آبشار شاهان‌دشت | تصاویر و اطلاعات بلندترین آبشار مازندران
زهرا نیرومند 1400/06/04 1334 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شاهان‌دشت، بلندترین آبشار مازندران است که در منطقه‌ی لاریجان آمل قرار دارد. این آبشار حدود 51 متر ارتفاع دارد و تصاویری بسیار زیبا و باشکوه از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. آبشار شاهان‌دشت از جمله محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی این منطقه محسوب شده و در تعطیلات آخر هفته مورد استقبال بسیاری از مازندرانی‌ها و تهرانی‌های عزیز قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا با آبشار شاهان‌دشت، جاذبه‌های گردشگری و راه‌های دسترسی به آن آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

آبشار شاهان‌دشت

شاهان‌دشت، بلندترین آبشار استان مازندران است که در کیلومتر 96 جاده‌ی هراز و در منطقه‌ای با نام لاریجان قرار دارد. آبشاری عظیم و پرآب که در ارتفاعات روستای شاهان‌دشت واقع شده و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و دیدنی را به نمایش می‎گذارد. این آبشار از تنگه‌ای با نام تنگه الیاس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان کوهی هرمی‌شکل به سمت پایین جاری می‌شود. شاهان‌دشت یک آبشار چندطبقه است که به صورت پی‌درپی سرازیر شده و در نهایت یک آبشار بلند با ارتفاع حدود 180 متر را تشکیل می‌دهد. آخرین طبقه این آبشار 51 متر ارتفاع دارد.

آبشار شاهان‌دشت، علاوه بر بلندترین آبشار مازندران، عنوان دومین آبشار بلند ایران را نیز به خود اختصاص داده و در سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شاهان دشت

جاذبه‌های گردشگری آبشار شاهان‌دشت

شاهان‌دشت، یک آبشار دائمی و پرآب است که به زیبایی از دل کوه سرازیر می‌شود و چشم‌اندازهایی زیبا و بی‌نظیر را ایجاد می‎کند. تماشای شکوه این آبشار و  شنیدن صدای گوش‌نواز آب،‎ بخشی از جذابیت‌های بازدید از آبشار شاهان‌دشت محسوب می‌شود. آب‌وهوای مطبوع منطقه، مناظر دیدنی اطراف و قلعه‌ی قدیمی که در بالای آبشار ‎ شاهان‌دشت وجود دارد، از دیگر جذابیت‌های بازدید از این منطقه است. می‌توانید در دل کوه‌ها و طبیعت زیبای اطراف به پیاده‌روی بپردازید یا اگر آمادگی بدنی کافی دارید، از آبشار بالا بروید. آب‌بازی از جمله تفریحات دیگری است که در روزهای گرم تابستان از آن برخوردار خواهید بود.

بسیاری از افراد، خصوصا تهرانی‌های عزیز، آبشار شاهان‌دشت را به عنوان مقصد طبیعت‌گردی یک روزه در نظر گرفته و تعطیلات آخرهفته را برای بازدید از آن اختصاص می‌دهند. اگر آبشار شاهان‌دشت را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید، بازدید از جاذبه‌های اطراف آن را از دست ندهید. این جاذبه‌ها عبارتند از:

قلعه ملک بهمن: ملک بهمن یکی از بزرگ‏ترین قلعه‌های کوهستانی ایران است که در ارتفاعات البرز قرار دارد. این قلعه‌ی سه هزار ساله به صورت طبقه‌ای بنا شده و دارای اتاق‌ها و بخش‌های مختلفی می‌باشد. برای ساخت قلعه نیز از مصالحی چون سنگ و ساروج استفاده شده است. نام  این اثر تاریخی در مرداد سال 1379 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دخمه‌های سه‌طاق: یکی از مکان‌های تاریخی شاهان‌دشت، دخمه‌های سه‌طاق هستند که هرکدام از آن‌ها بیش از هفت متر بلندی دارند و در ارتفاعی بسیار بالاتر از قلعه دیده می‌شوند. این دخمه‌ها در ارتفاعات روستای آخا ساخته‌ شده و بر قلعه و مناظر آن کاملا اشراف دارند.

غار الیاس تنگه: این غار در روستای شاهان‌دشت و در دامنه جنوب‌غربی دره الیاس تنگه واقع شده است. در کف غار، دیواره‌ها و سقف آن، ستون‌ها، چکنده‌ها و آبشار‌سنگ‌های متعددی دیده می‌شوند که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته و جلوه خاصی به غار داده‎‌اند. دقت داشته باشید که بازدید از این غار نیاز به مهارت و ابزارهای مخصوصی دارد. شاید مجبور باشید از دهلیزهای تنگ عبور کنید یا حتی مسیرهایی را به صورت خزیده طی نمایید. از این رو، باید تا حدی با غارنوردی آشنا بوده و از آمادگی بدنی کافی نیز برخوردار باشید.

مرتع فلالس: فلالس مرتعی بسیار زیباست که در میان رشته‌کوه‌های البرز  و در ارتفاع حدود 2700 متری از سطح دریا قرار دارد.  این مرتع پوشیده از  گل‌های معطر  و گیاهان دارویی بوده و زیستگاه حیواناتی چون خرس، قوچ و بز کوهی محسوب می‌شود.

تکیه شاهان‌دشت: بنایی کهن مربوط به دوران قاجار است که نام آن در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای شاهان‌دشت می‌توان به دشت شونا، غار کبوتر کلی، چشمه خوزک، امامزاده الیاس و خانه‌های تاریخی و گلی اشاره کرد. تعدادی کتیبه‌ی سنگی نیز در این روستا کشف شده است که نوشته روی آن‌ها به خط کوفی بوده و نشان‌دهنده قدمت بالای روستا می‌باشد. در واقع می‌توان گفت شاهان‌دشت یک روستای تاریخی است که از طبیعتی بسیار زیبا نیز برخودار بوده و یک مکان عالی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

شاهان دشت

دسترسی به آبشار شاهاندشت

اگر از سمت تهران به آبشار شاهان‌دشت می‌روید، باید مسیر جاده هراز را در پیش بگیرید. حدود 96 کیلومتر از جاده را طی کنید تا به منطقه لاریجان برسید. از پل روستای وانا عبور کنید و مسیر را به سمت راست ادامه دهید. پس از طی چند کیلومتر وارد روستای زیبای  شاهان‌دشت خواهید شد. خودروی خود را در پارکینگ روستا پارک کنید و مسیر آبشار را در پیش بگیرید. پس از 15 دقیقه پیاده‌روی آبشار را در مقابل خود می‌بینید.

 شاهان دشت

نکات بازدید از آبشار شاهان‌دشت

  • بهترین زمان برای بازدید از آبشار شاهان‌دشت، اواسط بهار تا اوایل پاییز می‌باشد. در دو فصل بهار و تابستان آب‌وهوای منطقه مناسب بوده و طبیعت‌ نیز در زیباترین حالت خود به سر می‌برد. 
  • آبشار شاهان‌دشت مناظری بسیار زیبا از طبیعت اطراف را به نمایش گذاشته و مسیرهای پیاده‌روی جذابی دارد. حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید تا بتوانید مسیرهای موردنظر را به راحتی طی کنید.
  • اگر قصد آب‌تنی دارید، حتما یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید.
  • در محدوده آبشار شاهان‌دشت امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد. اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، مواد غذایی و آب آشامیدنی به مقدار کافی به همراه داشته باشید. می‌توانید کالاهای موردنیاز خود را از مغازه‌های روستا نیز خریداری نمایید.
  • آبشار شاهان‌دشت در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. از این رو، بازدید از این آبشار برای سالمندان و افرادی که از درد پا یا درد زانو رنج می‌برند، چندان مناسب نمی‌باشد.
  • در اطراف آبشار مکان‌های زیادی برای نشستن وجود ندارد. اگر در تعطیلات آخر هفته به شاهان‌دشت می‌روید و قصد اتراق دارید، صبح زود حرکت کنید تا بتوانید مکان مناسبی را برای نشستن پیدا کنید.
  • دقت داشته باشید که شاهان‌دشت یک آبشار مرتفع و پرآب است و احتمال سقوط سنگ‌های لغزان وجود دارد. بنابراین، هرگز زیر آبشار نایستید و این نکته را به همراهان خود نیز یادآوری کنید.
  • اگر اهل عکاسی هستید، دوربین خود را فراموش نکنید. آبشار شاهان‌دشت سوژه‌های بسیار زیبایی را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید تمامی طبقات آبشار را در قاب دوربین خود داشته باشید، می‎توانید بر روی پل فلزی وارنا بایستید و مشغول عکاسی شوید.
  • بسیاری از افراد آبشار شاهان‌دشت را به عنوان مقصد طبیعت‌گردی یک روزه انتخاب می‌کنند. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‌توانید در مهمان‎سراهای اطراف روستا اقامت داشته باشید یا در روستای شاهان‌دشت چادر بزنید و شب را در یک محیط باز سپری کنید.

شاهان دشت

در این مقاله به معرفی آبشار شاهان‌دشت پرداخته و اطلاعاتی در مورد این آبشار و جاذبه‌های اطراف آن در اختیارتان قرار دادیم. آبشار شاهان‌دشت در استان مازندران قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی یک روزه محسوب می‌شود. می‌توانید تعطیلات آخرهفته را برای بازدید از آبشار اختصاص دهید و به همراه خانواده یا دوستانتان به سمت لاریجان رهسپار شوید. برخی از آژانس‎های گردشگری نیز بازدید از آبشار شاهان‌دشت را در لیست تورهای طبیعت‌گردی یک روزه خود دارند. برای آگاهی از تور شاهان‌دشت، دیگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید