قله چت اراک | قله‌ای با 120 پله دست تراش 2000 ساله
زهرا نیرومند 1402/01/27 11379 بازدید 3 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

چُت، نام یکی از قله‌های استان مرکزی است. این قله در کنار قله معروف لجور قرار دارد و تقریبا با آن هم‌‌ارتفاع می‌باشد. قله چُت ویژگی‌های منحصربفردی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پله‌های دست تراش آن اشاره کرد. این قله یکی از محبوب‌ترین قله‌های اراک در بین صخره‌نوردان محسوب می‌شود و مورد استقبال گروه‌های سنگ‌نوردی این استان قرار می‎گیرد. در این مقاله به معرفی قله چت اراک می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با کایت در ادامه این مطلب همراه باشید.

تور های پیشنهادی ما : 

تور های طبیعت گردی 

تور های یک روزه

تور های دو روزه


قله چت اراک

چت، یکی از قله‌های رشته کوه لجور، معروف‌ترین رشته ‌کوه‌ استان مرکزی است. این رشته کوه حدود 11 کیلومتر طول و 2.5 کیلومتر عرض دارد و از سمت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده می‌شود. لجور از جنس سنگ آهک می‌باشد و حالتی صخره‌ای شکل دارد. به همین دلیل مورد توجه صخره‌نوردان قرار می‎گیرد.

رشته کوه لجور دارای 22 قله است که بلندترین آن‌ها لجور نام دارد. ارتفاع قله لجور حدود 2645 متر است. قله چت در کنار لجور واقع شده و تقریبا هم‌ارتفاع با آن می‏باشد.  قله چت در زبان محلی با عنوان " چُتِ یواشه" شناخته می‎شود. چت به معنای نشسته و یواشه به معنای یواش می‌باشد. با توجه به این‌که قله چت اراک نسبت به قله‌های اطراف خود متفاوت بوده و حالتی نشسته دارد، به این اسم نامیده می‎شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قله چت یواشه، پلکان‌های دست‌تراشی است که در قسمت پشت آن قرار دارد. در پشت این قله 120 پله دیده می‎شود که قدمت آن به دوران اسماعیلیان و حسن صباح برمی‎گردد. این قله موقعیت جغرافیایی خوبی داشته و دید کاملی به دو منطقه متفاوت دارد. به همین دلیل از آن برای دیده بانی استفاده می‌شده است. دید قله چت از یک سمت به ملایر، همدان و بروجرد می‌باشد و از سمت دیگر نمایی از اراک، خنداب و شازند را نشان می‎دهد.

در قسمت بالای قله نیز یک حوض سنگی بزرگ با ابعاد  5/4 در 5/2 متر دیده می‌شود. این حوض با دست ساخته شده و محلی برای جمع‌آوری آب بوده است. افرادی که به این قله صعود می‌کردند، می‌توانستند کمی استراحت کنند و از آب حوض برای رفع تشنگی استفاده نمایند.

قله چت اراک

مسیرهای سنگ‌نوردی قله چت اراک

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مسیر پلکانی قله چت اراک باعث شده تا این قله مورد توجه سنگ‌نوردان قرار گیرد. قله چت اراک سه مسیر سنگ‏نوردی دارد:

  • مسیر اول، یک مسیر تیغه‌ای است و 4 کارگاه ثابت و میانی ثابت برای صعود دارد. از این کارگاه‌ها برای اتصال طناب استفاده می‎شود.
  • مسیر دوم، فلق نام دارد. این مسیر 3 طول است و دارای یک بخش تنوره‌ای رکاب‌خور می‌باشد.
  • مسیر سوم، شهدا نام دارد و صعود از آن به صورت طبیعی انجام می‎شود.


سنگ نوردی کوه چت اراک

دسترسی به قله چت اراک

قله چت در استان مرکزی، 35 کیلومتری شهر اراک واقع شده است. برای دسترسی به این قله باید وارد اراک شوید و جاده ملایر را در پیش بگیرید. پس از عبور از پل دو آب و روستای مهدی آباد، یک دوراهی را پیش روی خود می‎بینید. این دو راهی در سمت راست جاده قرار دارد و در ابتدای آن یک تابلو دیده می‎شود. این تابلو مسیر روستای فر و بصری را مشخص می‎کند.

سمت راست دوراهی را در پیش بگیرید. پس از حدود یک کیلومتر، دوراهی دیگری را می‎بینید. در ابتدای این دوراهی نیز تابلوی مسیر دهیاری الرج قرار دارد. مسیر سمت راست را انتخاب کنید و ادامه دهید. پس از طی 4 کیلومتر، به بالای سراب اسکان می‌رسید و در ابتدای مسیر صعود قرار می‎گیرید.

کوه چت اراک


در این مقاله به معرفی قله چت اراک پرداختیم و اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های این قله و مسیر دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. قله چت اراک یکی از شناخته‌شده‌ترین قله‌های این منطقه در بین سنگ‌نوردان است. این قله 3 مسیر سنگ‌نوردی دارد و دارای یک پله‎کان دست‌تراش نیز می‎باشد. اگر اهل سنگ‌نوردی و دیوارنوردی هستید، می‌توانید قله چت را برای این کار انتخاب کنید و یک صخره‌نوردی جذاب داشته باشید. اگر اولین بار است که به این قله صعود می‎کنید، بهتر است با گروه‌های سنگ‎نوردی همراه شوید و این کار را در کنار یک تیم باتجربه و حرفه‌ای دنبال کنید. اگر قصد سفر به استان مرکزی و بازدید از جاذبه های گردشگری آن را دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری کایت همراه شوید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/08/01

    دوست عزیز چت به معنی قله و نوک و بالاترین نقطه هر بلندی است و واژه " قله چت " غلط است، مثل " چشمه بلاغ " ، نام درست همان چت یواشه است ، در روستا های لرستان و استان مرکزی و همدان قله نمی گویند و واژه درست فارسی که همان "چت " است را بکار می برند.

  • 1402/11/03

    ممنون بسیار جالب بود، فقط اینکه ساخت پله به زمان اسماعیلیون نسبت داده شده و بعد در تیتر خورده ۲۰۰۰ سال پیش! اسلام ۱۴۰۰ سال هست کلش، شاه اسماعیل یا حسن صباح هم مشخصا بعد از اسلام بودن

  • 1403/01/26

    چرا یه عکس از حوضچه نزاشتن

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید