جاهای دیدنی بابل | آشنایی با 18 جاذبه‌ی بابل، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/05/03 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

بابل یکی از شهرهای شمالی ایران در استان مازندران است، شهری با جمعیت زیاد که عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال ایران را پس از رشت از آن خود کرده است. آب و هوای بابل بسیار عالی است، این هوای مطبوع نه تنها طبیعتی بسیار زیبا را در این شهر پدید آورده، بلکه باعث دلچسب‌تر شدن سفر به این منطقه نیز شده است. در کنار جاذبه‌های طبیعی، بابل آثار تاریخی فراوانی هم دارد و این به قدمت زیاد این شهر برمی‌گردد، آثاری که واقعا تماشایی هستند. در این مقاله قصد داریم سفری کوتاه به شهر زیبای بابل داشته و با جاهای دیدنی این شهر آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  1. ییلاق فیلبند

فیلبند یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی شمال ایران است که آب و هوای عالی و طبیعتی بی نظیر دارد، این روستا در منطقه‌ای مرتفع و کوهسستانی واقع شده و چشم اندازی رویایی به روستاها و مراتع اطراف دارد. مهم‌ترین دلیل شهرت فیلبند، اقیانوس ابر آن است، این پدیده در بیشتر روزهای سال در این ییلاق ایجاد و باعث شگفتی گردشگران می‌شود. چشمه‌ی آب معدنی لار یکی از جاذبه‌های روستای فیلبند است، این روستا به دلیل سرمای زیاد، در نیمه‌ی دوم سال خالی از سکنه می‌شود. در مطلب جاذبه های گردشگری فیلبند می‌توانید با این ییلاق، راهنمای سفر و جاهای دیدنی‌اش بیشتر آشنا شوید.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند

جاهای دیدنی بابل 1

  1. ییلاق شیخ موسی

ییلاق شیخ موسی روستایی در ارتفاع 2500 متری از سطح دریاست، به همین دلیل در نیمه‌ی اول سال هوایی خنک دارد و در نیمه‌ی دوم سال هوای آن به شدت سرد می‌شود. این روستا با طبیعت بی نظیر و آب و هوای عالی، یک مقصد گردشگری جذاب است، بافت سنتی روستا، خانه‌های چوبی، آبشار شیخ موسی و چشمه‌ی روستا، از دیدنی این ییلاق خوش آب و هوا هستند.

آدرس: استان مازندران، 65 کیلومتری بابل، بخش بندپی شرقی، ییلاق شیخ موسی

جاهای دیدنی بابل 2

  1. جنگل بزچفت

جنگل بزچفت یا بابلکنار، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بابل است که در 22 کیلومتری این شهر قرار دارد، جنگلی بکر و زیبا با پوشش گیاهی انبوه که شامل درختانی نظیر توسکا، نارون، شمشاد و راش می‌باشد. عمر برخی از این درخت‌ها به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد، به همین دلیل آن‌ها را موزه‌ی طبیعی یا فسیل زنده می‌نامند. طبیعت جنگل بزچفت بسیار چشم نواز و آب و هوای آن واقعا عالی است، آبشار کوچک و چشمه‌ی این جنگل، از مهم‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند. از جمله امکانات جنگل بزچفت می‌توان به پارکینگ، کیوسک نگهبانی، روشنایی، آبخوری، قهوه خانه، رستوران، زمین فوتبال، فضای بازی کودکان، مسجد، سرویس بهداشتی و آلاچیق اشاره کرد.

آدرس: استان مازندران، 22 کیلومتری شرق بابل، جنگل بزچفت

جاهای دیدنی بابل 3

  1. سد شیاده

در 32 کیلومتری بابل در روستای شیاده بر روی رودخانه‌ی چلیم که از سرشاخه‌های بابلرود است، سدی وجود دارد که به سد شیاده معروف است. این سد 20 متر ارتفاع دارد و در نزدیکی آن جنگلی بسیار انبوه دیده می‌شود، در پشت سد نیز دریاچه‌ای بسیار دیدنی شکل گرفته که ماهیگیری و قایق سواری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در آن انجام داد. یک سقاتالار (سقاتالار به اتاق کوچکی گفته می‌شود که در گذشته در کنار حسینیه‌ها و مساجد ساخته و از آن در هنگام مراسم‌ها استفاده می‌شده است) بسیار تماشایی متعلق به دوره‌ی قاجار در نزدیکی سد شیاده وجود دارد که از جنس چوب است و نقوش زیبا و شعرهای دینی روی آن کنده کاری شده است.

آدرس: استان مازندران، 32 کیلومتری جنوب غربی بابل، بخش بندپی شرقی، روستای شیاده، سد شیاده

جاهای دیدنی بابل 4

  1. جنگل نارنجلو

جنگل نارنجلو در بخش بندپی غربی از توابع بابل، یکی از جنگل‌های انبوه و زیبای این ناحیه است که محل بسیار مناسبی برای طبیعتگردی و کمپینگ می‌باشد. این جنگل درختان بسیار و گل‌های زیبایی دارد و از وجود گیاهان دارویی نیز بهره می‌برد. در برخی از قسمت‌های جنگل نارنجلو چشمه‌های متعدد و آبشارهای کوچک و بزرگی وجود دارد که برای طبیعتگردان بسیار جذاب هستند.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی غربی، جنگل نارنجلو

جاهای دیدنی بابل 5

  1. هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن یکی از زیباترین جاهای دیدنی بابل است که در روستایی به نام تیرکن قرار دارد، این آبشار 40 میلیون ساله، از مجموع 7 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. هفت آبشار در میان جنگلی با پوشش گیاهی زیبا و انبوه قرار دارد، طراوت آبشارها، زیبایی جنگل و آب و هوای عالی، هفت آبشار را به جاذبه‌ای تماشایی در بابل تبدیل کرده است. در مطلب هفت آبشار تیرکن، راهنمای کاملی برای بازدید از این آبشار دیدنی در اختیارتان قرار داده‌ایم.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بابلکنار، روستای تیرکن، هفت آبشار تیرکن

جاهای دیدنی بابل 6

  1. آبشار درازکش

آبشار درازکش یکی از جاذبه‌های روستای درازکش از توابع بابل است که در دل جنگل قرار دارد، این آبشار در ارتفاع 360 متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار درازکش دارای ارتفاع 7 متری است و حوضچه‌ای بزرگ که برای آب تنی مناسب است در پایین آن دیده می‌شود. آب آبشار ابتدا به داخل حوضچه ریخته سپس به صورت رودخانه در جنگل ادامه میابد.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی شرقی، روستای درازکش، آبشار درازکش

جاهای دیدنی بابل 7

  1. آبشار کیمون

در 30 کیلومتری شهر بابل، روستایی به نام کیمون قرار دارد که دارای طبیعتی بسیار زیبا و آب هوایی عالی می‌باشد، در این روستا جنگل‌های انبوهی وجود دارد و رودخانه‌ی خروشانی از میان این جنگل‌ها می‌گذرد. آبشار کیمون در قسمتی از جنگل و در کنار رودخانه واقع شده، این آبشار بسیار باطراوت است و چشم انداز بی نظیری از جنگل دارد.

آدرس: استان مازندران، 30 کیلومتری بابل، بخش بندپی شرقی، روستای کیمون، آبشار کیمون

جاهای دیدنی بابل 8

  1. آبشار کلیره

آبشار کلیره یک آبشار 10 متری در میان جنگل‌های روستای بتلیم است که در فاصله‌ی 45 کیلومتری از بابل قرار دارد، برای رسیدن به آبشار باید حدود 1 ساعت در دل جنگل پیاده روی کنید. جاده‌ای که از بابل به روستای بتلیم می‌رود جنگلی و بسیار زیباست، آبشار کلیره نیز با خنکی و طراوتش یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف بابل به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، 45 کیلومتری بابل، بخش بندپی شرقی، روستای بتلیم، آبشار کلیره

جاهای دیدنی بابل 9

  1. تالاب حیدرکلا

تالاب حیدرکلا یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های استان مازندران است، پیرامون این تالاب بوستانی ایجاده شده که به بوستان نیلوفر آبی شهرت دارد. مساحت تالاب حیدرکلا 34 هکتار است و آب این تالاب برای آبیاری زمین‌های زراعی اطراف استفاده می‌شود. روی تالاب معمولا با گل‌های نیلوفر آبی پوشیده شده و جانوران و پرندگان زیادی در اطراف آن زندگی می‌کنند، در فصول سرد نیز پرندگان مهاجر از مناطق دیگر به این تالاب می‌آیند. در بوستان نیلوفر آبی امکاناتی همچون فضای بازی کودکان، آلاچیق، نمازخانه، سفره خانه و... وجود دارد. از تفریحات این تالاب نیز می‌توان به ماهیگیری در فصول ماهی گرفتن، اسب سواری و قایق سواری روی آب تالاب اشاره کرد.

آدرس: استان مازندران، کمربندی شرقی بابل، تالاب حیدرکلا

جاهای دیدنی بابل 10

  1. دریاچه‌ی کامی کلا

دریاچه‌ی کامی کلا در روستایی به همین نام در بخش بندپی غربی قرار دارد، این دریاچه فصلی است، در بهار بسیار پرآب است، در تابستان خشک می‌شود، در پاییز طبیعت اطراف آن به زیبایی تابلوهای نقاشی بوده و در زمستان از شدت سرما سفر به آن توصیه نمی‌شود. دریاچه‌ی کامی کلا در منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی قرار دارد و دارای چشم اندازی بسیار تماشایی از جنگل می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی غربی، روستای کامی کلا، دریاچه‎‌ی کامی کلا

جاهای دیدنی بابل 11

  1. آبگرم ازرود

چشمه‌ی آبگرم ازرود در فاصله‌ی 33 کیلومتری بابل قرار دارد، چشمه‌ای با آب گرم و معدنی که دمای آن حدود 37 درجه است. آبگرم ازرود از دل زمین می‌جوشد و حوضچه‌ای فیروزه‌ای رنگ را در میان جنگل‌های سبز و انبوه ایجاده کرده است. آبِ معدنی این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم و دردهای عضلانی مفید می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، 33 کیلومتری جنوب شرقی بابل، بخش بندپی شرقی، روستای آری، آبگرم ازرود

جاهای دیدنی بابل 12

  1. مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل مسجدی قدیمی و از جاهای دیدنی این شهر است، این مسجد در سال 160 هجری قمری بنا شد و تاکنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع بابل 2 ورود اصلی دارد که هر کدام به یک هشتی می‌رسند، در بالای هر هشتی کاشی‌های خشتی وجود دارد که روی آن‌ها آیات قرآن نوشته و تاریخ 1230 حک شده است.

آدرس: استان مازندران، بابل، حدفاصل 4 راه شهدا و 3 راه فرهنگ، مسجد جامع بابل

جاهای دیدنی بابل 13

  1. کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی بابل یکی از جاهای دیدنی این شهر است که در مرکز شهر و در محل دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارد. این کاخ در دوره‌ی پهلوی ساخته شده و دارای معماری و تزئینات بسیار چشم نوازی شامل گچبری می‌باشد. کاخ سلطنتی 2 طبقه است و 2 سالن بزرگ به همراه چندین اتاق در طبقات دارد.

آدرس: استان مازندران، بابل، میدان کشوری، کاخ سلطنتی

  1. پل محمدحسن خان

پل محمدحسن خان یکی از جاهای دیدنی معروف بابل است که قدمت آن به قبل از آغاز دوره‌ی قاجار برمی‌گردد، می‌گویند این پل را اجداد پادشاهان قاجار برای تشکر از مردم مازندران ساخته‌اند. پل محمدحسن خان از آجر و ملات ساروج ساخته شده و در گذشته تنها راه ارتباطی بین آمل و بابل بوده است. امروزه برای حفاظت از این پل، هیچ خودرویی اجازه ندارد از روی آن تردد کند.

آدرس: استان مازندران، بابل، پل محمدحسن خان

جاهای دیدنی بابل 15

  1. تکیه‌ی مقریکلا

تکیه‌ی مقریکلا در روستایی به همین نام از توابع بابل قرار دارد، این تکیه در دوره‌ی زندیه ساخته و در زمان قاجار ساخت آن تکمیل شده است. دستور ساخت تکیه را عبدالحسین خان داد، به همین دلیل این تکیه به تکیه‌ی عبدالحسین خان نیز شهرت دارد. معمار این بنا اصفهانی بوده، بنابراین معماری آن به معماری بناهای تاریخی اصفهان بسیار شبیه است. تکیه‌ی مقریکلا از یک تالار بزرگ و چند اتاق تشکیل شده، ستون‌های چوبی زیبایی دارد و نقاشی روی دیوار، گچبری و کنده کاری روی چوب از تزئینات آن به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، بابل، بخش بندپی غربی، روستای مقریکلا، تکیه‌ی مقریکلا

جاهای دیدنی بابل 16

  1. موزه‌ی بابل

موزه یا گنجینه‌ی بابل، تنها موزه‌ی مردم شناسی استان مازندران است که در ساختمان تاریخی شهرداری بابل قرار دارد. این ساختمان در سال 1307 در زمان پهلوی اول بنا شد، تا سال‌ها به عنوان شهرداری یا بلدیه کاربرد داشت و امروزه به موزه‌ی مردم شناسی تبدیل شده است. در این موزه که از 3 بخش مردم شناسی، باستان شناسی و یادمان‌های چوبی تشکیل شده، اشیای گرانبهایی همچون قرآن خطی، اسکناس‌های قدیمی، سکه‌های هخامنشی، سفال، مجسمه‌های مفرغی، وسایل کشاوری قدیمی و... نگهداری می‌شود.

آدرس: استان مازندران، بابل، میدان ولایت، خیابان مدرس، موزه‌ی بابل

جاهای دیدنی بابل 17

  1. موزه‌ی ننه مکرمه

ننه مکرمه درواقع مکرمه قنبری بود که مجبور شده در سن 67 سالگی گاو مورد علاقه‌اش را بفروشد، بعد از فروش گاو، ننه مکرمه دچار افسردگی شد و برای رهایی از این حال شروع به کشیدن نقاشی روی دیوارهای خانه‌اش کرد. ننه مکرمه که حتی سواد و خواندن و نوشتن نداشت، به خاطر نقاشی‌هایش به قدری معروف شد که در سال 2001 عنوان بانوی سال نقاشی را در همایش ایران شناسی سوئد، از آن خود کرد. منزل او که در روستای دریکنده‌ی بابل قرار دارد، پس از مرگش در سال 1384 به موزه تبدیل و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شد.

آدرس: استان مازندران، بابل، روستای دریکنده، موزه‌ی ننه مکرمه

جاهای دیدنی بابل 18

در این مقاله تعدادی از جاهای دیدنی شهر بابل در استان مازندران را به شما معرفی کردیم و در مورد ویژگی‌های هریک صحبت نمودیم، بابل یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی فراوانی دارد. سفر به این شهر نه تنها لذت بودن در طبیعت را برایتان ایجاد می‌کند، بلکه شما را به عمق تاریخ هم خواهد برد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید