پارک جنگلی مخمل‌کوه  | معرفی کامل مخمل کوه + آدرس و تصاویر
زهرا نیرومند 1400/05/17 8136 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



پارک جنگلی مخمل‌کوه، یکی از دیدنی‌های استان لرستان است که در شمال شهر خرم‌آباد قرار دارد. این پارک در نزدیکی مخمل‌کوه واقع شده و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای تعطیلات آخرهفته محسوب می‌شود. بسیاری از مردم خرم‌آباد و دیگر شهرهای اطراف روزهای جمعه به این پارک می‌آیند و از طبیعت زیبا و هوای مطبوع آن لذت می‌برند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با پارک جنگلی مخمل‌کوه، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به آن بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

پارک جنگلی مخمل‌کوه

مخمل‌کوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد است که در 35 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. منطقه‌ای کوهستانی که شامل یک کوه بلند، یک تنگه بسیار زیبا و یک آبشار می‌باشد که در کنار هم پارک جنگلی مخمل‌کوه را پدید می‎آورند. پارکی که تمامی امکانات رفاهی را برای مسافران و گردشگران فراهم کرده و مکانی مناسب برای گردش و تفریح خانواده‌ها محسوب می‎شود. از جمله امکانات پارک می‌توان به آلاچیق‌ برای استراحت، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد اشاره کرد.

پارک جنگلی مخمل‌کوه بخشی از زاگرس شرقی بوده و از لحاظ زمین‌شناسی به دوران سنوزوئیک مربوط می‌شود. دوران سنوزوئیک یا نوزیستی، جدیدترین دوره زمین‌شناسی است که با کوه‌زایی مواجه بوده و رشته‎کوه‌هایی چون البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند را پدید آورده است. کوه‌هایی جوان، شاداب و پر از طراوت که تماشای آن‌ها انسان را به وجد می‌آورد. همین جوانی باعث زیبایی مخمل‌کوه شده و چشم‌اندازهایی تماشایی ایجاد کرده است. صخره‌ها و سنگ‌های مخمل‌کوه در فصل بهار پر از خزه‌های سبز رنگ می‎شود که به زیبایی سطح سنگ‌ها را پوشانده و ظاهری مخمل مانند به آن می‎دهند. از این رو، به آن مخمل‌کوه گفته می‌شود. البته این خزه‎ها همیشه سبز نیستند و گاهی اوقات به رنگ قهوه‌ای نیز دیده می‎شوند.

در دامنه مخمل‌کوه از دو طرف دو تنگه وجود دارد. تنگه جنوبی به جاده بروجرد - خرم‌آباد می‌رسد و تنگه شمالی به جاده خرم‌آباد – الشتر ختم می‌شود. تنگه شمالی از لحاظ استراتژیک یک تنگه بسیار مهم است که با نام تنگه شبیخون شناخته می‌شود. این تنگه نیز بخشی از زیبایی‌های بی‌نظیر مخمل‎کوه می‌باشد.

مخمل‌کو‌ه

جاذبه‌های پارک جنگلی مخمل‌کوه

در بخش شمالی مخمل‌کوه، پارک جنگلی بسیار زیبایی ساخته شده است که با عنوان پارک جنگلی مخمل‌کوه شناخته می‌شود. این پارک حدود 500 هکتار مساحت دارد و یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی برای تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از پارک جنگلی مخمل‌کوه پوشیده از درختان بلوط بلند و تنومند است که عمر آن‌ها به ده‌ها سال پیش می‌رسد.

اگر اهل کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی باشید، می‌توانید قله 1900 متری مخمل‌کوه را فتح کنید. صعود به مخمل‌کوه کار چندان سختی نیست. می‎توانید از صخره‌های مخملی کوه بالا بروید و ضمن تماشای زیبایی‌های جذاب و  منحصربفرد این منطقه، یک صخره‌نوردی فوق‌العاده را نیز تجربه کنید.

تنگه و آبشار شبیخون از دیگر جذابیت‌های این منطقه هستند که چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را ایجاد کرده‌اند. آبشار شبیخون به زیبایی مسیر خود را از میان صخره‌ها باز کرده و به سمت دامنه کوه روان می‌شود.  تماشای این آبشار در کنار گلسنگ‌های سبز رنگ جلوه‌ای خاص و منحصربفرد دارد. در دامنه مخمل‌کوه نیز تنگه زیبای شبیخون را داریم که در میان سه کوه کمرسیاه، سفیدکوه و مخمل‌کوه واقع شده است. این تنگه یکی از زیباترین تنگه‌های لرستان است که از لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.  

اگر اهل گشت‌وگذار و تور طبیعت‌ گردی هستید، جاذبه‌های اطراف مخمل‌کوه مانند هفت حوض، دره کهمان، آبشار و پل شاپوری کاکا رضا را نیز از دست ندهید.

مخمل‌کو‌ه

بهترین زمان برای سفر به مخمل‌کوه

پارک جنگلی مخمل‌کوه در منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا واقع شده است. از این رو، بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان می‌باشد. در این فصل هوا بسیار مطبوع بوده و رویش گلنسگ‌ها و خزه‌ها نیز جلوه‌ای خاص به کوه می‌بخشد. اگر قصد کوه‌نوردی و صخره‌نوردی را دارید، حتما یکی از این دو فصل را برای سفر انتخاب کنید. مخمل‌کوه ارتفاع نسبتا بلندی دارد و برای سفر در پاییز و زمستان پیشنهاد نمی‌شود. در این فصل‌ها هوا  سرد بوده و شرایط برای کوه‌نوردی چندان مناسب نیست.

مخمل‌کو‌ه

مسیر دسترسی به مخمل‌کوه

مخمل‌کوه حدود ۳۵ کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد و در سمت شمالی آن واقع شده است. برای رفتن به مخمل‌کوه باید ابتدا به میدان ۲۲ بهمن بروید و این مسیر را تا انتهای بلوار ولی‌عصر ادامه دهید تا به الشتر برسید. جاده الشتر – خرم‌آباد را دنبال کنید تا کوه‌های سبزرنگ مخملی را در مقابل چشمان خود ببینید.

مخمل‌کو‌ه

اقامت در سفر به مخمل‌کوه

پارک جنگلی مخمل‌کوه یک مکان مناسب برای تفریح و گردش یک‌روزه است. اگر از یکی از شهرهای اطراف به این پارک می‌روید، می‌توانید شب را به خانه برگردید، اما اگر از راه دوری می‎آیید، پیشنهاد می‌کنیم شب را در این منطقه بمانید تا فرصت کافی برای تماشای زیبایی‌های مخمل‌کوه و جاذبه‌های اطراف آن داشته باشید.

در مخمل‌کوه و مناطق اطراف آن هتل یا اقامت‌گاهی وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد یک اقامت راحت را دارید، باید به خرم‌آباد برگردید و از هتل‌های این شهر استفاده کنید. پارک جنگلی مخمل‌کوه تنها 35 کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد و چندان دور نیست. البته راه‌های دیگری نیز برای اقامت دارید.

اگر اهل کمپینگ هستید، چادر و لوازم مورنیاز را به همراه داشته باشید تا  شب را در طبیعت زیبای مخمل‌کوه سپری کنید. دقت داشته باشید که مخمل‌کوه یک منطقه کوهستانی است و شب‌های نسبتا سردی دارد. پس لباس گرم و وسایل گرمایشی را فراموش نکنید. علاوه بر این، روستاییان این منطقه نیز خانه‌های خود را به گردشگران و مسافران اجاره می‌دهند. می‌توانید یکی از روستاهای اطراف مخمل‌کوه را برای اقامت انتخاب کنید و  تجربه یک شب زندگی روستایی را پشت سر بگذارید.

مخمل‌کو‌ه

در ادامه این مقاله به معرفی پارک جنگلی مخمل‌کوه پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد بازدید از مخمل‌کوه را دارید، باید ابتدا به استان لرستان و شهر زیبای خرم‌آباد بروید. لرستان یکی از زیباترین استان‌های کشور عزیزمان است که جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم وقت بیشتری را به سفر اختصاص دهید تا فرصت کافی برای بازدید از این استان زیبا را داشته باشید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، دیگر صفحات کایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری مقاصد موردنظر خود آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.   

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید