گردشگری سلامت| همه چیز در مورد توریسم سلامت
ضحا اکبری 1400/03/04 2794 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


صنعت گردشگری بعد از صنایع نفت و خودرو سازی از نظر بزرگی جایگاه سوم را در جهان دارد،‌ این صنعت می‌تواند با ایجاد شغل، افزایش درآمد و کاهش میزان فقر،‌ سبب گسترش رفاه در سطح جامعه شود. گردشگری با توجه به هدف افراد از سفر به گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود:‌ گردشگری مذهبی،‌ گردشگری ورزشی، گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت و... . در این میان گردشگری سلامت که در سال‌های گذشته با رشدی چشمگیر در سراسر دنیا روبرو شده است، بیشتر در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود و به قدری مهم و حیاتی است که در برخی کشورها به یکی از منابع اصلی تامین درآمد تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با صنعت گردشگریِ سلامت صحبت کرده و در مورد آن توضیخاتی ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

گردشگریِ سلامت چیست؟

برای گردشگریِ سلامت تعاریف مختلفی وجود دارد، اما آنچه که در همه‌ی دنیا به گردشگریِ سلامت اطلاق می‌شود نوعی از گردشگری است که در آن فردی که دارای نوعی بیماری جسمی یا روحی می‌باشد، به کشور دیگری سفر می‌کند تا از امکانات پزشکی و طبیعی آن کشور در جهت درمان بیماری‌اش استفاده کند.

گردشگری سلامت

تاریخچه‌ی گردشگریِ سلامت

پیدایش گردشگریِ سلامت به هزاران سال پیش برمی‌گردد،‌ زمانی که روم و یونانِ باستان از سراسر جهان گردشگرانی را برای استفاده از آب‌های معدنی می‌پذیرفتند. دامنه‌ی این حرکت کم کم به نواحی مختلف اروپا و دیگر مناطق جهان گسترش پیدا کرد،‌ به طوری که در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا، مجارستان،‌ انگلستان،‌ سوییس، آلمان و اتریش مراکزی بنا شد که گردشگران می‌توانستند در آن‌ها، علاوه بر چشمه‌های آب معدنی از امکانات دیگری همچون مشاوره‌ی پزشکان،‌ کتابخانه،‌ سالن‌هایی برای تماشای نمایش و گوش دادن به موسیقی و... استفاده کنند. این افراد برای درمان بیماری‌های جسمی مانند نقرس،‌ ورم مفاصل، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، خستگی و... به کشورهای دیگر سفر می‌کردند. اما امروزه مقصد گردشگری سلامت از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه تغییر پیدا کرده است. در ایران نیز شواهدی که از شهرهای قدیمی ایران مانند نیشابور به دست آمده، از وجود مراکزی برای آب درمانی و درمان بیماری‌های جسمی و روحی خبر می‌دهد.

گردشگری سلامت

انواع گردشگریِ سلامت

گردشگریِ سلامت به ۳ دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

  • گردشگریِ طبیعت درمانی (Curative Tourism)

در این نوع از گردشگریِ سلامت، فرد بیمار با راهنمایی و مشورت پزشک متخصص، به کشور دیگری سفر می‎‌کند تا از منابع طبیعیِ آن کشور برای درمان بیماری‌اش استفاده نماید،‌ این منابع طبیعی می‌تواند شامل مواردِ روبرو باشد: استفاده از حمام‌های گیاهی، محیط زیست سالم و پاک،‌ ماساژ‌ درمانی، چشمه‌های آبِ گرم یا آبِ معدنی،‌ لجن درمانی، استفاده از دریاچه‌ی نمک،‌ استفاده از آفتاب کشور مقصد و... .

گردشگری سلامت

  • گردشگریِ پزشکی (Medical Tourism)

در این نوع از گردشگریِ سلامت، فرد بیمار با راهنمایی و مشورت پزشک متخصص خود برای انجام اعمال جراحی،‌ چک آپ کامل و به طور کلی درمان بیماری به کشور دیگری سفر می‌کند. در گردشگری پزشکی، گردشگر از خدمات پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور مقصد که بالاترین کیفیت را با کم‌ترین هزینه در اختیار او قرار می‌دهند،‌ استفاده می‌کند. این نوع از گردشگری سلامت مهم‌ترین،‌ پر کاربردترین و حساس‌ترین نوع می‌باشد،‌ چرا که به طور کاملا مستقیم با سلامتی و جان بیمار در ارتباط است. در گردشگری پزشکی، برخورداری از سابقه‌ی پزشکی، زیر ساخت‌های درمانی، پرشکان متخصص و حرفه‌ای و امکانات به روز، برای جذب گردشگرِ سلامت به وسیله‌ی کشور مقصد، بسیار مهم است.

گردشگری سلامت

  • گردشگریِ تندرستی‌ (Wellness Tourism)

در گردشگری تندرستی، فرد بیماری خاصی ندارد، تنها برای فرار از شلوغی شهرها و دغدغه‌های زندگی روزمره‌ی خود به شهر یا کشور دیگری سفر می‌کند. این نوع از گردشگری سلامت به نظر و دستور پزشک نیازی ندارد و خود فرد تصمیم می‌گیرد که به کجا و برای چه مدت سفر کند. از جمله مراکز مورد استفاده برای گردشگری تندرستی می‌توان چشمه‌های آب معدنی و خانه‌هایی که برای گردشگران سلامت، در دل جنگل یا کویر ساخته شده‌اند را نام برد.

گردشگری سلامت

دلایل استفاده از گردشگری سلامت

افراد به دلایل مختلفی از گردشگری سلامت استفاده می‌کنند، از جمله

  • عدم امکان درمان بیماری فرد در کشور مبدا
  • بالا بودن هزینه‌های درمان در کشور مبدا
  • پایین بودن هزینه‌های درمان در کشور مقصد
  • بالا بودن کیفیت درمان، وجود پزشکان متبحر و تجهیزات پیشرفته در کشور مقصد

گردشگری سلامت

کشورهای سرآمد و موفق در زمینه‌ی گردشگری سلامت

امروزه کشورهای بسیاری در حوزه‌ی گردشگری سلامت، سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌اند، زیرا این نوع از گردشگری، صنعتی کم هزینه و پر سود است. اما چند کشور هستند که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و توانسته‌اند گردشگران بسیاری را به خود جذب نمایند. کشورهایی مانند: هندوستان که اولین کشور از نظر جذب گردشگر سلامت است، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، برزیل، تایلند، مکزیک، ترکیه، کاستاریکا، کره‌ی جنوبی و تایوان.

گردشگری سلامت

جایگاه ایران در جهان در حوزه‌ی گردشگری سلامت

ایران به دلیل برخورداری از پزشکان بسیار متبحر، تجهیزات پیشرفته،‌ جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان و از همه مهم‌تر هزینه‌های بسیار پایین، دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر سلامت است و توانسته جایگاه خوبی در آسیا،‌ خاور میانه و حتی جهان به دست بیاورد. از دلایل عمده‌ی سفر گردشگران سلامت به ایران می‌توان به مواردی همچون ناباروری،‌ جراحی‌های چشم،‌ قلب و پلاستیک، دندانپزشکی، سرطان و استفاده از آب‌های معدنی اشاره کرد. در حالی که برخی کشورها از طریق گردشگری سلامت ارز آوری کرده و امرار معاش می‌کنند، کشور ما با وجود برخورداری از همه‌ی شرایط لازم برای جذب گردشگر سلامت، به دلیل عدم تبلیغات مناسب هنوز به آن مرحله‌ای که شایستگی‌اش را دارد نرسیده است. این در حالی است که برخی کشورهای همسایه مانند امارات و اردن،‌ با سرعت و جدیت فراوان در پی گسترش صنعت گردشگری سلامتِ خود هستند.

گردشگری سلامت

ویزای درمانی

کشورهای فعال در حوزه‌ی گردشگری سلامت،‌ تلاش می‌کنند با آسان کردن شرایط سفر درمانی به کشورشان میزان جذب گردشگر سلامت را تا حد ممکن بالا ببرند. یکی از این اقدامات تسهیل شرایط دریافت ویزای درمانی و پایین آوردن قیمت آن می‌باشد. ویزای درمانی از ارزان‌ترین انواع ویزا بوده و روند اخذ بسیار راحتی دارد. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که می‌توان به راحتی و با هزینه‌ی کم ویزای درمانی آن را دریافت نمود.

گردشگری سلامت

تاثیر کرونا ویروس بر گردشگری سلامت

با شیوع ویروس کرونا همه‌ی ابعاد زندگی بشری تحت تاثیر قرار گرفت، ‌این تاثیر بر گردشگری خصوصا گردشگری سلامت بسیار محسوس است، چرا که به دلیل شیوع این ویروس، برخی اعمال جراحی لغو شده یا به تاخیر افتاد،‌ بسیاری از بیماران از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا سفر خود را کنسل کردند و بسیاری از کشورها نیز برای جلوگیری از انتشارِ بیشترِ بیماری، از ورود مسافران خارجی جلوگیری به عمل آوردند. به همین دلیل گردشگری سلامت نیز مانند سایر شاخه‌های گردشگری از شیوع کرونا آسیب‌های جدی دید، امید است که با از بین رفتن این ویروس و برگشتن دنیا به حالت عادی، گردشگری سلامت نیز به روزهای خوب گذشته برگردد.

گردشگری سلامت

در این مقاله شما را با گردشگری سلامت، تاریخچه، انواع آن و همه‌ی مسائل مربوط به این نوع از گردشگری آشنا کردیم. در صورتی که قصد داشتید به عنوان گردشگر سلامت به ایران سفر کنید می‌توانید با ما تماس گرفته و با کارشناسان کایت در این زمینه مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید