قنات حسن آباد مشیر یزد | راهنمای بازدید از قنات حسن آباد، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/03/26 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قنات‌ها یکی از مکان‌های بسیار مهم و دیدنی در هر منطقه‌ای هستند که در گذشته دلیل آبادانی شهرها بوده و امروزه به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده‌اند، جاذبه‌هایی که نبوغ و علم ایرانیان را در زمان‌های قدیم نشان می‌دهد. استان یزد از جمله مناطقی است که قنات‌های فراوانی دارد، به طوری که رتبه‌ی چهارم ایران در تعداد قنات و رتبه‌ی ششم کشور را در میزان آبدهی قنات‌ها به خود اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم به استان یزد سفر کرده و با یکی از قنات‌های مهم این منطقه یعنی قنات حسن آباد مشیر که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قنات حسن آباد مشیر یزد

قنات حسن آباد مشیر یکی از قنات‌های دیدنی استان یزد است که در روستای حسن آباد در نزدیکی شهرستان مهریز قرار دارد، این قنات از جمله قنات‌های دائمی است که آبدهی زیادی دارد و این آبدهی زیاد باعث شده تا شهرت بسیاری پیدا کند. به لطف آب زیاد قنات حسن آباد، مناطق اطراف آن دارای طبیعتی زیبا، باغ‌هایی با درختان میوه‌ی بسیار و هوایی عالی هستند و سال‌هاست که زندگی سبز و باطراواتی در این منطقه‌ی کویری جریان دارد. قنات حسن آباد مشیر در سال 1389 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، برخورداری از ویژگی‌های جذاب نیز باعث شد تا در سال 2016 به همراه 10 قنات دیگر ایران، در میراث جهانی یونسکو ثبت شود. در نزدیکی قنات حسن آباد جاذبه‌هایی همچون باغ پهلوان پور، قلعه‌ی هرفته، کاروانسرای شاه عباسی و قلعه‌ی منگاباد قرار دارد که می‌توانید در کنار قنات از آن‌ها نیز بازدید کرده و لذت سفرتان را چندین برابر کنید.

قنات حسن آباد 1

تاریخچه‌ی قنات حسن آباد مشیر

قنات حسن آباد مشیر چیزی حدود 700 سال پیش یعنی در قرن هشت و در دوره‌ی میانی اسلامی احداث شده، شاید قدمت این کاریز مثل برخی از قنات‌های ایران چند هزار سال نباشد، اما 700 سال هم زمان کمی نیست. آب قنات حسن آباد در گذشته هم آب آشامیدنی مردم شهرهای اطرافش را تامین می‌کرد و هم آب مورد نیاز برای کشاورزی آن‌ها را، اما امروزه از آب قنات حسن آباد، تنها برای امور مربوط به کشاورزی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های قنات حسن آباد مشیر

قنات حسن آباد مشیر حدودا 14 کیلومتر طول دارد، عمق مادرچاه آن 40 متر است و در ساخت آن از خشت، گِل و ملات استفاده شده است. قنات حسن آباد یک قنات دائمی است که در تمام طول سال آبدهی دارد فقط میزان آبدهی آن تغییر می‌کند، این میزان در تابستان 110 لیتر بر ثانیه و در بهار حدود 200 لیتر بر ثانیه می‌باشد. قنات حسن آباد چند ویژگی بسیار مهم دارد، اول اینکه این قنات بسیار مستحکم است و این بخاطر مصالحی است که با آن‌ها ساخته شده. مورد دوم این است که کانال آبرسان این قنات از مهریز تا یزد عمق کمی دارد و آبدهی زیاد با این عمق کم از ویژگی‌های جذاب این قنات به شمار می‌رود. مورد آخر نیز این است که عمق کم قنات، باعث شده تا لایه‌های گچی و نمکی در طول مسیر ایجاد نشده، آب قنات بدن هیچ املاحی باشد و کیفیت اولیه‌ی خود را حفظ نماید.

قنات حسن آباد 2

معماری قنات حسن آباد مشیر

قنات حسن آباد از جمله قنات‌های خاص ایران است که از کوه غربالبیز سرچشمه می‌گیرد، مادرچاه قنات نیز در محدوده‌ی چشمه‌ی غربالبیز قرار دارد. تشکیلات آهکی منطقه، سرریز چشمه‌ی غربالبیز، ارتفاعات شیرکوه و حوضه‌ی آبریز، منابع اصلی تامین آب قنات هستند. مظهر آب قنات حسن آباد در روستای حسن آباد مشیر واقع شده، آب این قنات از شهرستان‌های مهریز، ده نو و حسن آباد گذر کرده بعد از اینکه به باغ پهلوان پور رسید در آن جاری می‌شود. قنات حسن آباد از چند شاخه‌ی فرعی به نام‌های شاخه‌ی محمدآباد قدیم، شاخه‌ی شاه نشینی، شاخه‌ی مدواری و شاخه‌ی شق تشکیل شده است، آب این قنات در مسیر خود 4 آسیاب آبی در مهریز را حرکت می‌داده، آسیاب‌های استریج، ملاشاه، بی بی فاطمه بیگم و عباس آباد این 4 آسیاب هستند. آب قنات 14 کیلومتر پس از مظهربه مکانی به اسم تقسیمگاه آب یا تغار می‌رسد، از اینجا آب به 2 شاخه تقسیم می‌شود، شاخه‌ای 2 کیلومتری به ده نو و شاخه‌ای 12 کیلومتری تا انتهای حسن آباد مشیر.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به قنات حسن آباد مشیر

قنات حسن آباد مشیر در استان یزد، در منطقه‌ای گرم و کویری قرار دارد، پس برای سفر به آن فصول خنک‌تر مثل بهار و پاییز را انتخاب کنید. فصل بهار خصوصا ماه فروردین و عید نوروز، مهریز و قنات خیلی شلوغ می‌شود، اگر دوست دارید در خلوتی و آرامش از قنات حسن آباد بازدید کنید بهتر است از اواخر تابستان تا اواخر پاییز به این منطقه بروید. در این زمان هم هوا خنک و دلپذیر است و هم شهر شلوغ نیست و می‌توانید سفری آرام و جذاب را تجربه کنید.

قنات حسن آباد 3

چگونگی دسترسی به قنات حسن آباد مشیر

برای رسیدن به قنات حسن آباد مشیر باید ابتدا به یزد و پس از آن به مهریز بروید، چرا که مهریز فرودگاه یا ایستگاه قطار ندارد. اگر می‌خواهید با هواپیما این سفر را انجام دهید باید از فرودگاه یزد با تاکسی یا خودروی دربستی به مهریز و از آنجا به روستای حسن آباد بروید. فاصله‌ی ایستگاه قطار یزد از مهریز حدود 43 کیلومتر است، پس از پیاده شدن از قطار می‌توانید با تاکسی یا خودروهای دربستی به مهریز و سپس روستای حسن آباد بروید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی این سفر را انجام دهید باید بدانید فاصله‌ی مهریز تا یزد تقریبا 45 کیلومتر و فاصله‌ی روستای حسن آباد تا مهریز حدود 40 کیلومتر است. فاصله‌ی تهران تا قنات حسن آباد حدود 629 کیلومتر می‌باشد، یعنی تقریبا 7 ساعت رانندگی مداوم. شهروندان تهرانی که می‌خواهند با خودروی شخصی به قنات حسن آباد بروند باید ابتدا وارد بزرگراه خلیج فارس شده از شهرهای اسلامشهر، قم، کاشان و میبد بگذرند تا در نهایت به یزد برسند. بعد باید به بزرگراه یزد تفت وارد شده و مسیر خود را در بزرگراه 07 آسیا ادامه دهند تا پس از 30 دقیقه به مهریز برسند. این جاده را تا حدود 40 کیلومتر ادامه دهند تا به بزرگراه کاشانی برسند، این مسیر را مستقیم برانند تا به روستای حسن آباد رسیده و قنات حسن آباد مشیر را مشاهده کنند.

آدرس: استان یزد، شهرستان مهریز، روستای حسن آباد، قنات حسن آباد مشیر

نکات مهم بازدید از قنات حسن آباد مشیر

خوب است که در هنگام بازدید از قنات حسن آباد مشیر به نکات زیر دقت کنید:

  • سعی کنید در زمان سفر به قنات حسن آباد لباس خنک و کفش راحت به همراه داشته باشید
  • وسایلی مثل کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و چراغ قوه را همراه ببرید
  • در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید می‌توانید به بازدید از قنات حسن آباد بروید، اما ساعات پایانی روز و هنگام غروب بهترین زمان برای بازدید از این مکان است
  • ورود به قنات حسن آباد و بازدید از آن نیازی به تهیه‌ی بلیط ندارد

قنات حسن آباد 4

در این مقاله شما را با قنات حسن آباد مشیر در استان یزد آشنا کرده در مورد معماری و بخش‌های مختلف آن صحبت نمودیم و شرایط بازدید از این کاریز دیدنی را بیان کردیم. قنات حسن آباد مشیر یکی از زیباترین قنات‌های ایران و یکی از ده‌ها قنات استان یزد است که بازدید از آن تجربه‌ای جذاب و فراموش نشدنی خواهد بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید