راهنمای سفر به شهر بندری کنارک + فرودگاه + جاذبه‌های گردشگری
زهرا نیرومند 1399/08/16 4159 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کنارک، یکی از شهرهای بندری استان سیستان و بلوچستان است که در سواحل دریای عمان قرار دارد. این شهر کوچک در همسایگی چابهار واقع شده و از طرف دیگر به استان هرمزگان می‌رسد.  کنارک جاذبه‌های طبیعی متنوعی را در خود جای داده است و از نظر اقتصادی، ماهیگیری و شیلات نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به توریستی بودن بندر کنارک و گردشگران بسیاری که سالانه از این شهر بازدید می‌کنند، در این بخش قصد داریم به معرفی شهر بندری کنارک بپردازیم و اطلاعاتی در مورد راه‌های دسترسی، جاذبه‌های گردشگری، سوغاتی‌ها و غذاهای خوشمزه آن در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای چابهار وارد صفحه "تور چابهار" شوید.

شهر بندری کنارک

کنارک (KONARAK)،  شهری بندری با وسعت 11.567 کیلومتر مربع است که در استان سیستان و بلوچستان و در غرب شهرستان چابهار قرار دارد. این شهر در شرق استان هرمزگان واقع شده و از سمت جنوب نیز به دریای عمان محدود می‌شود.

شهر کوچک کنارک بیشتر به دلیل مراودات تجاری که با  کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان دارد، رونق گرفته و رشد و توسعه چشم‌گیری داشته است. البته فعالیت‌هایی چون صید و صیادی این منطقه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. علاوه‌ بر این، دو کارگاه قایق‌سازی در بندر کنارک وجود دارد که باعث ایجاد شغل و جذب جمعیت به سمت این شهر شده است.  در حال حاضر حدود 70 هزار نفر در شهر کنارک و روستاهای اطراف آن ساکن هستند که به ماهیگیری و کشاورزی اشتغال دارند.  

شهر بندری کنارک

پوشش گیاهی شهر بندری کنارک

علت نامگذاری شهر کنارک به دلیل درختان کنار فراوانی است که در این منطقه وجود دارد. علاوه بر این، گونه‎های مختلفی از گیاهان دارویی مانند کهور، کلیر، آویشن، کلپوره و گور گیاه نیز در این منطقه دیده می‌شوند که اغلب آن‌ها در سواحل جنوبی شهر رشد می‌کنند. آب‌وهوای گرم و مرطوب منطقه نیز باعث رویش انواع محصولات کشاورزی و میوه‌هایی چون هندوانه، انبه، پاپایا، موز، چیکو، بادام و زیتون در روستاهای اطراف کنارک شده است. دشت لاش، دشت کهیر، دشت سرگان و زرآباد نیز از جمله وسیع‌ترین دشت‌های منطقه کنارک هستند که در کنار رودخانه‌های کهیر و کاریانی جلوه‌ای خاص و زیبا به این منطقه داده‌اند.

پوشش گیاهی شهر بندری کنارک

جاذبه‌های گردشگری شهر بندری کنارک

شهر بندی کنارک، علاوه بر سواحل زیبا و چشم‌اندازهای بسیار دیدنی، دارای جاذبه‌های طبیعی دیگری چون غارها، چشمه‌ها و پدیده‌های جذاب و منحصربفردی چون گل‌فشان می‌باشد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

گل‌فشان: گل‌فشان، یک پدیده طبیعی است که طی آن گلی خاکستری رنگ به صورت فشرده از گودالی خارج می‌شود و تصویری دیدنی و جالب ایجاد می‌کند. این گل کاملا سرد است و هیچ بخاری ندارد و در هنگام خارج شدن صدایی شبیه به ترکیدن یک حباب می‌دهد. کارشناسان معتقدند گل‌های خارج شده از گودال دارای مواد معدنی و آلی بوده و برای درمان بیماری‌هایی چون انقباض عروق، دردهای مفصلی، كمردرد، تنگی عضلانی و امراض پوستی مفید هستند. از این رو، برخی از گردشگران علاوه بر تماشای این پدیده زیبا، حمام گل می‌گیرند و از این جاذبه برای تفریح نیز استفاده می‌کنند. 

چشمه باتلاقی شور عین: جاذبه دیگر شهر کنارک که مورد توجه گردشگران و بومیان قرار دارد، چشمه‌ای باتلاقی با نام  شور عین است. این چشمه در 5 کیلومتری روستای تران و در زمینی برهوت واقع شده است.  چشمه شور عین، آبی شور دارد که به دلیل وجود مواد معدنی و آلی مانند گوگرد، به رنگ خاکستری درآمده و شبیه به دوغ‌آب سیمان از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه نیز دارای خواص درمانی می‌باشد و برای بهبود امراض و التهابات پوستی بسیار مفید است. در حال حاضر هیچ راه دسترسی برای رسیدن به این چشمه وجود ندارد و تنها بومیان و تعداد بسیار کمی از گردشگران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

بندر پزم تیاب: پزم تیاب نام یکی از روستاهای کنارک است که دارای یک بندر ماهیگیری می‌باشد. ساحل پزم تیاب، قایق‌ها و لنج‌های کوچک و بزرگ و ماهیگیرانی که در حال فعالیت هستند، از جمله جذابیت‌های این بندر است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

دماغه پزم: از دیگر جاذبه‌های طبیعی کنارک می‌توان به دماغه پزم اشاره کرد که حدود 12 تا 13 کیلومتر تا وسط دریا کشیده شده و تصویری بسیار زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. این دماغه شکلی شبیه به یک نهنگ دارد.

خانه قدیمی آریان‌خان: خانه قدیمی آریان‌خان، از جمله اولین بناهای ساخته شده از خشت و گل است که قدمت آن به حدود 120 سال قبل برمی‌گردد. این بنا متعلق به یکی از بزرگان کنارک با نام " چهارشنبه آریان" بوده است که در حال حاضر در بافت قدیمی شهر قرار دارد. این خانه به ثبت ملی رسیده و در سال 86 توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شده است.

رودخانه کهیر: رودخانه کهیر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر کنارک است که از کوه‌های مکران سرچشمه گرفته  و پس از عبور از آبادی‌ها و روستاهای این منطقه، به دریای عمان می‌ریزد. این رودخانه بخشی از آب زمین‌های کشاورزی کنارک را تامین می‌کند.

ساحل درک: ساحل درک یکی از جذاب‌ترین سواحل ایران است که کویر را به دریا پیوند می‌دهد. این ساحل در شهر کنارک و نزدیکی روستایی با نام  زرآباد  واقع شده است. در این منطقه آب‌های خلیج‌فارس و  دریای عمان به هم می‌رسند و در ساحل نیز تصویری زیبا از تپه‌های شنی و درختان نخل را دیده می‌شود.

بازار کنارک: اگر به خرید و بازارگردی علاقه‌مندید، بازار کنارک یا لته بازار را از دست ندهید. در این‌جا می‌توانید انواع کفش، کوله‌پشتی، پتو و هرچه آن‌چه برای طبیعت‌گردی نیاز دارید را پیدا کنید.

تا این‌جا تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر کنارک را نام بردیم. این منطقه مکان‌های دیدنی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به غار طبیعی کل بی‌بانک، غار گواتگل، ترومپک چشمه‌ای، کوه گوردیم، رودخانه راپچ کاریانی، چشمه گواتر، جنگل های حرا و زیارت‌گاه‌های حاج حسن و  شیخ فرج، اشاره کرد.   

جاذبه‌های گردشگری شهر بندری کنارک

مسیر دسترسی به شهر بندری کنارک

برای دسترسی به شهر زیبای کنارک راه‌های متعددی دارید که عبارتند از:

سفر با هواپیما:  یکی از راحت‌ترین راه‌های سفر به کنارک، سفر با هواپیماست که از طریق فرودگاه این شهر انجام می‌شود. با توجه به قرارگیری شهر کنارک در کنار بندر تجاری-صنعتی چابهار، فرودگاه کوچکی در این شهر ساخته شده است که رفت‌وآمدهای بسیاری از طریق آن انجام می‌شود. از این فرودگاه پروازهای مستقیمی به سمت فرودگاه‌های تهران، مشهد، زاهدان، شیراز و بندرعباس وجود دارد. اگر در شهرهای دیگر ایران هستید می‌توانید بلیط پرواز زاهدان را خریداری کرده و از آن‌جا به سمت کنارک بروید. شهر بندری کنارک در 700 کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد.

سفر با قطار: شهر کنارک ایستگاه قطار ندارد. بنابراین، اگر قصد سفر با  قطار را دارید باید از مبدا به سمت زاهدان یا بندرعباس بروید و از آن‌جا با اتوبوس یا تاکسی خود را به شهر بندری کنارک برسانید.

سفر با ماشین شخصی: بسیاری از افراد سفر با ماشین شخصی را به دیگر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. این افراد دوست دارند تا علاوه بر مقصد از مسیر نیز لذت برده و با یک برنامه‌ریزی درست از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرها بازدید نمایند. در هر نقطه‌ای از ایران که باشید می‌توانید با ماشین شخصی خود را به شهر بندری کنارک برسانید.

مسیر دسترسی به شهر بندری کنارک

صنایع دستی و سوغاتی‌های کنارک

بهترین سوغاتی که می‌توانید از کنارک به همراه بیاورید، صنایع دستی این شهر است که توسط بومیان منطقه ساخته می‌شود. این صنایع عبارتند از:

سوزن‌دوزی: سوزن‌دوزی یکی از جذاب‌ترین هنرهای دستی بانوان بلوچی است که بر روی پارچه انجام می‌شود. این کار در واقع نوعی گلدوزی محسوب می‌شود که بانوان بر روی لباس‌های خود و بیشتر در قسمت‌های دور یقه، مچ، پای دامن و قسمت‌های دست تا شانه انجام می‌دهند. طرح این کار بیشتر اشکال هندسی می‌باشد که با رنگ‌های گرم مانند نارنجی و قرمز در ترکیب با سبز، قهوه‌ای، مشکی و سفید انجام می‎شود.

صدف‌کاری: با توجه به این‌که شهر کنارک در کنار دریا قرار دارد، دسترسی به صدف‌های متنوع و رنگارنگ بسیار آسان است. بومیان منطقه از این صدف‌ها استفاده‌های هنری کرده و آن‌ها را به زیبایی در طراحی مجسمه، قاب عکس یا آینه و دیگر لوازم تزئینی به کار می‌برند.

طلاسازی: طلاسازی از دیگر هنرهای مردم کنارک است که تا حدی از هندی‌ها تاثیر گرفته و طرح و نقشی متفاوت با دیگر نقاط ایران پیدا کرده است.

حصیربافی: حصیربافی یکی از کهن‌ترین صنایع دستی دنیاست که با ساقه‌های نی، گندم، درخت خرما و گیاهان باتلاقی بافته می‌شود. این هنر در بین مردم سیستان و بلوچستان نیز بسیار رایج بوده و از آن برای ساخت زیرانداز، سفره حصیری، انواع سبد، ظرف و ... استفاده می‌شود. 

صنایع دستی و سوغاتی‌های کنارک

انواع خوراکی‌های خوشمزه شهر بندری کنارک

شهر کنارک نیز مانند دیگر شهرهای ایران، غذاهای محلی خاص خود را دارد که اغلب آن‌ها بسیار پرادویه وتند هستند. بتو ماش، بریانی، تباهگ، شودوده، ماشینگ، کیش، ناروش، دلگ، انباغ و شیلانچ، تعدادی از غذاهای محلی کنارک هستند که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر برخی از آن‌ها را امتحان کنید.

بتوماش: بتوماش نوعی پلوی بلوچی است که از برنج، ماش و سبزی‌های معطر تهیه می‌شود. بلوچی‌ها این غذا را اغلب در ماه رمضان بر روی سفره سحر خود قرار می‌دهند و معتقدند اگر در سحرهای رمضان بتوماش بخورند، تا افطار گرسنه نمی‌شوند. بتوماش معمولا به همراه ترشی انبه یا لیمو مصرف می‌شود.

انباغ: غذای سنتی انباغ ترکیبی از مرغ و شنبلیله است. برای درست کردن این غذا مرغ را نیم‌پز کرده و ریش‌ریش می‌کنند. سیر و شنبلیله خردشده را باهم تفت داده و با پیازداغ، مرغ ریش شده و ادویه‌جات ترکیب می‌کنند.

تباهگ: تباهگ در واقع نوعی روش نگهداری گوشت است که در گذشته برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت   استفاده میشد. مردم این منطقه امروزه نیز با وجود یخچال هم‌چنان از این روش برای نگهداری گوشت و طبخ آن استفاده می‌کنند. برای این کار گوشت‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده و آن را در ترکیبی از نمک و پودر انار خشک‌شده قرار می‌دهند. در نهایت ورقه‌های گوشت را در آفتاب و بر روی یک طناب پهن می‌کنند.

نان تیموش: تیموش، نان روغنی بسیار نازکی است که از ترکیب آرد، نمک، آب و روغن  تهیه می‌شود.  این نان لذیذ طرفداران بسیاری در بین مردم بلوچستان دارد و بر روی سفره‌های  صبحانه، ناهار  و شام آن‌ها دیده می‌شود. بسیاری از بلوچی‌ها این نان  را به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی می‌خورند.

بریانی: بریانی بلوچی نوعی غذا مانند استانبولی است که از ترکیب برنج، مرغ یا ماهی و ادویه‌جات فراوان تهیه می‌شود. ادویه‌جات استفاده شده در این غذا ترکیبی از  تخم گشنیز، هل سیاه، میخک، ماسالا، پودر فلفل قرمز، نمک، چوب دارچین، زردچوبه، زیره، زعفران، زنجبیل و ... می‌باشند که طعمی تند و تیز به غذا می‌دهند.

انواع خوراکی‌های خوشمزه شهر بندری کنارک

در این مقاله به معرفی شهر بندری کنارک پرداختیم و جاذبه‌های گردشگری این شهر، راه‌های دسترسی، صنایع دستی و غذاهای خوشمزه آن را معرفی نمودیم. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و دیدنی را دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری چابهار همراه شوید و سری نیز به جاذبه‌های گردشگری کنارک بزنید. برای اطلاع از زمان برگزاری و شرایط تورهای گردشگری چابهار – کنارک می‌توانید به دیگر صفحات سایت مراجعه نمایید یا با شماره 75097700- 021   تماس گرفته و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید