مرداب وربن | راهنمای سفر، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/06/18 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان مازندران یکی از مناطقی است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد، به طوری که خیلی از گردشگران، آن را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند. یکی از جاذبه‌های طبیعی و بکر این استان که در نزدیکی چالوس قرار دارد، مرداب وربن می‌باشد. مردابی بسیار زیبا با طبیعتی تماشایی که چند سالی است به مکانی پرطرفدار تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم مرداب وربن را بیشتر بشناسیم و در مورد ویژگی‌های آن صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مرداب وربن

مرداب وربن یکی از زیباترین جاذبه‌های استان مازندران است که گردشگران زیادی آن را نمی‌شناسند، اما چند سالی است که تورهای این مرداب در میان طبیعت گردان محبوبیت پیدا کرده است. مرداب وربن در 10 کیلومتری شهر چالوس در استان مازندران قرار دارد و فاصله‌ی آن تا تهران حدود 130 کیلومتر می‌باشد، این مرداب دیدنی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر یک روزه‌ی اهالی تهران به شمار می‌رود. مرداب وربن در دل جنگل سینوا قرار گرفته، برخی می‌گویند این مرداب در ابتدا یک دریاچه بوده که به مرور زمان رسوبات در آن ته نشین شده و آن را به مرداب تبدیل کرده است، عده‌ای نیز زمین لرزه را عامل پیدایش مرداب وربن می‌دانند. پوشش گیاهی اطراف مرداب بسیار انبوه است و در فصل‌های مختلف زیبایی بی نظیری به این منطقه می‌بخشد، درختان سر به فلک کشیده، گل‌های رنگارنگ، صدای آواز پرندگان و سکوت و آرامش، هدیه‌ای است که این مرداب به بازدید کنندگان خود می‌دهد. از میان گونه‌های گیاهی که در این منطقه زیست دارند می‌توان به درختان آزاد، ممرز، راش و بلوط و گیاهانی مثل سرخس، سوسن کبود و نیلوفر آبی اشاره کرد. در داخل مرداب ماهی‌هایی همچون اردک ماهی، سوف و کپور و در اطراف آن خرگوش، روباه، شغال، گراز وحشی، سمندر، وزغ، قورباغه، سوسمار، لاک پشت، مار و پرندگانی از جمله شاه پرنده، بوتیمار، مرغابی، حواصیل، لک لک، غاز و اردک زندگی می‌کنند. برای دلیل نامگذاری مرداب وربن 2 روایت وجود دارد، اولی می‌گوید نام این مرداب از واژه‌ی "ور" به معنی "چاله" و "گودال" گرفته شده چون محلی‌ها اعتقاد دارند اینجا اول یک گودال بزرگ بوده که کم کم به مرداب تبدیل شده است، اما روایت دوم عنوان می‌کند که وربن درواقع "وربین" به معنی "درخت بید" بوده است، چون گفته می‌شود در گذشته در اطراف مرداب پر بوده از درخت بید. مرداب وربن به جاذبه‌های فراوانی از جمله مرداب هسل، جنگل راش چالوس، روستای سینوا، آبشار سینوا، سد برزرود و آبشار اکاپل نزدیک است که گردشگران می‌توانند از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنند.

وربن 1

تفریحات مرداب وربن

اگر به مرداب وربن سفر کنید، فعالیت‌های زیادی می‌توانید در این منطقه انجام دهید که فراموش نشدنی و سرگرم کننده خواهند بود، در ادامه به توضیح چند مورد از تفریحات مرداب وربن می‌پردازیم:

جنگل نوردی: جنگل نوردی و قدم زدن در مسیرهای زیبای جنگل سینوا، یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که می‌توان در اطراف مرداب وربن انجام داد.

دوچرخه سواری: در قسمت‌های خاصی از مناطق جنگلی اطراف مرداب، می‌توان به دوچرخه سواری پرداخت و از این تفریح جذاب لذت برد.

قایق سواری: اگر قایق بادی همراه خود ببرید می‌توانید روی مرداب وربن قایق سواری کرده و قسمت‌های مختلف آن را از نزدیک ببینید.

ماهیگیری: با داشتن تجهیزات مورد نیاز برای ماهیگیری مثل قلاب و... می‌توانید در کنار دریاچه بنشینید و در سکوت کامل از ماهی گرفتن از این مرداب لذت ببرید.

عکاسی: عکس گرفتن از مناظر دیدنی اطراف مرداب و ثبت خاطره‌ی سفر به این منطقه، یکی از تفریحات جالب در مرداب وربن خواهد بود.

وربن 2

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مرداب وربن

در اطراف مرداب وربن هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد، پس باید وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید. از آنجا که برای رسیدن به مرداب باید جنگل نوردی کنید، پس کفش مناسب برای پیاده روی یکی از مهم‌ترین وسایلی است که حتما باید همراهتان باشد. کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، کرم دفع حشرات، لباس گرم، لباس ضدآب، لباس اضافی، چتر، کوله پشتی سبک، غذای سبک، میان وعده‌ی مقوی، آب آشامیدنی، داروهای عمومی و شخصی، کیسه‌ی زباله، پول نقد، دوربین، پاوربانک و چراغ قوه وسایلی هستند که باید با خود ببرید. در صورتی که قصد دارید شب را در نزدیکی مرداب بمانید وسایل دیگری مثل چادر مسافرتی، زیرانداز ضدآب، کیسه خواب، پتو و لباس گرم را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی به مرداب وربن

مرداب وربن در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد، بنابراین برای رسیدن به آن باید وارد جاده‌ی زیبای چالوس شوید. از سمت تهران که به طرف چالوس بروید بعد از مرزن آباد پلیس راه کندوان قرار دارد، پلیس راه را رد کرده حدود 200 متر قبل از عوارضی یک خروجی می‌بینید که به سمت روستای سینوا می‌رود. 5 کیلومتر که رانندگی کنید به روستای سینوا می‌رسید، اگر 5 کیلومتر دیگر هم جلو بروید با جنگل سینوا مواجه خواهید شد. اینجا یک نمازخانه‌ی بین راهی وجود دارد که دارای پارکینگ و سرویس بهداشتی می‌باشد، می‌توانید خودرواتان را در این محل پارک کرده و با گذشتن از روی گاردریل وارد جنگل سینوا شوید. در داخل جنگل مسیر پاکوبی را می‌بینید که باید آن را ادامه دهید، این مسیر به رودخانه‌ای خشک می‌رسد، رودخانه را رد کرده به سمت بالا می‌روید، حدودا پس از 5 دقیقه پیاده روی در دل جنگل به مرداب تماشایی وربن خواهید رسید.

آدرس: استان مازندران، چالوس، روستای سینوا، جنگل سینوا، مرداب وربن

وربن 3

چگونگی اقامت در مرداب وربن

بهترین روش برای اقامت در نزدیکی مرداب وربن، کمپ کردن است، در اطراف این مرداب مکان‌های مناسبی برای چادر زدن وجود دارد. طبیعت گردان می‌توانند در این قسمت‌ها چادر زده و با رعایت کامل نکات ایمنی، شبی خاطره انگیز را در دل جنگل سینوا و در کنار مرداب وربن سپری کنند. این منطقه حیوانات وحشی دارد پس اگر قصد کمپینگ دارید اولا باید با اصول شب مانی در طبیعت آشنا باشید، دوما گروهی سفر کنید و سوما تمام تجهیزات مورد نیاز را با خود ببرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. اگر هم می‌خواهید شب را در جایی مثل هتل بگذرانید باید به چالوس رفته و در هتل‌ها یا ویلاهای این شهر مثل هتل جهانگردی چالوس اقامت کنید.

نکات سفر به مرداب وربن

اگر در زمان سفر به مرداب وربن نکات زیر را رعایت کنید، سفری شیرین‌تر خواهید داشت:

  • منطقه‌ای که مرداب وربن در آن قرار گرفته کوهستانی و بسیار سرد است، پس حتی در تابستان هم لباس گرم را فراموش نکنید
  • در فصل‌هایی که احتمال بارندگی هست حتما قبل از سفر وضعیت آب و هوا را چک کنید، در زمان بارندگی تردد در مسیر رسیدن به جنگل سینوا که خاکی است بسیار سخت خواهد بود
  • مراقب تمام همسفرهایتان خصوصا کودکان باشید، مرداب بسیار خطرناک است
  • مرداب در شب خطرناک‌تر می‌شود، پس سعی کنید در روز به این منطقه سفر کنید
  • اگر تصمیم دارید در نزدیکی مرداب چادر بزنید بساط کمپ خود را در محلی مناسب کمی دورتر از خود مرداب برپا نمایید
  • برخی از جانورانی که در نزدیکی مرداب زندگی می‌کنند در خطر انقراض قرار دارند، مراقب حیات وحش منطقه باشید
  • به هیچ عنوان زباله‌های خود را روی زمین نریزید و هنگام ترک محل از خاموش بودن آتشی که روشن کرده‌اید مطمئن شوید
  • برای ورود به محل مرداب نیاز به پرداخت ورودی نیست، ضمن اینکه بازدید از این منطقه محدودیت زمانی ندارد

وربن 4

در این مقاله شما را با مرداب وربن در نزدیکی شهر چالوس در استان مازندران آشنا کرده، ویژگی‌ها و نکات مربوط به بازدید از این جاذبه را برایتان شرح دادیم. مرداب وربن یکی از جاهای دیدنی استان مازندران است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده، با تورهای مرداب وربنِ کایت می‌توانید به این جاذبه‌ی دیدنی سفر کرده و خاطره‌ای فراموش نشدنی را از سفر به این منطقه‌ی تماشایی برای خود بسازید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید