جاهای دیدنی تهران در پاییز | پاییز تهران کجا بریم؟
ضحا اکبری 1402/08/12 444 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

فصل پاییز در میان چهار فصل سال، زیبایی و جذابیت خاصی دارد، با وجود اینکه هوا سرد می‌شود اما طبیعتِ رنگارنگ، میوه‌های پاییزی و حس و حال این فصل که رنگ و بوی عاشقی دارد، حال آدم را خوب می‌کند. خیلی از افراد دوست دارند در فصل پاییز به گردش رفته و از زیبایی‌های طبیعت در کنار هوای عاشقانه‌ی این فصل لذت ببرند. در این مقاله قصد داریم تا مکان‌هایی را برای تهران گردی به شما معرفی کنیم که برای گردش در فصل پاییز مناسب هستند، پیشنهاد می‌‌کنیم ما را تا پایان این مقاله‌ی خوش رنگ همراهی کنید.

  1. پارک جنگلی سرخه حصار

پارک سرخه حصار یکی از وسیع‌ترین و مهم‌ترین پارک‌های ایران است، این منطقه با وسعتی نزدیک به 10 هزار هکتار در شرق تهران و در منطقه‌ی 13 قرار دارد. پارک سرخه حصار در زمان قاجار شکارگاه پادشاهان بوده، از آن زمان این منطقه مورد حفاظت قرار گرفته و پس از انقلاب زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، به عنوان پارک ملی شناخته شد. در این پارک امکانات مناسبی برای رفاه گردشگران تعبیه شده، امکاناتی همچون آلاچیق، زمین بازی، سرویس بهداشتی و...، همچنین تفریحاتی که می‌توان در سرخه حصار انجام داد بسیار متنوع و جذاب هستند، تفریحاتی چون پیاده روی، دوچرخه سواری و عکاسی، پارک سرخه حصار از جمله‌ی بهترین مکان‌ها برای گردش در پاییز در شهر تهران به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، شمال شرق تهران، انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، پارک سرخه حصار

یک پارک جنگلی

  1. پارک جنگلی لویزان

یکی دیگر از پارک‌های بزرگ و قدیمیِ تهران که در فصل پاییز بی نهایت زیبا و دیدنی می‌شود، پارک لویزان است که در شمال شرقی تهران و در بخش شمیرانات قرار دارد، این پارک از زیباترین بوستان‌های پایتخت به شمار می‌رود و بسیاری از شهروندان تهرانی تمایل دارند که آخر هفته و روزهای تعطیل خود را در آن بگذرانند. در این پارک گونه‌های گیاهی فراوانی از جمله افرا، اقاقیا، بلوط، چنار و انواع سرو دیده می‌شود، هوای تمیز، آرامش، محیط سرسبز و باطراوت، امکانات فراوان و... سبب شده تا خانواده‌های تهرانی زیادی این پارک را برای پیک نیک انتخاب کنند.

آدرس: تهران، شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از 4 راه استقلال، پارک لویزان

درختان بلند یک پارک

  1. پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در منطقه‌ی 1 تهران قرار دارد، این پارک از جمله پارک‌های قدیمیِ تهران محسوب می‌شود و وظیفه‌ی پاکسازیِ هوای شهر را بر عهده دارد. پارک جمشیدیه باغی بوده متعلق به جمشید دولو یکی از نوادگان خاندان ثروتمند دولو که آن را به فرح پهلوی هدیه کرد، فرح نیز تصمیم گرفت این باغ را به بوستانی برای استفاده‌ی عموم مردم تبدیل کند. این پارک بسیار زیبا و دیدنی است، درختان بسیاری همچون بلوط، نارون، چنار، زبان گنجشک و... در این پارک وجود دارد، همچنین بیشتر از 60 گونه پرنده‌ی زیبا در آن زندگی می‌کنند، قدم زدن در میان درختانی که تحت تاثیر پاییز رنگی شده‌اند و تماشای حیوانات مختلفی که در این پارک زندگی می‌کنند، بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار، پارک جمشیدیه

مسیری با درختانی که برگ زرد دارند

  1. پارک لاله

یکی از محبوب‌ترین بوستان‌های تهران پارک لاله است که در منطقه‌ی 6 و در محله‌‌ی امیر آباد قرار دارد، این پارک یکی از پارک‌های قدیمیِ تهران است که در حدود 35 هکتار مساحت دارد. فضای داخلی پارک لاله بسیار زیبا و چشم نواز است، این پارک دارای پوشش گیاهی باطراوت شامل درختان صنوبر، اقاقیا، پالم، افرا، کاج، سرو نقره‌ای و... می‌باشد، همچنین سنگفرش‌های دیدنی، جوی‌های آب مارپیچ و آب نماهای متعدد از دیگر قسمت‌های جذاب پارک لاله به شمار می‌روند، تمام این زیبایی‌ها در فصل پاییز صد چندان شده و در مقابل دیدگان گردشگران قرار می‌گیرد.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز، پارک لاله

درختان بلند با برگ های پاییزی

  1. پارک چیتگر

یکی از بهترین پارک‌های تهران پارک چیتگر است، این پارک 874 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1225 متر می‌باشد، ساخت این پارک و کاشت درخت‌هایِ آن، در زمان پهلوی دوم در سال 1340 آغاز شد و در سال 1348 به پایان رسید. پارک چیتگر دارای 2 قسمت جنگلی و غیر جنگلی و 5 ورودیِ مختلف است، در قسمت جنگلی انواع درختان سوزنی برگ و پهن برگ مثل کاج، افرای سیاه، نارون، سرو نقره‌ای و... وجود دارد، این قسمت یکی از تامین کننده‌های هوای سالم تهران است و برای افرادی که به طبیعت علاقه دارند بسیار مناسب می‌باشد. بیشتر امکانات رفاهی و تفریحی چیتگر در بخش غیر جنگلی آن واقع شده و نزدیک بودن به دریاچه‌ی چیتگر نیز از دلایل محبوبیت این بخش به شمار می‌رود، پارک چیتگر یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش در تهران در فصل پاییز به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، اتوبان تهران کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن، پارک جنگلی چیتگر

یک خانم در حال دوچرخه سواری در یک پارک جنگلی

  1. پارک قیطریه

پارک قیطریه در منطقه‌ی 1 تهران قرار دارد، پارکی زیبا، بزرگ و قدیمی که سال‌هاست به عنوان تامین کننده‌ای هوای تازه‌ برای تهران و میزبان شهروندان تهرانی می‌باشد. پارک قیطریه با مساحت حدود 103 هزار متر مربع، باغی بوده متعلق به خواهر تنیِ ناصر الدین شاه، که عده‌ای می‌گویند دستور ساخت عمارت مرکز آن را امیر کبیر داده است. درختانی از جمله کاج، نارون، اقاقیا، توت، سدروس، مگنولیا، گردو، افرا و... در این پارک به تعداد زیاد وجود دارد، این درختان در پاییز بی نهایت زیبا و فریبنده می‌شوند. فرهنگسرای ملل در محل کاخ قیطریه، نگار خانه، سینمای چند بعدی و... بخش‌های مختلف پارک قیطریه هستند، همچنین این پارک از امکاناتی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی، کافه، نماز خانه، بوفه، برکه، مخزن ذخیره‌ی آب و... برخوردار می‌باشد.

آدرس: تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر، پارک قیطریه

عمارتی قدیمی در میان باغی پر از درخت

  1. باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی ملی ایران، بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی در خاور میانه و یکی از ده باغ برتر جهان در این زمینه است، این باغ در غرب تهران در مراتع پارک چیتگر احداث شده و محیطی بسیار زیبا و آرامش بخش دارد. باغ گیاه شناسی دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش کلکسیون‌ها، رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی تورانی، رویشگاه اروپا، چمنزارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، گلخانه‌ی جنوب ایران، باغ پیاز ایرانی، باغ میوه‌های بومی و... می‌باشد، این باغ درختان و گیاهان بسیاری دارد که در فصل پاییز زیباییِ بی حد و حصری به آن می‌دهند.

آدرس: اتوبان تهران کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان گودرزی، بلوار گیاه شناسی، باغ گیاه شناسی ملی ایران

رودخانه و درحتان با برگ زرد و نارنجی

  1. باغ موزه‌ی فردوس

باغ فردوس تهران، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های پایتخت است که قدمت آن به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد و در جایی نزدیک به میدان تجریش قرار دارد، این باغ تماشایی در حال حاضر به موزه‌ی سینما تبدیل شده و دارای بخش‌های مختلفی مانند چند سالن سینما، کافه، باغ و... می‌باشد. باغ فردوس در پاییز بسیار دیدنی می‌شود، برگ درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده و جلوه‌ای بی مانند به این باغ می‌دهند.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس

چند کدو حلوایی و انار در میان یک باغ

  1. باغ ایرانی

پارک هنرمندان که با نام باغ ایرانی هم شناخته می‌شود، یکی از پارک‌های قدیمی و بسیار زیبای تهران است که در نزدیکیِ میدان هفت تیر واقع شده، این پارک با 6 هزار متر مربع مساحت، یکی از بوستان‌های کوچک و محبوب تهران به شمار می‌رود. پارک هنرمندان در واقع عمارتی بود که در میان درختان فراوان در زمان قاجار به دستور یک شاهزاده‌ی قاجاری ساخته شد، امروزه این مکان از بخش‌های مختلفی مانند چندین نگار خانه، تماشا خانه، رستوران، کافه، سالن کنفرانس و... تشکیل شده، هنرمندان و هنر دوستان در آن گرد هم جمع شده و در برنامه‌های هنری یا نمایشگاه‌های آثار هنری و صنایع دستی شرکت می‌کنند. در فصل پاییز درختان فراوان باغ ایرانی به رنگ‌های متعددی درآمده و زیبایی خاصی به این مکان می‌بخشند.

آدرس: تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان (باغ ایرانی)

چند گربه در یک پارک

  1. دربند

یکی دیگر از مکان‌های جذاب تهران برای گردش در فصل پاییز دربند است، دربند از جمله مسیرهای کوهستانی تهران است که در 6 کیلومتری میدان تجریش قرار دارد، این مسیر از میدان سربند آغاز شده و در نهایت به قله‌ی توچال می‌رسد. وجود تعداد بسیار زیادی رستوران، کافه و دکه‌های فروش خوراکی، مسیر مناسب و آسان که برای تمام افراد با هر درجه‌ای از مهارت مناسب است و همچنین شب‌های دربند که غرق در زیبایی و نور است سبب شده مسیر دربند یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها در میان افرادی باشد که قصد دارند یک روز پاییزیِ زیبا را در منطقه‌ای نزدیک تهران بگذرانند.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

چند درخت در میان کوه ها

  1. آبشار سنگان

روستای سنگان روستایی از توابع بخش کن در 20 کیلومتری شمال غربی تهران است، این روستا که در ارتفاع واقع شده، هوایی بسیار عالی و طبیعتی دیدنی دارد. چند اثر تاریخی، باغ‌های بزرگ و رودخانه‌ی 12 کیلومتری سنگان از جاذبه‌های این روستا هستند، اما مهم‌ترین دلیل شهرت آن، آبشار سنگان است که 30 متر بلندا دارد و مسیر رسیدن به آن در پاییز بسیار تماشایی است، هرچند بهتر است گردشگران به دلیل سردیِ هوا و آبِ آبشار، به آن نزدیک نشوند و از مسیر و مناظر اطراف لذت ببرند.

آدرس: تهران، 20 کیلومتری شمال غرب تهران، بخش کن، روستای سنگان، آبشار سنگان

یک آبشار بلند

  1. روستای کردان

کردان منطقه‌ای خوش آب و هوا در شهرستان ساوجبلاغ در غرب کرج است که علاوه بر هوای عالی و طبیعت زیبا، قدمت بسیاری هم دارد، این منطقه دارای باغ‌های وسیع، درختان بسیار، رودخانه و... است که در تمام فصول زیبا هستند. کردان در پاییز واقعا زیباست، درختان این منطقه هزار رنگ می‌شوند و هوای آن دلپذیر و مطبوع است، ورود به این منطقه در تمام سال رایگان می‌باشد.

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، روستای کردان

یک رودخانه و درخت

  1. کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران به شمار می‌رود که در بافت قدیمی تهران واقع شده و قدمت آن به حدود 500 سال پیش برمی‌گردد، اولین زمانی که از کاخ گلستان نام برده شده مربوط به دوره‌ی شاه عباس صفوی است، اما کاخ گلستان در دوره‌ی قاجار به اوج شکوه خود رسید. بنای این کاخ دارای معماری بسیار زیبایی می‌باشد و در میان باغی از درختان سر به فلک کشیده واقع شده است، بی شک قدم زدن در میان درختانی که رنگ و بوی پاییزی به خود گرفته‌اند و مرور تاریخ ایران در میان عمارت‌های کاخ، یکی از جذاب‌ترین مکان های تهران گردی خواهد بود.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان

کاخی قدیمی و درختان فراوان

  1. کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم تهران می‌باشد که اقامتگاه ییلاقی آخرین پادشاهان ایران بوده است، این مکان در میان باغی مملو از درختان بلند قرار گرفته و چند ساختمان با معماری و تزئینات متنوع دارد. اگر در پاییز به کاخ سعدآباد بروید علاوه بر تماشای درختان رنگارنگ، می‌توانید تاریخ معاصر ایران را در هوایی خنک و دلپذیر مرور کنید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه‌ی سعد آباد

یک عمارت تاریخی در میان باغی زیبا

در این مقاله در مورد جاهای دیدنی تهران که برای گردش در فصل پاییز مناسب هستند، صحبت کرده و آن‌ها را به شما معرفی نمودیم، تهران جاذبه‌های گردشگری بیشماری دارد که در تمام فصل‌ها جذاب هستند، اما در فصل پاییز لذت گردش‌ها در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید