قنات ابراهیم آباد اراک | راهنمای بازدید از قنات ابراهیم آباد، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/03/26 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در ایران قنات‌های بسیار زیادی وجود دارد، مکان‌هایی که روزگاری عامل آبادانی و حیات یک منطقه بوده‌اند و اکنون به جاذبه‌ای در آن منطقه تبدیل شده‌اند. قنات‌ها نه تنها به رونق کشاورزی یک منطقه کمک می‌کردند، بلکه در گذشته تامین آب آشامیدنی مردم این مناطق نیز با قنات‌ها بوده است. در این مقاله قصد داریم به شهر اراک مرکز استان مرکزی سفر کرده و با یکی از قنات‌های تاریخی و دیدنی این ناحیه یعنی قنات ابراهیم آباد آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با کایت همراه باشید.

قنات ابراهیم آباد اراک

قنات ابراهیم آباد تنها قنات مخروطی شکل جهان است که در استان مرکزی و در روستای ابراهیم آباد از توابع اراک قرار دارد. این قنات قدمت زیاد و معماری بسیار تماشایی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. قناتی زیبا که از گذشته‌های دور هم اهالی روستا را سیراب می‌کرد و هم زمین‌های کشاورزی‌اشان را. قنات ابراهیم آباد در سال 1393 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 2016 به همراه 10 قنات منحصربفرد دیگر ایران، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تعداد زیادی جاذبه‌ی گردشگری در نزدیکی قنات ابراهیم آباد قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان روستای ابراهیم آباد، منطقه‌ی گردشگری گردو و... را نام برد.

قنات ابراهیم آباد 1

تاریخچه‌ی قنات ابراهیم آباد

قدمت قنات ابراهیم آباد به قرون 6 و 7 هجری قمری می‌رسد، یعنی نزدیک به 1000 سال پیش، زمانی که متخصصان قنات به کمک مردم محلی و بدون هیچ تجهیزاتی، قناتی شگفت انگیز به شکل مخروط با چاه‌های بسیار و آبدهی زیاد احداث کردند تا مشکل کم آبی منطقه حل شود.

قنات ابراهیم آباد 2

ویژگی‌های قنات ابراهیم آباد

قنات ابراهیم آباد یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران است، این قنات 11 کیلومتر طول دارد و ارتفاع مادرچاه آن که در کوه‌های هفتاد قله قرار گرفته 110 ذرع می‌باشد، این قنات یک شاخه‌ی اصلی و 2 شاخه‌ی فرعی به نام‌های "رونا" و "قوشد" دارد. در شاخه‌ی اصلی 311 میله چاه، در شاخه‌ی فرعی قوشد 22 میله چاه و در شاخه‌ی فرعی رونا 15 میله چاه وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی قنات ابراهیم آباد که آن را در تمام جهان ممتاز کرده، مخروطی شکل بودن آن است، متخصصان قناتی که این قنات را بررسی کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که قنات ابراهیم آباد به شکل یک مخروط است که بالای آن تنگ بوده و هر چه به سمت پایین می‌رویم این مخروط گشادتر می‌شود.

قنات ابراهیم آباد 3

معماری قنات ابراهیم آباد

قنات ابراهیم آباد یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران است که معماری آن بسیار شگفت انگیز می‌باشد، این قنات همچون یک کوه آتشفشانی حالت مخروطی شکل دارد و به جای گدازه از آن آب خنک و گوارا خارج می‌شود. مصالح به کار رفته در ساخت قنات ابراهیم آباد عبارتند از: آجر، سنگ، گل، ساروج، گچ و آهک. قنات ابراهیم آباد در دو بافت روستای ابراهیم آباد احداث شده، بافت مارنی یا شولاتی و بافت کنگلو یا مرایی، این قنات از دهانه تا مظهر، شیب ملایمی دارد. مادرچاه قنات ابراهیم آباد در محلی به نام سِرِزا قرار دارد که در ارتفاعات هفتاد قله واقع شده، آب در بیش از 300 چاه این قنات جمع شده و با شیبی کم به سمت مناطق مختلف اطراف جاری می‌شود تا بیش از 90 هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کرده و آب آشامیدنی مردم منطقه را نیز تامین کند. داخل مادرچاه قنات بسیار تاریک و رعب انگیز است و طی 60 سال تنها 2 نفر از اهالی روستا جرات پیدا کرده‌اند که وارد آن شوند. بخشی از قنات ابراهیم آباد به آب انبار مجموعه اختصاص دارد، از طریق یک راه پله می‌توان به این آب انبار رسید، از قسمت‌های مختلف آب انبار ابراهیم آباد می‌توان مخزن، پاشیر و 2 بادگیر آن را نام برد.

قنات ابراهیم آباد 4

آب و هوا و بهترین زمان سفر به قنات ابراهیم آباد

قنات ابراهیم آباد در استان مرکزی واقع شده، تابستان‌های این منطقه بسیار گرم است و گرمای شدید لذت بازدید از جاذبه‌ها را از گردشگران خواهد گرفت، زمستان منطقه نیز بسیار سرد و خشک می‌باشد. بهترین زمان برای سفر به قنات ابراهیم آباد از نظر آب و هوا، اول تا میانه‌های بهار و انتهای تابستان یعنی  شهریور ماه است، در این زمان‌ها طبیعت سبز و باطراوت، هوا خنک و آب قنات زیاد خواهد بود.

قنات ابراهیم آباد 5

چگونگی دسترسی به قنات ابراهیم آباد

برای رسیدن به قنات ابراهیم آباد باید ابتدا به اراک بروید، این شهر هم فرودگاه دارد هم ایستگاه قطار، فاصله‌ی فرودگاه اراک تا روستای ابرهیم آباد 40 کیلومتر (35 تا 55 دقیقه) و فاصله‌ی ایستگاه راه آهن اراک تا روستای ابراهیم آباد 42 کیلومتر (50 دقیقه) است، این فاصله‌ها را می‌توان با خودروی دربستی طی کرد. یکی از روش‌های عالی برای سفر به قنات ابراهیم آباد، استفاده از خودروی شخصی است، اگر بخواهید از تهران با خودروی شخصی به قنات ابراهیم آباد بروید، باید این مسیر را طی کنید: ابتدا از طریق بزرگراه کاظمی به سمت قم بروید، سپس وارد جاده‌ی طرلاب شده در نهایت به اراک می‌رسید. در اراک وارد جاده‌ی خدمات کشاورزی پارسیان شوید، این راه را ادامه داده دوراهی‌هایش را رد کنید تا به دوراهی سوم برسید. در این دوراهی مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و این مسیر را ادامه دهید تا به روستای ابراهیم آباد برسید. روستا کوچک و قنات ابراهیم آباد کاملا در آن مشخص است.

آدرس: استان مرکزی، 30 کیلومتری شمال شرقی اراک، روستای ابراهیم آباد، قنات ابراهیم آباد

قنات ابراهیم آباد 6

نکات مهم بازدید از قنات ابراهیم آباد

خوب است که در هنگام بازدید از قنات ابراهیم آباد اراک به نکات زیر دقت کنید:

  • برای بازدید از قنات ابراهیم آباد لباس مناسب و کفش راحت با خود ببرید
  • اینجا روستای کوچکی است، بنابراین نمی‌توان از آن توقع امکانات خیلی زیادی داشت، اما در آن یک بوفه، مسجد و سرویس بهداشتی وجود دارد
  • حتما پول نقد به همراه داشته باشید
  • قنات ابراهیم آباد تمام روزهای هفته و به صورت شبانه روزی باز است
  • ورود به این قنات و بازدید از آن رایگان می‌باشد
  • کلاه و عینک آفتابی، چراغ قوه و کرم ضد آفتاب وسایلی هستند که باید همراه خود داشته باشید

قنات ابراهیم آباد 7

در این مقاله شما را با قنات ابراهیم آباد در استان مرکزی آشنا کرده در مورد معماری و بخش‌های مختلف آن صحبت نمودیم و شرایط بازدید از این کاریز دیدنی را بیان کردیم. قنات ابراهیم آباد قناتی تاریخی است که از جاذبه‌های دیدنی استان مرکزی به شمار می‌رود، قدمت زیاد و معماری تماشایی، از ویژگی‌های جذاب قنات ابراهیم آباد محسوب می‌شود ، با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ...

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید