جاهای دیدنی آمل | آشنایی با جاذبه‌های آمل، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/04/28 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

آمل یکی از شهرهای مهم استان مازندران است که از شمال به محمودآباد، از غرب به نور و از شرق به بابل منتهی می‌شود، این شهر آب و هوایی معتدل و دلپذیر دارد و دارای پوشش گیاهی انبوه و مناطق جنگلی بسیاری می‌باشد. قدمت شهر آمل بسیار زیاد است، به طوری که حدود 6 هزار سال پیش پایتخت ایران بوده است، به همین دلیل در این شهر آثار تاریخی فراوانی وجود دارد. مردم شهر آمل مردمانی بسیار مهربان، مهمان نواز و بافرهنگ هستند، در این شهر مراسم‌ها و جشن‌های متعددی مانند نوروزخوانی، ماه در مه، کشتی لوچو، ورف چال و تیرگان برگزار می‌شود که نشان دهنده‌ی فرهنگ بالای اهالی این منطقه است. در این مقاله قصد داریم به آمل سفر کرده و با جاهای دیدنی این شهر آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید. چنانچه قصد سفر به آمل را دارید و می‌خواهید در مورد این شهر اطلاعات بیشتری به دست آورید، می‌توانید مطلب راهنمای سفر به آمل را مطالعه کنید، در این مطلب راهنمای کاملی برای سفر به این شهر در اختیارتان قرار داده‌ایم.

  1. قله‌ی دماوند

دماوند با 5610 متر ارتفاع، بلندترین قله‌ی ایران است که قطعا همه آن را می‌شناسید، این قله در استان مازندران و در نزدیکی شهر آمل واقع شده و اگر هوا تمیز باشد از استان‌های اطراف مثل تهران و قم هم دیده می‌شود. خود قله برای کوهنوردان حرفه‌ای و دامنه‌های آن برای گردشگران مکان مناسبی برای تفریح به شمار می‌رود، یک آبشار یخی هم در جنوب قله قرار دارد که در تمام سال یخ زده است.

آدرس: استان مازندران، آمل، قله‌ی دماوند

جاهای دیدنی آمل 1

  1. جاده‌ی هراز

جاده‌ی هراز یکی از جاده‌های مهم برای رسیدن به شمال ایران است که آنقدر جاذبه‌ی زیبا در درون خود دارد که در فهرست جاهای دیدنی آمل قرار گرفته است. در مسیر این جاده شهرهایی همچون جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم، پلور و آمل وجود دارد، این جاده جاذبه‌هایی نظیر آبشار، چشمه، تالاب، جنگل، زیارتگاه و... را در خود جای داده است. با مطالعه‌ی مطلب جذاب‌ ترین جاده‌ های جنگلی ایران، با جاده‌های رویایی و دیدنی ایران که مسیر جنگلی دارند آشنا شوید.

آدرس: استان مازندران، آمل، جاده‌ی هراز

جاهای دیدنی آمل 2

  1. جنگل الیمستان

شاید بتوان معروف‌ترین جاذبه‌ی آمل را جنگل الیمستان دانست، جنگلی در فاصله‌ی 30 کیلومتری آمل که به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی کوهستانی، دارای آب و هوای سرد و فضایی مه آلود می‌باشد. هوای دلپذیر، پوشش گیاهی انبوه از درختان الیما، چشم اندازهای رویایی، چشمه سارهای متعدد و مراتع وسیع، گوشه‌ای از اقیانوس زیباییِ بی پایان جنگل الیمستان هستند. در مطلب جنگل الیمستان کجاست، می‌توانید به طور کامل با این جنگل رویایی آشنا شوید.

آدرس: استان مازندران، آمل، کیلومتر 20 جاده‌ی هراز، جنگل الیمستان

جاهای دیدنی آمل 3

  1. جنگل واز

جنگل‌های واز یکی از جاهای دیدنی آمل است که حدود 9 هزار هکتار مساحت دارد و از سال 1380 به عنوان منطقه‌ی حفاظت شده اعلام شده است. این منطقه آب و هوای سرد کوهستانی دارد و پوشیده از جنگل‌های هیرکانی می‌باشد. گونه‌های جانوری متعددی نظیر خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، کبک، سیاهگوش، شوکا، مرال و پلنگ در جنگل واز زندگی می‌کنند.

آدرس: استان مازندران، آمل، جنوب چمستان، جنگل واز

جاهای دیدنی آمل 4

  1. دشت لار

دشت لار یا پارک ملی لار یکی از جاهای دیدنی شهر آمل است، این دشت از جمله مناطق بسیار زیبای شمال ایران محسوب می‌شود. از میان بخش‌های دیدنی دشت لار می‌توان سد و دریاچه‌ی لار و دشت شقایق‌های وحشی را نام برد. این دشت در تمام فصول سال زیباست و آب و هوای بسیار مناسبی دارد.

آدرس: استان مازندران، آمل، بخش لاریجان، دشت لار


جاهای دیدنی آمل 5

  1. دشت آزو

دشت آزو یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی آمل است، دشتی وسیع و زیبا که در دامنه‌های قله‌ی دماوند قرار دارد. این دشت حدود 35 هکتار مساحت و 2600 متر ارتفاع از سطح دریا دارد، همین باعث شده آب و هوای آن در نیمه‌ی اول سال خنک و در نیمه‌ی دوم سال بسیار سرد باشد. مسیر دسترسی به دشت آزو از جاده‌ی هراز بسیار سرراست و آسان است، دسترسی راحت، هوای عالی، مناظر فوق العاده، طبیعت رویایی و چشم انداز قله‌ی دماوند، سبب شده دشت آزو محبوبیت فراوانی در میان گردشگران خصوصا علاقمندان به عکاسی از طبیعت داشته باشد.

آدرس: استان مازندران، آمل، بخش لاریجان، روستای نوا، دشت آزو

جاهای دیدنی آمل 6

  1. آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت آمل با 62 متر ارتفاع، بلندترین آبشار استان مازندران می‌باشد که در روستایی به نام شاهاندشت قرار گرفته است. این آبشار مسیر دسترسی راحتی دارد و این یعنی برای رسیدن به آن با مشکلی مواجه نخواهید شد، به شرطی که کفش مناسب برای پیاده روی به پا داشته باشید. بلندترین آبشار استان مازندران را، در مطلب آبشار شاهاندشت بیشتر بشناسید.

آدرس: استان مازندران، 65 کیلومتری آمل، روستای شاهاندشت، آبشار شاهاندشت

جاهای دیدنی آمل 7

  1. آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا در روستایی به همین نام قرار دارد، این آبشار مجموع 4 آبشار است که 3 تای اول 7 متر ارتفاع دارند اما آبشار آخر آبشار اصلی است که 23 متر ارتفاع و حوضچه‌ای بزرگ دارد. منطقه‌ای که آبشار برجی کلا در آن واقع شده، منطقه‌ای بکر و دست نخورده است و آب و هوای بی نظیر، طبیعت چشم نواز، آرامش بی پایان و چشم اندازهای رویایی، قسمتی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود.

آدرس: استان مازندران، آمل، روستای برجی کلا، دره چلاو، آبشار برجی کلا

جاهای دیدنی آمل 8

  1. آبشار لاکوه

آبشار لاکوه (لاکو) یکی از جاهای دیدنی آمل است که در مسیر جاده‌ی هراز و در روستای نقره سر قرار دارد، برای رسیدن به این آبشار باید وارد مسیر پاکوب نقره سر از جاده‌ی هراز شد. آبشاری دیدنی که ارتفاع زیاد، هوای عالی و طبیعت اطراف آن بی نظیر است. در مناطق اطراف آبشار لاکوه، زمین به چند رنگ دیده می‌شود، رنگ قرمز به دلیل رویش "گل شقایق" و "گل گاو زبان"، رنگ آبی به خاطر وجود گیاهان "سیزاب" و "فراموشم مکن"، رنگ زرد از رویش گل "زلف پیر" ناشی می‌شود و گونه‌های جنگلی مثل "ولیک"، "ازگیل"، "آلوی جنگلی" و "ممرز" دلیل رنگ سبز هستند.

آدرس: استان مازندران، آمل، منطقه‌ی نقره سر، آبشار لاکوه

  1. دریاچه‌ی ساهون

دریاچه‌ی ساهون یکی از جاهای دیدنی آمل است که از سطح دریا بیش از 3 هزار متر ارتفاع دارد، این دریاچه در گذشته بسیار وسیع و پرآب بوده، اما امروزه با کم شدن حجم آب به شکل مرداب درآمده است. در این منطقه چشم انداز قله‌ی دماوند، چشمه‌های متعدد و مراتع وسیعی به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها بسیار لذتبخش است.

آدرس: استان مازندران، آمل، بخش لاریجان، روستای نوا، دریاچه‌ی ساهون

جاهای دیدنی آمل 10

  1. دریاچه‌ی دو خواهران

دریاچه‌ی دو خواهران در دامنه‌ی غربی قله‌ی دماوند و در ارتفاع 3880 متری از سطح دریا قرار دارد، آب این دریاچه از ذوب شدن برف‌های قله‌ی دو خواهران تامین می‌شود، به همین دلیل این آب در تمام فصول حتی فصل تابستان هم سرد می‌باشد. دریاچه‌ی دو خواهران کم عمق است، به همین دلیل آب تنی در آن توصیه نمی‌شود. همچنین مسیر دسترسی به آن اندکی سخت است ولی با این حال همه ساله در فصل گرم گردشگران فراوانی را میزبانی می‌کند.

آدرس: استان مازندران، آمل، بخش لاریجان، دریاچه‌ی دو خواهران

  1. دره زمان

دره زمان یکی از جاهای دیدنی آمل است که کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد و معمولا طبیعتگردان حرفه‌ای از مکان آن باخبر هستند. دره زمان دره‌ای با دیواره‌های صخره‌ای بلند است که رودی در میان آن جریان دارد، این رود در برخی قسمت‌ها کم عمق و در جاهای دیگر عمیق می‌شود. برای حرکت در دره باید درون آب رودخانه قدم بزنید، به همین دلیل کفش و لباس اضافی را فراموش نکنید. آب و هوای دره زمان بسیار عالی است و در آن تقریبا هیچ گونه آلودگی پیدا نمی‌شود، به دلیل هوای سرد و عدم وجود زمین صاف، کمپینگ در دره زمان کار توصیه شده‌ای نیست.

آدرس: استان مازندران، آمل، روستای پلور، دره زمان

جاهای دیدنی آمل 12

  1. غار گل زرد

غار گل زرد یک غار رودخانه‌ای است که در دامنه‌ی جنوبی قله‌ی گل زرد واقع شده، درون این غار از کربنات کلسیم پوشیده شده و حوضچه‌هایی پر از آب سرد داخل آن قرار دارد. دهانه‌ی غار گل زرد بسیار کوچک است، به طوری که باید به حالت سینه خیز به آن وارد شد و تا حدود 10 متری را به صورت نشسته طی کرد. غار گل زرد در حدفاصل خرداد تا شهریور ماه، قابل دسترسی است و در زمان‌هایی غیر از این دوره، دهانه‌ی غار با آب بسته می‌شود و نمی‌توان به آن وارد شد.

آدرس: استان مازندران، آمل، روستای پلور، غار گل زرد

جاهای دیدنی آمل 13

  1. پارک جنگلی میرزا کوچک خان

پارک جنگلی میرزا کوچک خان در کیلومتر 16 جاده‌ی آمل به سمت تهران قرار دارد، مساحت این پارک جنگلی حدود 440 هکتار است و در آن جاذبه‌های طبیعی همچون منطقه‌ی جنگلی انبوه، آبشار، چشمه و مراتع وسیع وجود دارد. رستوران، قهوه خانه، محوطه‌ی اسب سواری، سکوی چادر زدن، سرویس بهداشتی، آلاچیق، آب آشامیدنی، منقل، فضای بازی کودکان و... از جمله امکانات پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل هستند.

آدرس: استان مازندران، کیلومتر 16 جاده‌ی آمل تهران، پارک جنگلی میرزا کوچک خان

جاهای دیدنی آمل 14

  1. پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر یکی دیگر از جاهای دیدنی آمل است، این پارک با 67 هکتار مساحت از جمله پارک‌های جنگلی وسیع آمل شناخته می‌شود. در داخل پارک هلومسر امکاناتی از قبیل کافی شاپ، آلاچیق، فضای بازی کودکان و... برای استفاده‌ی گردشگران وجود دارد.

آدرس: استان مازندران، 5 کیلومتری آمل، ابتدای ورودی جاده‌ی امامزاده عبدالله، پارک جنگلی هلومسر

جاهای دیدنی آمل 15

  1. آتشکده‌ی آمل

آتشکده‌ی آمل بنایی بسیار قدیمی است که در دوره‌ی ساسانیان ساخته شده و کاربری آن محلی برای عبادت زرتشتیان بوده است. این بنا چهار گوش است و یک گنبد دایره‌ای متقارن در قسمت بالایی دارد. مدت‌ها بعد از اسلام که دیگر از آتشکده‌ها استفاده نمی‌شد، یک دانشمند ایرانی به نام شمس الدین محمد ابن محمود آملی را در این مکان دفن کردند. امروزه آتشکده‌ی آمل به یکی از جاهای دیدنی این شهر تبدیل شده که علاقمندان به تاریخ به بازدید از آن می‌روند.

آدرس: استان مازندران، آمل، خیابان طبرسی، کوچه‌ی آتشکده، آتشکده‌ی آمل

جاهای دیدنی آمل 16

  1. پل 12 چشمه

از زمان‌های قدیم در مسیر رود هراز که از میان شهر آمل عبور می‌کرد، پل‌هایی ساخته شده، تعداد این پل‌ها زیاد است اما معروف‌ترین و محکم‌ترینِ آن‌ها پل 12 چشمه می‌باشد. این پل در زمان حکومت صفویه ساخته شده و پس از آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، پلی با 12 طاق که آن را به 12 چشمه معروف کرده است. در گذشته از زیر هر 12 دهانه‌ی این پل آب رود رد می‌شده، اما امروزه با کم شدن حجم آب، فقط از زیر 3 طاق پل آب عبور می‌کند، در زیر بخشی از طاق‌ها فضای سبز و در زیر برخی دیگر خیابان ایجاد کرده‌اند.

آدرس: استان مازندران، آمل، خیابان پل، پل 12 چشمه

جاهای دیدنی آمل 17

  1. غارهای دستکند

در مسیر جاده‌ی هراز به سمت شهر آمل، کوه‌هایی وجود دارد، روی این کوه‌ها غارهای کوچک و بزرگی دیده می‌شود که به دست انسان‌ها حفاری شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گذشته مردم از این غارهای دستکند برای زندگی، دفاع از خود در برابر حمله‌ی دشمنان و دفن اجساد مردگانشان استفاده می‌کردند.

آدرس: استان مازندران، جاده‌ی هراز به آمل، غارهای دستکند

جاهای دیدنی آمل 18

  1. موزه‌ی تاریخ آمل

در دوره‌ی پهلوی در مرکز شهر آمل ساختمانی ایجاد شد تا امور مالی مربوط به دارایی در آن انجام شود، این ساختمان احداث شد و به عنوان اداره‌ی مالیه شروع به کار کرد. وقتی در سال 1387 اداره‌ی دارایی به ساختمان دیگری منتقل شد، سازمان میراث فرهنگی این بنا را مرمت و به موزه‌ی تاریخ آمل تبدیل کرد. در این موزه آثاری همچون سکه‌های دوره‌های ساسانی و سلوکی، گلیم، جاجیم، نامه‌های اداری زمان قاجار، سفال و سلاح‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

آدرس: استان مازندران، آمل، خیابان آزادی، جنب پل معلق، موزه‌ی تاریخ آمل

جاهای دیدنی آمل 19

  1. عمارت عبادی (مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاسپین)

عمارت عبادی یکی از خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر آمل قرار دارد، این خانه امروزه به یک مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی تبدیل و محلی برای نمایش اسناد تاریخی شده است. در عمارت عبادی همایش‌ها و کارگاه‌هایی با محوریت فرهنگ و تاریخ برگزار می‌شود، این عمارت یک کافه کتاب جذاب هم دارد.

آدرس: استان مازندران، آمل، خیابان باهنر، عمارت عبادی

جاهای دیدنی آمل 20

در این مقاله شما را با جاهای دیدنی آمل در استان مازندران آشنا کرده و اطلاعات مربوط به این جاذبه‌ها را در اختیارتان قرار دادیم، آمل یکی از شهرهای زیبا و قدیمی استان مازندران در شمال ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. جاذبه‌هایی که با بازدید از آن‌ها، خاطره‌هایی فراموش نشدنی برایتان خلق خواهد شد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید