جذاب‌ترین جاده‌های درختی ایران | 12 جاده سبز با درختان درهم‌تنیده
زهرا نیرومند 1400/05/20 4324 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



حتما نام جاده چالوس را شنیده‌اید! یکی از معروف‌ترین جاده‌های شمال که پایتخت ایران را به شهرهای استان مازندران متصل می‌کند. جاده چالوس یکی از پرترددترین جاده‌های ایران است که با مسیر پرپیچ‌وخم و درختان درهم‌تنیده و سرسبزش شناخته می‌شود. زیبایی‌های این مسیر غیرقابل وصف است. جاده‌ی چالوس از کرج شروع می‌شود و در طول مسیر، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و روستاهای زیبا و خوش‌ آب‌وهوا را  به نمایش می‌‌گذارد. در واقع عبور از این جاده به تنهایی بخشی از جذابیت سفر به شمال محسوب می‎شود. جاده‌ چالوس تنها جاده‌ی سرسبز ایران نیست! کشور عزیزمان ایران جاده‌های زیبای متعددی دارد که در بخش‌های مختلف آن پراکنده‌اند و هرکدام از آن‌ها بخشی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت را به تصویر می‌کشند. اگر به دنبال چنین جاده‌هایی هستید و دوست دارید از مسیر سفر خود نیز به اندازه مقصد لذت ببرید، ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با جذاب‌ترین جاده‌های درختی ایران آشنا شوید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

جاده هراز بین دو استان تهران و مازندران

منطقه شمالی ایران از جمله سرسبزترین مناطق کشور است. بنابراین، اگر به دنبال جاده‌های جنگلی با درختان سرسبز هستید، باید در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دنبال آن باشید. جاده‌‌ی هراز از جمله جذاب‌ترین جاده‌های درختی ایران است که تهران بزرگ را به شهرهای شمالی کشور متصل می‌کند. این جاده نیز مانند جاده چالوس یکی از پرترددترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمار به دست آمده، تنها در ایام نوروز حدود 4 میلیون مسافر در این جاده تردد می‌کنند. جاده‌‌ی هراز از شرق تهران آغاز شده و پس از پشت سر گذاشتن شهرهای بومهن و رودهن، از آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان عبور می‌کند و در نهایت به شهرستان آمل در استان مازندران می‌رسد. در طول این مسیر روستاهای خوش‌آب‌وهوا، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دشت‌های پر از گل و جنگل‌های انبوه زیبایی وجود دارد که اگر مایل باشید، می‌توانید از طریق تابلوهای راهنما به آن دسترسی پیدا کنید.

جاده هراز

جاده ییلاق فیلبند در استان مازندران

همان‌طور که گفتیم، جاده‌‌ی هراز یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که مسیرهای فرعی فوق‌العاده‌ای دارد. یکی از این مسیرها، مسیر ییلاق فیلبند است که حدود 140 کیلومتر با تهران فاصله دارد. جاده‌ای کوهستانی و شیب‌دار که در نهایت به روستای زیبای فیلبند ختم می‌شود. دشت‌های سرسبز، چشمه‌های پرآب و هوای مه‌آلود تنها بخشی از زیبایی‌های طبیعت است که در این مسیر شاهد آن خواهید بود. می‌توانید در گوشه‌ای از این جاده توقف کنید و ساعاتی را به تماشای زیبایی‌های طبیعت بگذرانید. البته به یاد داشته باشید که مسیر فیلبند در پاییز و زمستان برفی و غیرقابل تردد است. بنابراین اگر قصد سفر دارید، فصل بهار  تابستان را برای این کار انتخاب کنید. 

جاده ییلاق فیلبند

جاده عباس‌آباد به سمت کلاردشت

از دیگر جاده‌های درختی ایران می‌توان به جاده عباس‌آباد - کلار دشت اشاره کرد. این جاده یکی از زیباترین و البته شلوغ‌ترین جاده‌های مازندران در فصل تابستان است. یک مسیر ۲۵ کیلومتری در دل جنگل‌های هیرکانی شمال ایران که چشم‌اندازهایی بی‌نظیر و منحصربفرد دارد. این جاده پیچ‌وخم‌های اندکی نیز دارد که به دلیل کوهستانی بودن منطقه ایجاد می‌شود.  در این مسیر می‌توانید از دریاچه عباس‌آباد و پارک ملی خشکه‌داران بازدید نمایید و از آب‌وهوای مطبوع ارتفاعات مازیچال لذت ببرید. دقت داشته باشید که این جاده کوهستانی است و در فصل زمستان کمی خطرناک است. بنابراین، اگر قصد سفر در پاییز یا زمستان را دارید حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

جاده عباس‌آباد

جاده جنگل دوهزار در استان مازندران

جنگل دوهزار یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در نزدیکی شهر تنکابن قرار دارد. مسیر جاده جنگلی از بخش خرم‌آباد تنکابن آغاز شده و تا دل جنگل دوهزار ادامه دارد. مسیری کوهستانی که پوشیده‌ از درختان سرسبز و گیاهان متنوع می‎باشد. درختانی که دو طرف مسیر را احاطه کرده‌اند و با شاخه‌های بلند و در هم‌تنیده‌شان یک تونل جنگلی را ایجاد می‌کنند. حدود 20 تا 30 کیلومتر از این مسیر را می‌توانید با ماشین طی کنید و از زیبایی‌های غیرقابل وصف آن لذت ببرید. پس از آن به ورودی جنگل می‌رسید. اگر اهل جنگل‌نوردی هستید، می‌توانید یک پیاده‌روی دو ساعته را در دل جنگل دوهزار تجربه کنید و به تماشای بکرترین مناطق شمال ایران بپردازید. البته توصیه می‌کنیم این کار را حتما با همراهی یک راهنما انجام دهید.

جاده جنگل دوهزار

 مسیر جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های شمال ایران است که در بین دو شهر رامسر و تنکابن قرار دارد. جاده جنگلی دالخانی از جاده کتالم- هریس شروع شده و در نهایت به ییلاقات جنت رودبار  و گرسماسر ختم می‌شود.  این منطقه پر از جاذبه‌های دیدنی زیبا و بی‌نظیر است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها دالان بهشت نام دارد. دالان بهشت، ورودی  جنگل دالخانی است. یک تونل جنگلی که از دو طرف با درختان انبوه و سرسبز پوشیده شده است. شاخ و برگ درختان به حدی بلند است که در آسمان در هم تنیده شده و تونلی سرسبز و رویایی را به وجود آورده است. هوای خنک و مه‌آلود نیز جذابیت این منطقه را صد چندان کرده و تصویری رویایی و بی‌نظیر به آن می‌دهد. این جاده به حدی زیباست که به آن دالان بهشت گفته می‌شود.

دالخانی

جاده چمستان به لاویج

جاده چمستان به لاویج از دیگر جاده‌های شمال ایران است که در شهرستان نور استان مازندران قرار دارد.   روستای لاویج یک روستای ییلاقی خوش‌ آب‌وهواست که در ارتفاع ۷۳۹  متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا و مسیر منتهی به آن، پوشیده از درختان سرسبز راش است که در کنار هم جنگل زیبای لاویج را ایجاد کرده‌اند. جنگل‌های هیرکانی که قدمت برخی از مناطق آن به میلیون‌ها سال قبل برمی‎گردد.  برای تماشای این جاده حیرت‌انگیز باید از نور به سمت چمستان حرکت کنید. نرسیده به چمستان وارد جاده لاویج شوید و از تماشای یکی از زیباترین جاده‌های درختی ایران لذت ببرید.

جاده چمستان به لاویج

جاده توسکستان در مسیر شاهرود به گرگان

توسکستان، جاده‌ای پرپیچ‌وخم و خوش‌ آب‌وهواست که به دلیل پوشش جنگلی فوق‌العاده‌ای که دارد، در لیست جذاب‌ترین جاده‌های درختی ایران جای می‌گیرد. این جاده پوشیده از درختان بلوط، توسکا و اورس است که  به زیبایی در هم تنیده شده و تصاویری حیرت‌انگیز را ایجاد کرده‌اند.  جاده شاهرود به گرگان حدود 130 کیومتر طول دارد و جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. در طول مسیر روستاهای ییلاقی، آبشارها و چشمه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید. پارک جنگلی قرق، پارک جنگلی النگدره، روستای زیارت، چشمه هفت رنگ بسطام و قله شاهوار، از جمله جاذبه‎های دیدنی این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

جاده توسکستان

جاده سراوان به فومن در استان گیلان

مسیر بین سراوان و فومن یکی از زیباترین جاده‌های درختی ایران است که حدود 45 کیلومتر  طول دارد. این جاده از جمله سرسبزترین جاده‌های استان گیلان محسوب می‌شود و جاذبه‌های متعددی را نیز در خود جای داده است. از جمله جاذبه‌های اطراف این جاده می‌توان به دریاچه‌های سراوان و سقالکسار و موزه میراث روستایی گیلان اشاره کرد. دریاچه سراوان در ورودی پارک جنگلی سراوان واقع شده است. در فصل بهار تا اوایل تابستان این دریاچه پر از خزه‌های سبزرنگ شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی را به نمایش می‌گذارد. دریاچه سقالکسار نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این مسیر محسوب می‌گردد که مناظر زیبای آن موردتوجه اهالی منطقه و گردشگران قرار دارد. برای عبور از جاده سراوان به فومن، پیش از ورود به شهر رشت، خروجی سمت چپ را به سمت غرب در پیش بگیرید و وارد جاده فومن شوید.

جاده سراوان به فومن

جاده سیاهکل به دیلمان

از دیگر جاذبه‌های فرعی گیلان می‌توان به جاده سیاهکل به دیلمان  اشاره کرد. این جاده هوایی بسیار مطبوع و طبیعتی زیبا و بی‌نظیر دارد. می‌توانید راه خود را از مسیرهای فرعی ادامه دهید و از ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبای اطراف بازدید نمایید. بهترین زمان برای سفر در جاده سیاهکل به دیلمان، فصل بهار و ماه زیبای اریبهشت می‌باشد. در این فصل دشت‌های اطراف منطقه پر از گل‌های رنگارنگ شده و جریان آب رودخانه‌ها طراوت خاصی به آن می‌بخشد. جنگل‌های این جاده پوشیده از انبوه درختان بوده و بر روی شیبی تند قرار دارند و در اوایل صبح، خصوصا در دو فصل بهار و پاییز، غرق در مه می‌شوند. جنگل لاریخانی، کاروانسرای تی‌تی، قلعه کوتول، استخر پاشوران و پارک جنگلی سیاهکل از جمله دیدنی‌های این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

جاده سیاهکل

گردنه حیران در مسیر بین گیلان و اردبیل

نام گردنه حیران را حتما شنیده‌اید. یکی از زیباترین جاده‌های درختی ایران که در مسیر بین دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد. زیبایی‌های این گردنه مانند نام آن به همان اندازه حیرت‌انگیز و غیرقابل وصف است. گردنه حیران مسیری 35 کیلومتری در جاده آستارا - اردبیل است که از یک سمت درختان جنگلی و در طرف دیگر کوه‌های سرسبز را به تصویر می‌کشد. در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر کنید، جلوه‌های زیبایی از طبیعت را در مقابل چشمان خود خواهید دید. درختانی سرسبز در فصل بهار و تابستان که در پاییز به رنگ قرمز و نارنجی و قهوه‌ای درمی‌آیند و در زمستان یک دست سفیدپوش می‌شوند. جنگل فندقلو و پارک ملی هیرکانی از جمله دیدنی‌های این منطقه هستند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها بازدید نمایید.

گردنه حیران

جاده اسالم به خلخال

اسالم به خلخال از دیگر جاده‌های درختی شمال ایران است که استان گیلان را به اردبیل متصل می‌کند. این جاده در یکی از پربارش‌ترین مناطق ایران واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع، از آب‌وهوایی سرد برخوردار می‌باشد. مسیر پرپیچ‌وخم جاده، پوشش انبوه درختان، دشت‌های سرسبز و دامنه‌های پربرف، از جمله دیدنی‌های این جاده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. با توجه به سردسیر بودن منطقه، بهترین زمان برای سفر در این جاده دو فصل بهار و تابستان می‌باشد. بهتر است اردیبهشت ماه را برای سفر انتخاب کنید تا چشم‌اندازهایی از دشت‌های پر از شقایق را نیز داشته باشید. ییلاق دشته، آبشار نره گر و دریاچه نئور، از جمله جاذبه‌های نزدیک به این جاده است که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید نمایید.

جاده اسالم به خلخال

جاده مرزی ارس- جلفا

از دیگر جاده‎های درختی ایران می‌توان به جاده‌ی مرزی ارس- جلفا اشاره کرد که در امتداد رود ارس واقع شده است. این جاده  بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار داشته و در نهایت به منطقه جلفا ختم می‎شود. جاده  ارس- جلفا از یک سمت تصویر زیبایی از رود ارس و از سمت دیگر  جنگل‌های انبوه ارسباران را به نمایش می‏گذارد و در بخش‌هایی از مسیر نیز جنگل‌های بلوط و آبشارهای فصلی  را به تصویر می‌کشد. رود ارس در مرز بین کشور ایران و ارمنستان قرار دارد. بنابراین، با عبور از این جاده می‌توانید خانه‌های روستایی و مراتع سرسبز ارمنستان را در آن سوی رود ارس ببینید. البته به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به مرزی بودن منطقه امکان توقف در برخی از مناطق وجود ندارد.

جاده مرزی ارس

در این مقاله به معرفی زیباترین جاده‎های درختی ایران پرداخته و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر علاقه‌مند به سفرهای جاده‌ای هستید، می‌توانید یکی از این جاده‌های زیبا را انتخاب نمایید و در راه رسیدن به مقصد، از مسیر نیز بی‌نهایت لذت ببرید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات کایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری مقاصد موردنظر خود آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید