معرفی سوغاتی‌های هندوستان | 25 سوغات هند به تفکیک شهرها
ضحا اکبری 1399/07/19 10787 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

هند کشور بسیار زیبایی است که هر سال هزاران گردشگر برای لذت بردن از زیبایی‌های آن به این کشور سفر می‌کنند، این گردشگران معمولا در انتهای سفر برای این‌که خاطرات سفرشان به هند را برای همیشه ماندگار کنند از این کشور سوغات می‌خرند. اما تنوع سوغاتی‌ها در هند همانند تنوع این کشور در مکان‌های دیدنی بسیار زیاد است، به طوری‌که شخص نمی‌داند از بین این همه چیزهای زیبا کدام یک را انتخاب نماید. ما در این مقاله شما را با ۲۵ مورد از سوغاتی‌های کشور هند آشنا می‌کنیم تا در هنگام سفر به آن از این اطلاعات استفاده کنید، پس تا انتها با ما همراه شوید.

  1. ساری هندی

ساری معروف‌ترین لباس زنان هندی است که هر کس با شنیدن اسم آن به یاد کشور هند می‌افتد. ساری انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای تنوع بسیار زیادی در نوع پارچه، طراحی و نقوش روی پارچه می‌باشند. ساری چاندرانی یک نوع ساری است که به دلیل استفاده از پارچه‌های فاخر دارای قیمت بالایی می‌باشد. این ساری‌ها در مناطق شمالی هند مثل راجستان، مادهیا پرادش و اوتار پرادش دوخته و عرضه می‌شوند. نوع دیگری از ساری، ساری ابریشمی است که در میسور کارناتاکا دوخته شده، بسیار نرم و لطیف است و دارای طلا کوبی‌هایی روی قست‌های مختلف آن می‌باشد، ساری همواره یکی از بهترین سوغات هند بوده است.

  1. چای هند

کشور هند از نظر تولید وصادرات چای دوم جهان و از نظر مصرف چای در جایگاه اول جهان قرار دارد، چای هند بسیار معروف و باب طبع همه‌ی مردم جهان است، پس می‌تواند به عنوان یک سوغات عالی از سفر به هند باشد. چای در هند انواع بسیاری دارد از جمله  چای سفید، چای آسام، چای دارجیلینگ، چای نیلگری و چای سبز، همچنین شهرهای کونور، اوت، مونار، دارجیلینگ و آسام از مناطق اصلی تولید کننده‌ی چای در هند هستند.

  1. جواهر آلات

مردم هند به انواع جواهر آلات علاقه‌ی زیادی دارند، به طوری‌که 11 درصد طلای جهان به وسیله‌ی زنان و دختران هندی استفاده می‌شود، پس خریدن زیور آلات از هند به عنوان سوغات عملی مرسوم است. جواهر سازی یکی از صنایع همه‌ی شهرهای کشور هند می‌باشد و در هند می‌توانید هر نوع زیور آلاتی از جنس طلا، نقره و... با قیمت مناسب و در همه‌ی شهرهای این کشور خریداری کنید، وسایلی از قبیل گوشواره، گردبند، دستبند، پابند و... .

سوغات هند

  1. کلاه هیماچالی

کلاه هیماچالی یک قسمت از لباس سنتی مردم هند است که چون بسیار گرم است در زمستان‌ها از آن استفاده می‌شود. این کلاه که از پشم درست می‌شود بسیار رنگارنگ و زیبا و یکی از نمادهای زندگی سنتی در هند است. کلاه هیماچالی به عنوان یکی از سوغات هند معروف است که به منطقه‌ی هیماچال پرادش در شمال غربی هند تعلق دارد.

  1. عروسک‌های راجستانی

شهر راجستان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای هند است که در آن عروسک‌های کوچکی با عنوان عروسک راجستانی ساخته می‌شود. سازندگان این عروسک‌ها آن‌ها را از چوب می‌سازند بعد با پارچه‌های رنگارنگ لباسی از نوع لباس محلی مردم راجستان را دوخته و بر تن عروسک‌ها می‌کنند. عروسک‌های راجستانی در نمایش‌هایی که در همه جای راجستان اجرا می‌شود استفاده شده و زادگاه آن‌ها شهرهای اجمیر، اوبایپور، جاپور و ناگور می‌باشد، این عروسک‌ها جزء ارزان‌ترین سوغات کشور هند هستند.

سوغات هند

  1. مجسمه‌ی گانش

گانش خدای هندوهاست که مجسمه‌ی آن به شکل موجودی با سر فیل و شکمی بزرگ در اندازه‌ها و با جنس‌های مختلف در همه جای هند موجود است. به عقیده‌ی مردم هند داشتن مجسمه‌ی گانش، باعث خوش شانسی می‌شود، این مجسمه یکی از سوغات هندوستان می‌باشد.

سوغات هند

  1. نقاشی مادوبانی

نقاشی مادوبانی یکی از هنرهای اصیل و زیبای هندوستان است که در آن نقاش با رنگ‌های طبیعی و براق و با انگشت، قلم مو، خودکار نوک تیز یا چوب کبریت نقاشی‌هایی سراسر رنگ و نشاط می‌کشد، به طوری‌که همه جای کاغذ پر از رنگ می‌شود. نقاشی مادوبانی یکی از سوغات مهم کشور هند و شهر بیهار می‌باشد.

سوغات هند

  1. مروارید حیدر آباد

یکی از سوغات مهم کشور هند مروارید است که مهم‌ترین مرکز عرضه‌ی آن شهر حیدر آباد می‌باشد. حاکمان این شهر از دیرباز به مروارید علاقه‌ی خاصی داشتند و همین امر سبب شده که امروزه حیدر آباد به خاطر خرید و فروش مروارید در جهان معروف باشد. این کالای گران بها را می‌توانید به عنوان سوغات از شهر حیدر آباد تهیه کنید.

  1. پشمینه شال

پشمینه شال نام شال‌های بلندی است که از پشم ۳ نوع بز کوهی بافته شده، بسیار نرم و لطیف و خیلی خیلی سبک است. پشمینه شال یکی از سوغات مهم کشور هند است که زادگاه آن دامنه‌ی هیمالیایی شهر کشمیر هندوستان در منطقه‌ی لداخ می‌باشد.

  1. ادویه

ادویه‌های هندی یکی از مهم‌ترین محصولات کشور هند و سوغات آن است که در همه جای جهان شهرت دارد. در هند به دلیل تنوع آب و هوایی ادویه‌های فراوانی تولید می‌شود، ادویه‌هایی چون کاری، زردچوبه، دارچین، رازیانه، فلفل، زیره، برگ بو و... .

  1. روغن‌های آیورودا

کشور هند بخاطر ماساژ، یوگا و ورز‌ش‌های آرامش دهنده معروف است و مواد مورد نیاز برای انجام این ورزش‌ها یعنی روغن آیورودا در این کشور به وفور یافت می‌شود. مرکز اصلی روغن آیورودا ایالت کرالاست که در آن می‌توانید این روغن‌ها را خریده و به عنوان سوغات به عزیزان خود بدهید.

  1. کفش‌های چرمی

در شهر راجستان از چرم شتر کفش‌های زیبایی تولید می‌شود که یکی از زیباترین و سنتی‌ترین کفش‌های هند می‌باشد. امروزه مردم هند برای لباس‌های سنتی و محلی خود از این کفش‌ها استفاده می‌کنند و گردشگران آن را به عنوان سوغات هند تهیه می‌نمایند.

  1. ظروف برنجی

در شهر مراد آباد اوتار پرادش ظروفی از جنس برنج ساخته می‌شوند که بسیار با دوام هستند، به کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا و آسیای خاور میانه صادر می‌شوند و در همه جای هند به عنوان سوغات این کشور به فروش می‌رسند.

  1. ظروف بیدری

در کارناتاکای هند نوعی ظروف فلزی وجود دارد که به آن بیدری می‌گویند، ابتدا فلز را در قالب‌های خاصی ریخته و ظروف را آماده می‌کنند، سپس روی ظروف به دست آمده با دقت فراوان حکاکی می‌کنند و در نهایت ظرف‌ها را در کوره حرارت می‌دهند. بیدری یکی از زیباترین صنایع دستی کارناتاکا و یکی از سوغات هند است.

  1. چراغ نفتی قدیمی

چراغ نفتی سنتی از جمله وسایلی است که در خانه‌ی هر فرد هندی می‌توان حداقل یکی از آن‌ها پیدا کرد. این چراغ‌ها در همه‌ی شهرهای هند یافت می‌شوند و گردشگران به خرید آن‌ها به عنوان سوغات هند علاقه‌ی خاصی دارند.

  1. چیکان دوزی

چیکان دوزی نوعی هنر دست است که در آن با نخی به  رنگ سفید از جنس ابریشم یا پنبه روی پارچه‌های مختلف گلدوزی می‌کنند، چیکان دوزی در مرکز شهر اوتار پرادش یعنی لکنو رواج دارد و از سوغات زیبای هند می‌باشد.

  1. صنایع دستی چوبی

در ایالت کرالا اجسامی مثل جعبه، جا شمعی و حیوانات مختلف مانند فیل از جنس چوب درست کرده و روی آن‌ها منبت کاری انجام می‌دهند، این وسایل چوبی با حکاکی‌های ظریف روی آن‌ها بسیار زیبا هستند و از جمله سوغات شهر کرالا و کشور هند به شمار می‌روند.

سوغات هند

  1. شمع‌های رنگی و معطر

از گذشته‌های دور در منطقه‌ی ناینیتال از شهر جیپور شمع‌های معطر و رنگارنگی ساخته می‌شود که سال‌هاست به عنوان یکی از سوغات هند شناخته شده و گردشگران علاقه‌ی بسیاری به آن‌ها دارند.

  1. ظروف سفالی

در شهر راجستان ظروف سفالی در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شده و به فروش می‌رسند. ویژگی جالب این ظروف این است که همه‌ی آن‌ها به رنگ آبی هستند و روی آن‎‌ها با استفاده از مواد شیمیایی مختلف مثل اکسید کبالت و اکسید مس نقاشی‌های بسیار زیبا کشیده شده است. این ظروف سفالی آبی یکی از زیباترین سوغات هندوستان و منطقه‌ی راجستان می‌باشند.

  1. عطرهای خوشبو

یکی از صنایع مهم کشور هند صنعت عطر سازی است که باعث شهرت این کشور در سطح جهان شده است. عطرهای کشور هند بیشتر در شهر کانوج در اوتار پرادش، بدون الکل و از مواد شیمیایی با ضرر خیلی کم ساخته می‌شود. البته از عطر هندوستان در صنعت دارو سازی و از عطرهای خوراکی در شیرینی پزی نیز استفاده می‌شود.

  1. کفش مُجاری

کفش مجاری که نام‌های دیگر آن ناگرا و جوتی می‌باشند یکی از کفش‌های سنتی کشور هند است که به خاطر نداشتن پاشنه بسیار راحت، به خاطر جنس چرمیش بسیار با دوام و به خاطر کارهای دست که روی آن انجام می‌شود بسیار شکیل و قیمتی است، این کفش‌ها سوغات ایالت پنجاب و کشور هند می‌باشند.

  1. عروسک‌های کاتپوتلیس

کاتپوتلیس نام نوعی عروسک است که از چوب ساخته شده، لباس‌های پارچه‌ای رنگارنگ دارد و نخی به بالای آن وصل شده که به وسیله‌ی آن می‌تون آن را به دیوار یا هر جای دیگر آویزان کرد. این عروسک‌ها به صورت زوج (زن و مرد) بوده و در بازارهای خیابانی با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند.

  1. دیبیس

دیبیس‌ها ظروف کوچکی با اشکال مختلف و با کاربرد جعبه هستند که از سفال، فلز یا شیشه ساخته می‌شوند، در این جعبه‌ها که با ظرافت و دقت بسیار زیادی ساخته شده‌اند، می‌توان اشیای کوچک نگهداری کرد و در همه جای هند یافت می‌شوند.

  1. ماسک کاتاکالی

از ماسک کاتاکالی در رقص سنتی کاتاکالی استفاده می‌شود، رقص کاتاکالی یکی از ۸ رقص سنتی هندوستان است که در شهر کرالا در جنوب هندوستان متولد شده و دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد. در این نوع رقص بازیگران از لباس‌های خاص و نوعی ماسک به نام کاتاکالی استفاده می‌کنند که در ساخت آن از تکه‌های فلز و شیشه استفاده می‌شود. امروزه ماسک کاتاکالی به یکی از اصلی‌ترین سوغات هند تبدیل شده است.

  1. وسایل تزئینی با عاج فیل

در کشور هند از گذشته با عاج فیل که هم قابلیت تراش خوردن دارد و هم در برابر ضربه و فرسایش مقاوم است وسایل زیبایی می‌ساختند، البته امروزه برای جلوگیری از، از بین بردن فیل‌ها برای این کار سخت گیری می‌شود اما هنوز هم در ایالت‌های پنجاب و کرالا که به جنگل‌هایی که در آن‌ها فیل زندگی می‌کنند نزدیک هستند این کار رواج فراوانی دارد. از عاج فیل وسایلی چون سنجاق سر، النگو، دکمه‌ی پیانو، مهره‌ی شطرنج، شانه، دسته‌ چاقو، جعبه‌ی جواهر، قاب عکس و... می‌سازند. به علت کم بودن عاج فیل قیمت این وسایل بسیار بالاست اما همچنان یکی از سوغات پر طرفدار هند به شمار می‌رود.

سوغات هند

در این مقاله با 25 مورد از سوغات زیبا و اصیل هند آشنا شدید، اگر قصد داشتید به هند سفر کرده و از این وسایل به عنوان سوغات تهیه کنید به قسمت تور هند در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید