کویر رضاآباد سبزوار | آدرس + جاذبه‌ها + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/01/03 26371 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



رضاآباد، یکی از بکرترین کویرهای ایران است که در استان سمنان واقع شده و حدود 130 کیلومتر با شهر سبزوار فاصله دارد. این کویر به دلیل قرار گرفتن در کنار روستایی به نام رضاآباد، به این نام خوانده می‌شود. اگر به تماشای رمل‌های زیبا، قدم زدن بر روی شن‌های نرم، کمپینگ در کویر  و تماشای شب‌های زیبای آن علاقه‌مندید، کویر رضاآباد و تور‌های طبیعت گردی مارا را از دست ندهید. در این مقاله در مورد کویر رضاآباد سبزوار صحبت کرده و جاذبه‌های گردشگری، امکانات و راه‌های دسترسی به این کویر را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی کویر رضاآباد سبزوار

کویر رضاآباد، یکی از بکرترین کویرهای ایران است که در روستایی به همین نام واقع شده است. روستای رضاآباد یکی روستاهای بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در استان سمنان است. کویر رضاآباد حدود 220 کیلومتر با شاهرود فاصله دارد. از این رو، گاها با عنوان کویر رضاآباد شاهرود نیز شناخته می‌شود. این کویر از شرق با استان خراسان رضوی همسایه است و حدود 130 کیلومتر با شهر سبزوار فاصله دارد. در واقع سبزوار نزدیک‌ترین شهر به  کویر رضاآباد است.

بیارجمند، نزدیک‌ترین شهر به کویر رضاآباد است که حدود 120 کیلومتر با آن فاصله دارد. این شهر کوچک در حاشیه دشتی با نام خارتوران واقع شده است. دشت خارتوران با يك ميليون و ۴۰۰ هزار هكتار مساحت، بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیستی کشور است که گونه‌های نادری از جانوران و گیاهان را در خود جای داده است. از جمله حیوانات موجود در این منطقه می‌توان به گورخر آسیایی، بز کوهی، یوزپلنگ آسیایی و زاغ بور اشاره کرد.

کویر رضاآباد

جاذبه‌های گردشگری کویر رضاآباد

کویر رضاآباد نیز مانند دیگر کویرهای زیبای ایران، مناظری جذاب و دیدنی از رمل‌های طلایی‌رنگ در زیر نور آفتاب را در مقابل چشمان علاقه‌مندان قرار می‌دهد. شما می‌توانید روزها بر روی شن‌های نرم کویر قدم بزنید و شب‌ها از تماشای آسمان صاف و پرستاره آن لذت ببرید. اگر در دو ماه مرداد  و آذر به  این کویر سفر کنید، شاهد بارش شهاب در این منطقه خواهید بود که بسیار شگفت‌انگیز و رویایی است. علاوه بر این، کویر رضاآباد در نزدیکی دو روستای زیبای رضاآباد و قلعه‌بالا قرار دارد که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص و منحصربفردی دارند.

روستای رضا آباد: این روستا در کنار کویر رضا آباد قرار داشته و تنها 100 متر با آن فاصله دارد. این منطقه در گذشته محل قشلاق چوبداری، یکی از ایلات افغان، بوده است که از هرات به این مکان کوچ می‌کردند. البته این ایل در حال حاضر نیز به این مکان آمده و در چادر سکونت دارند، اما در کنار آن‌ها خانه‌هایی نیز ساخته شده است که متعلق به اهالی روستای رضاآباد می‌باشد. در  این روستا این فرصت را دارید که با آداب‌ورسوم و آیین‌های خاص چادرنشینان آشنا شوید و سوغاتی‌های بسیار جذاب و منحصربفردی چون گلیم، کیف دستی، شال گردن، کلاه سنگ‌سری، دستبند‌های پشمی و ... که از پشم شتر، گوسفند و بز تهیه شده است را خریداری نمایید. خوردن غذاهای محلی مانند قوروتی، کمه جوش، دیگی و کتلت شیر، از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای رضاآباد محسوب می‌شود که می‌توانید امتحان کنید و لذت ببرید. دوغ شتر محبوب‌ترین نوشیدنی این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

روستای قلعه‌بالا: خانه‌های پلکانی و کاهگلی روستای قلعه‌بالا، یکی از زیباترین‌ چشم‌اندازهای مناطق کویری را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. از جمله محصولات این منطقه می‌توان به گندم و جو و میوه‌هایی چون آلو و انار اشاره کرد که جزو سوغاتی‌های روستا نیز محسوب می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های این منطقه نخ ابریشم و صنایع دستی بانوان روستا مانند سوزن‌دوزی و گل‌دوزی است که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. اگر قصد بازدید از قلعه‌بالا را دارید، باید از شاهرود به سمت سبزوار حرکت کنید. پس از عبور از میامی، یک دوراهی در پیش‌روی خود خواهید داشت. یکی از راه‌ها به سمت سبزوار و دیگری به سمت بیارجمند می‌رود. مسیر بیارجمند را در پیش بگیرید و وارد جاده‌ خانخودی و کاشمر شوید. از آن‌جا به قلعه‌بالا خواهید رسید.

جاذبه‌های تفریحی: در کویر رضاآباد سبزوار نیز مانند دیگر کویرهای ایران می‌توانید از تفریحات متنوعی چون آفرود، رالی، سافاری، موتورسواری و شترسواری برخوردار باشید. تمامی امکانات برای یک سفر تفریحی هیجان‌انگیز مهیاست.

کویر رضاآباد

اقامت در کویر رضاآباد

اگر قصد دارید شب را در کویر رضاآباد سبزوار اتراق کنید، نگران اقامت‌گاه نباشید. کویررضا آباد تنها 100 متر با روستا فاصله دارد. می‌توانید در خانه‌ی یکی از اهالی باصفای روستای رضاآباد شب را به صبح برسانید و از غذاهای خوشمزه و محلی بانوی خانه لذت ببرید. با توجه به عشایر بودن مردمان این منطقه، سیاه‌چادرهایی در روستای رضاآباد برپا شده است که به عنوان اقامت‌گاه بوم‌گردی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. خوابیدن در سیاه‌ چادر، آن‌هم زمانی که از سرما به زیر کرسی‌های سنتی آن پناه می‌برید، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر شماست. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با اهالی منطقه ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید و ضمن آشنایی با آئین‌ها و آداب‌ورسومشان، فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر را نیز تجربه نمایید.

کویر رضاآباد

راه‌های دسترسی به کویر رضاآباد

برای بازدید از کویر رضاآباد سبزوار، باید خود را به روستای رضاآباد برسانید. روستای رضاآباد در دهستان خارتوران از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود واقع شده است.  بنابراین، برای رسیدن به این کویر، باید ابتدا به استان سمنان، شهر شاهرود بروید. پس از عبور از شاهرود، پلیس‌‎راه میامی را پیش رو دارید و از آن‌جا وارد جاده بیارجمند خواهید شد. این مسیر حدود ۱۱۰ کیلومتر می‌باشد. از بیارجمند که بگذرید، تابلوی رضاآباد را در مقابل خود خواهید دید. البته در بین راه از احمدآباد عبور خواهید کرد و از آن‌جا یک مسیر خاکی حدود ۲۷ کیلومتری تا رضاآباد را پیش‌رو خواهید داشت.

مسیر دیگری نیز به سمت کویر رضا آباد وجود دارد که از عرض کویر  سبزوار عبور می‌کند. برای عبور از این مسیر باید خود را به شاهرود برسانید و از آن‌جا به داورزن بروید و سپس مسیر را به سمت مزینان ادامه دهید. پس از آن 54 کیلومتر تا روستای رضاآباد راه خواهید داشت.

کویر رضاآباد

نکات مهم

  • بهترین زمان برای بازدید از کویر رضاآباد سبزوار، فصل پاییز است. در این فصل شب‌های کویر بلندتر است. البته اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، باید به اندازه کافی لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • سفر به کویر با ماشین شخصی، نیاز به تجربه دارد. اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است با ماشین خودتان به این منطقه نروید. البته رمل‌های کویر منطقه رضاآباد مانند دیگر کویرها شما را به دردسر نمی‌اندازند، اما بهتر است احتیاط کنید و اگر همراهانتان اغلب خانم هستند، این کار را انجام ندهید.
  • دقت داشته باشید که نزدیک‌ترین شهر به کویر رضاآباد، سبزوار است که حدود 130 کیلومتر با آن فاصله دارد. اگر با ماشین خودتان به سمت کویر می‌روید، سوخت‌گیری را در شهر انجام دهید تا بین راه نمانید.
  • آسمان کویر و رمل‌های طلایی‌رنگ آن تا انتها به همین صورت است. پس خود را خسته نکنید و زیاد از روستا فاصله نگیرید تا بتوانید به راحتی برگردید.
  • در صورتی که شب را در کویر می‌مانید، حتما یک آتش روشن کنید و آن را تا صبح نگه دارید.
  • مراقب حیوانات و حشرات کویر باشید. به یاد داشته باشید که برخی از آن‌ها بسیار خطرناک و حتی کشنده‌اند.
  • زمانی که از روستا به سمت کویر حرکت می‌کنید، حتما آب و مواد غذایی به مقدار کافی به همراه ببرید.

کویر رضاآباد

در این مقاله کویر رضاآباد سبزوار را معرفی کرده و  اطلاعات کاملی در مورد جاذبه‌های گردشگری، امکانات کویر  و راه‌های دسترسی به آن، در اختیارتان قرار دادیم. کویر رضاآباد در استان سمنان واقع شده و از سمت استان خراسان رضوی نیز قابل دسترسی است. در صورتی که قصد دیدن جاذبه‌های این کویر بکر و زیبا را دارید، می‌توانید در اولین فرصت برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید و با تورهای گردشگری کویر رضاآباد همراه شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02175097700 در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1403/01/03

    اصلا با عکس تو اینترنت واقعیت ندارده جاده واقعا خاکی افتضاح افتضاح که قالپاق ماشینها همه در رفته بود صد درصد باید. فت حلوبندی امکانات صفر صفر خودشون تو روستا کوچ کردن رفتن هیچی نیست در کل ما رفتیم به شدت پشیمون شدیم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید