هفت دلیل که قبل از مرگ باید به جنوب ایران سفر کرد
1975 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم در مورد 7 دلیل که قبل از مرگ باید به جنوب ایران سفر کرد، شما را با توضیحاتی مختصر آشنا کنیم. در ادامه 7 مورد از جاذبه‌های گردشگری جنوب که پیش از مرگ به شما توصیه می‌کنیم باید در سفر به تور جنوب آن‌ها را ببینید، آورده شده است. 

تورهای پیشنهادی:

تور چابهار

تور جزیره هرمز

تور قشم


1. زیگورات چغازنبیل، شوش، خوزستان

زیگورات چغازنبیل یکی از شاخص‌ترین و مشهورترین نیایشگاه‌های مذهبی و جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران است که 1250 سال پیش از میلاد مسیح در دوران عیلامی‌ها توسط اونتاش ناپیریش، پادشاه ایلام و بمنظور ستایش ایزد باستان اینشوشیناک، الهه نگهبان، در نزدیکی شهر باستانی شوشِ استان خوزستان واقع در جنوب کشور در نزدیکی منطقه هفت‌تپه در 5 طبقه به ارتفاع 52 متر ساخته شده و امروزه فقط 2 طبقه از آن با ارتفاعی نزدیک به 25 متر باقی‌مانده است. 


زیگورات چغازنبیل، شوش، خوزستان


در محوطه اصلی چغازنبیل، یکی از شاهکارهای باستانی و جاذبه‌های گردشگری جنوب، از سه بنای آجری دایره‌ای شکل تنها یک مورد سالم باقی‌مانده که شبیه به ساعت آفتابی است. این بناها در کنار همدیگر مجموعه واحدی را تحت عنوان یک رصدخانه یا تقویم آفتابی برای سال‌شماری و استخراج تقویم تشکیل می‌دهند. از آفتاب‌سنج‌های این بنای تاریخی واقع در جنوب جهت تشخیص سایه‌ها در زمان طلوع و غروب خورشید استفاده شده و آجرهای‌ قالب‌ریزی‌شده برای ساختشان نیز هشت‌ضلعی بوده است. 


2. پل کابلی امام رضا (ع)، آبادان، خوزستان


پل کابلی امام رضا (ع) در آبادان استان خوزستان واقع در جنوب، اولین پل کابلی واقع در خشکی جهان بوده که در یکی از ورودی‌های اصلی شهر در محله کوی فرهنگیان (تانکی ابوالحسن) در مرکز جغرافیایی این شهرستان و در نزدیکی یکی از پل‌های اصلی رودخانه بهمنشیر به طول 225 متر، 26 متر ارتفاع و 17 متر عرض، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب واقع شده است. 


پل کابلی امام رضا (ع)، آبادان، خوزستان


3. تالاب شادگان، شادگان، خوزستان

تالاب شادگان یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب با مساحتی 400 هزار هکتاری، تحت عنوان بزرگترین تالاب ایران در بخش جنوبی شهر شادگان، آب آن از رودخانه‌های جراحی و کارون تامین می‌شود و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی آن بسیار بالا و پناهگاه پرندگان مهاجر اروپایی و آسیایی است. 


تالاب شادگان، شادگان، خوزستان


روستاهای صراخیه و رگبه با مردمانی عرب‌زبان که معیشت‌شان از طریق گاومیش‌داری، ماهی‌گیری و شکار پرندگان تامین می‌شود، میزبان گردشگران علاقمند به تور جنوب و تماشای جاذبه‌های گردشگری جنوب هستند. 

از تفریحات تالاب شادگان واقع در جنوب ایران، قایق‌رانی در تالاب و تماشای خانه‌های روستایی اطراف و ماهی‌گیران بلم‌سوار و اردک‌ها و مرغابی‌ها و آب‌تنی گاومیش‌هاست تا به آلاچیق‌های انتهای تالاب برسید تا ساعاتی را در آنجا استراحت کنید و از مناظر اطراف یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب دیدن کرده و لذت ببرید.


4. تنگه چاهکو، جزیره قشم

تنگه چاهکو را می‌توان یکی از عجیب‌وغریب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب واقع در ژئوپارک قشم دانست که با دیواره‌هایی به ارتفاع 100 متر فضایی ساکت و کم‌نور و گاهاً وهم‌انگیز ایجاد کرده و حفره‌ها و شیارهای این تنگه در اثر آب باران، باد و بارش‌های سیل‌آسا و فرسایش خاک، منجر به ایجاد اشکال هندسی بسیار زیبایی شده است. 


تنگه چاهکو، جزیره قشم


در ابتدای مسیر حرکت‌تان در چاهکو، یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب، با مسیری عریض و دیواره‌هایی بلند روبرو هستید که در ادامه فاصله بین دیواره‌ها به نیم‌ متر می‌رسد و باید از مهارت‌های سنگ‌نوردی برخوردار باشید تا بتوانید از این موانع عبور کنید و در حین راه رفتن باید مراقب حرکت‌تان بر روی زمین باشید، چون این تنگه بر روی طبقه‌ها و لایه‌های چاه کوهی در ظاهر مقاوم ساخته‌شده و در واقع دو دره عمود بر هم است که یکی از آن گسلی است که توسط فرسایش به اشکالی متنوع، زیبا و خیره‌کننده بدل شده و موقعیتی مناسب برای عاشقان عکاسی و سفر به جنوب است...


5. معبد هندوها، بندرعباس، هرمزگان 

معبد هندوها یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب، در سال 1271 هجری شمسی در زمان حاکمی از بندرعباس به نام محمد حسن خان سعدالملک و در دوران ناصرالدین‌شاه آغاز شده و در اوائل دوره مظفرالدین شاه به پایان می‌رسد. ساختمان این معبد واقع در جنوب، اتاقی چهار گوش دارد که با گنبدی خاص و متفاوت سطح آن پوشانده شده است. معماران در ساخت معبد هندوها نهایت نوآوری و خلاقیت خود را به خرج داده و با ایجاد 72 برجک استثنایی با تزئیناتی از گل لوتوس گنبدش را آراسته کرده و میله‌ای بلند به نشانه محور زمین و آسمان در مرکزیتش قرار دادند. 


معبد هندوها، بندرعباس، هرمزگان


6. آبشارهای شوشتر، شوشتر، خوزستان 

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جنوب، واقع در شهرستان شوشتر استان خوزستان، آبشارهای شوشتر بود که در دوران ساسانیان برای نیرو گرفتن از آب جهت استفاده در آسیاب‌های صنعتی از آن استفاده می‌شد. بنابر گفته‌های تاریخی، رود گرگر در زمان پادشاهی شاپور اول برای رونق‌دهی به امر کشاورزی منطقه و آب‌رسانی به جنوب و شرق شوشتر و پس از آن پل‌بند گرگر جهت جلوگیری از طغیان رودخانه زده‌ شده و موجب اتصال شوشتر از شرق به اهواز و مسجد سلیمان شده و در بخش‌های شمالی، شرقی و غربی آن 40 آسیاب وجود داشته است. 


آبشارهای شوشتر، شوشتر، خوزستان


7. شهر سوخته، زابل، سیستان و بلوچستان

شهر سوخته به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جنوب که باید حتماً قبل از مرگ آن را تماشا کرد، در 56 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کناره‌های جاده زابل-زاهدان واقع شده و قدمتش به 3200 قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در چهار دوره بین سال‌های 3200 تا 1800 قبل از میلاد، سکنه داشته است. 


شهر سوخته، زابل، سیستان و بلوچستان


مساحت کلی شهر سوخته واقع در جنوب حدوداً 280 هکتار بوده و ظاهراً به دلیل ارتفاعش از سطح دریا، ماهی‌گیری از منابع درآمد مردمان این شهر بوده و مردمان در پنج بخش اصلی در ناحیه مسکونی به وسعت 80 هکتار زندگی کرده‌‎اند. شهر سوخته دوبار به آتش کشیده و دوران شکوفایی تمدن آن بین سال‌های 2500 تا 2200 قبل از میلاد بوده و آن زمان 55 هزار نفر جمعیت داشته است. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید