جاذبه‌های هند | 30 جاذبه گردشگری معروف در هند
ضحا اکبری 1402/02/02 1400 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

هند کشوری بزرگ در شرق آسیاست که به سبب وجود اقوام، ادیان و نژادهای مختلف، به کشور هفتاد و دو ملت معروف شده است، کشوری زیبا با مناظر طبیعیِ فوق العاده و جاذبه‌های گردشگریِ بی نظیر. هر کس که به این کشور سفر کند باید زمان بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های آن بگذارد، زیرا تعداد این جاذبه‌ها آنقدر زیاد است که در چند روز نمی‌توان از تمام آن‌ها بازدید کرد. در این مقاله قصد داریم به هند سفر کرده و تعدادی از جاذبه‌های بیشمارش را به شما معرفی کنیم، پس اگر تصمیم دارید به هندوستانِ زیبا سفر کنید یا می‌خواهید با جاذبه‌های این کشور بیشتر آشنا شوید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های هند را معرفی می‌کنیم:

 تاج محل:

بی تردید تاج محل یکی از زیباترین، معروف‌ترین و ماندگارترین آثار تاریخی کشور هند است که کار ساخت آن در سال 1631 به دستور امپراطور شاه جهان به عنوان مقبره‌ی همسر محبوب او ممتاز محل، آغاز و در سال 1653 به پایان رسید. این بنای زیبا از سنگ مرمر سفید ساخته شده و دارای 22 گنبد است که نشان دهنده‌ی تعداد سال‌های ساخت آن می‌باشد. مجموعه‌ی تاج محل از 3 ساختمان تشکل شده که یکی در وسط آن دو دیگری و در انتهای باغ قرار گرفته و مزار ممتاز محل و شاه جهان در مرکز آن قرار دارد، این قسمت از سنگ مرمر سفید ساخته شده و بسیار زیبا و با شکوه است. ساختمان غربی مسجد است که از ماسه سنگ قرمز ساخته شده، در آن یک محراب وجود دارد و کفپوشش به شکل سجاده است. با وجود نمای بیرونیِ مشابه، معماری داخل ساختمان شرقی با ساختمان غربی تفاوت دارد و به احتمال زیاد برای تقارن بنا و به منظور پذیرایی از مهمانان ساخته شده است. دور تا دور مکان تاج محل را باغی زیبا فرا گرفته و در وسط این باغ و روبروی ساختمان مرکزی یک حوض بزرگ به شکل مستطیل واقع شده که حوض کوثر نامیده می‌شود و بازتاب تصویر ساختمان تاج محل در آن واقعا زیبا و دیدنی است، تاج محل یکی از عجایب 7 گانه‌ی جدید جهان و تزئین شده با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی می‌باشد.

تاج محل هند - مسجد سفید

قلعه‌ی سرخ آگرا:

قلعه‌ی آگرا یا قلعه‌ی سرخ یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور هند است که در شهر آگرا و در کرانه‌های رود جمنا قرار گرفته و مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی هندوستان از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. این قلعه در قرن شانزدهم میلادی و در زمان اکبر شاه گورکانی ساخته شده و چندین پادشاه پس از او نیز از این قلعه و عمارت‌های داخل آن استفاده کرده‌اند. در ساخت این بنا از تلفیق معماری ایرانی، هندی، اسلامی و... استفاده شده و در آن عمارت‌های مختلفی از جمله خاص محل، کاخ جهانگیر شاه، دیوان خاص و دو عدد مسجد که یکی از آن‌ها عنوان کوچک‌ترین مسجد دنیا را دارد واقع شده‌اند. قلعه‌ی آگرا، قلعه‌ی سرخ یا کاخ آگرا یکی از زیباترین مکان‌های هند است که بازدید کنندگان بسیار زیادی از سراسر دنیا دارد.

قلعه سرخ آگرا هند

موزه‌ی آلبرت هال:

موزه‌ی آلبرت هال در سال 1887 در باغ رام نیواس شهر جیپور افتتاح شد و در ابتدا قرار بود که از آن به عنوان ساختمان شهرداری استفاده شود، اما با مرگ پادشاه حاضر و روی کار آمدن جانشین او این بنا به موزه تغییر کاربری داد و از آن زمان به بعد به مکانی برای نمایش صنایع دستی و آثار هنری هند و سایر نقاط جهان تبدیل گشت. ساختمان موزه به این دلیل که قدمت زیاد و معماری بسیار زیبایی دارد، خود یکی از عوامل جذب گردشگران است به خصوص در شب که با نور پردازی جذاب بسیار تماشایی می‌شود اما از بنا که بگذریم در داخل موزه هم وسایلی بسیار گران قیمت و با ارزش نگهداری می‌شوند که دیدن آن‌ها از نزدیک بسیار لذتبخش خواهد بود. در موزه‌ی آلبرت هال چندین تالار جداگانه وجود دارد که هر یک به نمایش موردی خاص اختصاص یافته است، برای مثال تالارهای مختلفی برای نمایش فرش‌های دستباف از جمله فرش دستباف ایرانی،‌ ابزار آلات جنگی،‌ ظروف سفالی،‌ شیشه‌ای و فلزی،‌ نقاشی‌های مینیاتوری چشم نواز،‌ سکه‌های دوره‌های گوناگون، ‌نسخ خطی از جمله نسخه‌ی خطی شاهنامه‌ی فردوسی،‌ مجسمه‌های زیبای سنگی،‌ قسمت تاریخ مصر با چندین مومیایی مصری، جواهرات، آلات موسیقی و بسیاری قسمت‌های متنوع و گوناگون دیگر در این مکان تعبیه شده است.

موزه‌ی آلبرت هال

سیکاندرا:

سیکاندرا یا سیکندرا منطقه‌ای در شهر آگراست که در زمینی به مساحت 482 هزار متر مربع بنا شده و در آن ساختمان‌ها و باغ‌های زیادی وجود دارد، مهم‌ترین بخش این منطقه مقبره‌ی شاه اکبر گورکانی سومین و بزرگ‌ترین پادشاه گورکانی است. این بنا از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و یکی از زیباترین آثار شهر آگرا می‌‌باشد. سیکاندرا در مرکز باغی بزرگ واقع شده و قبور اصلی در زیرزمین قرار گرفته‌اند، دارای 4 مناره در 4 طرف بناست و حکاکی طرح گیاهان و نقش‌های هندسی روی سنگ مرمر بر روی دیوارهای آن زیبایی شگفت انگیزی به این مکان بخشیده است.

سیکاندرا جاذبه دیدنی هندوستان

قلعه‌ی آمر:

قلعه‌ی آمر، یا آمبر یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر جیپور است که بر روی تپه‌های آراوالی واقع شده و به دلیل معماری بسیار زیبا و تزئینات فوق العاده یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی جیپور و کشور هند به شمار می‌رود. ساخت این قلعه از سال 1600 میلادی آغاز و در سال 1727 میلادی پایان یافت یعنی بیشتر از یک قرن و این زمان طولانی نشان دهنده‌ی عظمت و بزرگی قلعه‌ی آمر می‌باشد. قلعه‌ی آمر که با معماری اسلامی ـ هندی و به عنوان مکانی ییلاقی برای گذراندن فصل گرما برای خاندان سلطنتی ساخته شده، از قسمت‌های مختلفی همچون تالار عام که در آن پادشاه با مردم عادی ملاقات می‌کرده،‌ تالار خاص که مخصوص ملاقات پادشاه با افراد خاص، بزرگان و سران مملکتی بوده، تالار آینه که دارای آینه کاری‌های بسیار زیبا می‌باشد، محوطه‌ای شامل یک حیاط که دور تا دور آن اتاق و مخصوص زنان پادشاه می‌باشد و بسیاری بخش‌های دیگر تشکیل شده است. این قلعه از طریق یک راهروی زیر زمینی به ساختمان دیگری به نام جاگار متصل شده که طبق نظر باستان شناسان برای فرار در هنگام جنگ از آن ستفاده می‌شده است. از آن جا که قلعه‌ی آمر در بالای تپه قرار گرفته می‌توانید از 4 طریق فیل سواری،‌ با ترانسفر جیپ، با خودروی شخصی یا با پای پیاده خود را به آن برسانید و علاوه بر ساختمان قلعه و اتاق‌ها، راهروها و دیوارهای تزئین شده اش از دیدن مناظر اطراف نیز لذت ببرید.

قلعه آمر هند

جانتار مانتار جیپور:

جانتار مانتار یک رصدخانه‌ی غول پیکر و بسیار بزرگ در شهر جیپور هند است که نزدیک به 300 سال پیش با طراحی فردی به نام مهاراجه‌ی هندی در جیپور و 5 شهر دیگر بنا شد و رصدخانه‌ی جیپور بزرگ‌ترین آن‌هاست. جانتار به معنی وسیله و مانتار به معنی محاسبه است و از این رصدخانه‌ی غول پیکر برای تماشای ستارگان، اندازه گیری طول و عرض جغرافیایی، پیش بینی زمان دقیق خسوف و کسوف و... استفاده می‌شده است. در ساخت این ابزارهای ستاره شناسی بزرگ از سنگ و مصالح بسیار قوی استفاده شده که همین امر باعث سالم ماندن این بنا تا به امروز گردیده است. با پرداخت هزینه‌ای اضافه بر ورودی بنا، می‌توانید از یک راهنما و اطلاعات فراوانی که در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کرده و در طول 2 تا 3 ساعت همه‌ی قسمت‌های این رصدخانه‌ی عجیب و غول پیکر را ببینید.

جانتار مانتار جیپور

هوا محل:

بنای هوا محل یکی از زیباترین، ‌دیدنی‌ترین و شگفت انگیزترین آثاری است که در کشور هند و حتی در سراسر جهان نظیر و مانندی ندارد. این بنا در سال 1799 به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ، از روی کاخ ختری محل و به وسیله‌ی معمار بزرگی به نام لال چاند ساخته شد. خاص و منحصر بفرد بودن بنای هوا محل به دلیل داشتن چند ویژگی مهم است، اولین ویژگی پنجره‌های زیاد این بناست که تعداد آن‌ها 953 عدد است و بخاطر مشبک کاری زیبای جهاروخا به شکل کندوی زنبور عسل دیده می‌شود،‌ ویژگی دوم کارایی این پنجره‌هاست که مانند یک سیستم تهویه‌ی 24 ساعته عمل کرده و باعث گردش هوای تازه در داخل کاخ می‌شود و ویژگی آخر این است که ورودی بنای هوا محل در پشت آن قرار دارد و دیوار بزرگ دارای پنجره در واقع دیوار پشتی بناست. همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای دیدن شگفتی این بنا به جیپور آمده و خود را به هوا محل می‌رسانند.

هوا محل هند

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلادو:

پارک ملی کلادو در 50 کیلومتری شهر آگرا قرار دارد و علاوه بر اینکه محیطی امن برای پرندگان و سایر حیوانات است مکانی بسیار دیدنی برای گذراندن یک روز عالی در هندوستان می‌باشد. پارک ملی کلادو در سال 1971 به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده برای نگهداری انواع حیوانات به خصوص پرندگان کمیاب و در حال انقراض اعلام شد و از نظر بزرگان زیست شناسی یکی از بهترین مکان‌های جهان برای نگهداری از پرندگان و مطالعه بر روی آن‌ها می‌باشد. در این پارک پرندگان کمیابی زندگی می‌کنند و پرندگان بسیاری هم برای گذراندن فصل سرما و همچنین تخم گذاری به پارک ملی کلادو می‌آیند. در پارک کلادو 379 نوع گل زیبا،‌ 366 نوع پرنده، 50 نوع ماهی، 13 نوع مار،‌ 5 نوع مارمولک، 7 نوع از دوزیستان، 7 نوع لاک پشت و حیواناتی نظیر گوزن،‌ آهو و... زندگی می‌کنند و مسئولان به بهترین شکل از آن‌ها محافظت می‌نمایند.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلادو

قطبِ منار:

قطب منار نام بلندترین برج آجری جهان است که در جنوب دهلی واقع شده، ارتفاع این برج 72.5 متر است و دارای 399 پله می‌باشد. این بنا که در سال 1199 میلادی به دستور قطب الدین ایبک ساخته شده، به همراه مسجد قوة الاسلام و چند بنای تاریخی دیگر مجموعه‌ی قطب را تشکیل می‌دهند.

قطبِ منار

دروازه‌ی هند دهلی:

دروازه‌ی هند دهلی یک دروازه نزدیک به ساختمان ریاست جمهوری هند است که 42 متر ارتفاع دارد، در سال 1931 میلادی بنا شده و یادبودی برای 90 هزار سربازی است که از کشور هند در جنگ جهانی اول کشته شدند، نام این سربازان روی دیوارهای این دروازه حک شده است.

دروازه‌ی هند دهلی

آرامگاه صفدر جانگ:

آرامگاه صفدر جانگ بنایی است که بین سال‌های 1753 تا 1754 و در زمان پادشاهی محمد شاه گورکانی ساخته شده، این بنا که آخرین بنا با سبک معماری باغ مقبره‌ای در دهلی است مقبره‌ی صفدر جانگ وزیر دربار گورکانی می‌باشد.

آرامگاه صفدر جانگ

شهر متروکه‌ی فاتح پورسیکری:

فاتح پور سیکری یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر آگرا و کشور هندوستان به شمار می‌رود، این شهر در زمان حکومت اکبر شاه گورکانی ساخته شد ولی پس از چندین سال به دلیل کمبود آب کم کم تخلیه و به شهری متروکه تبدیل گشت و همین امر باعث سالم ماندن آن تا زمان حال و مبدل شدنش به یکی از جاذبه‌های بی نظیر گردشگری شهر آگرا شده است. در شهر فاتح پور سیکری که اکثرا با نام فتح آباد شناخته می‌شود عمارت‌ها و بناهای بیشمار و بسیار زیبایی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پنج محل که ساختمانی 5 طبقه و مخصوص برگزاری جشن‌ها و مراسمات بوده، مسجد جامع که در زمان اکبر شاه و زیر نظر شیخ سلیم چشتی از ماسه سنگ قرمز ساخته شد و دارای محرابهای تزیین شده می‌باشد، مقبره‌ی شیخ سلیم چشتی که در مرکز شهر فاتح قرار دارد، دیوان خاص که محل ملاقات شاه با بزرگان، سران کشور و علمای مذهبی بوده است و بلند دروازا که دروازه‌ی بزرگ و زیبایی ساخته شده از جنس ماسه سنگ قرمز است و تزییناتی از سنگ مرمر و گرانیت کنده کاری شده دارد اشاره کرد.

شهر متروکه‌ی فاتح پورسیکری

غارهای الفانتا:

غارهای الفانتا در شهر الفانتا یکی از جاذبه‌های دیدنی بمبئی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این غارها بسیار زیبا هستند، به بودائیان و هندوها تعلق دارند و در آن‌ها مجسمه‌ها و آثار سنگی زیبا و شگفت انگیزی به چشم می‌خورد.

غارهای الفانتا

جال محل:

جال محل یکی از زیباترین، جذاب‌ترین و بی نظیرترین بناهای شهر جیپور و حتی کشور هند است، این بنا در وسط آب‌های دریاچه‌ی من ساگار قرار گرفته و یکی از شاهکارهای معماری هند می‌باشد. از دور تنها یک طبقه از جال محل دیده می‌شود در حالی که این مکان 5 طبقه دارد که 4 طبقه‌ی آن زیر آب دریاچه و از دید پنهان است، نام جال محل هم که به معنی قصر آب است به دلیل قرار گیری این بنا در وسط دریاچه روی آن گذاشته شده است. جال محل یک ساختمان مستطیل شکل است که به صورت قرینه در 5 طبقه و به دستور پادشاهان هندی برای تفریح، شکار و گذراندن اوقات فراغت ساخته شده و برای سکونت از آن استفاده نمی‌کردند. در 4 طرف پشت بام این بنا 4 برج با سقف گنبدی شکل قرار دارد که در فاصله‌ی هر دو گنبد یک چاتریس که قسمتی با سقفی گنبدی و تعدادی ستون است واقع شده و یکی از زیباترین قسمت‌های جال محل را تشکیل می‌دهد. در طبقه‌ی زیر پشت بام، اتاق‌های بسیار زیبا با تزئیناتی ظریف قرار دارد که پادشاهان هندی و خانواده‌هایشان لحظات بسیار خوشی را در آن‌ها سپری می‌کردند. جال محل در 4 کیلومتری شمال شهر جیپور قرار دارد و بدون شک بازدید از آن یکی از بخش‌های به یاد ماندنی سفر به هند خواهد بود چرا که با رفتن به آن هم می‌توان از تماشای بنای جال محل با معماری جذابش لذت برد، هم می‌توان از آرامش و زیبایی دریاچه استفاده کرد و هم می‌شود به تفریحات دیگری همچون قایق سواری در آب دریاچه، شتر سواری در نزدیکی دریاچه، مشاهده‌ی پرندگان زیبا و عجیب و عکاسی از مناظر زیبای شگفت انگیز اطراف پرداخت.

جال محل

قلعه‌ی‌ جِیسالمَر:

قلعه‌ی جیسالمر یکی از زیباترین قلعه‌های هندوستان است که در ایالت راجستان قرار دارد، این قلعه که بخاطر ماسه‌های زرد رنگی که در ساخت آن استفاده شده به قلعه‌ی طلایی مشهور است، نزدیک به 800 سال قدمت دارد. قلعه‌ی جیسالمر به دستور بانی راجپوت حاکم منطقه ساخته شده، 460 متر طول و 230 متر عرض دارد، دارای 4 دروازه‌ی ورودی است و در آن ساختمان‌های متعددی از جمله چندین کاخ، معابد طلایی رنگ، منازل مسکونیِ قدیمی و... وجود دارد. ویژگیِ مهم قلعه‌ی جیسالمر این است که با وجود قدمت زیاد، هنوز هم افرادی بسیاری در آن زندگی می‌کنند، این قلعه در شهر تاریخیِ جیسالمر که دارای بناهای تاریخیِ فراوان و جاذبه‌های بسیار است قرار گرفته است.

قلعه‌ی‌ جِیسالمَر

مسجد مکه‌ی حیدر آباد:

مسجد مکه، مسجدی در شهر حیدر آباد هند است که از قدیمی‌ترین سازه‌های هند به شمار می‌رود، ساخت این بنا در سال 1614 میلادی آغاز شد و حدود 80 سال به طول انجامید. از ویژگی‌های مسجد مکه می‌توان به دروازه‌ی ورودی، حوض دست ساز بزرگ وسط حیاط، 15 ستون بزرگ از سنگ سیاه، نوشته‌های قرآنی در بالای درب‌ها و قوس‌ها، گچبری‌های دیدنی، سقف زیبای سالن اصلی، اتاقی که محل نگهداری موهای حضرت محمد است و... اشاره کرد.

مسجد مکه‌ی حیدر آباد

سواحل هند:

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به هندوستان، تفریح در سواحلِ آن است، سواحلی زیبا با آب زلال و شن‌های سفید که دل هر ببیننده‌ای را می‌برند. در سواحل هند علاوه بر لذت بردن از آرامش دریا و آفتاب گرفتن، می‌توانید از انواع تفریحات آبی، قایق سواری، یوگا، چشمه‌های آب گرم، ماساژ، مراقبت‌های پوستی و... استفاده کنید. از جمله سواحل محبوب هند می‌توان ساحل گوا، ساحل کاپنی، ساحل رادانگار، ساحل باتر فلای، ساحل پالولوم، ساحل ماراریکورام، ساحل کاروار و... را نام برد.

سواحل هند

معبد ماهابودی:

معبد ماهابودی نقطه‌ی مرکزیِ مقدس‌ترین مکانِ بوداییان یعنی بودگایا است، هر سال هزاران نفر به بودگایا رفته و در معبد ماهابودی به مراقبه و خواندن دعا به همراه راهبان معبد می‌پردازند. معبد ماهابودی مناری مخروطی شکل و بلند دارد که بسیار زیباست، یک مجسمه‌ی بودای بزرگ هم درون آن به چشم می‌خورد، نکته‌ی ‌جذاب معبود ماهابودی، وجود درخت انجیر هندی است که از نوادگان درخت انجیر اصلی که بودا 7 روز در کنار آن به مراقبه پرداخت، می‌باشد.

معبد ماهابودی

کلیسای بوم ژیزوس گوا:

کلیسای بوم ژیزوس در اوایل قرن 17 میلادی یعنی حدود 408 سال پیش در شهر گوا ساخته شد، این کلیسا دارای معماری باروک است و از این نظر در هندوستان بسیار برجسته می‌باشد. زاویر مقدس، تبلیغ کننده‌ی پرتغالیِ دین مسیحیت در هند بود که امروزه پیکر او در این کلیسا نگهداری می‌شود.

کلیسای بوم ژیزوس گوا

حمامِ ملکه:

حمام ملکه نام بنایی عظیم در روستای هامپی واقع در ایالت کارناتاکای هند می‌باشد، این بنا در دوران امپراطوریِ ویجایاناگارا و به سبک معماریِ هندو اسلامی ساخته شده است. محل استحمام این بنای 500 ساله، در مرکز ساختمان قرار گرفته و عمق آن 1.8 متر می‌باشد، در اطراف این محل، ستون‌ها، طاق‌ها و ایوان‌های زیبا با تزئینات تماشایی دیده می‌شود.

حمامِ ملکه

مجموعه معابد خاجوراهو:

مجموعه معابد خاجوراهو در ایالت مادیا پرادش هند قرار دارد، این معبدها در فاصله‌ی سال‌های 950 تا 1150 میلادی به دستور پادشاهان مختلف سلسله‌ی چاندلا ساخته شده است. مساحت این مجموعه در حدود 23 و نیم کیلومتر است و 25 معبد با معماری و اندازه‌های گوناگون در آن وجود دارد. در قسمت‌های مختلف معبدها، مجسمه‌هایی دیده می‌شود که بسیار زیبا هستند، این مجسمه‌ها از ماسه سنگ‌های صورتی و زرد ساخته شده‌اند و هیچ ملاتی در آن‌ها وجود ندارد. هر یک از معابد یک ورودی، تالار و سالنی به عنوان خلوتگاه دارند و نمای بیرونیِ آن‌ها با حکاکی‌های بسیار زیبا تزئین شده است، این حکاکی‌ها زندگیِ روزمره‌ی گروه‌های مختلف انسان‌های آن زمان از جمله زندگی سنتی زنان، کشاورزان، کوزه گرها، موسیقی دان‌ها و... را نشان می‌دهد.

مجموعه معابد خاجوراهو

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ببر ساریسکا:

یکی از جاذبه‌های هیجان انگیز و دیدنی آگرا منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ببر ساریسکا است که در حد فاصل میان دو شهر جیپور و آگرا قرار گرفته است، این مکان در زمینی به مساحت 800 کیلومتر مربع قرار دارد و مناظری طبیعی از جمله چمنزار، کوه، جنگل‌‌های خشک گرمسیری و... را در خود جای داده است. در این منطقه می‌توان ببرهای کوچک و بزرگ زیبا، گراز وحشی،‌ خرس، انواع چیتاها، انواع پرندگان زیبا مثل طاووس،‌ عقاب، کبک، بلدرچین و بسیاری حیوانات دیگر را از نزدیک دید و از تماشای بازی و کشتی گرفتن ببرها لذت برد. در منطقه‌ی ساریسکا علاوه بر تماشای حیوانات زیبا می‌توان تفریحات دیگری هم انجام داد که از بین آن‌ها می‌توان سافاری با جیپ یا به صورت گروهی با سافاری کانتر، لذت بردن از باران‌های موسمی در دل منطقه‌ی حفاظت شده، شرکت در تور تماشای پرندگان زیبا، بازدید از آثار تاریخی موجود در منطقه همچون قلعه‌ی کانکوادی و بنای پاندوپول هانومان و سر زدن به غارهای این منطقه مانند غارهای شایامسا را نام برد، ضمن اینکه در صورتی که تمایل داشتید شب را در این منطقه اقامت کنید می‌توانید به هتل لوکس منطقه‌ی ساریسکا رفته و شبی خاطره انگیز را در نزدیکی ببرها تجربه کنید.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ببر ساریسکا

باغ مهتاب:

شاه جهان در زمان حکمرانی خود 11 باغ در شهر آگرا و در کرانه‌های رود جمنا ساخت که اولین آن‌ها باغ رام و آخرینشان باغ مهتاب بود، باغ مهتاب در زمینی به مساحت 300 در 300 متر که متعلق به فردی به نام راجه مان سینگه کاچاوا بود و به صورت 4 باغ ساخته شده و در ابتدای ساخت دارای درختان میوه‌ی بسیار و گل‌‌های زیبای فراوان بود، اما امروزه به دلیل بروز سیلاب‌های فراوان و دستکاری مردم در مصالح تا حد زیادی از بین رفته است ولی بقایای آن به عنوان باغی که صدها سال پیش شکوه و زیبایی بی نظیری داشته هنوز هم در شهر آگرا خودنمایی می‌کند. باغ مهتاب به تاج محل بسیار نزدیک است به طوری که در هر گوشه‌ی این باغ که بایستید بنای تاج محل را خواهید دید.

باغ مهتاب جاذبه گردشگری هند نزدیک تاج محل

مسجد جامع آگرا:

مسجد جامع آگرا قدیمی‌ترین مسجد این شهر و در عین حال یکی از زیباترین آثار تاریخی آگراست که همواره مورد بازدید گردشگران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد. این مسجد در میانه‌ی بازار کیناری آگرا و در نزدیکی قلعه‌ی آگرا و ایستگاه قطار این قلعه واقع شده و شاه جهان پادشاه بزرگ هندی آن را در سال 1648 میلادی به افتخار دختر محبوبش جهان آرا بیگم ساخته است. مسجد جامع آگرا از یک حیاط بزرگ که ظرفیت 10 هزار نفر را در خود دارد، ورودی اصلی در قسمت شرقی و یک سالن برای نماز خواندن در قسمت غربی تشکیل شده که در این نمازخانه یک محراب و یک منبر بسیار زیبا که با سنگ مرمر تزئین شده ‌است قرار دارد و توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌نماید.

مسجد جامع آگرا

قلعه‌ی جاگار:

قلعه‌ی جاگار یا جایگرا در شهر جیپور و در نزدیکی قلعه‌ی آمر قرار گرفته، این قلعه که در سال 1726 به فرمان ساوای جی سینگ دوم بر روی تپه‌ی چیل کاتیلا و در زمینی به طول 3 و عرض 1 کیلومتر بنا شده و هدف از ساخت آن محافظت از شهر جیپور و قلعه‌ی آمر بوده است. قلعه‌ی جاگار به دلیل محل قرار گیری و نوع معماری هیچوقت در مقابل دشمنان سر خم نکرده و اجازه‌ی عبور هیچ بیگانه‌ا‌ی را به خاک جیپور نداده به همین دلیل به آن قلعه‌ی پیروزی نیز می‌گویند. از عوامل تاثیر گذار در محبوبیت قلعه‌ی جاگار یکی سالم بودن قسمت‌های مختلف داخل آن نظیر منازل مسکونی، منبع‌های آب و معبدها و دیگری وجود بزرگ‌ترین توپ جنگی دنیا به نام جیوانا در آن است که باعث شده گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این مکان به جیپور بیایند.

قلعه‌ی جاگار

چینی کا روضه:

بنای چینی کا روضه‌ یکی از آثار تاریخی شهر آگراست که در زمان شاه جهان ساخته شده است،‌ شاه جهان دستور داد برای یادبود نخست وزیرش افضل خان که فردی دانشمند،‌ عالم، شاعر و اهل علم و هنر بود بنایی ساخته شود که طراحان ساختمان چینی کا روضه را طراحی کرده و به زیبایی هر چه تمام‌تر کار ساخت آن را به اتمام رساندند، کاشی کاری‌های این بنا بسیار زیبا و چشمگیر بوده اما متاسفانه امروزه مقدار کمی از آن‌ها باقی مانده است. در همه‌ی فصول از صبح تا غروب می‌توان برای بازدید از چینی کا روضه به این مکان رفت اما بهترین زمان فصل زمستان است تا از گرمای تابستان و باران‌های شدید در امان باشید.

چینی کا روضه

معبد جاگات شیرومانی:

معبد جاگات شیرومانی یکی از جاذبه‌های جیپور است که در نزدیکی قلعه‌ی آمر قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین معابد شهر جیپور به شمار می‌رود. این معبد به دستور کاناکواتی همسر شاه سینگ اول ساخته شد تا یاد پسرشان جاگات سینگ را زنده نگه دارد و ساخت آن از سال 1599 تا 1608 به طول انجامید. تفاوت معبد جاگات شیرومانی با سایر معابد هند در این است که اکثر معبدها از یک نوع سنگ ساخته شده‌اند در حالی که معبد جاگات از انواع سنگ‌ها چون ماسه سنگ، گرانیت، مرمر و... ساخته شده است. برای بازدید از معبد جاگات شیرومانی نیازی به پرداخت ورودی نیست و در یک تا دو ساعت می‌توانید این مکان را به طور کامل ببینید.

معبد جاگات شیرومانی

آرامگاه مریم:

اکبر شاه یکی از قدرتمندترین پادشاهان گورکانی هند سه زن داشت که از 3 مذهب اسلام، مسیحیت و هندو بودند ولی هیچکدام تا سال‌ها صاحب فرزند نشدند،‌ تا اینکه در سال 1562 جودابای یا مریم الزمانی صاحب فرزند پسری شد که بعدها با عنوان جهانگیر شاه جانشین اکبر شاه شد. اکبر شاه مریم را به همین دلیل که برای او فرزندی به دنیا آورده بود بسیار دوست داشت و به سبب همین علاقه قصری زیبا برای او بنا کرد که تا زنده بود در آن زندگی کرد و پس از مرگش نیز او را در همین مکان به خاک سپردند. بنای آرامگاه مریم از نمونه‌های معماری بسیار زیبای کشور هند است که مانند بسیاری ساختمان‌های دیگر از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. ساختمان این بنا دارای یک طبقه است که چندین ستون زیبا،‌ 6 گنبد کوچک با کاشی کاری‌های براق و حکاکی‌های گل، گلدان و طرح‌های مختلف اجزای تشکیل دهنده‌ی آن می‌باشند.

آرامگاه مریم

باغ وحش جیپور:

در جیپور علاوه بر آثار تاریخی فراوان و زیبا باغ وحش بزرگ و معروفی وجود دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر جیپورمحسوب می‌شود و همه‌ی توریست‌ها در هر سنی بزرگ یا کوچک به بازدید از آن علاقه‌ی زیادی دارند. باغ وحش جیپور که در قسمتی از باغ رام نیواس و در نزدیکی موزه‌ی آلبرت هال واقع شده در سال 1877 به امر ساوای رام سینگ دوم ساخته شد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر جیپور تبدیل شده است. این باغ وحش از دو بخش تشکیل شده، یکی بخش پستانداران و دیگری بخش پرندگان و خزندگان، که در این دو بخش در حدود 550 حیوان از 50 گونه‌ی مختلف نگهداری می‌شود، حیواناتی مثل گوزن خالدار، ببرها و پلنگ‌ها، کفتار، چیتا، کروکودیل و پرندگانی مثل طوطی،‌ طاووس سفید و بسیاری پرندگان زیبا و عجیب دیگر. در بخشی از این باغ وحش موزه‌ای قرار دارد که به نوعی موزه‌ی حیات وحش راجستان است و بازدید از آن می‌تواند گردش در باغ وحش جیپور را جذاب‌تر کند.

باغ وحش جیپور

کاخ شهر:

دستور ساخت کاخ شهر در سال 1727 که حاکم ساوای می سینگ بخاطر افزایش جمعیت و کم شدن آب قصد داشت محل حکومت خود را تغییر دهد، داده شده و در سال 1732 کار ساخت آن در مرکز شهر جیپور به پایان رسید. کاخ شهر از دو کاخ اصلی چاندرا محل و مبارک محل تشکل شده، چاندرا محل یکی از ساختمان‌های اصلی حکومتی هند بوده که هنوز هم نوادگان خاندان سلطنتی در قسمت‌هایی از آن زندگی می‌کنند، مبارک محل نیز همانطور که از اسمش پیداست کاخی برای خوشامد گویی و پذیرایی از مهمانان مخصوص حکومتی بوده و امروزه قسمتی از موزه‌ی مهاراجه ساوای مانسینگ دوم و محل نمایش لباس‌های سلطنتی گران بهاست. کاخ شهر همچون دیگر ساختمان‌های شهر جیپور از ماسه سنگ‌های قرمز و سنگ‌های مرمر سفید و سیاه ساخته شده و نوع معماری آن به سبک معماری اروپایی، راجپوت و اسلامی می‌باشد.

کاخ شهر جاذبه دیدنی هند

در این مقاله 30 مورد از جاذبه‌های زیبا و شگفت انگیز هندوستان را به شما معرفی کردیم، هند سرزمین جاذبه‌های دیدنی و مناظر طبیعی بی نظیر است که در سفر به آن حتما باید از این جذابیت‌ها دیدن کرد. در صفحه‌ی تورهای هند در سایت ما می‌توانید تورهای مربوط به این کشور را مشاهده کرده و از ویژگی‌های هر یک مطلع شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید