دریاچه ولشت | راهنمای بازدید + تصاویر + اطلاعات ضروری
شراره رحیمی 1399/08/06 1568 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



مازندران یکی از استان‌های زیبا و خوش آب و هوای شمال کشور می‌باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعت خود در حوزه گردشگری جزو استان‌های برتر ایران به شمار می‌رود. وجود دریای خزر با ساحلی زیبا و منحصر به فرد همراه با دیگر جاذبه‌های طبیعی مازندران نظیر چشمه‌های جوشان، کوه‌های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر و سرسبز، ییلاق‌های زیبا، آبشارها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، منطقه حیات وحش و... سبب شده‌اند تا این استان تحت عنوان یکی از برترین نقاط گردشگری کشور سالانه میزبان میلیون‌ها نفر از سراسر جهان باشد. از جمله زیباترین چشم‌انداز طبیعی این استان می‌توان به دریاچه وَلَشت اشاره کرد که در جنوب شهرستان چالوس واقع شده است و به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از دریاچه بسیار زیبای ولشت در اختیارتان قرار دهیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی دریاچه وَلَشت

ولشت یک دریاچه بسیار زیبا و خیره‌کننده کوهستانی می‌باشد که عمق آن تقریبا حدود 20 متر و وسعت آن 150000 متر مربع است. دریاچه ولشت جزو دریاچه‌های آب شیرین کشور به شمار می‌رود که توسط زمین‌هایی با خاک‌های رانشی و فرسایشی احاطه شده‌ است. میزان حجم آب این دریاچه نیز به 3 میلیون متر مکعب می‌رسد که از نزولات چشمه‌های جوشان زیرزمینی دریاچه و جوی‌ها تامین می‌شود. لازم به ذکر است که این دریاچه فاقد هر گونه آب سرریز می‌باشد و فقط سطح آن به طور مداوم در حال بالا و پایین آمدن است. به علاوه جالب است بدانید که به دلیل آب شیرین دریاچه، این منطقه محیط زندگی بسیار مناسبی برای بسیاری از پرندگان مهاجر و آبزیان به شمار می‌رود.

دریاچه ولشت

این منطقه از آب و هوای بسیار مرطوب و خنکی برخوردار می‌باشد و چشم‌انداز دلنشین و زیبایی در مقابل گردشگران قرار می‌دهد. منطقه دریاچه ولشت در سال 1384 تحت عنوان یک منطقه توریستی موقت معرفی شد و در حال حاضر امکانات رفاهی مناسبی در اطراف این دریاچه برای گردشگران فراهم نشده است. در گوشه و کنار دریاچه ولشت فقط چند درخت قابل مشاهده است که مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرد و بقیه مسافران به منظور تماشای زیبایی‌های دریاچه بر روی اندک فضای اطراف دریاچه می‌نشینند. از آن‌جایی که این دریاچه شباهت بسیار زیادی به استخر بزرگ دارد، گردشگران را برای شنا کردن تحریک می‌کند، اما این عمل ممکن است خطرناک باشد و لذت سفر را به کام مسافران و علاقمندان به طبیعت تلخ کند.

معرفی دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کجاست؟ | مسیر دسترسی

دریاچه ولشت در 25 کیلومتری جاده چالوس نزدیک به مرزن‌آباد یعنی در جنوب غرب شهرستان چالوس و در شمال شرق کلاردشت قرار گرفته است که به دلیل موقعیت کوهستانی خود و قرار گرفتن آن در میان گودال بسیار بزرگ از دید عموم پنهان می‌باشد. به علاوه علم کوه که از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار مازندران می‌باشد نیز در جنوب غرب دریاچه ولشت قرار گرفته است. لازم است بدانید که دو منطقه ییلاقی بسیار معروف کجور و کلاردشت در بخش‌های شرقی و غربی مرزن‌آباد قرار گرفته‌اند و شما به منظور دسترسی به دریاچه ولشت باید در محور چالوس به تهران به راهی که 3 کیلومتر قبل از مرزن آباد و 23 کیومتر بعد از پل کجور وجود دارد، وارد شوید.  سپس با عبور از سربالایی‌ها و پیچ‌ها و گذر از کنار جنگل‌های حیرت‌انگیز کاج به روستای دل‌انگیز کردی چال می‌رسید که از آن روستا یک مسیر خاکی شما را به سمت دریاچه زیبای ولشت هدایت خواهد کرد.


مسیر دسترسی

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت

همان‌طور که گفته شد در اطراف دریاچه فقط چند درخت به چشم می‌خورد و سایر گیاهان اغلب به شکل بوته‌های کوچک با ریشه‌های شش متری به زیر زمین نفوذ کرده‌اند. به علاوه تعداد زیادی گیاه نی‌بن نیز دیده می‌شود که زیبایی منطقه را چندین برابر کرده است. این منطقه به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه محل امنی برای پرندگان مهاجر و آبزیان می‌باشد که از جمله آبزیان این دریاچه می‌توان به مارماهی، شاه کولی، ماهی سفید، اردک ماهی، قورباغه و... اشاره کرد.

دیدنی‌ها و تفریحات دریاچه ولشت

دریاچه ولشت توسط کوه‌های سر به فلک کشیده و زیبا احاطه شده است که این امر جلوه زیبایی به دریاچه بخشیده است. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما در سفر به دریاچه دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید هنگام قدم زدن در اطراف دریاچه تصاویر زیبایی را ثبت کنید و لذتی وصف ناشدنی‌ای را برای خود به ارمغان آورید. به علاوه در سفر به دریاچه ولشت حتما ابزارهای مورد نیاز برای ماهیگیری را به همراه داشته باشید تا از ماهیگیری در این دریاچه نیز نهایت لذت را ببرید. بسیاری از دوچرخه سواران نیز به منظور اینکه بتوانند سفری کاملا متفاوت و هیجان‌انگیز را تجربه کنند با گروه‌های دوچرخه سواری به سمت دریاچه حرکت می‌کنند که شما نیز می‌توانید در صورت تمایل با آن‌ها همراه شوید. به علاوه بسیاری از شناگران نیز برای شنا کردن عازم سفر به این دریاچه می‌شوند. توصیه می‌کنیم که اگر شناگر حرفه‌ای نیستید تحت هیچ شرایطی فکر شنا در این دریاچه به سرتان نزند، زیرا عواقب بسیار بدی در پی خواهد داشت. لازم است بدانید که در این دریاچه امکانات قایق سواری برای گردشگران فراهم است که شما می‌توانید به قایق سواری در آب‌های زلال دریاچه ولشت بپردازید و لحظات هیجان‌انگیزی را سپری کنید.

دریاچه ولشت

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت

لازم است بدانید که فصل‌ بهار و تابستان زمان بسیار مناسبی برای بازدید از دریاچه می‌باشد، زیرا در این فصل آب و هوای مطبوع و معتدلی در منطقه حاکم است و محیط اطراف دریاچه نیز در زیباترین حالت ممکن خود قرار دارد. اما در فصل پاییز و زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و دمای هوا به منفی 30 درجه نیز می‌رسد. البته ناگفته نماند که بازدید از دریاچه ولشت در فصل‌های سرد سال نیز خالی از لطف نیست و چشم‌انداز متفاوتی از طبیعت در مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت.

اطلاعات ضروری برای سفر به دریاچه ولشت

  • از آن‌جایی که هنگام بارندگی عبور از مسیر خاکی بسیار سخت می‌شود، توصیه می‌کنیم حتما زمانی که هوا بارانی نیست به دریاچه ولشت سفر کنید.
  • قبل از سفر به دریاچه حتما تمامی لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید زیرا هزینه‌های خرید در نزدیکی دریاچه بسیار بالا می‌باشد.
  • به دلیل کوهستانی بودن منطقه، هوا در اکثر اوقات به ویژه هنگام غروب سرد می‌شود، بنابراین حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد دارید که در اطراف دریاچه کمپ برگزار کنید، حتما چادرهای ضد آب با خود ببرید تا در صورت بارندگی آب به درون چادر نفوذ نکند.
  • اگر با خودرو شخصی سفر نمی‌کنید، لازم است بدانید که مسیر زیادی را تا رسیدن به دریاچه باید به صورت پیاده طی کنید، بنابراین کفش مناسب پیاده‌روی یا کوهنوردی بپوشید.

دریاچه ولشت

آسیب‌های وارد شده به دریاچه ولشت

از آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به طبیعت دریاچه ولشت وارد شده است، می‌توان به آتش سوزی‌های بسیار بزرگ در منطقه و یا قطع شدن نیزارهای اطراف دریاچه توسط روستاییان برای مصارف ساختمانی اشاره کرد. توجه داشته باشید که از بین بردن پوشش گیاهی این منطقه زنجیره حیات جانداران را نیز به خطر می‌اندازد. به علاوه لازم است بدانید که دمای دریاچه نسبت به سایر نقاط شهرستان کلاردشت کاملا متفاوت است و این دریاچه دارای اکسیژن می‌باشد که زندگی آبزیان نظیر جلبک‌ها و انواع ماهی‌ها به دلیل وجود آلاینده‌های محیطی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما اطلاعات لازم را برای بازدید از دریاچه زیبای ولشت در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید دریاچه ولشت از زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار می‌باشد که بدون شک بازدید از آن برای هر گردشگری بسیار لذت‌بخش و پر از خاطره‌های زیبا و هیجان‌انگیز خواهد بود. در صورتی که استان زیبای مازندران را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه وبلاگ کایت سر بزنید تا اطلاعات لازم را برای سفر به این استان به دست آورید و سفری بدون مشکل در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید