نشان ملی گردشگری چیست؟ آشنایی با نشان ملی گردشگری ایران
زهرا نیرومند 1400/03/17 3122 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


نشان ملی گردشگری، هویت یک کشور است که اطلاعاتی از مقصد را به بازدیدکنندگان ارائه می‎دهد و آن را از دیگر مقاصد گردشگری متمایز می‌سازد. فقدان ‫نشان ملی گردشگری یکی از چالش‌های صنعت گردشگری ایران بود که در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از فعالان این عرصه را درگیر خود کرده بود. در این راستا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آیین‌نامه اجرایی نشان ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران را به کمیسیون فرهنگی هیات دولت ارائه داد. هدف از انجام این کار، ایجاد آگاهی و تصویری مثبت از جاذبه‌های گردشگری ایران و ارائه مشوق‎های لازم جهت ترغیب گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، عنوان شد. این سازمان از اواسط سال 97 تمام تلاش خود را برای طراحی لوگوی مناسب به کار گرفته و سعی کرده تا نشان ملی گردشگری ایران را به عنوان یک برند قدرتمند در ذهن گردشگران ثبت نماید. این لوگو به تازگی به تصویب نهایی رسیده و به عنوان نشان ملی گردشگری ایران معرفی شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با نشان ملی گردشگری ایران بیشتر آشنا شوید.

نشان ملی گردشگری چیست؟

برند ملی نشان‌دهنده هویت یک کشور است که ابعاد مختلفی چون محصولات، صادرات، سرمایه‌گذاری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و ... را در  برمی‌گیرد.  نشان ملی گردشگری زیرمجموعه‌ای از برندهای ملی است که به طور خاص به تبلیغ مقاصد گردشگری و شناخت بیشتر کشور به گردشگران می‌پردازد. در واقع هدف از نشان ملی گردشگری، جذب بازدید کننده و رونق این صنعت در کشور است. این نشان تنها خلق یک لوگو نیست، بلکه نشان‌دهنده اعتبار، ایده‌ها و وعده‌هایی است که از طرف شما به گردشگران داده می‌شود. نشان گردشگری شامل  جاذبه‌های گردشگری، اقامت‌گاه‌ها، امکانات رفاهی و خدماتی است که در کشور مقصد برای گردشگر در نظر گرفته شده است. به طور کلی می‌توان گفت، این نشان بیانگر جاذبه‌های متنوعی است که گردشگران را تحریک به بازدید از مقصد می‌کند.   

نشان ملی گردشگری

پروژه نشان ملی گردشگری ایران

بر اساس گفته‌های زاهد شفیعی، مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، پروژه برند گردشگری ایران از اواسط سال 97 و با همکاری نمایندگان دستگاه‌های دولتی، مانند وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت گردشگری و سازمان‌های صدا و سیما، توسعه تجارت و تشکل‌ها و متخصصان گردشگری آغاز شد. وی عنوان کرد، در جریان این پروژه مطالعات و بررسی‌های بسیاری صورت گرفت و تمامی نیازهای جامعه محلی و ظر‌فیت‌های گردشگری ایران در نظر گرفته شد. در این فرآیند دانشگاهیان، کارشناسان و صاحب‌نظران متعددی حضور داشتند و علاوه بر آن، ۳۰۰ ساعت مصاحبه ویدیویی و میدانی نیز از گردشگران حرفه‌ای خارجی صورت گرفت. کار طراحی در نهایت پس از حدود 15 ماه به نتیجه رسید.

شفیعی، که مدیریت پروژه برند ملی گردشگری  را نیز بر عهده دارد، با بیان این‌که سند استراتژی برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران درحال تکمیل است، گفت، این پروژه در سه فاز قابل اجراست که در حال حاضر هویت بصری و کلامی آن تهیه شده و به تایید شورای راهبری برند ملی گردشگری رسیده است. فاز دوم مربوط به استانداردسازی است و فاز سوم به تبلیغات و ترویج نشان ملی اختصاص دارد که باید طبق برنامه انجام شود. نشان ملی گردشگری ایران در 23 بهمن ماه 98 در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در 12 خرداد 1400 به تصویب هیئت دولت رسید.

نشان ملی گردشگری

نشان ملی گردشگری ایران چیست؟

نشان ملی گردشگری ایران یک سی‌مرغ فیروزه‌ای رنگ است. برای طراحی این نشان مواردی چون تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی در نظر گرفته شده است. در واقع هدف، ایجاد نشانی بود که تنوع و کثرت جاذبه‌های گردشگری ایران را به صورت واحد و یکپارچه نشان دهد. سی‌مرغ نماد وحدت در عین تفاوت‌هاست.

سی‌مرغ یک پرنده‌ی اسطوره‌ای تاریخی است که در ادبیات نماد فرزانگی، اندیشه‌ورزی و البته چندوجهی است. این چندوجهی بودن، تنوع جاذبه‌های گردشگری ایران مانند بناهای تاریخی، تنوع غذایی، تنوع قومی و قبیله‌ای، تفاوت‌های فرهنگی و .... را به تصویر می‌کشد. سی‌مرغ ریشه در فرهنگ ایران دارد و در زبان انگلیسی نیز به همین نام شناخته می‌شود. از این رو، انتخاب مناسبی به عنوان یک نشان است.

نشان ملی گردشگری ایران، سی‌مرغی در حال پرواز است که بر روی بال‌های آن مقرنس‌هایی طراحی شده است. این طراحی بخشی از  معماری سنتی ایران را به تصویر می‌کشد. دم سی‌مرغ  نیز دارای 7 پر می‌باشد که نشان‌دهنده مقدس بودن این عدد در فرهنگ ایرانی است.  این نشان به رنگ آبی فیروزه‌ای طراحی شده است که بیانگر صلح‌طلبی و مهمان‌نوازی ایرانیان می‌باشد. در کنار آن نیز واژه «ایران» به رنگ  آجری طراحی شده که متمایل به رنگ خاکی است. این  انتخاب رنگ نیز ترکیبی از رنگ طبیعت غالب ایران و معماری کشور عزیزمان است. 

پروژه برند ملی گردشگری در کنار نشان، شعاری را نیز در نظر گرفته است.  شعار گردشگری ایران " ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت" (Majestic Iran a Different Experience) می‌باشد. مدیریت این پروژه دلیل  کلمه شکوهمند را شکوه تاریخی  ایران دانسته و آن را بیانگر میراث‌فرهنگی و اصالت فاخر ایران عنوان نموده است.

نشان ملی گردشگری

در این مقاله نشان ملی گردشگری ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. سازمان گردشگری ایران از دو دهه قبل درگیر یک نماد مناسب بوده است و هربار نیز یک نشان را به عنوان نشان ملی گردشگری انتخاب کرده است. نشان گل زعفران و گل نیلوفر در کنار شعارهایی چون " ایران را ببینید " از جمله این نمادها بوده‌اند که هرکدام از آن‌ها پس از مدتی  از دور خارج شده‌اند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جدیدترین نشان گردشگری ایران و شعار آن  را قابل دفاع دانسته و گفته است برای طراحی این نشان از نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس استفاده کرده است. به نظر می‌رسد این سی‌مرغ یک نشان کامل برای گردشگری ایران باشد که هویت دینی و ملی کشور عزیزمان را به تصویر می‌کشد و به دلیل منحصر بفرد بودن، آن را از دیگر کشورهای دنیا متمایز می‌کند. امیدواریم طراحی این نشان آغاز رونق صنعت گردشگری در ایران و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید