غذاهای محلی چابهار که باید یک بار امتحان کنید
20119 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا با بهترین غذاهای محلی چابهار، غذاهای خوشمزه، لذیذ و رنگارنگ مردمان جنوب ایران، غذاهایی که گردشگران نباید در سفر به چابهار آن را از دست بدهند، آشنایی دارید؟


معرفی غذا‌های چابهار

در این مقاله در ارتباط با 10 مورد از غذاهای محلی که در تور چابهار میتوانید از آن لذت ببرید از تخلان تا تنورچه توضیحاتی مختصر و کوتاه آورده شده است:


1. بت ماش

بت ماش یکی از دلپذیرترین غذاهای محلی چابهار است که بیشتر برای روزهای خنک سال و در فصل‌های پربارش زمستان و بهار با استفاده از بهترین سبزیجات معطر و تازه منطقه روزهای پایانی اسفندماه و روزهای اول بهار طبخ می‌شود. برنج و ماش در کنار سبزیجات تازه از عناصر اصلی برای پخت بت ماش یکی از بی‌نظیرترین و فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار هستند. لازم به ذکر است که روش پخت این غذا، به دمپختک شباهت زیادی داشته و انواع ترشی در کنارش سرو شده و در رستوران‌های چابهار، به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار شناخته شده است. 


تخلان

2. تخلان

تخلان، یکی از غذاهای محلی چابهار که با گندم و دنبه گوسفند برای زنان تازه زایمان کرده طبخ می‌شود تا با طبع گرمی که دارد، به مادران قوت و انرژی برای شیردهی به نوزادان را برگرداند. برای طبخ این غذا، گندم نیمه‌زرد از پیش جوشانده‌شده را خشک کرده، سپس کوبیده و بعد از اینکه دانه‌های گندم از آن‌ها جدا شد، آن را روی حرارت کم قرار داده تا با درجه کم پخته و دنبه به خورد گندم برود. تخلان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار بیشتر در روزهای سرد و زمستانی با ارزش غذایی بالا در بیشتر رستوران‌های محلی و کوچک چابهار طبخ می‌شود. 


3. تباهگ

تباهگ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار، به شیوه قدیمی و روش نمک‌سود کردن گوشت در آب و نمک پخته می‌شود و آن را با برنج سرو می‌کنند. برای طبخ این این مورد از غذاهای محلی چابهار، گوشت‌ها ورقه ورقه بریده و سپس نمک‌ و دانه‌های انار خشک‌شده که از قبل پودرشده را روی گوشت ریخته و آن را روی طناب قرار داده و جهت جلوگیری از گردوغبار، حشره و... با پارچه‌ای ظریف پوشانده می‌شود. 


4. دوغ پا

در پخت دوغ پا، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار، از دوغ استفاده می‌شود. دوغ پا یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار را مانند خورشت قیمه درست می‌کنند، اما تفاوتش در این است که به جای ریختن آب، باید دوغ به آن اضافه کرد. معمولاً این غذا را در مراسم‌هایی مانند ختنه‌سوران و جشن‌زایمان می‌پزند و برای میهمانان سرو می‌کنند. 


5. املت سوزی

املت سوزی با توجه به اسم ساده‌ای که دارد و در همه جای ایران و سراسر جهان انواع و اقسامش پخت می‌شود، یکی از غذاهای محلی چابهار به شمار می‌رود. املت سوزی با استفاده از گیاهی به نام سوزی در کنار موادی همچون سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن طبخ می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین‌ غذاهای محلی چابهار است. 


املت-سوزی

6. تنورچه

تنورچه یکی از فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان به دو روش در تنور آماده می‌شود. در روش اول، گوشت گوسفند خورد شده، به سیخ کشیده شده و درون تنور گذاشته شده تا پس از 1 ساعت آماده خوردن شود. در روش دوم، پس از ذبح و خالی‌کردن شکم گوسفند، آن را دوخته و به طور کامل درون تنور قرار می‌دهند. 

تنورچه یکی از لذیذترین غذاهای محلی چابهار است که به تنهایی با نان یا با پلو سرو می‌شود و در پختش از ادویه‌های ویژه جنوب و هندوستان استفاده می‌شود. 


7. کراهی میگو

کراهی‌ میگو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در رستوران‌های این شهر بسیار مورد علاقه گردشگران و بازدیدکنندگان است. برای پخت این غذای بسیار آسان که بیشتر در میهمانی‌های کوچک سرو می‌شود، ابتدا میگو با پیاز تفت داده شده و بعد از افزودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص دم کشیده می‌شود. 


تباه-دوغ-پا

8. پلو زعفرانی چابهار

پلو زعفرانی، یکی از زیباترین غذاهای محلی چابهار به خاطر تزئین خاصی که دارد در کنار مغذی و مقوی بودن، یک غذای لژیونر از پاکستان محسوب شده که بعدها به عنوان غذای رسمی چابهار هواداران زیادی پیدا کرده است. از مزایای این مورد از غذاهای محلی چابهار می‌توان به گردش بهتر خون و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده پلوزعفرانی چابهار، مرغ، زعفران، برنج، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه است. 


9. خوراک خرما

خوراک خرما یکی از مقوی‌ترین غذاهای محلی چابهار است که به علت موقعیت مناسب مکانی و برداشت خرما، استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. خوراک خرما از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار با خرما، نان، برنج و حبوبات طبخ می‌شود. از جمله غذاهای محلی دیگر چابهار با خرما، کنک است که با کنجد، بادام و پونه درست شده و به نوعی حلوا محسوب می‌شود. 


10. شیرینی چنگال

شیرینی چنگال از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که بیشتر با آرد، خرما و روغن حیوانی در ماه رمضان درست شده و گاهی به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. نحوه درست کردن این شیرینی، این است که ابتدا با آب و آرد، خمیر ایجاد شده و آن را کف ماهی‌تابه پهن می‌کنند و پس از نیم‌پز شدن، هسته‌های خرما را جدا کرده و با نان مخلوطش می‌کنند. در نهایت هم کمی پیاز با روغن تفت داده و روی آن می‌‌ریزند تا نرم شود.  


تباهگ


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از غذاهای محلی چابهار، از شیرینی‌ تا غذاهای خوشمزه و رنگارنگ آشنا کردیم. اگر قصد سفر به چابهار را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور چابهار راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید