تنگه هایقر فارس | گرند کانیون‌تر از Grand Canyon آمریکا
ضحا اکبری 1402/02/24 802 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شاید گردشگران، استان فارس را بیشتر بخاطر پیشینه‌ی طولانی و آثار تاریخیِ فراوانش بشناسند و کمتر کسی بداند در این استان جاذبه‌های طبیعیِ بیشماری هم وجود دارد، یکی از این جاذبه‌ها، تنگه‌ای است حیرت انگیز که آن را با نمونه‌های خارجی‌اش مقایسه می‌کنند، از تنگه‌ی هایقر حرف می‌زنیم، تنگه‌ای زیبا در نزدیکیِ شهرستان فیروز آبادِ استان فارس که صخره‌های بلند، عمق زیاد، رودخانه‌ی خروشان و سکوت و آرامشش دل هر گردشگری را می‌بَرَد و طبیعتی شبیه به گرند کنیون آمریکا دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با این تنگه و نکات مربوط به آن آشنا نماییم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با یکی از شگفت انگیزترین مناطق ایران آشنا شوید.

تنگه‌ی هایقر فارس

تنگه‌ی هایقر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگریِ استان فارس می‌باشد که نه تنها در این استان بلکه در کل کشور شناخته شده است و در میان علاقمندان به طبیعت، خصوصا کسانی که در صخره نوردی و کوهنوردی تبحر دارند، طرفدار بسیاری دارد. در نتیجه‌ی پدیده‌های زمین شناسی همچون زمین لرزه در دامنه‌های کوه زاگرس شکاف‌هایی ایجاد و در اثر فرسایش آب که با حرکت رودخانه‌ی قره آج از میانه‌ی آن اتفاق افتاده، عمق این شکاف‌ها بیشتر شده و تنگه‌ی هایقر را به وجود آورده است، رودخانه‌ی قره آج پس از گذشتن از مناطق مختلف در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. بلندیِ دیواره‌های صخره‌ایِ تنگه که حالت پلکانی دارند، به حدود 450 متر می‌رسد، طول پیمایش دره‌ی هایقر نیز بین 8 تا 18 کیلومتر است. در گذشته‌های دور، تنگه‌ی هایقر، محل تقابل عشایر قشقایی با نیروهای انگلیسی بوده است، در نتیجه‌ی این تقابل عشایر توانسته‌اند انگلیسی‌ها را شکست دهند، به همین دلیل به آن هایقر می‌گویند که به زبان ترکی یعنی کشتن و نابود کردن. یکی از دلایل معروف شدن تنگه‌ی هایقر، شباهتِ زیاد آن به گرند کانیون است، گرند کانیون دره‌ای در ایالت آریزونای کشور آمریکاست که بخاطر ارتفاع زیاد دیواره‌های صخره‌ایَش در تمام دنیا شهرت دارد. تا اواخر دهه‌ی 80 کسی تنگه‌ی هایقر را نمی‌شناخت تا اینکه در هنگام ساخت سد هایقر، این تنگه شناسایی و در میان کوهنوردان معروف شد. صخره‌های هایقر به گونه‌ای هستند که بالا رفتن و پایین آمدن از آن‌ها نیاز به مهارت بسیاری دارد و تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند این کار را انجام دهند، گردشگران عادی می‌توانند از بالا به تماشای اعماق دره نشسته و از صدای پرندگان و حرکت آب لذت ببرند.

نمای تنگه هایقر فارس از دور

گرند کنیون ایران در میان دره های فارس

موقعیت جغرافیایی تنگه‌ی هایقر فارس

تنگه‌ی هایقر در استان فارس در فاصله‌ی 125 کیلومتری از جنوب شیراز و در 35 کیلومتریِ شهرستان فیروز آباد قرار دارد، این تنگه یکی از جاذبه‌های استان فارس است که در طول سال گردشگران و صخره نوردان حرفه‌ای برای گشت و گذار در آن به این منطقه سفر می‌کنند.

تنگه هایقر از بالا

تنگه هایقر ایران

مطالب پیشنهادی:

تفریحات تنگه‌ی هایقر فارس

افرادی که به تنگه‌ی هایقر سفر می‌کنند، می‌توانند تفریحات جذابی را در این مکان انجام دهند، از جمله‌ی این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب تنی: آب تنی کردن در نقاط کم عمق رودخانه‌ی قره آج یا جاهایی که آب جمع شده، یکی از تفریحات جذاب و لذتبخش در تنگه‌ی هایقر برای طبیعت گردان است.
  • قایق سواری: در داخل رودخانه‌ی قره آج که در میانه‌ی تنگه‌ی هایقر جاری است، امکان قایق سواری وجود دارد، البته باید قایق بادی همراه برده و نکات ایمنی را رعایت نمایید.
  • صخره نوردی: صخره نوردی و کوهنوردی از جمله تفریحات جذابی است که می‌توان در تنگه‌ی هایقر انجام داد، به شرطی که شما یک صخره نورد حرفه‌ای بوده و از اصول کوهنوردی آگاهی داشته باشید.
  • عکاسی: تنگه‌ی هایقر یکی از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری در ایران است که در هر گوشه‌ی آن می‌توان سوژه‌ی نابی برای عکاسی از طبیعت پیدا کرد، پس دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

تفریحات تنگه هایقر فارس

زیباترین دره ایران - رشد گیاه در میان کوه و سنگ

آب و هوا و بهترین زمان سفر به تنگه‌ی هایقر فارس

استان فارس که تنگه‌ی هایقر در آن واقع شده، در منطقه‌ای گرم قرار دارد، به همین دلیل ممکن است در تابستان گرمای هوا آزار دهنده باشد، اما برای آب تنی، تابستان بهترین فصلِ سفر به هایقر خواهد بود، از ابتدای پاییز تا اواسط زمستان نیز هوا سرد شده و سفر به تنگه‌ی هایقر توصیه نمی‌شود. در حالت کلی بهترین زمان برای سفر به تنگه‌ی هایقر، اواخر زمستان تا اواسط بهار است، در این فاصله‌ی زمانی هوای دره بسیار عالی و مطبوع است، در بهار که همه جا سرسبز و باطراوت است، زیباترین شکلِ دره را خواهید دید.

تنگه هایقر فارس در فصول پر آب

ارتفاع و عمق تنگه هایقر

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگه‌ی هایقر فارس

برای سفر به تنگه‌ی هایقر وسایلی نظیر کفش ضد آب و مناسب کوهنوردی، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس گرم، لباس ضد آب، باتوم، لباس اضافی، زیر انداز، چادر مسافرتی، پتو، کیسه خواب، پاور بانک، دوربین عکاسی، آب به میزان مورد نیاز، چند وعده غذا، داروهای شخصی، چراغ قوه یا هد لامپ، قطب نما، نقشه، کیسه زباله و... همراه خود داشته باشید.

وسایل مورد نیاز سفر به تنگه هایقر فارس

Iran Grand Canyon

مسیر دسترسی به تنگه‌ی هایقر فارس

برای اینکه به تنگه‌ی هایقر بروید، ابتدا باید خود را به شیراز برسانید، تنگه‌ی هایقر در فاصله‌ی 125 کیلومتریِ جنوبِ شیراز قرار گرفته که می‌توان این فاصله را با خودروی شخصی یا با خودروهای کرایه‌ای طی کرد. در ابتدای مسیر باید از شیراز به طرف فیروز آباد بروید، در فاصله‌ی 25 کیلومتر مانده تا فیروز آباد وارد جاده‌ی فیروز آباد، هنگام، قیر شوید و تا جایی در این جاده به پیش بروید که تابلوی تاسیسات سد هایقر را ببینید، اینجا محلی است که می‌توانید پیاده روی به سمتِ تنگه‌ی شگفت انگیز هایقر را آغاز نمایید.

Iran Mountains Location in Fars Province

مسیر دسترسی به تنگه هایقر

چگونگی اقامت در تنگه‌ی هایقر فارس

برای اقامت در تنگه‌ی هایقر چند راه پیش رو دارید، اگر می‌خواهید در جایی راحت اقامت کنید، باید به شهرستان فیروز آباد برگشته و شب را در یکی از هتل‌های آن بمانید، همچنین می‌توانید به یکی از روستاهای اطراف تنگه رفته و در خانه‌ی محلی‌ها شب را به صبح برسانید. اگر زمانی به تنگه بروید که عشایر در آنجا باشند و تعدادتان زیاد نباشد، می‌توانید شب را میهمان چادرهای زیبای آن‌ها باشید و از میهمان نوازی‌اشان بهره مند شوید. اگر هم به اصول کمپینگ در دره‌ها آشنایی داشته باشید، می‌توانید با همراه داشتنِ تجهیزاتِ کامل، در قسمت مناسبی از دره چادر زده و شبی فراموش نشدنی را زیر آسمان زیبای تنگه سپری کنید.

پوشش طبیعی تنگه هایقر

بهترین تنگه ایران برای بازدید

در این مقاله تنگه‌ی هایقر، یکی از جاذبه‌های طبیعی، دیدنی و بسیار زیبای استان فارس و شهرستان فیروز آباد را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن ارائه دادیم، سفر به این منطقه، خاطره‌ای است که هرگز از یادتان نخواهد رفت. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر به مکان‌های شبیه تنگه هایقر علاقه‌مند هستید، مطالب "گرند کنیون اصلی کجاست؟"، "تنگ تامرادی کجاست؟" و "5 مکان شبیه گرند کنیون آمریکا در ایران" را از دست ندهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید