همه‌چیز را درباره قصر شیروان شاه باکو بدانید
1805 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


قصر شیروان شاه باکو یکی از اولین مکان‌هایی است که وقتی به دنبال اماکن دیدنی باکو در مجله گردشگری کایت هستید، توجهتان را به خود جلب می‌کند. بخش مهمی از تاریخ آذربایجان –قصر شیروان شاه باکو در قرن پانزدهم توسط پادشاهی شیروان شاه که بیشتر در محل فعلی آذربایجان از سال 861 – 1538 حکمرانی کرد، ساخته شده است. شیروان شاه در معنای تحت‌اللفظی یعنی پادشاه شیروان. شیروان قلمرو اصلی و نام اولین پایتخت پادشاهی بود. بعد از وقوع زمین‌لرزه‌های مکرر در شاماخا –پایتخت دوم- پایتخت به باکو منتقل شد.

تورهای مرتبط:

تور باکو هوایی و زمینی

قصر شیروان کوه باکو


قصر شیروان شاه باکو آذربایجان در سال 1964 به عنوان موزه‌ای رسمی اعلام وجود کرد و از آن تاریخ تحت حفاظت دولت قرار گرفته است. این قصر به جز اینکه به همراه برج مایدن در سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد، به خاطر موقعیت داخلی شهر ایشری شاهار که پشت دیوارهای قصر و توسط همان پادشاهی در قرن دوازدهم ساخته شده، بسیار اهمیت دارد؛ درست در همان زمان که آن شهر به پایتخت تبدیل شد. بنابراین سبک معماری ساختمان‌ها و دیوارهای داخلی شهر بسیار مشابه و بدیع است و بر هنر تمدن اسلامی قرون وسطایی تأکید دارد. دیوارها برای دفاع از محل سکونت شهر در برابر جنگجویان دشمن ساخته شده که به طور مکرر به شهرهای پادشاهی شیروان شاه حمله می‌کردند.
خود قصر به روشی پیچیده ساخته نشده بلکه در صورت نیاز ساختمان‌های جدید به آن اضافه شده‌اند. این بنا شامل یک قصر، دو مسجد، مقبره پادشاه خلیل‌الله دفن شده به همراه مادر و فرزندانش، حمام، دروازه شرقی (دروازه مراد)، دیواره‌های سنگی و مقبره فیلسوف و دانشمند صوفی سید یحیی باکووی است.


قصر شیروان شاه باکو و سالن پادشاهی


خود قصر یک ساختمان دو طبقه است که در گذشته 62 اتاق داشته اما اکنون تعداد کمی از اتاق‌ها باقی مانده چرا که بسیاری از آن‌ها به دلیل بمباران در طول تاریخ تخریب شده‌اند. طبقه دوم توسط پادشاه و خانواده‌اش استفاده می‌شد درحالی‌که طبقه اول مختص خدمتکاران بود. همه این اتاق‌ها پر از بقایای باستانی و اطلاعات تاریخی هستند که بر روی تابلوهای خاص توضیح داده شده‌اند. می‌توانید به لطف آیپدهای نصب شده و اپلیکیشن آماده شده توسط برنامه‌نویسان به موسیقی قرون وسطایی این فضا گوش کنید. با این حال، باید صبر کنید که قطعه اول تمام شود تا قطعه بعدی شروع شود. اما ارزش یک‌بار امتحان کردن را دارد.
بیشتر یادگارها متعلق به قرن هجدهم تا بیستم هستند چرا که بیشتر جواهرات قصر در طول حملات امپراتوری عثمانی و روسیه به باکو آذربایجان به تاراج رفته است. سالن پادشاهی نمونه‌های تزئینی کمی از اینکه آن اتاق در دوران قرون وسطی به چه شکل بوده در خود دارد. فرش‌ها، کاشی‌های دیواری ترمیم شده و لعاب‌دار، مدل‌های تخت پادشاهی و حتی یک تخته‌بازی درون سالن قرار دارند.

موزه قصر شیروان کوه باکو


دیوان خانا


دو روایت درباره کاربرد دیوان خانا وجود دارد. روایت بیشتر شناخته شده این است که به عنوان دادگاه و برای جلسات رسمی از آن استفاده می‌شده است. روایت دوم این است که شاه فرخ یاسار آن را به عنوان مقبره شخصی ساخت اما بعداً به دلیل وقایع تاریخی و جنگ‌های متعدد ناتمام ماند. با این حال محققین هیچ توضیح دقیقی پیدا نکرده‌اند و کاربرد این ساختمان هنوز مورد بحث است. با این وجود، قصر شیروان شاه باکو هنوز مقبره‌های شاه خلیل‌الله اول (پدرش) و اقوام نزدیکش را حفظ کرده که می‌توانید در طول بازدیدتان از این بنا، به آن‌ها سر بزنید.

دیوان خانا


مقبره باکووی و مسجد کی قباد


بخشی از این مجموعه به عنوان پرستشگاه صوفیان محسوب می‌شد. معلم و دانشمند برجسته صوفی، یحیی باکووی در این مجموعه در قرن پانزدهم بعد از صرف بخشی از عمرش در شاماخا، زندگی کرد. بعد از مرگ او، جسدش در آن مقبره دفن شد. مسجد کی قباد تقریباً با مقبره فضای مشترکی دارد اما بیشتر بخش‌های آن ویران شده است. گفته می‌شود باکووی در آنجا تدریس می‌کرده است.

مقبره باکووی


دروازه مراد


دروازه مراد بزرگ‌ترین بخش این مجموعه است و به دستور سلطان مراد سوم ساخته شد که در اواخر قرن شانزدهم به باکو  آذربایجان حمله کرد. می‌توانید زیبایی زینتی مجموعه را بعد از انجام بیش‌ترین کارهای تزئینی روی قسمت بیرونی آن ببینید. نام‌های سلطان مراد سوم و فرماندار شهر به زبان عربی بر روی دروازه حک شده است.

دروازه مراد


مسجد سلطنتی


مسجد کاخ درست کنار مقبره شاه خلیل‌الله و آب انباری که برای وضو استفاده می‌شد، قرار دارد. سبک آن بسیار ساده و شبیه به مساجد اطراف است.


حمام


حمام‌ها اغلب در زیرزمین ساخته شده بودند تا گرما را در طول زمستان و سرما را در طول تابستان حفظ کنند. باورها بر این است که پادشاه حمام شخصی خود را با سقفی آبی رنگ و زیبا داشته است.


پنل¬های سنگی کاخ بعیل


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مجموعه را دیواره‌های سنگی کاخ بعیل تشکیل می‌دهند که در قرن سیزدهم بر روی جزیره‌ای در دریای خزر به عنوان کاخ خلیجی ساخته شد. بعد از وقوع زلزله‌ای سهمگین در سال 1306 در دریای خزر، کاخ ویران شد و باقیمانده‌های آن برای مدت طولانی در زیر آب ماند. تکه‌های ویران شده کاخ در قرن هجدهم دوباره پدیدار شدند. بعد از گذشت دهه‌ها از پنهان بودن در زیر آن، چنین اتفاقی رخ داد. در طول حکومت شوروی، این سنگ‌ها از دریا بیرون کشیده شدند و در معرض دید عموم قرار گرفتند. اکنون این سنگ‌ها در موزه شیروان شاه باکو آذربایجان نگهداری می‌شوند.

پنل¬های سنگی کاخ بعیل


چرا باید از قصر شیروان شاه باکو دیدن کنید؟


اگر این مطالب برای ترغیب شما و جلب نظر شما کافی نبود فقط می‌توانم در انتها اضافه کنم که مجموعه موزه شیروان شاه باکو مکانی است بسیار دیدنی که باید حتماً در سفرتان به باکو آذربایجان به آنجا سر بزنید چرا که نه‌تنها معماری قرون وسطایی آذربایجان را در آن می‌بینید بلکه طیف تمدن اسلامی را از شرق دور تا آندولس را می‌توانید شاهدش باشید.
در قصر شیروان کوه باکو آذربایجان، غرفه‌های خاصی برای خرید سوغاتی وجود دارد. می‌توانید هر چیزی متناسب با ذائقه‌تان را در آن پیدا کنید. از مگنت‌ها گرفته تا لیوان‌های آرمودو.



تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید