جاذبه‌های طالقان |  15 جاذبه گردشگری طالقان
زهرا نیرومند 1400/01/03 5069 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


طالقان، شهرستانی کوچک و زیبا در اطراف تهران است که جزو استان البرز محسوب می‌شود. این شهر حدود 120 کیلومتر با تهران فاصله دارد و از شمال به مازندران و از جنوب به ساوجبلاغ و فشگلدره می‌رسد. شهر طالقان در رشته‌کوه‌های البرز واقع شده و منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌رود. آب‌وهوای تمیز و مطبوع این شهر در کنار مناظر دیدنی و سرسبز آن، طالقان را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای پایتخت‌نشینان تبدیل کرده است.  در ادامه این مقاله به معرفی جاذبه‌های طالقان پرداخته و 15 مورد از مناظر طبیعی، اماکن زیارتی و دیدنی‌های این شهر زیبا را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

15 مکان دیدنی در طالقان

ارژنگ قلعه

اگر به تماشای جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مندید، بازدید از ارژنگ قلعه، واقع در در روستای میناوند شهرستان طالقان را از دست ندهید. ارژنگ قلعه بنایی تاریخی متعلق به دوران پس از اسلام است که بر روی کوه میناوند قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده،  ارژنگ قلعه یکی از قلعه‌های ارزشمند اسماعیلیان بوده است که در قرن ششم به دست شخصی با نام "امیر کیا محمد بزرگ امید" برای جلوگیری از حملات دشمنان ساخته شده است.

کتیبه گردنه عسلک طالقان

از دیگر جاذبه‌های طالقان می‌توان به "کتیبه عسلک" اشاره کرد که در روستای گراب قرار دارد. این کتیبه از دوران قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه به یادگار مانده و بر روی آن نوشته‌ای به صورت زیر مشاهده می‌شود:

" نصر من الله و فتح قریب. بعهد ناصرالدین شاه شاهان که با امیران تورانش بچنگ است. به حکم میرزا ایوب میر دفتر که از بهر رعیت به ز گنج است. رضی بیک کرده جای آب این نهر، هزار و دویست به هشتاد پنج است."

کتیبه سنگی در 3 کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک و در دامنه قله‌های یخچال و میش‌چال واقع شده است.

سد و دریاچه‌ طالقان

سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور است که بر روی شاهرود ساخته شده است. این رود از کوه‌های استان مازندران سرچشمه می‎گیرد و پس از عبور از دره طالقان، مسیر خود را به سمت سفیدرود ادامه می‌دهد. ساخت سد بر روی این رودخانه، دریاچه‌ای بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده است که در کنار مناظر سرسبز اطراف، مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی و تفریح خانواده‌ها محسوب می‌شود. اگر اهل ماهیگیری باشید، می‌توانید انواع ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان، کپور و زردپر  را در این دریاچه صید کنید و هم‌زمان از تماشای طبیعت زیبای اطراف نیز لذت ببرید.

طالقان

روستای میر

روستای میر یکی از بکرترین جاذبه‌های طالقان است که در 40 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. از جمله ویژگی‌های این روستا که باعث محبوبیت آن در بین طبیعت‌گردان شده، می‌توان به طبیعت بکر و دست‌نخورده  آن اشاره کرد. حدود 300 نفر در این روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و باغداری روزگار خود را می‌گذرانند. آب روستای میر نیز از آب رودخانه شاهرود تامین می‌گردد.

روستای دیزان

دیزان، یکی دیگر از روستاهای زیبا و خوش‌آب‌وهوای طالقان است. این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده و دارای دشت‌ها و مراتعی سرسبز می‌باشد. نام روستا به دلیل وجود قلعه‌های متعدد در آن دژان، جمع دژ، نامیده شد  که بعدها به دیزان تغییر پیدا کرد. در این روستا می‌توانید به تماشای مراتع سرسبز و دشت‌های پر از گل بنشینید و در کنار آن از صدای خروشان آب‌ و آواز پرندگان لذت ببرید. بنابراین، اگر به دنبال یک روز پر از آرامش هستید، بازدید از این روستا را فراموش نکنید.

روستای اورازان

اورازان، یکی از زیباترین روستاهای طالقان است که در 12 کیلومتری آن قرار دارد. این روستا به آبشار خروشان و چشمه‌ی همیشه جوشان خود معروف است که حتی در دوران خشکسالی نیز همیشه پر از آب است. از دیگر جذابیت‌های این روستا می‌توان به باغ‌های گردو و لاله‌های بزرگ آن اشاره کرد که سرسبزی و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن داده و باعث جذب گردشگران و  طبیعت‌گردان به این منطقه شده است.

طالقان

حیات وحش طالقان

از دیگر جاذبه‌های طالقان حیات وحش آن است که شامل انواع پرندگان وحشی و پستانداران می‌باشد. در این منطقه حیواناتی چون خرس، گراز، شغال، کفتار، گرگ، خرگوش، عقاب، کبک دری و زاغچه دیده می‌شوند که در زیست‌گاه طبیعی خود زندگی می‌کنند. طالقان از لحاظ پوشش گیاهی نیز بسیار غنی بوده و باغ‌های گردو، بادام کوهی، سیب، گلابی، گیلاس، ریواس، زیتون و گیاهان دارویی چون تره ‌کوهی، کاسنی و آویشن را در خود دارد. در واقع خاک حاصل‌خیز و رطوبت فراوان آن باعث ایجاد این تنوع گیاهی و سرسبزی منطقه شده است.

آبشار کرکبود

آبشار کرکبود، یکی از جاذبه‌های طالقان است که در 14 کیلومتری این شهر و در روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار 5 متری از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دره‌ای صخره‌ای، به سمت پایین سرازیر می‌گردد.  حجم بالا و سرعت زیاد جریان آب و عبور آن از بین صخره‌های عظیم، مناظری شگفت‌انگیز و دیدنی ایجاد کرده است که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. 

آبشار سوهان

آبشار دیدنی دیگری که پیشنهاد می‌کنیم از آن بازدید کنید، آبشار سوهان است که از 6 آبشار مختلف تشکیل شده است.  این آبشار در 25 کیلومتری شهر طالقان واقع شده و از ارتفاعات روستای سوهان سرچشمه می‌گیرد. برای بازدید از آبشار سوهان باید  مسیری پرپیچ‌وخم را پشت سر بگذارید و حدود 2 ساعت پیاده‌روی کنید.

آبشار شله بن

آبشار شله بن یا شلبن، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طالقان است که در 10 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. طبیعت بکر اطراف این آبشار و پرآب بودن آن در تمامی فصول سال، از جمله جذابیت‌های شله بن محسوب می‌شود که بسیاری  از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را به این سمت سوق می‌دهد. شله بن از قله‌های  خسبان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان صخره‌ها به رودخانه‌ای به همین نام سرازیر می‌شود. مسیر آبشار شله‌بن که از میان گذرگاه‌ها و کوچه‌باغ‌های روستا می‌گذرد، یکی از زیباترین بخش‌های آن است که  جذابیت آن را چند برابر می‌کند.

طالقان

کوه‌های اطراف طالقان

قله‌های اطراف طالقان را می‌توان زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های این شهر معرفی کرد. قله‌ی زرینه‌‌کوه، لشکرک، بام، سات، کلوان و کهار، از جمله معروف‌ترین قله‌های این منطقه هستند که چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و دیدنی را در شهر طالقان و روستاهای اطراف آن ایجاد کرده‌اند. شاه البرز، یکی از بلندترین کوه‌های این منطقه است که حدود ۴۲۰۰ متر ارتفاع دارد. این قله در مرز دو استان البرز و قزوین واقع شده و دامنه آن از سمت جنوب به طالقان و از شمال به دره الموت قزوین می‌رسد. قله علم‌کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر، دومین قله بلند ایران بعد از دماوند است که از سمت جنوب به ییلاق طالقان می‌رسد.  این قله سخت‌ترین مسیرهای دیوارنوردی و سنگ‌نوردی را در کشورمان داشته و کوهنوردان و صخره‌نوردان را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند. از دیگر جذابیت‌های این قله می‌توان به یخچال‌های طبیعی علم‌کوه اشاره کرد که در محدوده روستای پراچان قرار دارد.

غار پنجعلی

همان‌طور که مشاهده کردید، طالقان یک شهر تاریخی است که قدمت برخی از روستاهای آن تا 4000 هزار سال پیش نیز می‌رسد. در حقیقت بخشی از جاذبه‌های طالقان مربوط به پیشینه تاریخی آن می‌باشد. غار پنجعلی غاری بسیار بزرگ است که در جنوب روستای باریکان، در ضلع شمالی روستای میناوند، قرار دارد. این غار سند دیگری بر قدمت هزاران ساله طالقان می‎باشد. غار پنجعلی دارای دو ورودی بزرگ بوده  و عمق داخلی آن به 6 متر می‌رسد. بر اساس نظریه کارشناسان، این غار در دوره‌های مختلف به عنوان پناه‌گاه مورد استفاده بوده است. نام   غار پنجعلی در لیست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

آستان مقدس امام‌زاده قاضی میرسعید

طالقان، به غیر از آثار تاریخی و طبیعت بکر  و زیبا، دارای اماکن مذهبی و زیارتی نیز می‌باشد. آستان مقدس امام‌زاده قاضی میرسعید یکی از این اماکن است که در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.  قاضی میرسعید یکی از نوادگان امام محمدباقر (ع) بوده است که به دلیل قضاوت‌های عادلانه‌اش در زمان صفویه به این نام شهرت یافت. این امام‌زاده همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان عزاداران حضرت بوده و مراسم‌های باشکوهی در این مکان برگزار می‎گردد. آستان مقدس امام‌زاده قاضی میرسعید در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طالقان

امام‌زاده هارون

امامزاده هارون، یکی دیگر از اماکن مذهبی طالقان است که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد. این امام‌زاده در  شمال رودخانه شاهرود و در روستایی به نام جوستان واقع شده است. بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، بقعه امام‌زاده هارون در زمان شاه طهماسب اول و شاه عباس اول تعمیر شده و قدمت سنگ مرمر سفیدرنگ روی دیواره ورودی آن نیز به دوران صفویه برمی‌گردد.

خانه آیت‌الله طالقانی

آیت‌الله طالقانی، یکی از مبارزان  دوران پهلوی بوده است که در سال 1358 از دنیا رفت. خانه این عالم بزرگوار امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های طالقان موردتوجه بوده و بسیاری از علاقه‌مندان به معماری سنتی ایرانی را به سمت خود می‌کشاند. این خانه در زمان قاجار و با خشت و گل ساخته شده است.  خانه آیت‌الله طالقانی در روستای گیلرد طالقان قرار دارد.

طالقان

در این مقاله در مورد جاذبه‌های طالقان صحبت کرده و 15 مورد از مناظر طبیعی، اماکن زیارتی و دیدنی‌های این شهر زیبا را معرفی نمودیم. طالقان یک شهر ییلاقی است که در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده  و تنها 120  کیلومتر از تهران فاصله دارد. بنابراین، هر زمان که از شلوغی، ترافیک و هوای آلوده شهر تهران خسته شدید، می‌توانید بار سفر ببندید و به شهر زیبا و خوش‌آب‌وهوای طالقان سفر کنید. برای رسیدن به طالقان باید جاده کرج را در پیش بگیرید و این مسیر را به سمت قزوین ادامه دهید. پس از عبور از منطقه زیاران، تابلوی طالقان را در مقابل خود خواهید دید. اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و در مورد مقصد موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید