سد طالقان | آدرس + تصاویر + راهنمای بازدید از سد طالقان
زهرا نیرومند 1400/06/01 4497 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور است که بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است.  از جمله ویژگی‌های سد طالقان قرار داشتن آن در کنار دریاچه طالقان است که چشم‌اندازهایی بسیار زیبا ایجاد کرده و این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی طالقان تبدیل کرده است. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا با سد طالقان و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

طالقان کجاست؟

طالقان دره‌ای بزرگ و زیباست که در بخش جنوبی رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. این دره در یک منطقه کوهستانی واقع شده و از آب‌وهوایی مطبوع و ییلاقی برخوردار می‌باشد. کوه‌ها، دشت‌ها، آبشارها و چشمه‌های متعدد موجود در این منطقه چشم‌اندازهایی دیدنی ایجاد کرده و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. شهر طالقان در استان البرز واقع شده است و از شمال به شهر الموت و از جنوب به  ساوجبلاغ و فشگلدره می‌رسد. این شهر در بخش شمال غربی تهران قرار داشته و حدود 120 کیلومتر با آن فاصله دارد.

در هر فصلی از سال که به طالقان سفر کنید، بخشی از زیبایی‌های خاص و متفاوت این شهر را خواهید دید. تماشای آبشارهای خروشان و دشت‌های پر از گل در فصل بهار، باغ‌های سرسبز و پر از میوه در فصل تابستان و درختان هزار رنگ در پاییز، از جمله زیبایی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‎شوند. دریاچه و سد طالقان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

سد طالقان

سد طالقان

سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور است که بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است. شاهرود از رشته‌کوه‎های البرز در استان مازندران سرچشمه می‎گیرد و پس از عبور از دره زیبای طالقان، به سفیدرود می‌ریزد. این رود در مسیر خود سرسبزی و طراوت خاصی ایجاد کرده و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و دیدنی را به تصویر می‌کشد.  

احداث سد طالقان از  سال ۱۳۴۸ در دستور کار قرار گرفت. هدف از ساخت این سد انتقال آب از طالقان به قزوین بود. در آن زمان یک تونل 9 کیلومتری برای انتقال آب ساخته شد. ساخت سد اصلی از سال 1381 آغاز گردید و در سال 1385 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سد طالقان یک سد خاکی با پایه‌های رسی است که در زیر یک نیروگاه تولید برق با ظرفیت 18 مگاوات ساخته شده است. مخزن سد ظرفیت 420 میلیون مترمکعب آب را دارد که 329 میلیون مکعب آن قابل استفاده می‌باشد. ساخت  سد طالقان در بهبود آب‌وهوای منطقه تاثیر بسزایی داشته و آب شرب شهر کرج را نیز تامین می‌کند.  

سد طالقان

جذابیت‌های دریاچه سد طالقان

دریاچه سد طالقان یکی از پرطرفداترین جاذبه‌های گردشگری طالقان است که مورد توجه گردشگران، خصوصا خانواده‎ها قرار می‌گیرد. این منطقه شرایط آب‌وهوایی بسیار مناسب  و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر دارد. از این رو، برای گردش‌های یک روزه آخر هفته پیشنهاد می‌گردد. اگر اهل ماهیگیری هستید، لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید. می‌توانید از فرصت به دست‌ آمده استفاده کنید و ماهی‌هایی چون کپور، زردپر و قزل‌‌آلای رنگین‌کمان را صید نمایید.  

چیزی که دریاچه سد طالقان را از دیگر گزینه‌های مشابه متفاوت می‌کند، طبیعت بی‌نظیر اطراف آن است. اطراف دریاچه سرسبزی فوق‌العاده‌ای داشته و پوشیده از درختان و گیاهان متنوع می‎باشد.  درختانی چون سیب، گلابی، گیلاس، بادام کوهی، گردو، زالزالک و زرشک، که در مناطق مختلف دیده شده  و مناظری دیدنی ایجاد می‌کنند. دشت‌های پر از شقایق و گیاهان دارویی چون ریواس، کاسنی، آویشن، بومادران، شنگ و گون نیز از دیگر گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه هستند. خرس، گراز، گرگ، شغال، کفتار، بز کوهی، خرگوش، عقاب، شاهین، کبک و دم جنبانک نیز از جمله گونه‌های جانوری هستند که در اطراف دریاچه دیده می‌شوند.

جذابیت‌های سد طالقان فقط محدود به دریاچه نمی‌شود. اگر وقت بیشتری بگذارید و از اطراف نیز بازدید نمایید، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی را خواهید دید.

گردنه ابراهیم‌آباد: این گردنه کمی بالاتر از سد طالقان قرار دارد و بر روی ارتفاعات واقع شده است. بر فراز این گردنه می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از دره‌های سرسبز طالقان و قله‌های برفی البرز را ببینید.

روستای زیاران: زیاران یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین روستاهای استان قزوین است که در مسیر شهرستان طالقان قرار دارد. این روستا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌باشد و با با‌غ‌های سرسبزش شناخته می‌شود.

آبشار کرکبود: کرکبود از جمله جاذبه‌های طبیعی طالقان است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‎گیرد و پس از عبور از دره‌ای عمیق، به رودخانه شاهرود می‌رسد. آبشار  کرکبود حدود 5 متر ارتفاع دارد، اما به دلیل حجم آب بالایی که دارد، بسیار باشکوه  و تماشایی بوده و چشم‌اندازهایی زیبا  و دیدنی را ایجاد می‌کند.  کرکبود در فاصله 25 کیلومتری از سد طالقان واقع شده است.  

 زادگاه آیت‌الله طالقانی: گلیرد یکی از مهم‌ترین روستاهای طالقان است که در 14 کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. این روستا زادگاه آیت‌الله طالقانی بوده است. خانه ایشان در گلیرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای روستاست که در دوران قاجار ساخته شده است. خانه آیت‌الله طالقانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده  و  مورد بازدید عموم قرار دارد.

سد طالقان

مسیر دسترسی به سد طالقان

سد طالقان در استان البرز قرار دارد و در فاصله 100 کیلومتری از شهر کرج واقع شده است. برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا خود را به کرج برسانید و مسیر قزوین را در پیش بگیرید. ۴ کیلومتر بعد از آبیک وارد جاده طالقان می‌شوید. این جاده را ادامه دهید تا به گردنه ابراهیم‌آباد برسید. در این مسیر از روستای زیبای زیاران نیز عبور خواهید کرد. می‌توانید در این روستا توقف کنید و زمانی را به گشت‌وگذار در آن اختصاص دهید.  پس از پشت‌سر گذاشتن گردنه ابراهیم‌آباد و پایین آمدن از آن، سد زیبای طالقان را پیش روی خود خواهید دید.  این مسیر را ادامه دهید تا به دریاچه برسید.

سد طالقان

راهنمای بازدید از سد طالقان

دریاچه طالقان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان البرز است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. بسیاری از افراد و خانواده‌ها برای تفریح و دور ماندن از هیاهوی زندگی شهری، سد طالقان را به عنوان مقصد طبیعت‌گردی خود انتخاب کرده و اغلب در تعطیلات آخر هفته به سمت این شهر رهسپار می‌شوند. اگر شما از این دست افراد هستید و قصد بازدید از سد طالقان را دارید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • بازدید از سد طالقان هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد و کاملا رایگان است.
  • بهترین زمان برای سفر به دریاچه، دو فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها آب‌وهوا بسیار مناسب بوده و طبیعت نیز در زیباترین حالت خود به سر می‌برد. اگر از دوستداران فصل پاییز هستید، می‌توانید این فصل را نیز برای سفر انتخاب کنید. طالقان، پاییزی رنگارنگ و تماشایی دارد.
  • اگر به دنبال محیطی آرام و به دور از هیاهو هستید، پیشنهاد می‌کنیم اواسط هفته را برای بازدید از سد طالقان انتخاب نمایید. اغلب افراد به دلیل مشغله‌های کاری، تعطیلات رسمی و روزهای آخر هفته را به تفریح اختصاص می‌دهند. از این رو، اطراف دریاچه و مسیر آن کمی شلوغ است.
  • قبل از سفر شرایط آب‌وهوایی منطقه را مورد بررسی قرار دهید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.
  • دقت داشته باشید که مسیر رسیدن به طالقان کمی پرپیچ‌وخم بوده و ناهمواری‌های فراوانی نیز دارد. پس وقت کافی برای سفر در نظر بگیرید و برای رسیدن عجله نکنید.
  • اگر اهل آب‌بازی هستید، یک دست لباس اضافه با خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید که این منطقه برای شنا مناسب نیست. پس مراقب باشید و نکات ایمنی را در نظر بگیرید.
  • برخی از قسمت‌های دریاچه دارای شیبی بسیار تند می‌باشد. دقت داشته باشید که در فاصله‌ای مناسب از دریاچه اتراق کنید.
  • اگر قصد پیاده‌روی در اطراف دریاچه را دارید، کفش مناسب به همراه داشته باشید.
  • در اطراف دریاچه فروشگاهی برای خرید وجود ندارد. بنابراین، مواد غذایی و آب آشامیدنی کافی را از شهر تهیه کرده و به همراه ببرید.
  • کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

سد طالقان

در این مقاله به معرفی سد طالقان پرداخته و اطلاعاتی در مورد این جاذبه‌ی گردشگری زیبا در اختیارتان قرار دادیم.  سد طالقان در استان البرز قرار دارد و یکی از پرطرفداترین مقاصد گردشگری برای تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مکان را در لیست سفرهای خود بگنجانید و زمانی را برای بازدید از دریاچه سد طالقان و طبیعت زیبای اطراف آن اختصاص دهید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای طبیعت‌گردی آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید