جاهای دیدنی املش | آشنایی با 15 جاذبه‌ی املش، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/05/03 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

املش یکی از شهرهای استان گیلان است که با رشت مرکز استان حدود 75 کیلومتر فاصله دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل و جلگه‌ای است و قدمتش به دوران حکومت شاه عباس صفوی برمی‌گردد. در املش به دلیل آب و هوای عالی و قدمت زیاد، جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد، جاذبه‌هایی که شاید گردشگران خیلی از آن‌ها را نشناسند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از جاهای دیدنی املش را به شما معرفی کرده و در موردشان حرف بزنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  1. جنگل‌های بلوردکان

روستای بلوردکان یکی از بکرترین مناطق املش است که در 17 کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا طبیعت بسیار زیبایی دارد که شامل جنگل، چشمه و آبشار است، یک پل و کاروانسرای تاریخی نیز در این روستا دیده می‌شود.

آدرس: استان گیلان، 17 کیلومتری املش، روستای بلوردکان

جاهای دیدنی املش 1

  1. ییلاق خصیل دشت

ییلاق خصیل دشت یکی از نقاط بکر املش است، روستایی در نزدیکی این شهر که طبیعت فوق العاده و هوایی عالی دارد. خصیل دشت دارای پوشش گیاهی متراکمی از درختان جنگلی است، ضمن اینکه اگر به ارتفاعات این ییلاق بروید چشم اندازی رویایی از تمام روستا و سرسبزی‌هایش در پیش نگاهتان خواهید داشت.

آدرس: استان گیلان، املش، دهستان لات لیل، ییلاق خصیل دشت

جاهای دیدنی املش 2

  1. ییلاق هلودشت

یکی از زیباترین مناطق بکر و دیدنی املش ییلاق هلودشت است، این منطقه در ارتفاعات قرار گرفته به همین دلیل در کنار سرسبزی سایر مناطق شمالی، از آب و هوای بسیار خنکی هم برخوردار می‌باشد، به طوری که در زمستان خالی از سکنه می‌شود. در هلودشت طبیعتی رویایی را می‌بینید، جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز، چشم اندازهای بی نظیر و البته اقیانوس ابر که از شگفتی‌های این روستاست.

آدرس: استان گیلان، 30 کیلومتری املش، ییلاق هلودشت

جاهای دیدنی املش 3

  1. روستای تابستان نشین

تابستان نشین نام روستایی در 5 کیلومتری جنوب املش است که در 390 متری از سطح دریا قرار دارد، این روستا طبیعتی بسیار دیدنی داشته و به راحتی از املش قابل دسترس است. از جمله جاذبه‌های روستای تابستان نشین می‌توان به چشمه، رودخانه‌ی شلمان رود، آبشار فصلی خرم دره و مزارع چای اشاره کرد.

آدرس: استان گیلان، 5 کیلومتری املش، روستای تابستان نشین

جاهای دیدنی املش 4

  1. چشمه‌ی آب معدنی لوزان

چشمه‌ی آب معدنی لوزان در روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی املش است، این چشمه در ارتفاع 2144 متری از سطح دریا واقع شده است. محل بیرون آمدن آب، با سازه‌ای سیمانی پوشانده و آب برای استفاده‌ی عموم مردم از دو لوله خارج می‌شود.

آدرس: استان گیلان، جنوب املش، روستای لوزان، چشمه‌ی آب معدنی لوزان

جاهای دیدنی املش 5

  1. تالاب زربیجار

تالاب زربیجار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی املش است که آب آن از رودخانه‌ی "هردوآب" و سرشاخه‌ی "پلرود" تامین می‌شود. این تالاب هم زیبایی بصری دارد، هم آب مورد نیاز را به شالیزارهای اطراف می‌رساند و هم زیستگاه امنی برای حیوانات مختلف خصوصا پرندگان مهاجر است. طبیعت اطراف تالاب زربیجار بسیار دیدنی است، خصوصا در فصل‌های بهار و تابستان که گل‌های نیلوفر آبی روی آن را می‌پوشانند.

آدرس: استان گیلان، کمربندی املش، تالاب زربیجار

جاهای دیدنی املش 7

  1. غار تلابن گورج

غار تلابن یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف املش است که در نزدیکی روستای گورج قرار دارد، غاری بسیار قدیمی که زیبایی‌های طبیعی فراوانی دارد. طول غار تلابن 22 متر، عرض آن بین 3 تا 6 متر و ارتفاع دهانه‌اش حدود 3 متر است، ارتفاع این غار از دره 300 و عمق آن 15 متر می‌باشد.

آدرس: استان گیلان، 90 کیلومتری املش، روستای گورج، غار تلابن

  1. آبشار سیاه تاش

آبشار سیاه تاش آبشاری زیبا و دیدنی با ارتفاع 50 متر است که در منطقه‌ی رانکوه قرار دارد، این آبشار در میان جنگل در ارتفاعات واقع شده و برای رسیدن به آن باید حدود 2 کیلومتر جنگل نوردی کرد.

آدرس: استان گیلان، 20 کیلومتری املش، آبشار سیاه تاش

جاهای دیدنی املش 8

  1. میل اُمام

در روستای اُمام از توابع املش، یک برج بلند وجود دارد که به میل امام معروف است، این میل در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا و در بالای کوه سومان سرا واقع شده است. ارتفاع میل امام 7 متر، مصالح به کار رفته در ساخت آن آجر، سنگ، گچ و ساروج و کاربردش دیده‌بانی، هدایت مسافران و انتقال پیام با دود بوده است.

آدرس: استان گیلان، املش، روستای امام، میل امام

جاهای دیدنی املش 9

  1. پل شاه عباسی

پل شاه عباسی یکی از آثار تاریخی املش مربوط به عصر صفویه است، این پل در مسیر املش به قزوین و بر روی محل تلاقی دو رودخانه‌ی سیاهرود و زیل بره ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت پل قلوه سنگ، آجر و ساروج است، این پل در گذشته 50 متر طول و 5 متر عرض داشته همچنین دارای یک دهانه‌ی بزرگ و 2 دهانه‌ی کوچک بوده است که امروزه تنها یکی از دهانه‌های کوچک آن باقی مانده است.

آدرس: استان گیلان، 12 کیلومتری جنوب شرقی املش، روستای بلوردکان، پل شاه عباسی

جاهای دیدنی املش 10

  1. عمارت صوفی سیاوش

خاندان صوفی، خاندانی سرشناس و پرنفوذ در املش بوده‌اند که چند عمارت قدیمی از آن‎‌ها به یادگار مانده است. عمارت صوفی سیاوش یکی از این بناهای تاریخی است که به دوره‌ی قاجار تعلق دارد. این ساختمان 750 مترمربع زیربنا و حیاطی پر از درخت و گل دارد. از قسمت‌های مختلف عمارت می‌توان تابستان نشین، زمستان نشین، شاه نشین، آشپزخانه، حمام، غذاخوری و زاویه را نام برد. تزئینات بسیار چشم نوازی همچون نقاشی روی دیوار، منبت کاری، گره چینی، گچبری و کاشی کاری برای زیبایی عمارت صوفی سیاوش استفاده شده است.

آدرس: استان گیلان، املش، خیابان امام، عمارت صوفی سیاوش

جاهای دیدنی املش 11

  1. عمارت عبدالعلی خان صوفی

عمارت عبدالعلی خان صوفی ساختمانی در مرکز شهر املش است که به دوره‌ی قاجار تعلق دارد، این خانه از 2 طبقه تشکیل شده که یکی برای استفاده در فصول گرم و دیگری برای استفاده در فصل‌های سرد سال بوده است، وسعت عمارت 5 هزار مترمربع و زیربنای آن 700 مترمربع است. معماری بنا از سبک معماری گیلانی دوره‌ی قاجار وام گرفته شده و در تزئینات آن نقاشی روی دیوار، آینه کاری، مقرنس کاری، استفاده از شیشه‌های رنگی، گچبری و رعایت قرینه به کار برده شده است.

آدرس: استان گیلان، مرکز شهر املش، عمارت عبدالعلی خان صوفی

جاهای دیدنی املش 12

  1. قلعه‌ی شاه نشین گورج

قلعه‌ی شاه نشین در اطراف املش در نزدیکی روستایی به نام گورج قرار دارد، قلعه‌ای که زمان ساخت آن به دوره‌ی اسماعیلیه برمی‌گردد. قلعه‌ی شاه نشین دو طبقه است، طبقه‌ی اول یک ساختمان 8 ضلعی و طبقه‌ی دوم یک اتاق گنبدی شکل است. دیواری به طول 25 و ارتفاع 8 متر در شمال قلعه، 2 برج سنگی در جنوب قلعه، چند آب انبار درون قلعه و حصارهای قلعه از جمله قسمت‌های گوناگون قلعه‌ی شاه نشین هستند.

آدرس: استان گیلان، املش، 2 کیلومتری روستای گورج، قلعه‌ی شاه نشین

  1. پارک گلستان

پارک گلستان یکی از جاهای دیدنی املش است که مکان بسیار مناسبی برای پیک نیک و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه می‌باشد. این پارک از امکاناتی نظیر قهوه خانه، چایخانه، زمین اسکیت، محل بازی کودکان، آلاچیق و... برخوردار است.

آدرس: استان گیلان، املش، مجاور رودخانه‌ی شلمان رود، پارک گلستان

جاهای دیدنی املش 14

  1. 3 شنبه بازار املش

بازارهای محلی و سنتی استان گیلان از جاذبه‌های مهم این منطقه هستند، 3 شنبه بازار املش نیز یکی از همین بازارهای محلی جذاب است. این بازار در سال 1312 به وسیله‌ی نصرالله خان احداث شد و تا به امروز مکانی برای خرید و فروش و معاشرت مردم محلی با یکدیگر بوده است. در 3 شنبه بازار املش انواع خوراکی‌های تازه شامل میوه، سبزیجات، سیر، زیتون، عسل، لبنیات، ترشی، مربا، صنایع دستی، لباس‌های محلی و... به فروش می‌رسد.

آدرس: استان گیلان، املش، 3 شنبه بازار املش

جاهای دیدنی املش 15

در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی املش را به شما معرفی کرده و از ویژگی‌های هر یک برایتان گفتیم. املش یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است که همچون نگینی سبز در این منطقه می‌درخشد. طبیعت بی نظیر املش، آب و هوای مطبوع و آثار تاریخی فراوان، این شهر را به مقصدی ایده آل برای سفر تبدیل کرده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید