جاهای دیدنی سوادکوه | آشنایی با 25 جاذبه‌ی دیدنی سوادکوه
ضحا اکبری 1403/05/16 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که در شرق این استان و در مرز میان 3 استان مازندران، تهران و سمنان قرار دارد، این شهر از یک طرف در دامنه‌ی کوه البرز و از طرف دیگر در کرانه‌های دریای خزر واقع شده است. از این رو ویژگی سرسبز بودن نواحی شمال ایران را در کنار کوهستانی بودن دارد و در آن خبری از شرجی و رطوبت نیست، به همین دلیل می‌تواند مقصد جذابی برای سفر باشد. در این مقاله قصد داریم با هم به سوادکوه سفر کرده و با جاهای دیدنی این شهر زیبا آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  1. آلاشت

آلاشت یکی از زیباترین شهرهای نزدیک به سوادکوه است که به دلیل اینکه محل تولد رضا شاه بوده، از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. این روستا پوشش گیاهی انبوه از درختان متعدد و گیاهان دارویی دارد و حیوانات بسیاری در آن زندگی می‌کنند. آب و هوای عالی، پوشش گیاهی انبوه و جاذبه‌های فراوان همچون رصد خانه، بافت تاریخی آلاشت، معبد دختر پاک و موزه‌ی مردم شناسی از جمله دلایل جذابیت آلاشت برای گردشگران هستند.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، بین سوادکوه و پل ورسک، آلاشت

جاهای دیدنی سوادکوه 1

  1. روستای ارفع ده

روستای ارفع ده یکی از روستاهای بسیار دیدنی اطراف سوادکوه است که در فاصله‌ی 30 کیلومتری از پل سفید قرار دارد، این روستا مناظر زیبا، چشم اندازهای تماشایی، آب و هوای عالی و پوشش گیاهی انبوهی دارد و برای گذراندن ساعاتی به دور از هیاهوی زندگی شهری مناسب می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، 30 کیلومتری پل سفید، روستای ارفع ده

جاهای دیدنی سوادکوه 2

  1. جنگل لفور

جنگل لفور از مهم‌ترین جنگل‌های ایران در منطقه‌ی سوادکوه است که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد، تکه‌ای از جنگل‌های هیرکانی با پوشش گیاهی انبوه، حیات وحش متنوع و آب و هوای دلپذیر. در دل این جنگل چشمه سارها و آبشارهای بسیاری وجود دارد و تمام این زیبایی‌ها در کنار بازارهای محلی صنایع دستی، جنگل لفور را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل کرده است.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، روستای لفور، جنگل لفور

جاهای دیدنی سوادکوه 3

  1. جنگل هلی دار

جنگل هلی دار یکی دیگر از جنگل‌های تماشایی سوادکوه است که در بلندی قرار دارد، این جنگل از درختان بسیاری نظیر توسکا، ملج و افرا تشکیل شده و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع همواره مه‌ آلود است. در دل جنگل هلی دار چشمه، دره و آبشارهای فراوانی وجود دارد، برای رسیدن به بخش‌های جذاب این جنگل باید بین 2 تا 4 ساعت پیاده روی کرد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، جنگل هلی دار

جاهای دیدنی سوادکوه 4

  1. جنگل اوریم

اوریم نام جنگلی است که در روستایی به همین نام قرار دارد، جنگلی وسیع و متراکم که پوشیده از درختان انبوه است و جانوران بسیاری در آن زندگی می‌کنند. جنگل اوریم در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده به همین دلیل هوای خنکی دارد و خیلی از روزهای سال در مه غلیظی فرو می‌رود.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، فرعی بین ورسک و دوآب، جنگل اوریم

جاهای دیدنی سوادکوه

  1. جنگل راش

جنگل راش در نزدیکی روستای سنگده از توابع سوادکوه قرار دارد، جنگلی هیرکانی با عمر چند میلیون ساله و پر از درختان بلند قامت راش که ارتفاع برخی از آن‌ها به حدود 40 متر می‌رسد. جنگل راش درختان بسیار، گونه‌های جانوری متعدد، آب و هوای لطیف، چشمه‌ها وآبشارهای زیبایی دارد و در فصل پاییز منظره‌ای رویایی و شگفت انگیز پیدا می‌کند.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای سنگده، جنگل راش

جاهای دیدنی سوادکوه 6

  1. جنگل انجیلی

جنگل انجیلی جنگلی دیدنی پر از درختان بلند انجیلی است که ارتفاع بعضی از آن‌ها 25 متر ارتفاع دارند، این جنگل زیبا در روستای ولیلا که از مناطق دیدنی اطراف سوادکوه است قرار دارد. جنگل نوردی، عکاسی از دل جنگل و تماشای مناظر حیرت انگیز از تفریحات جنگل انجیلی است، در این جنگل آبشاری به نام ولیلا قرار دارد که دارای 25 متر ارتفاع است و زیبایی خاصی به جنگل ولیلا بخشیده است.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، زیرآب، روستای ولیلا، جنگل انجیلی

جاهای دیدنی سوادکوه 7

  1. پارک جنگلی جوارم

پارک جنگلی جوارم، منطقه‌ای جنگلی به وسعت 365 هکتار در نزدیکی شهر زیرآب سوادکوه است، جایی با درختان انبوه، آب و هوای عالی، پوشش گیاهی و جانوری جذاب و امکانات بسیار که باعث لذت و رفاه حال گردشگران شده است. از امکانات این پارک می‌توان به سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، باربیکیو، فضای بازی کودکان، کلبه جنگلی، سکوی اسکان، بوفه، رستوران و سفره خانه اشاره کرد. فضای پارک جوارم سرسبز و بسیار آرامش بخش است و برای طبیعتگردی‌های خانوادگی و دوستانه مناسب می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، بخش زیرآب، پارک جنگلی جوارم

جاهای دیدنی سوادکوه 8

  1. دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست تنها دریاچه‌ی طبیعی سوادکوه است که در نزدیکی روستای شورمست قرار دارد، این دریاچه منظره‌ای بسیار دیدنی و مسیری جذاب در میان درختان انبوه دارد. طول دریاچه‌ی شورمست 700 و عرض آن 300 متر است، مساحت دریاچه 15 هزار مترمربع، عمق آن بین 5 تا 15 متر و ارتفاعش از سطح دریا 940 متر می‌باشد. در اطراف دریاچه‌ی شورمست امکانات رفاهی بسیاری وجود دارد که برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. با مطالعه‌ی مطلب دریاچه‌ی شورمست، می‌توانید با این دریاچه، ویژگی‌ها، امکانات و مسیر دسترسی آن آشنا شوید.

آدرس: استان مازندران، جنوب غربی سوادکوه، روستای شورمست، دریاچه‌ی شورمست

جاهای دیدنی سوادکوه 9

  1. رودخانه‌ی پلنگ دره

رودخانه‌ی پلنگ دره در دل جنگل پلنگ دره در شیرگاه سوادکوه قرار دارد، رودخانه‌ای پرآب و طولانی که در امتداد جنگل واقع شده و در انتهای آن آبشار 8 متری پلنگ دره قرار گرفته است. آب رودخانه‌ی پلنگ دره برای شنا مناسب است و مسیر جنگلی دسترسی به آن واقعا تماشایی می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره، رودخانه‌ی پلنگ دره

جاهای دیدنی سوادکوه 10

  1. آبشار ترز

اگر در دل جنگل لفور و در امتداد بابلرود حدود 40 دقیقه پیاده بروید، به آبشاری بسیار زیبا و دیدنی به نام آبشار ترز خواهید رسید، این آبشار از چند آبشار کوچه و بزرگ تشکیل شده که ارتفاع بلندترینِ آن‌ها 20 متر است. آبشار ترز آبشاری آهکی است که از ارتفاعات منطقه سرچشمه گرفته و در نهایت به بابلرود می‌ریزد، مسیر دسترسی به این آبشار با درختان انبوه، مناظر فوق العاده، هوای عالی و دستفروشانی که محصولات محلی می‌فروشند، یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی سوادکوه به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، جنگل لفور، آبشار ترز

جاهای دیدنی سوادکوه 11

  1. آبشار گزو

یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران، آبشار گزو در دل جنگل لفور در سوادکوه استان مازندران است، این آبشار از 2 آبشار 43 و 5 متری تشکیل شده و در مجموع 48 متر ارتفاع دارد. در پایین آبشار حوضچه‌ای بزرگ وجود دارد که گردشگران از آن برای شنا در روزهای گرم استفاده می‌کنند، مسیر رسیدن به آبشار نیز زیبایی‌های بسیاری دارد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، 25 کیلومتری زیرآب، جنگل لفور، آبشار گزو

جاهای دیدنی سوادکوه 12

  1. آبشار اسکلیم (گالش کلا)

آبشار اسکلیم آبشاری آهکی، پلکانی و بسیار زیبا در دل جنگل‌های هیرکانی لفور است، آبشاری که به سبب زیبایی فراوان و خواص درمانی، عنوان عروس آبشارهای سوادکوه را از آن خود کرده است. آبشار اسکلیم 32 متر ارتفاع دارد و از چند طبقه تشکیل شده است، این آبشار در مسیر خود چندین حوضچه دارد و در نهایت به رودخانه‌ی اسکلیم رود می‌رسد. عکاسی، جنگل نوردی، کمپینگ و تماشای طبیعت از تفریحاتی هستند که می‌توان در اطراف آبشار اسکلیم انجام داد، شنا در حوضچه‌های این آبشار ممنوع می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه شمالی، جنگل لفور، آبشار اسکلیم

جاهای دیدنی سوادکوه 13

  1. آبشار ورسک (چشمه علی)

آبشار ورسک یا چشمه علی آبشاری فصلی است که از رودخانه‌ای فصلی سرچشمه می‌گیرد و در فصول مختلف حجم آب متفاوتی دارد. ارتفاع این آبشار 20 متر است و در منطقه‌ای بسیار زیبا و خوش آب و هوا قرار دارد، اگر به بالای آبشار بروید، چشم اندازی تماشایی از مناطق اطراف خواهید داشت.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، آبشار ورسک

جاهای دیدنی سوادکوه 14

  1. آبشار جلسنگ

آبشار جلسنگ آبشاری زیبا در جنگل لفور است، این آبشار در دل جنگل و در میان درختان بلند و زیبا قرار دارد. آبشار جلسنگ ارتفاع زیاد، چشم انداز تماشایی، آب و هوای عالی و طبیعتی دیدنی دارد و برای رسیدن به آن باید 2 تا 3 ساعت در دل جنگل پیاده روی کرد. در نزدیکی این آبشار، آبشار دیگری به نام اسپی آر وجود دارد که آن هم بسیار زیباست و از آبشار جلسنگ از طریق یک پل و با کمی پیاده روی قابل دسترسی است.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، آبشار جلسنگ

جاهای دیدنی سوادکوه 15

  1. پل ورسک

پل ورسک یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی سوادکوه است که در نزدیکی روستای ورسک، بین کوه‌های عظیم آباد، بر روی دره‌ای به عمق 110 متر و در ارتفاع 2140 متری از سطح دریا قرار دارد. این پل در دوره‌ی پهلوی اول و در زمان جنگ جهانی دوم در فاصله‌ی سال‌های 1313 تا 1315 ساخته شد و در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. پل ورسک از نظر مهندسی یک شاهکار به حساب می‌آید، پلی که در نتیجه‌ی جنگ جهانی دوم اثرگذار بود و امروزه قطارهای مسافربری و باری از روی آن عبور می‌کنند.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، پل ورسک


جاهای دیدنی سوادکوه 16

  1. کلیسای سرخ آباد

کلیسای سرخ آباد در روستایی به همین نام در نزدیکی سوادکوه قرار دارد، این کلیسا، کوچکترین کلیسای جهان است و مهندسان مسیحی که در زمان پهلوی اول مشغول ساخت راه آهن بودند، آن را برای عبادت خود احداث کردند. کلیسای سرخ آباد با نمای سفید و درب و پنجره‌های چوبی ساخته شده و نمایی زیبا در میان مناطق جنگلی دارد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای سرخ آباد، کلیسای سرخ آباد

جاهای دیدنی سوادکوه 16

  1. برج لاجیم

برج لاجیم یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که مقبره‌ی امامزاده عبدالله می‌باشد، این بنا درواقع برجی بلند است که گنبدی مخروطی شکل دارد. ورودی گنبد در قسمت شرقی برج قرار گرفته و برج را با کتیبه‌های خطاطی شده، طاق نما، آجرکاری با آجرهای تراش خورده و گچبری تزئین کرده‌اند.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، برج لاجیم

جاهای دیدنی سوادکوه 18

  1. غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد خورشید که با نام‌های "کیجاک چال"، "دیو کالی"، "لاپ کمر" و " طاق عایشه گرگیلی دژ" نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک سوادکوه است. غاری طبیعی که با دهانه‌ای به قطر 90 متر، عنوان بزرگ‌ترین طاق طبیعی جهان را از آن خود کره است. غار اسپهبد خورشید یک غار طبیعی در دل کوه است، اما شهرت آن فقط به خاطر ویژگی‌های طبیعی‌اش نیست، بلکه قسمت‌های مختلفی که در عصر ساسانیان در این غار ساخته شده و استفاده از آن به عنوان پناهگاه در زمان حمله‌ی اعراب، دلایل دیگری برای جذابیت و اهمیت این غار به شمار می‌رود. تنور، حمام، آب انبار، آتشکده، برج و قلعه از بخش‌های جذاب غار اسپهبد خورشید هستند که در دل این غار طبیعی از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند.

آدرس: استان مازندران، 15 کیلومتری جاده‌ی سوادکوه تهران، ناحیه‌ی دوآب، غار اسپهبد خورشید

جاهای دیدنی سوادکوه 19

  1. غار زنگیان

غار زنگیان غاری طبیعی در روستایی به همین نام است که در نزدیکی سوادکوه قرار دارد، این غار یکی از زیباترین جاهای دیدنی این منطقه به شمار می‌رود. غار زنگیان بر روی صخره‌های بلند و زیبایی واقع شده، این غار دهانه، راهروها و دهلیزهایی تماشایی دارد و طبیعت اطراف آن بکر و زیبا می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای زنگیان، غار زنگیان

جاهای دیدنی سوادکوه 20

  1. پل راه آهن سرتپه

پل سرتپه پلی بسیار زیبا در محله‌ی سرتپه‌ی شیرگاه است که قدمت آن به دوره‌ی پهلوی اول بازمی‌گردد، این پل تماشایی در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، محله‌ی سرتپه، پل راه آهن

جاهای دیدنی سوادکوه 21

  1. قلعه‌ی کنگلو

قلعه‌ی کنگلو یکی از آثار تاریخی سوادکوه است که در بالای یک صخره قرار دارد، قلعه‌ای متعلق به اوایل دوره‌ی اسلامی که کاربردهای متفاوتی مثل نیایشگاه و مرکز نظامی داشته است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا 1811 متر است، این قلعه 2 طبقه دارد، مدور است و دارای یک باروی بزرگ و چند برج دیده‌بانی می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، روستای کنگلو، قلعه‌ی کنگلو

جاهای دیدنی سوادکوه 22

  1. برج باوند

برج باوند بنایی به جای مانده از دوره‌ی ساسانی است که نمای آن شبیه مهره‌ی رخ در بازی شطرنج می‌باشد، این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. کاربری برج باوند خصوصا در دوره‌ی اسلامی اهداف نظامی بوده و از آن برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است. مصالح به کار رفته در ساخت بخش‌های مختلف برج باوند سنگ، سیمان و ساروج هستند.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، برج باوند

جاهای دیدنی سوادکوه 23

  1. قلعه‌ی اولاد

قلعه‌ی اولاد نام قلعه‌ای باستانی و بسیار مهم در ارتفاعات اطراف سوادکوه است که در دل جنگلی متراکم قرار دارد. این قلعه در عصر ساسانی ساخته شده و تا دوره‌ی صفویان کاربرد داشته است. بازدید از قلعه‌ی اولاد نه تنها مورد علاقه‌ی طرفداران تاریخ است، بلکه برای طبیعت دوستان نیز یک طبیعتگردی تمام عیار به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، ارتفاعات ورسک و پل سفید، قلعه‌ی اولاد

  1. پل شاپور

پل شاپور یکی از زیباترین پل‌های سوادکوه و استان مازندران است که بر روی رودخانه‌ی اونجون در میان مزارع چای قرار دارد. قدمت این پل به دوران صفوی برمی‌گردد، پل شاپور از چند دهانه‌ی طاقی شکل تشکیل شده که دهانه‌ی مرکزی آن از همه بزرگ‌تر است و حالتی گنبدی شکل دارد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، رودخانه‌ی اونجون، پل شاپور

جاهای دیدنی سوادکوه 25

در این مقاله شما را با تعدادی از جاهای دیدنی سوادکوه آشنا کردیم، سوادکوه یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که هوای عالی، طبیعت بی نظیر و تفریحات فراوانی دارد. سفر به سوادکوه می‌تواند لذت بودن در طبیعت، استشمام هوای تازه و هیجان تفریحات را یک جا به گردشگران هدیه کند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید