قله‌ی دُرفَک توتکابن | آشنایی با ییلاقات درفک و تصاویر جذاب
ضحا اکبری 1401/08/03 968 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور ما ایران، کشوری دارای 4 فصل است که در هر گوشه‌اش زیباییِ بی حد و حصری وجود دارد، شمال، جنوب، شرق و غرب همه و همه با زیباییِ بی نهایت نشانگر قدرت خداوند هستند. امروز به گیلان می‌رویم، جایی که از جاذبه‌های طبیعی هر چه که بخواهید در خودش دارد، از کوه و جنگل گرفته تا دریا و دریاچه، جنگل‌های انبوه، کوه‌های بلند، دریاچه‌های طبیعیِ زیبا و دریای بی نظیر خزر. در این مقاله قصد داریم در مورد قله‌ی دُرفَک که در توتکابن قرار دارد صحبت کنیم، جایی که جنگل و کوه با هم پیوند خورده و منطقه‌ای رویایی با ییلاقات فوق العاده را به وجود آورده‌اند. اگر تمایل دارید به مکان جدیدی در شمال کشور سفر کرده، زیباییِ وصف نشدنیِ آن را ببینید و از بکر بودنش لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

قله‌ی درفک

قله‌ی درفک با 2565 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین قله‌ی گیلان است که به بام گیلان شهرت دارد، این قله، قله‌ی آتشفشانیِ خاموشی است که از شرق و جنوب شرقی به کوه‌های تخت سلیمان و از جنوب به کوه‌های منجیل می‌رسد. قله‌ی درفک در نزدیکیِ دهستان دشتویل و در فاصله‌ی کمی از شهرستان رودبار قرار دارد و دارای چندین ییلاق است که هر کدام می‌توانند مقصدی برای فرار از گرمای تابستان و پناه بردن به سکوت، آرامش و زیبایی باشند.

ویژگی‌های قله‌ی درفک و ییلاقات آن

قله‌ی درفک قله‌ی بلندی است که صعود به آن نیازمند مهارت و تجربه‌ی فراوانی می‌باشد، بنابراین کوهنوردان حرفه‌ای صعود به آن را انتخاب می‌کنند. در قسمت‌های مختلف این قله موجوداتی مانند سمور، راسو، روباه و گراز زندگی می‌کنند و یک غار یخی به طول 100 متر، دیگر جاذبه‌ی آن است که به دلیل ورودیِ کوچک و خطرناک بودنِ داخلش، نمی‌توان بدون تجهیزات به آن وارد شد، محلی‌ها از یخ‌های درون این غار برای تامین آبِ مورد نیاز خود و حیواناتشان استفاده می‌کنند. ییلاقات اطراف قله برای یک طبیعت گردی فوق العاده و گذراندن روزی به یاد ماندنی بسیار مناسب هستند، این منطقه هم شامل جنگل‌های انبوه با درختان فراوان است و هم دشت‌های وسیع و سبزی دارد که می‌توان برای پیک نیک با خانواده به آن رفت. این دشت‌ها محل چرای دام محلی‌ها هم هستند، هنگامی که در خنکای سایه‌ی یک درخت دراز کشیده و صدای گوسفندان و زنگوله‌ی آن‌ها را می‌شنوید، قطعا خستگیِ تمام هفته از تنتان بیرون خواهد رفت. دشت‌های اطراف درفک درختان و درختچه‌های میوه‌ی زیادی دارد، میوه‌هایی همچون گردو، ازگیل، آلوچه، خرمالو و سیب که با خوردن آن‌ها طعمشان تا ابد در ذهنتان باقی خواهد ماند.

بهترین زمان سفر به قله‌ی درفک

قله‌ی درفک در زمستان‌ها بسیار سرد و برفی است و صعود به آن مشکل خواهد بود، در بهار نیز سرمای هوا همچنان آزار دهنده است ولی طبیعت، دیدنی خواهد بود. پاییزِ رنگارنگِ درفک، زیباترین فصل این مکان است که می‌توان سردی هوا و بارندگی را برای تماشای این حجم از زیبایی به جان خرید. به صورت کلی بهترین زمان سفر به قله‌ی درفک از نظر آب و هوا، فصل تابستان می‌باشد، زیرا در این زمان هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر و طبیعتِ اطراف قله بی نهایت زیبا است.

چگونگی دسترسی به قله‌ی درفک

برای رسیدن به قله‌ی درفک از تهران باید مسیر جاده‌ی قزوین رشت را انتخاب کنید، با حرکت در این مسیر به رودبار و سپس به رستم آباد می‌رسید. پس از رستم آباد مسیر خود را به سمت راست تغییر دهید تا به توتکابن برسید، هنگامی که پل روی سپید رود را پشت سر گذاشتید، وارد منطقه‌ای جنگلی می‌شوید. بعد از تمام شدن جنگل وارد منطقه‌ی سرسبز لارنه می‌شوید که با شیب تندی همراه است، از آن عبور کرده به یک سراشیبیِ تند می‌رسید. این منطقه سیاه دره نام دارد، آن را نیز پشت سر گذاشته تا چشمه‌ی جیرانی را ببینید، از اینجا به بعد تعداد درختان کم و منطقه، کوهستانی می‌شود، پس از گذر از گردنه‌ی پهن دژ به قله‌ی درفک خواهید رسید. در کل قله‌ی درفک مسیر دسترسی سختی دارد و تنها با همراه داشتن افراد محلی و باتجربه و استفاده از تجهیزات مناسب می‌توان به قله رسید، اما برای طبیعت گردی و پیک نیک در دشت‌ها نیازی به همراه بردن افراد محلی نیست.

چگونگی اقامت در قله‌ی درفک

اگر به اصول کمپینگ در طبیعت آشنایی دارید و می‌خواهید شبی به یاد ماندنی را در قله‌ی درفک سپری کنید، می‌توانید در قسمتی از این منطقه چادر زده و تجربه‌ی یک شب رویایی را برای خودتان رقم بزنید، برای این کار حتما باید تجهیزات لازم و وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. همچین می‌توانید در خانه‌ی محلی‌هایِ نزدیک‌ترین روستا، اقامت کرده یا به شهرهای اطراف رفته و شب را در اقامتگاه‌های این شهرها به صبح برسانید.

در این مقاله شما را به بام گیلان یعنی قله‌ی دُرفَک برده و در مورد ویژگی‌های این قله و نکات مربوط به آن مانند اقامت، مسیر دسترسی و... برایتان صحبت کردیم. اگر تمایل دارید به قله‌ی درفک و ییلاقات اطراف آن سفر کنید می‌توانید وارد صفحه‌ی تورهای طبیعت گردیِ کایت شده و از جزئیات این تورها مطلع شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید