دریاچه‌ی سوها کجاست؟ راهنمای سفر+ تصاویر
ضحا اکبری 1400/05/24 2134 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ما ایران دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگری است، آبشارها، کوه‌ها، دریا و رودخانه‌ها، جنگل‌ها و...، هر کدام از این جاذبه‌ها زیبایی مخصوص به خود را دارد ولی در این میان دریاچه‌ها بسیار جذاب بوده و طبیعت گردان و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با دریاچه‌ی سوها یکی از دریاچه‌های زیبای ایران که دارای طبیعت بسیار شگفت انگیزی است آشنا کرده و در مورد موضوعات مربوط به این دریاچه نظیر موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی سوها، مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی سوها، آب و هوای دریاچه‌ی سوها، بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی سوها، امکانات دریاچه‌ی سوها، تفریحات دریاچه‌ی سوها، وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی سوها، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی سوها و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی سوها توضیحاتی را ارائه دهیم، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور اردبیل" شوید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها یکی از دریاچه‌های زیبای استان اردبیل است که در شهرستان نمین و در نزدیکی روستایی به نام سوها قرار گرفته است. فاصله‌ی این دریاچه از تهران 625 کیلومتر، از شهر اردبیل 35 کیلومتر و از شهرستان نمین حدود 15 کیلومتر است و در فاصله‌ی 5 کیلومتری از روستای نمین قرار دارد. دریاچه‌ی سوها از جمع شدن آبِ پشتِ سدِ سوها به وجود آمده و وسعت خیلی زیادی ندارد، طول این دریاچه که مردم محلی به آن سوا هم می‌گویند، 1.5 کیلومتر، عرض آن حدود نیم کیلومتر (500 متر) و عمقش در برخی قسمت‌ها 6 متر است.

دریاچه‌ی سوها

مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی سوها

مناظر اطراف دریاچه‌ی سوها بسیار زیبا و دیدنی هستند، به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان که دشت‌های اطراف از گل‌های بابونه‌ی وحشی پر می‌شود و اسب‌ها و کره‌های زیبایشان در چمنزارهای آن حوالی به بازی و جست و خیز می‌پردازند. اما اگر بخواهید سفر خود را کامل‌تر کرده و از نقاط دیدنی بیشتری بازدید نمایید می‌توانید به آبشار لاتون که در 15 کیلومتری دریاچه قرار دارد بروید. البته رسیدن به آبشار لاتون بسیار سخت است و افراد با آمادگی بدنی بالا و سابقه‌ی طبیعت گردی می‌توانند به این آبشار 105 متری برسند.

دریاچه‌ی سوها

آب و هوای دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها در منطقه‌ی نمین که آب و هوای سردی دارد قرار گرفته، به همین دلیل این دریاچه نیز هوای سردی دارد. در فصول سرد، بارش باران و برف در منطقه‌ی دریاچه‌ی سوها زیاد است و طبیعت بسیار زیبای اطراف دریاچه نیز به دلیل وجود آب و هوای خوب و همین بارش‌هاست.

دریاچه‌ی سوها

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها در منطقه‌ای با آب و هوای سرد قرار گرفته، به همین دلیل دارای پاییز و زمستانی بسیار سرد و پر بارش است. در فصول سرد هوای منطقه بسیار سرد می‌شود و سفر طبیعت گردی به آن آنقدر سخت است که فقط از عهده‌ی افراد قوی و طبیعت گردان حرفه‌ای برمی‌آید، ضمن اینکه سردی هوا و گاهی یخ زدن آب دریاچه از انجام هر گونه تفریح و لذت بردن از حضور در کنار دریاچه‌ی سوها جلوگیری می‌کند. اما برعکس در بهار و خصوصا تابستان هوای این منطقه آنقدر معتدل، مطلوب و دلچسب است که می‌توان از هر لحظه بودن در آن لذت برد. دشت‌های اطراف پر می‌شوند از چمنزار و گل‌های بابونه‌ی وحشی، اسب‌ها با کره‌های خود در اطراف دریاچه بازی و چَرا می‌کنند، آب فیروزه‌ای رنگ دریاچه در زیباترین حالت قرار می‌گیرد، مه غلیظ و زیبایی دریاچه را فرا می‌گیرد که این مه در تیر ماه به اوج خود می‌رسد و زیبایی‌های بی نهایت دیگر که قطعا شما را از اینکه دریاچه‌ی سوها را برای تفریح انتخاب کرده‌اید، به وجد می‌آورد.

دریاچه‌ی سوها

امکانات دریاچه‌ی سوها

در گذشته در اطراف دریاچه‌ی سوها هیچ امکاناتی نبود، حتی راه رسیدن به دریاچه نیز بسیار سخت و غیر قابل دسترس بود. امروزه نیز شرایط چندان تغییری نکرده، ولی امکانات محدودی مانند سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و چند آلاچیق که در نزدیکی‌های دریاچه تعبیه شده‌اند در دریاچه فراهم شده است. اگر چیزی نیاز داشتید باید قبل از رسیدن به دریاچه در روستا خریدهایتان را انجام دهید چون در نزدیکی دریاچه خبری از مغازه نیست، محلی‌های منطقه نیز روی تپه‌های آن حوالی آشِ خوشمزه‌ و داغ می‌فروشند.

دریاچه‌ی سوها

تفریحات دریاچه‌ی سوها

هنگامی که به دریاچه‌ی زیبای سوها می‌روید، در وهله‌ی اول باید از طبیعت بکر و بی نظیر منطقه لذت ببرید، این اولین تفریح شماست. ضمن اینکه می‌توانید با قایق‌های کوچک بر روی دریاچه حرکت کنید و از همه مهم‌تر از آب دریاچه ماهی بگیرید. در دریاچه‌ی سوها ماهی قزل آلای رنگین کمانی زندگی می‌کند که البته صید آن کار چندان راحتی نیست، ولی اگر صبر و حوصله به خرج بدهید حتما موفق خواهید شد که چند ماهی صید کرده و برای ناهار کبابشان کنید! توجه داشته باشید سازمان حفاظت محیط زیست اردبیل از ماهی گیری در زمان تخم ریزی ماهی‌ها ممانعت می‌کند و در زمان‌های دیگر می‌توانید در دریاچه ماهی گیری نمایید. آب دریاچه‌ی سوها راکد است و امکان شنا در آن وجود ندارد، لطفا به این مورد دقت نموده و برای جلوگیری از حوادث ناگوار، به هیچ وجه اقدام به آب تنی در این دریاچه نکنید.

دریاچه‌ی سوها

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی سوها

سفر به دریاچه‌ی سوها اغلب در یک روز انجام می‌شود که برای سفرهای یک روزه وسایلی چون کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس گرم، تلفن همراه و شارژر، پاور بانک، دوربین عکاسی، زیرانداز، چراغ قوه، آب آشامیدنی، کیسه زباله و... لازم است، در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید، یا یک فرد راه بلد به همراه داشته باشید، یا با خودتان GPS ببرید. اما اگر قصد داشتید شب را در کنار دریاچه بمانید با توجه به سردی هوای منطقه، حتما همراه خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو، لباس اضافی، زیرانداز ضد آب و چیزهایی از این دست داشته باشید.

دریاچه‌ی سوها

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی سوها

برای رسیدن به دریاچه‌ی سوها ابتدا باید به اردبیل بروید، سپس وارد جاده‌ای که از اردبیل به بریس می‌رود شده و زمانی که به روستای نیارق رسیدید، تابلوهای راهنما را که مسیر روستای سوها را نشان می‌دهند خواهید دید. به سمت روستای سوها حرکت کرده وقتی به آن رسیدید، از جهت شمال شرقی روستا وارد جاده خاکی شوید، پس از طی کردن حدود 4 کیلومتر دریاچه‌ی زیبای سوها را مشاهده می‌کنید.

دریاچه‌ی سوها

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی سوها

اگر قصد داشتید یک یا چند شب را در نزدیکی دریاچه‌ی سوها بگذرانید چند راه برای اقامت دارید، اول اینکه در نزدیکی دریاچه در یک جای مطمئن و کمی دورتر از آب چادر بزنید و شب را کنار دریاچه صبح کنید، که البته این روش با توجه به سردی هوای منطقه و وجود حیوانات وحشی همچون گراز و مار برای افراد معمولی چندان توصیه نمی‌شود، مگر اینکه به اصول شب مانی در طبیعت و مقابله با حمله‌ی حیوانات وحشی آشنا باشید. دوم می‌توانید به نمین رفته و در اقامت‌گاه‌های بوم گردی یا هتل‌های جمع و جور آن اقامت کنید و سوم اینکه می‌توانید به اردبیل بروید و در یکی از هتل‌های خوب آن شب را به صبح برسانید.

دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها

در این مقاله شما را با دریاچه‌ی زیبا و شگفت انگیز سوها و موضوعات مربوط به آن آشنا کردیم، اگر قصد سفر به این مکان رویایی را داشتید می‌توانید به قسمت دریاچه‌ی سوها در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید