جاهای دیدنی محلات | آشنایی با 17 جاذبه‌ی محلات، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/05/03 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است که به هلند ایران معروف می‌باشد، شهری با آب و هوای معتدل رو به سرد، طبیعت دیدنی و آثار تاریخی فراوان. محلات قدمت زیادی دارد به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی‌اش هم زیاد است، آب و هوای خوبی هم دارد، پس طبیعت آن نیز زیبا و دیدنی می‌باشد. شاید اکثر افراد محلات را به گل و گیاه بشناسند و از جاهای دیدنی بیشمارش خبر نداشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی محلات آشنا کرده، در مورد ویژگی‌های هر یک صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  1. دهکده‌ی گل‌ها و گیاهان زینتی

محلات به عنوان هلند ایران، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی گل و گیاه کشورمان است و سالانه میلیون‌ها شاخه گل زینتی را به شهرها و کشورهای مختلف صادر می‌کند. در این شهر دهکده‌ای به وسعت 110 هکتار وجود دارد که بیش از 300 گلخانه در آن قرار دارند، گلخانه‌های کوچک و بزرگی که نه تنها منبع تولید گل در ایران هستند، بلکه به یکی از جاهای دیدنی محلات نیز تبدیل شده‌اند.

آدرس: استان مرکزی، محلات، دهکده‌ی گل و گیاه

جاهای دیدنی 1

  1. بوستان سرچشمه

سرچشمه نام بوستانی در شمال شهر محلات در دامنه‌ی کوه هفتاد قله است، بوستانی طبیعی با هوایی پاک و طبیعتی دیدنی که محل پیک نیک خانواده‌های اهل محلات یا گردشگرانی است که برای تفریح به این شهر آمده‌اند. این بوستان از امکاناتی همچون 2 پارکینگ، رستوران، کافه، قهوه خانه، شهربازی، غرفه‌ی فروش گل و... برخوردار است، از دیگر بخش‌های دیدنی بوستان سرچشمه می‌توان به دریاچه و چشمه اشاره کرد.

آدرس: استان مرکزی، محلات، خیابان سرچشمه، بوستان سرچشمه

جاهای دیدنی محلات 2

  1. غار شاه بلبل

غار شاه بلبل یکی از غارهای مهم محلات و استان مرکزی است که بین روستاهای دلیجان و خورهه قرار دارد، غاری زیبا که به جاذبه‌ای دیدنی در محلات تبدیل شده است. اهالی محلات و روستاهای اطراف آن به غار شاه بلبل علاقه‌ی زیادی دارند، آن‌ها این غار را مقدس دانسته و نذورات خود را در اطراف آن پخش می‌کنند. در میان غار رود کوچکی در جریان است و در بیرون از آن مجسمه‌ای قرار دارد که متعلق به قبل از اسلام می‌باشد.

آدرس: استان مرکزی، محلات، بین خورهه و دلیجان، غار شاه بلبل

جاهای دیدنی محلات 3

  1. غار آزاد خان

غار آزاد خان یکی از غارهای معروف محلات است که در 10 کیلومتری این شهر قرار دارد، غاری زیبا با حوضچه‌هایی پر از آب که امروزه به یکی از جاهای دیدنی محلات تبدیل شده است.

آدرس: استان مرکزی، 10 کیلومتری محلات، روستای سنجه باشی، غار آزاد خان

  1. غار یکه چاه

غار یکه چاه یکی دیگر از غارهای محلات است که بسیار دیدنی می‌باشد، غاری با تالارها و دهلیزهای بسیار که کف آن را خاک رس پوشانده است. استالاگمیت و استالاکتیت‌های بسیاری درون غار دیده می‌شود که بر زیبایی آن افزوده است. جوی کوچکی درون غار یکه چاه جریان دارد که فضای داخل آن را زیباتر کرده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، غار یکه چاه

جاهای دیدنی محلات 5

  1. چشمه‌های آبگرم

آبگرم محلات مجموعه‌ای از 6 چشمه‌ی آبگرم با نام‌های روماتیسم، سلیمانیه، بختیاری، دنبه، شفا و حکیم می‌باشد، این چشمه‌ها در واقع آب‌های زیرزمینی هستند که در اثر فشار به سطح زمین آمده‌اند. آب چشمه‌های محلات خاصیت درمانی دارد، این آب هم می‌تواند بیماری‌های جسمی مثل مشکلات پوستی و دردهای عضلانی را درمان کند و هم بر روح و روان فرد تاثیر مثبت بگذارد.

آدرس: استان مرکزی، 15 کیلومتری شمال شرق محلات، آبگرم محلات

جاهای دیدنی محلات 6

  1. پل تاریخی باقر آباد

پل تاریخی باقر آباد در روستای باقر آباد محلات قرار دارد، پلی که متعلق به دوره‌ی حکومت قاجارها بوده، از سنگ بنا شده و می‌گویند توسط روس‌ها وقتی به ایران حمله کرده بودند ساخته شده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، پل باقر آباد


جاهای دیدنی محلات 7

  1. حمام عرش (موزه‌ی مردم شناسی)

حمام عرش بنایی متعلق به دوره‌ی قاجار است که در مرکز شهر محلات قرار دارد، این حمام امروزه به موزه‌ی مردم شناسی و صنایع دستی تبدیل شده است. اندرونی، بیرونی، 2 گنبد 4 ضلعی و چند رواق، بخش‌های مختلف حمام عرش را تشکیل می‌دهند.

آدرس: استان مرکزی، محلات، خیابان محلاتی، کوچه‌ی عرش، حمام عرش

جاهای دیدنی محلات 8

  1. قلعه‌ی جمشیدی (قلعه گبری)

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی محلات که در روستای نیم ور قرار دارد قلعه‌ی گبری یا جمشیدی است، قلعه‌ای که قدمتش را به زمان حکومت جمشید نسبت می‌دهند. می‌گویند این قلعه اهالی نیم ور را بارها و بارها از گزند دشمنان مصون نگه داشته و موجب نجاتشان شده است. قلعه گبری با وجود ناملایمات روزگار خیلی سالم مانده و بخش‌های درون آن کاملا قابل تشخیص است، ورودی، دروازه‌ی چوبی، خندق، تالاری برای استقرار تیراندازها در بالای قلعه، کانال‌های آبی زیرزمینی و... بخش‌های مختلف قلعه گبری هستند.

آدرس: استان مرکزی، محلات، روستای نیم ور، قلعه‌ی گبری

جاهای دیدنی محلات 9

  1. میل میلونه

میل میلونه یا 4 طاقی محلات در روستای نیم ور قرار دارد، عده‌ای این میل را برج مراقبت قلعه گبری و برخی باقی مانده‌ی یک آتشکده می‌دانند. ارتفاع میل میلونه حدودا 8 متر بوده و از سنگ و ساروج ساخته شده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، روستای نیم ور، میل میلونه

جاهای دیدنی محلات 10

  1. یخچال نیم ور

در روستای نیم ور محلات آثار تاریخی بسیاری وجود دارد، یکی از آن‌ها یخچال نیم ور است که به دوره‌ی قاجار تعلق دارد. این یخچال دارای یک بدنه و یک گنبد است که ارتفاع آن در مجموع به 10 متر می‌رسد، ضخامت دیواره‌های بنا بیش از 1 متر بوده و آجرکاری‌های چشم نوازی روی گنبد و داخل یخچال انجام شده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، روستای نیم ور، یخچال نیم ور

جاهای دیدنی محلات 11

  1. سد باستانی نیم ور

سد باستانی نیم ور یکی از شاهکارهای مهندسی آب در ایران باستان است که باز هم در روستای نیم ور قرار دارد و قدمت آن به عصر ساسانی می‌رسد، جایی که بیش از هزار سال قبل اجداد ما توانستند برای ذخیره کردن آب، سدی بسازند که تا به امروز پابرجا مانده است. امروزه سد نیم ور با قدمت تاریخی زیاد و طبیعت بی نظیری که به لطف وجود آب در اطراف خود ایجاد کرده، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی محلات تبدیل شده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، روستای نیم رو، سد نیم ور

  1. آتشکده‌ی آتشکوه

در دامنه‌ی کوه آتشکوه در روستایی به همین نام از توابع محلات، آتشکده‌ای قرار دارد که وسعت زیاد آن باعث شهرت جهانی‌اش شده است، آتشکده‌ی آتشکوه. این بنا حدود 600 مترمربع مساحت دارد و از 3 بخش تالار شرقی، تالار غربی و راهرو تشکیل شده است. آتشکده‌ی آتشکوه به تبعیت از دیگر بناهای عصر ساسانی، دارای معماری ساسانی می‌باشد و در ساختش از سنگ، ملات و ساروج استفاده شده، تالار شرقی محل نیایش و نگهداری آتش بوده، تالار غربی ستون‌های سنگی زیبایی دارد و از طریق یک راهرو به تالار اصلی متصل شده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، 5 کیلومتری جاده‌ی نیم ور، روستای آتشکوه، آتشکده‌ی آتشکوه

جاهای دیدنی محلات 13

  1. سایت تاریخی خورهه

شاید بتوان سایت باستانی خورهه را مهم‌ترین اثر تاریخی محلات دانست که در فاصله‌ی 48 کیلومتری این شهر قرار دارد، در ابتدا تصور می‌شد که این بنا یک معبد یا آتشکده بوده اما با ادامه‌ی تحقیقات روشن شد که خورهه یک قصر مجلل متعلق به فردی بسیار ثروتمند بوده و با چنان هیبتی ساخته شده که شبیه آتشکده‌های عظیم به نظر می‌رسد. امروزه از تمام آن قصر تنها 2 ستون سنگی کامل و تعدادی ستون شکسته و دیوار بر جای مانده، اما همین موارد هم شکوه بنای خورهه را که قدمتش به عصر اشکانیان برمی‌گردد، نشان می‌دهد.

آدرس: استان مرکزی، 48 کیلومتری شمال شرق محلات، روستای خورهه، سایت باستانی خورهه

جاهای دیدنی محلات 14

  1. قلعه‌ی آقاخان

قلعه‌ی آقاخان یکی از قلعه‌های قدیمی محلات می‌باشد که در جنوب این شهر قرار دارد، قلعه‌ای ساخته شده از خشت و گل، که متاسفانه بیشتر قسمت‌های آن به جز دیوار شمالی از بین رفته است.

آدرس: استان مرکزی، جنوب محلات، قلعه‌ی آقاخان

  1. مسجد کرسی

مسجد کرسی مسجدی یادگاری از عصر صفوی است که در روستای بیجگان محلات قرار دارد، مساحت این مسجد تاریخی 140 مترمربع بوده و از خشت و گل ساخته شده است. از قسمت‌های مختلف مسجد کرسی می‌توان دهلیز 2 طبقه، چندین غرفه و صحن شمالی را نام برد، یک لوح سنگی که روی آن با خط نسخ نوشته شده روی طاقچه‌ای در شرق مسجد قرار دارد.

آدرس: استان مرکزی، محلات، روستای بیجگان، مسجد کرسی

  1. درخت چنار کهنسال

در خیابان سرچشمه‌ی محلات در میدانی به نام چنار، یک چنار 2 هزار ساله وجود دارد که به نمادی از قدمت و اصالت محلات تبدیل شده است، چناری زیبا و دیدنی که بیش از 2 هزار سال است که سایه‌ی خود را بر ساکنان شهر محلات افکنده و شاهد اتفاقات خوب و بد این دیار بوده است.

آدرس: استان مرکزی، محلات، خیابان سرچشمه، میدان چنار

جاهای دیدنی محلات 17

در این مقاله تعدادی از جاهای دیدنی مهم محلات را به شما معرفی کرده، در مورد ویژگی‌های هر یک صحبت نمودیم، محلات شهری خوش آب و هوا، با طبیعتی زیبا و آثار تاریخی جذاب است، که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود فرامی‌خواند. خیلی از افراد اینکه محلات به خاطر گل و گیاه معروف است را می‌دانند اما از سایر جاذبه‌هایش اطلاعی ندارند. با سفر به این شهر نه تنها از آب و هوای عالی و طبیعت بی نظیر محلات بهره‌مند می‌شوید، بلکه با فرهنگ مردم و گذشته‌ی این شهر نیز آشنا خواهید شد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید