بهترین جاهای دیدنی یزد | 10 جاذبه‌ی عالی یزد برای بازدید و عکاسی
ضحا اکبری 1401/07/12 2085 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


یزد، شهر بادگیرها، یکی از کلانشهرهای ایران است که در مرکز کشورمان و در منطقه‌ای خشک واقع شده، این شهر بخاطر داشتن آب و هوای گرم و خشک، جاذبه‌های طبیعی زیادی ندارد، اما به دلیل قدمت زیاد و گذشته‌ی پربارش، دارای آثار تاریخی متعدد و فوق العاده‌ای است که یزد را به اولین شهر تاریخی ایران و نخستین شهر خشتی در جهان تبدیل کرده‌اند. شهر یزد بافت قدیمی و محله‌های سنتی خود را حفظ کرده، از این رو عنوان اولین و تنها شهر ایران را دارد که بخاطر همین بافت سنتی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از آثار تاریخیِ بیشمار یزد را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دهیم، پس اگر تصمیم دارید به شهر بادگیرهای ایران سفر کنید تا پایان مقاله همراه ما باشید. در مطلب بهترین هتل‌های یزد می‌توانید فهرستی از بهترین هتل‌های یزد را ببینید، با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شده و در صورت سفر به یزد در یکی از آن‌ها اقامت کنید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده قیمت، اطلاعات و خرید آنلاین تورهای یزد به صفحه "تور یزد" مراجعه کنید.

مسجد جامع یزد

بنای اولیه‌ی مسجد جامع یزد در دوره‌ی ساسانیان ساخته شده ولی بنای فعلی مربوط به دوره‌ی ایلخانی می‌باشد، این مسجد یکی از شاهکارهای معماری آذری است که از زمان ایلخانیان تا زمان قاجارها مورد تغییر شکل و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع یزد حدود 10 هزار متر مربع مساحت دارد و از بخش‌های مختلفی همچون صحن، جلو خان، سردر ورودی، رواق‌های اطراف صحن، مناره‌های 52 متری، شبستان ستون دار، گنبد خانه، ایوان، کتابخانه، تعدادی کتیبه و... تشکیل شده است. معماری زیبا، بنای چهار گوش به تقلید از شکل کعبه، کاشی کاری چشم نواز، سنگ نوشته‌هایی به خط ثلث و کوفی، شیوه‌ی نورگیری غیر مستقیم با استفاده از سفیدی گچ‌ها و بسیاری موارد دیگر از نکات اهمیت این بنا می‌باشند.

آدرس: یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله‌ی فهادان، مسجد جامع یزد

مجموعه‌ی امیر چخماق یزد

مجموعه‌ی امیر چخماق یزد در واقع میدانی در شهر یزد است که تعداد زیادی اثر تاریخی مختلف را شامل می‌شود، این بنا را امیر جلال الدین چخماق که از سرداران تیموریان و حاکم یزد بود به یاری همسرش فاطمه خاتون (فاطمه ستی) در سده‌ی 8 شمسی، به نام خودش ساخت، مجموعه‌ی امیر چخماق در گذشته از میدان، مسجد، تکیه، حمام، کاروانسرا، خانقاه، بازار، آب انبار، قنات خانه و... تشکیل شده بود، اما امروزه تنها بازار، میدان، تکیه، مسجد و 2 آب انبار از آن باقی مانده است. این مجموعه یکی از آثار تاریخیِ شاخص یزد است که در سال 1341 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: یزد، میدان امیر چخماق، مجموعه‌ی امیر چخماق یزد

زندان اسکندر یزد (مدرسه‌ی ضیائیه)

زندان اسکندر حدود 8 قرن پیش در سال 631 هجری قمری به دستور ضیاء الدین حسین رضی ساخته و چند سال بعد به وسیله‌ی پسرانش تکمیل شد. این بنا در ابتدا محل زندانی کردن تبعیدیان اسکندر مقدونی بوده، اما پس از مدتی به مدرسه و محل تحصیل تبدیل شده است، به همین دلیل امروزه به آن مدرسه‌ی ضیائیه نیز می‌گویند. در ساخت زندان اسکندر از خشت خام استفاده شده، دارای معماری بسیار زیبا و منحصربفردی است، ولی در آن از کاشی کاری‌های خاص و تزئینات آنچنانی خبری نیست. این بنا از قسمت‌های مختلفی مانند گنبد، شبستان، اتاق بادگیر، چاه و موزه‌ای که محل نگهداری از سنگ قبرهای قدیمی و الواح سنگی می‌باشد، تشکیل شده است.

آدرس: یزد، محله‌ی فهادان، کوچه‌ی رختشویخانه، کوچه‌ی حمام نو، زندان اسکندر

آتشکده‌ی بهرام یزد

آتشکده‌ها محل عبادت پیروان دین زرتشت است، آتشکده‌ی بهرام یزد که با نام‌های آتشکده‌ی وَرهُرام و خانه‌ی زرتشتیان یزد نیز خوانده می‌شود، در زمان قاجار ساخته شده و مانند سایر آتشکده‌های زرتشتیان از معماری زیبا و در عین حال ساده‌ای برخوردار می‌باشد. ساختمان اصلی این آتشکده در مرکز حیاط و در میان درختانی همیشه سبز واقع شده، روبروی ساختمان حوضی دایره‌ای شکل قرار دارد که تصویر عمارت در آن پیداست. بخش‌های دیگر آتشکده شامل آب انبار و تالار ورجاوند است، از آب انبار برای تامین آب استفاده می‌شده اما امروزه خالی و محل بازدید گردشگران است، در تالار ورجاوند نیز رسوم و آئین‌های زرتشتیان نمایش داده می‌شود. مهم‌ترین قسمت آتشکده‌ی بهرام یزد آتش مقدسی است که در اتاقی شیشه‌ای در مرکز بنا قرار دارد، عمر این آتش 1500 سال است و زرتشتیان اجازه نداده‌اند که این آتش از زمان ساسانیان تا به امروز خاموش شود.

آدرس: یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت الله کاشانی، آتشکده‌ی بهرام یزد

آب انبار 6 بادگیر یزد

آب انبار 6 بادگیر یزد در زمان قاجاریان و در محله‌ی فهادان یزد ساخته شده است، شهرت این آب انبار بخاطر گنبد تخم مرغی شکل آن و 6 بادگیری است که در اطراف این گنبد و به شکل 8 ضلعی بنا شده‌اند. در گذشته از این آب انبار برای تامین آب مردم محله‌ استفاده می‌شده، اما امروزه به یکی از جاذبه‌های تاریخی یزد و محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. تنها آب انبار 6 بادگیری یزد قسمت‌های مختلفی مانند خزینه، گنبد، پاشیر و بادگیر دارد و از معماری زیبا، مقرنس کاری، تزئینات آجری، سردرهای شکیل و کاربندی‌های دیدنی برخوردار است.

آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، محله‌ی تل یزد، کوچه‌ی 6 بادگیر، آب انبار 6 بادگیر

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد در دوره‌ی زندیه و به دستور محمد تقی خان بزرگ در یزد بنا شد، او در ابتدا قناتی در این مکان احداث کرد، پس از مدتی با آب قنات باغ دولت آباد و تعدادی عمارت دیگر را به وجود آورد. این باغ حدود 6 و نیم هکتار وسعت دارد، طول قنات باغ حدود 60 کیلومتر است و از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌گیرد. باغ دولت آباد از بخش‌های زیادی مانند عمارت بهشت آئین، عمارت سردر، عمارت تهرانی، تالار آینه، عمارت بادگیر (عمارت هشتی)، برج دیده بانی، آب انبار و... تشکیل شده اما مهم‌ترین قسمت آن بادگیر 8 ضلعی بلندی است که در مرکز عمارت قرار گرفته، 33.8 متر طول دارد و باعث خنک شدن تمام عمارت می‌شود.

آدرس: یزد، بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی، محله‌ی 4 منار، کوچه‌ی فردوسی، باغ دولت آباد

برج خاموشان یزد (دخمه‌ی زرتشتیان)

زرتشتیان تا حدود 40 سال پیش مردگان خود را درون فضاهایی به نام دخمه قرار می‌دادند تا آب و آتش را از آلودگی بدن آن‌ها پاک نگه دارند، این دخمه‌ها یا به صورت طبیعی در قسمت‌های مرتفع اطراف شهرها وجود داشت یا انسان‌ها خودشان آن‌ها را می‌ساختند. برج خاموشان یا دخمه‌ی زرتشتیان یزد یکی از این مکان‌هاست که در سال‌های دور از آن به عنوان خانه‌ی ابدی مردگان استفاده می‌شده است، این دخمه 3 قسمت دارد، قسمت انتهایی مخصوص مردگان مرد، قسمت میانی مخصوص مردگان زن و قسمت کوچکتر مخصوص کودکانی بوده که از دنیا می‌رفتند. در نزدیکی برج خاموشان، 2 دخمه‌ی دیگر با نام‌های دخمه‌ی مانکجی و دخمه‌ی گلستان نیز وجود دارد که از آن‌ها هم برای مردگان استفاده می‌شده است، همچنین ساختمان‌هایی در این مکان وجود دارد که در آن‌ها آئین‌های خاصی را برای هر مرده‌ای که در دخمه می‌گذاشتند انجام می‌دادند.

آدرس: یزد، منطقه‌ی صفائیه، انتهای بلوار شهیدان اشرف، کوه دخمه، برج خاموشان یزد

قنات زارچ یزد

قنات زارچ طولانی‌ترین قنات دنیاست که در شهر یزد قرار دارد، قدمت این قنات به بیش از 1000 سال پیش و قبل از ساسانیان برمی‌گردد. طول قنات زارچ 71 کیلومتر است و از کوه‌های فهرج تا زارچ ادامه دارد، این قنات 3 شاخه (تونل زیر زمینی) داشته که امروزه 2 تا از این شاخه‌ها خشک شده و تنها یک شاخه که شاخه‌ی شور نام دارد باقی مانده است که در بالا دست 60 لیتر در ثانیه و در مظهر قنات 28 لیتر در ثانیه آبدهی دارد. در مسیر قنات زارچ تعداد 2115 حلقه چاه وجود دارد، این قنات تعدادی پایاب دارد و آسیاب وزیری یکی از بخش‌های مهم اضافه شده به قنات است که تا حدود 65 سال پیش نیز گندم مورد نیاز مردم منطقه از این آسیاب تامین می‌شد. قنات زارچ یکی از آثار تاریخی بسیار مهم یزد است که در گذشته در زندگی مردم نقش بسزایی داشت.

آدرس: یزد، خیابان سید گلسرخ، محله‌ی کوشک نو، قنات زارچ یزد

مجموعه‌ی خان یزد

مجموعه‌ی خان یزد شامل بازارِ خان، حمامِ خان، مدرسه‌یِ خان و میدانِ خان است، هر یک از این بخش‌ها در دوره‌ی خاصی ساخته و در سال‌های بعد قسمت‌هایی به آن‌ها اضافه شده است. بازار خان در دوره‌ی افشاریان ساخته و در زمان قاجاریه و به دستور محمد تقی خان بافقی قسمت‌هایی به آن اضافه شده است، این بازار دارای تیمچه‌های مختلف و هنوز هم فعال است و محل رفت و آمد مردم و خرید و فروش بازاریان می‌باشد. میدان خان در دوران زندیه ساخته شده، در آن زمان از این میدان برای رسیدگی به شکایات مردم استفاده می‌شده، اما اکنون دور تا دور آن مغازه و محل خرید مردم است. حمام خان در زمان ناصر الدین شاه و به دستور محمد تقی خان بافقی ساخته شده است، امروزه از این حمام که معماری بسیار زیبایی دارد، به عنوان رستوران و چایخانه استفاده می‌شود. بنای مدرسه‌ی خان نیز مربوط به دوره‌ی زندیه است، این مدرسه در قسمتی از بازار خان (بازار پنجه علی) واقع شده و یکی از حوزه‌های علمیه‌ی یزد به شمار می‌رود.

آدرس: یزد، خیابان قیام، مجموعه‌ی خان یزد

موزه‌ی مارکار یزد

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد یکی از موزه‌های زیبای این شهر است که بازدید کنندگان را با فرهنگ، هنر، تاریخ و آداب و رسوم زرتشتیان آشنا می‌کند. این موزه قسمتی از مجموعه‌ی مارکار است، مجوعه‌ی مارکار ساختمانی قدیمی با معماری بسیار زیبا است که حدود 80 سال قبل به وسیله‌ی فرد خیری به نام پشوتن جی مارکار برای امور خیریه بنا نهاده شده و امروزه زیرزمین آن به عنوان موزه‌ی زرتشتیان مورد استفاده قرار گرفته است. این موزه از چندین قسمت تشکیل شده که هر قسمت به توضیح موردی خاص اختصاص دارد، در بخش‌های مختلف این موزه می‌توانید با آشور زرتشت، کتاب گاتاها، مراسم مربوط به درگذشتگان زرتشتی، زیارتگاه‌های زرتشتیان، وسایل منازل قدیمی، لباس سنتی موبدان و زنان زرتشتی و همچنین مراسم‌های گواه گیری، نوروز، گاهنبار، سدره پوشی و... آشنا شده و در یک قسمت آشپزخانه‌ی یک خانه‌ی قدیمی زرتشتی را با تمام وسایل موجود در آن ببینید، البته چندین راهنما در مورد قسمت‌های مختلف توضیحات کاملی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهند.

آدرس: یزد، میدان مارکار، بلوار منتظر قائم، کوچه‌ی میلاد یزد، مجموعه‌ی مارکار یزد

در این مقاله به یزد رفته و با جاذبه‌های تاریخی و تفریحی‌آن آشنا شدیم، اگر تمایل داشتید به شهر یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت سفر کنید، می‌توانید سری به قسمت یزد در سایت ما بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید