبری 1402/07/27 874 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کوبا کشوری در قاره‌ی آمریکا و در منطقه‌ی کارائیب است که تا سال‌ها تحت استعمار کشورهای اروپایی بود و پس از انقلابی که در این کشور شکل گرفت، از بند استعمار نجات یافت. هاوانا پایتخت این کشور است، شهری بندری که بزرگ‌ترین شهر و بندر کوبا به شمار رفته و مهم‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. بیشتر افرادی که به کوبا سفر می‌کنند، هاوانا را برای اقامت انتخاب می‌نمایند، زیرا این شهر جاذبه‌های طبیعی و تفریحیِ بسیاری دارد و به شهرهای توریستیِ کوبا همچون وارادرو نزدیک می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شهر هاوانا را به شما معرفی کرده و راهنمای جامعی از سفر به آن به شما ارائه دهیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از هاوانا به دست آورید.

آشنایی با شهر هاوانا

شهر هاوانا پایتخت کشور کوبا و بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است که در جنوب و غرب کوبا واقع شده و به عنوان عمده‌ترین مرکز اقتصادی این کشورِ کارائیبی به شمار می‌رود، در جنوب هاوانا رودخانه‌ای به نام آلمِندارِس از سمت جنوب به شمال جریان دارد و در نهایت به تنگه‌ی فلوریدا می‌ریزد. مساحت هاوانا قریب به 730 کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سرشماریِ سال 2012 حدود 2 میلیون نفر می‌باشد، اهالی هاوانا از پزوی کوبایی استفاده می‌کنند، این واحدِ پولی است که در اختیار کارمندان و کارگران کوبایی قرار می‌گیرد، اما گردشگران از پزوی قابل تبدیل استفاده می‌کنند که در مقابل پزوی کوبایی ارزش بیشتری دارد. شهر هاوانا فضایی تاریخی و معماریِ مربوط به زمان استعمار دارد، خودروهایی که در این شهر تردد می‌کنند متعلق به 50 تا 70 سال پیش هستند و سوار شدن بر آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. زبان رسمی مردم هاوانا اسپانیایی است و این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه خوزه مارتی می‌باشد.

ماشین های قدیمی در هاوانا کوبا

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر هاوانا

کشور کوبا، کشوری جزیره‌ای است با آب و هوای نسبتا گرمسیری، تفاوت دما در این کشور بین روز و شب تنها چند درجه است و گاهی اوقات بادهای شدیدی می‌وزد که دمای هوا را کاهش داده و رطوبت را تعدیل می‌کند. هاوانا نیز به عنوان بخشی از کوبا دارای آب و هوای نیمه گرمسیری است و میانگین دمای آن 82 درجه‌ی فارنهایت می‌باشد، بهترین زمان برای سفر به این شهر از ماه آذر تا خرداد است که هوا مطبوع، بارندگی کم و رطوبت مناسب می‌باشد.

آب و هوای کوبا

جاذبه‌های گردشگری شهر هاوانا

در شهر هاوانا جاذبه‌های طبیعی و تاریخیِ فراوانی وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کرده و سفری جذاب به این شهر داشته باشند، از جمله جاذبه‌های هاوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهر قدیمیِ هاوانا: هاوانای قدیم یکی از مناطق 15 گانه‌ی تشکیل دهنده‌ی هاوانا پایتخت کوباست که بیش از 200 سال قبل زمانی که کوبا در استعمار اسپانیایی‌ها بود ساخته شد. هاوانای قدیم به دلیل اینکه در مرز بین قاره‌ی آمریکا و قاره‌ی اروپا قرار گرفته تا مدت‌ها یکی از مراکز تجاریِ اصلیِ کوبا به شمار می‌رفت، امروزه نیز به سبب برخورداری از تاریخ طولانی، خیابان‌های سنگفرش شده، ساختمان‌هایی با معمارِ قدیمی، اتومبیل‌های کلاسیک رنگارنگ و... به یکی از قطب‌های گردشگریِ این کشور تبدیل شده است.

شهر قدیمی هاوانا

بلوارِ ساحلیِ مالِکون: بلوار ساحلیِ مالکون تفرجگاهی معروف درشهر هاواناست که 8 کیلومتر طول دارد و از شهر قدیمی هاوانا شروع شده در منطقه‌ی تجاریِ وِدادو پایان میابد. این تفرجگاه در فاصله‌ی سال‌های 1901 تا 1902 ساخته و در طول زمان به مشهورترین تفرجگاه پایتخت تبدیل شد. ساختمان‌های رنگارنگ با معماریِ قدیمیِ کنار بلوار، صدای آب و نسیم خنک ساحل از ویژگی‌های جذاب این تفرجگاه است، قدم زدن در ساحل مالکون خصوصا در شب‌ها یکی از تفریحاتی است که حتما در سفر به کوبا باید آن را تجربه کرد.

بلوار ساحلی در هاوانا کوبا

گورستان‌ کولون: گورستان کولون گورستانی قدیمی است که در سال 1876 بر روی گورستان اسپادا ساخته شد، این گورستان در محله‌ی ودادوی شهر هاوانا واقع شده است. تاریخچه‌ی گورستان کولون بسیار جذاب و شنیدنی است، از نبش قبر اجساد برای خالی کردن قبرها در دوره‌ی همه گیری وبا گرفته تا عکس‌های یادگاریِ سربازان با تپه‌ی استخوان‌ها و جمجمه‌ها، در گورستان کولون بیش از 800 گور، بیش از 1 میلیون مدفون و بیش از 500 آرامگاه خانوادگی و نمازخانه وجود دارد.

گورستان کولون در هاوانا کوبا

موزه‌ی همینگوی فینکا ویجیا: موزه‌ی همینگوی در واقع محل زندگیِ ارنست همینگوی نویسنده‌ی معروف است که در شهر هاوانا قرار دارد، این خانه در سال 1886 در فاصله‌ی 24 کیلومتری شهر و روی تپه‌ای بلند ساخته شده است. مسئولان شهر هاوانا تلاش می‌کنند این خانه را به همان صورتی که همینگوی در آن زندگی می‌کرده حفظ کنند، یکی از زیباترین بخش‌های خانه تراس پشتی آن است که چشم اندازی تماشایی از هاوانا دارد.

موزه ارنست همینگوی در کوبا

منطقه‌ی وارادِرو: وارادرو شهری ساحلی در شبه جزیره‌ی هیکاکوس در استان ماتانزاس است که در 104 کیلومتریِ شرق هاوانا قرار گرفته و بیشتر از 20 کیلومتر خط ساحلی دارد. از میان جاذبه‌های گردشگریِ وارادرو می‌توان سواحل وارادرو، غار ساتورنو، پارک جوسون، عمارت زانادو، پارک اکولوژیکیِ وارادرو، دلفیناریوم، پارک زیر آب جزیره‌ی پیدرا، موزه‌ی وارادرو و... را نام برد، شهرت عمده‌ی وارادرو بخاطر تعداد زیاد هتل‌های لوکس آن می‌باشد.

جاذبه های گردشگری هاوانا کوبا

جابجایی و حمل و نقل در شهر هاوانا

در داخل شهر هاوانا گزینه‌های زیادی برای جابجایی وجود ندارد، در کوبا خبری از مترو یا مونوریل نیست و برای جا به جا شدن در قسمت‌های مختلف شهر، می‌توان از اتوبوس، تاکسی و سه چرخه استفاده کرد یا خودرو اجاره نمود. اتوبوس‌های هاوانا به وسیله‎‌ی دو شرکت اداره می‌شوند، یکی شرکت ویازول است که اتوبوس‌های مدرن با تهویه‌ی هوا و حمام دارد و به دلیل استفاده از ارز، تنها گردشگران سوار آن می‌شوند و افراد محلی از آن استفاده نمی‌کنند. شرکت دیگر آسترو است که بیشتر افراد محلی از اتوبوس‌هایش استفاده می‌کنند و قیمت آن از اتوبوس‌های ویازول کمتر است، واضح است که کیفیت و خدمات این اتوبوس‌ها از اتوبوس‌های ویازول پایین‌تر می‌باشد. روش دیگر جابجایی در داخل هاوانا استفاده از سه چرخه‌های بامزه‌ای است که قیمت بسیار مناسبی دارند و در همه جای شهر پیدا می‌شوند، اما بهترین روش برای اینکه در هاوانا جابجا شوید این است که از تاکسی‌هایی که در جای جایِ شهر دیده می‌شوند استفاده کنید، تاکسی‌ها قیمت مناسبی دارند. امکان اجاره‌ی خودرو در کوبا، فراهم شده است، افرادی که گواهینامه‌ی بین المللی دارند می‌توانند خودشان رانندگی کنند و کسانی که گواهینامه ندارند، می‌توانند خودرو را با راننده اجاره نمایند.

راهنمای حمل و نقل در هاوانا کوبا

سیم کارت و اینترنت در شهر هاوانا

در کوبا هزینه‌ی تلفن همراه زیاد است، امکان رومینگ سیم کارت‌های ایرانی وجود ندارد و تماس با خارج از این کشور بسیار گران تمام می‌شود، بیشتر گردشگران برای تماس‌های تلفنی، کارت تلفن ثابت به نام اِتِسکا را از فروشگاه‌های مخصوصی می‌خرند. اینترنت در کوبا وضعیت چندان خوبی ندارد، برای استفاده از اینترنت باید کارت‌‌های خاصی خریداری کرد، البته در برخی مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، می‌توان به اینترنت بی سیم وصل شد. به دلیل گران و کم بودن اینترنت، مردم کوبا از شبکه‌های مجازی دور هستند و بیشتر در دنیای واقعی زندگی می‌کنند، گردشگران هم باید برای تماس‌های تلفنی یا استفاده از اینترنت کارت‌های بخصوصی بخرند تا بتوانند اندکی در هزینه‌هایشان صرفه جویی نمایند. بدون تعارف، به دلایل سیاسی وضعیت اینترنت در این کشور افتضاح است و برای وصل شدن به اینترنت باید مصیبت‌های فراوانی را تحمل کنید و وصل شدن به دنیای جهانی به این راحتیا نیست. برای وصل شدن به اینترنت باید کارت اینترنت خریداری کنید، به مراکز خاصی در شهر بروید که در آنجا وای‌فای کار می‌کند و سپس از طریق کارت اینترنت به وای‌فای و اینترنت با سرعت پایین وصل شوید.

مردم کوبا در حال تلاش برای وصل شدن به اینترنت از طریق تلفن همراه

منبع تصویر : CNN

رستوران‌های شهر هاوانا

غذاهای سنتیِ کوبا بسیار خوش طعم و پرطرفدار هستند، غذاهایی مانند پائیا، اِلوته، فِریتا، چورو، روپا ویجا، در هاوانا رستوران‌هایی وجود دارد که این غذاها را به بهترین شکل ارائه می‌کنند، رستوران سوئدی کوباییِ کاسا میگلیس، رستوران گالریِ لا گالریا، رستوران مدرن اِل کوسینِرو، رستوران نائو بارپالادار با دکور کشتی، رستوران بیا آبانا با تم کلاسیک و رستوران لا گواریدا که محل فیلمبرداریِ فیلمِ توت فرنگی و شکلات بوده، از معروف‌ترین رستوران‌های هاوانا به شمار می‌روند.

بهترین رستوران های هاوانا کوبا

مراکز خرید شهر هاوانا

به دلیل شرایط خاصی که وضعیت اقتصادیِ کوبا داراست، ممکن است خرید کردن در آن مثل سایر پایتخت‌های دنیا نباشد، اما به هر حال خرید بخشی از سفر است، در سفر به کشور کوبا بهترین شهر برای خرید همین هاواناست. از جمله مراکز خرید مهم و معروف هاوانا می‌توان مرکز خرید آلماسِنِس سن خوزه، مرکز خرید گالریاس دِ پاسئو، مرکز خرید پلازا کارلوس سوم، مرکز خرید لا پونتینا و مرکز خرید لا کاسا دِل آبانو کینتا را نام برد که در آن‌ها کالاهایی با قیمت مناسب یافت می‌شود، اما شاید پیدا کردن برندهای معتبر دنیا در مراکز خرید هاوانا و حتی سراسر کوبا کار مشکلی باشد.

مرکز خرید در هاوانا کوبا

بهترین هتل‌های شهر هاوانا

یافتن محل مناسب برای اقامت در هاوانا کار چندان سختی نیست و با وجود اینکه صنعت گردشگری، صنعتی نوپا در کشور کوباست، اما در سال‌های اخیر، هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های متعددی در هاوانا ساخته شده که اقامت را برای گردشگران راحت و دلچسب کرده‌اند. با هر میزان بودجه که دارید می‌توانید اقامت‌گاه مناسبی در هاوانا پیدا کیند، از هتل‌های لوکس گرفته تا اقامت‌گاه‌های ارزان قیمت مجردی و حتی منازل افراد بومی، از جمله هتل‌های شهر هاوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل ساراتوگا: هتل ساراتوگا هتلی استاندارد و مجهز است که در مقابل ساختمان کپیتول، بنای قدیمی متعلق به دهه‌ی 1960 میلادی قرار دارد و با امکانات فراوان به یکی از هتل‌های معروف شهر هاوانا تبدیل شده است.
  • هتل ایبرو استار پارک سنترال: این هتل، یکی از هتل‌های لوکس هاوانا و از مجهزترینِ آن‌هاست که در خیابان مارتی واقع شده و برخورداری از استخر در پشت بام، مناظر زیبا از هاوانای قدیم، اتاق‌های مجهز، خدمات حرفه‌ای و... آن را به عنوان یک هتل باکیفیت معرفی کرده است.
  • هتل آمبوس موندوس: این هتل به عنوان هتلی عاشقانه معروف شده و با ظاهر صورتی رنگ و قدیمیِ خود دل هر مسافری را می‌برد، با وجود دکوراسیون قدیمی و سابقه‌ی زیاد، خدماتی که در هتل ارائه می‌شود کیفیت بالایی داشته و آن را به هتلی با خدمات مناسب بدل کرده است.
  • هتل کاسا 1932: این هتل، یک هتل ارزان قیمت است که خدمات مناسب و کیفیت بالا را با قیمت مناسب به میهمانان خود ارائه می‌کند، هتل فضایی آرام و زیبا دارد و اتاق‌های تمیز، تهویه‌ی مطبوع، نظافت و... از جمله خدمات آن هستند.

هتلِ کاریِ ملیا کوهیبا، هتل لوکس مانزا کمپینسکی، هتل اینگلاترا، بوتیک هتل شه نو و هتل‌های ارزان قیمت براوو آرنال، بلا هابانا، آرمادورس دِ سانتاندر، آپارتوتل ویل و... تعدادی از هتل‌های هاوانا هستند.

بهترین هتل های کوبا

هزینه‌ها در شهر هاوانا

هزینه‌ها در هاوانا و به طور کلی در کشور کوبا بسیار ارزان است و یکی از دلایلی که گردشگران این کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند همین پایین بودن هزینه‌هاست. برای مثال هزینه‌ی جابجایی، هزینه‌ی اقامت، هزینه‌ی خورد و خوراک و... در این شهر نسبت به سایر شهرهای توریستیِ جهان کمتر است، ضمن اینکه با رعایت چند نکته می‌توان همین‌ هزینه‌های کم را نیز کاهش داد، نکاتی همچون استفاده از اتوبوس یا اقامت در خانه‌ی بومیان منطقه.

نمایی از شهر هاوانا در نیمه روز

در این مقاله در مورد شهر زیبا و جذاب هاوانا صحبت کردیم و راهنمای سفر به آن را برایتان بازگو نمودیم. رسانه‌ها اکثرا ماشین و خانه‌های رنگی رنگی را نشان می‌دهند ولی روی دیگر مسائل که آن را پوشش نمی‌دهند، زندگی سخت، فقر و عدم ارتباط با جامعه جهانی است. مردم کوبا به سختی زندگی می‌کنند، ارتباط آن‌ها با افراد غیر کوبایی رصد می‌شود و میانگین حقوق در این کشور بسیار پایین است. از طرف دیگر تحریم‌ها در زندگی مردم تاثیر زیادی داشته و آن‌ها از حداقلی‌ترین امکانات رفاهی در کشورهای معمول برخوردار نیستند.

زندگی سخت مردم در کوبا

منبع تصویر: CBC

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید