جزیره لارک  و مکان های دیدنی آن به همراه عکس
16732 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از کایت می‌خواهیم شما را با جزیره لاک واقع در تنگه هرمز، افسانه‌ و گنجینه‌ای واقعی در آب‌های نیلگون خلیج فارس آشنا نماییم. در ادامه صفرتاصد توضیحات لازم پیش از سفرتان به تور قشم و بازدید از جزیره لارک را می‌خوانید.

تورهای پیشنهادی:

تور هرمز

تور قشم


موقعیت جغرافیایی جزیره لارک

جزیره لارک با مساحتی 77 کیلومتر مربعی در فاصله 16 کیلومتری از قشم، 51 کیلومتری از هنگام، 22 کیلومتری از هرمز، 126 کیلومتری از تنب‌های کوچک و بزرگ و 31 کیلومتری از بندرعباس در جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است.  جزیره لارک از کوه‌های آتشفشانی مخروطی تشکیل‌شده و بلندترین نقطه آن 138 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و علت خلوت بودن، پاکیزه بودن و ساحلی مناسب برای شنا، گردشگران بسیاری را سالانه به خود جذب می‌کند. 


جزیره لارک


آب‌وهوای جزیره لارک گرم و مرطوب بوده و صرفاً در نیمه دوم سال، که آب‌وهوای معتدلی دارد می‌توان به این جزیره و مردمان عرب‌زبانش که به صورت سنتی به امر دامداری مشغول‌اند سر زد. به لحاظ زمین‌شناختی جزیره لارک، گنبد نمکی است که در اواخر دوران سوم زمین‌شناسی به وجود آمده است. کسب‌وکار مردمان جزیره لارک بیشتر صیادی بوده و سالانه حدوداً 800 تن از ماهیانی همچون هامور، سرخو، سنگسر، مقوا و میش‌ماهی را صید می‌کنند. 


جزیره لارک در گذر تاریخ

جزیره لارک از قرن شانزدهم میلادی به این طرف در تصرف هلند، پرتغال و انگلیس بوده و تاسیسات، قلعه‌ها و استحکامات نظامی با تجهیزات توپ و برج و باروهای دیده‌بانی این جزیره، حکایت از دوران استعماری گذشته دارد. 

نئارک، تاریخ‌نگار مشهور اهل مقدونیه درباره جزیره لارک می‌گوید: «پس از چندین روز کشتی‌رانی از جزیره کیش به جزیره‌ای خالی از سکنه رسیدند که موسوم به ارقانا (لارک) بود.»

سدید نیز از گردشگران دوران حکومت قاجار درباره جزیره لارک این‌طور صحبت می‌کند: قلعه‌ای مستحکم در جزیره لارک وجود داشته که گویند بانی‌اش نادرشاه بوده و در آن قلعه 200 خانوار ساکن و ماهیگیر و معدودی هم نخل دارند و به آب چاه شیرین و گوارا و برکه‌ای پرآب مجهز. جزیره لارک دو آبادی دارد، یکی تیاب و دیگری کوه بالا که هر کدام صد تن جمعیت دارند. در جزیره لارک زراعت نشده و مناسب ماهی‌گیری است که به وفور صیدشان روزانه به بندرعباس منتقل می‌گردد. 

گویش کمزاری یا لارکی از گویش‌های زبان‌های فارسی متعلق به گروه جنوب غربی ایران بوده که در جزیره لارک بدان شکل سخن می‌گویند. کمزاری در روستاهای کمزار، شهر خصب و دبا در شبه‌جزیره مستدم در عمان هم صحبت می‌شود. 


جاذبه‌های فرهنگی،‌ تاریخی و طبیعی لارک


  1. قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در دوران صفویه و زمان کنترل‌شان بر خلیج فارس ساخته‌شده و هم‌دوره دیگر قلعه‌های‌شان در هرمز و قشم است. ملات این قلعه از ساروج، سنگ‌های مرجانی و دریایی است. 


قلعه پرتغالی‌ها در جزیره لارک


2. شب‌های کهکشانی

فرصت عکاسی در شب‌هنگام و به علت حضور دسته‌ای از پلانکتون‌ها در آب‌های جزیره با انعکاسی از رنگ آبی، در جزیره لارک در شب‌هایی آرام انتظارتان را می‌کشد. 


3. برج فانوس دریایی

در فاصله حدوداً 4 کیلومتری از بخش مسکونی جزیره، برج فانوس دریایی در کنار ساحل جزیره لارک وجود دارد که از دوردست هم به راحتی قابل مشاهده است. 


سایت های غواصی جزیره لارک

ساحل جزیره لارک از عمق 2 تا 32 متری با شیبی ملایم و داشتن موجودات زیبای دریایی همچون مرجان‌ها، ماهیان آکورایومی و شقایق دریایی پذیرای گردشگران عازم به تورهای جنوب است. 


نمایی دیگر از جزیره لارک


برخی از سایت‌های غواصی جزیره لارک


  1. کشتی سوخته

موقعیت مکانی کشتی سوخته در جنوب جزیره قشم و بین جزیره لارک و قشم واقع شده است. عمق این سایت بین 28 تا 40 متر و میدان دید آن بین 3 تا 6 متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش شیرماهی، باراکودا، ماهی‌شهری، هامور، جاش، مارماهی و گیش است. 


2. کشتی مغروق سوپر تانکر

موقعیت مکانی نفت‌کش غرق‌شده در غرب جزیره لارک واقع شده است. عمق این سایت بین 12 تا 30 متر و میدان دید آن بین 5 تا 8 متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش پروانه ماهیان، فرشته ماهیان، هامور، طوطی ماهی، جعبه ماهی، ماشه ماهی، آنجل، شیر ماهی، باراکودا، گیش، مار ماهی، مقوا، آژدرماهیان، ماهی شهری و صدف‌های بزرگ است. 


3. لنچ مغروق خلیفه

موقعیت مکانی لنج غرق‌شده در شرق جزیره لارک واقع شده است. عمق این سایت بین 25 تا 40 متر و میدان دید آن بین 5 تا 10 متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش شیر ماهی، باراکودا، ماهی شهری، هامور، جاش، مار ماهی و گیش است. 


4. بارج

موقعیت مکانی بارج در غرب جزیره لارک واقع شده است. عمق این سایت بین 5 تا 8 متر و میدان دید آن بین 10 تا 15 متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، آرام و ملایم و گونه آبزیانش پروانه ماهیان، فرشته ماهیان، هامور، طوطی ماهی، جعبه ماهی، ماشه ماهی، آنجل، گیش، مار ماهی، اژدر ماهیان، ماهی شهری، صدف‌های بزرگ، پافر، لابستر، لاکپشت، سفره ماهی، جراح ماهی و انواع خرچنگ است. 


نمایی دیگر از جزیره لارک


5. ساحل نقره‌ای

موقعیت مکانی ساحل نقره‌ای در شمال غربی جزیره لارک واقع شده است. عمق این سایت بین 3 تا 6 متر و میدان دید آن بین 5 تا 10 متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، آرام و ملایم و گونه آبزیانش پروانه ماهیان، فرشته ماهیان، هامور، طوطی ماهی، جعبه ماهی، ماشه ماهی، آنجل، اسکات، ساردین، سفره ماهی، بز ماهی، ملوان، صدف های زیبا است. 


آب‌ و هوا و دسترسی به جزیره لارک

آب‌وهوای جزیره لارک مانند سایر نقاط جنوب ایران، گرم‌ومرطوب بوده و در نیمه دوم سال مناسب سفر گردشگران است. می‌توان از اسکله شهید ذاکری قشم با تندرو به جزیره لارک رسید یا راهکاری دیگر را با قایق‌های موتوری از اسکله دوحه قشم انتخاب کرد. 

ساحل جزیره لارک را می‌توان کاملاً دست‌نخورده دانست که نزدیک به هفت‌هزار گردشگر را به خود جذب کرده، اما فاقد امکانات مسکونی برای گردشگران است و به صورت نیم‌روزی معمولاً به آن سفر می‌شود. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید