دانستنی های سفر به باکو | 40 نکته ضروری در سفر به باکو
علیرضا مشرقی 1399/07/24 3123 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


باکو نام شهری زیبا در شمال غرب ایران است که در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و پایتخت این کشور زیبا نیز محسوب می‌شود. این کشور، فراز و نشیب‌های زیادی را در طول تاریخ متحمل شده است و در حال حاضر جزء کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه به شمار می‌رود. با وجود آنکه این کشور در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری را تجربه کرده، اما به دلیل قیمت پایین ارز آن نسبت به کشورهای اروپایی، هنوز هم سفر به باکو جزء سفرهای مقرون به صرفه و محبوب بین ایرانیان به حساب می‌آید. از این رو همه ساله گردشگران ایرانی زیادی به باکو سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنند. اگر شما نیز قصد دارید به جمهوری آذربایجان و شهر باکو سفر کنید، بهتر است پیش از سفر، کمی در مورد آن تحقیق کنید و اطلاعات ضروری را به دست بیاورید. از این رو در این مقاله قصد داریم تا شما را با دانستی های سفر به باکو آشنا کنیم. با کایت همراه باشید تا باکو را بهتر از همیشه بشناسید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای باکو وارد صفحه "تور باکو" شوید.

دانستنی های سفر به باکو | 40 نکته ضروری در سفر به باکو

خب همانطور که مشخص است، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با 40 نکته ضروری در سفر به باکو آشنا کنیم. این نکات، نکات بسیار کلیدی و در عین حال ساده هستند که با دانستن آنها، سفر شما به مراتب شیرین‌تر و خاطره‌انگیزتر خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا 40 نکته ضروری در سفر به باکو را بدانید!

سفر به باکو

  1. مردم باکو به زبان آذربایجانی یا همان زبان آذری صحبت می‌کنند. زبان آذری مردم باکو با زبان آذری مردم ایران تفاوت زیادی ندارد و به همین خاطر آذری زبان‌های عزیز ما می‌توانند به راحتی با مردم باکو ارتباط برقرار کنند. البته جالب است بدانید که مردم آذربایجان به زبان روسی نیز صحبت می‌کنند که این مساله ریشه در تاریخ آنها دارد و به خاطر دوره حکومت شوروی بر آنهاست.
  2. در باکو برای تماس با پلیس شماره 102، برای تماس با آمبولانس شماره 103 و برای تماس با آتش نشانی شماره 101 را از تلفن همراه خود شماره گیری کنید. ( رومینگ در مورد شماره‌های ضروری لحاظ نمی‌شود)
  3. فرودگاه بین المللی باکو، فرودگاه حیدر علی اف است.
  4. باکو در تاریخ خود مدتی تحت فرمانروایی ایران بوده و به همین خاطر می‌توانید شاهد تاثیرات زیاد فرهنگی مردم ایران بر آذربایجان باشید. همچنین بسیاری از ابنیه تاریخی شهر باکو به دوران ساسانی و حکومت ایرانی باز می‌گردد. در این میان می‌توان به آتشکده اشاره کرد.
  5. دست پخت مردم ایران و مردم آذربایجان بسیار شبیه به یکدیگر هستند! جالب است بدانید که مردم آذربایجان حتی قرمه سبزی درست می‌کنند!
  6. باکو جزئی از منطقه قفقاز است و به همین خاطر مردم باکو زمستان‌های سردی را تجربه می‌کنند. همچنین تابستان‌های باکو نیز بسیار گرم و طاقت فرسا است.
  7. شهر باکو در سواحل جنوب غربی دریای خزر قرار دارد و شما می‌توانید در سفر به باکو، از زاویه دیگری به ساحل دریای خزر نگاه کنید!
  8. باکو جزء یکی از مهم‌ترین مناطق نفت خیز دنیا محسوب می‌شود و چاه‌های نفت جمهوری آذربایجان در قرن بیستم به بهره برداری رسیدند.
  9. قدمت تاریخی آذربایجان به قرن ششم میلادی باز می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت این کشور، در مقابل تمدن‌های قدرتمند اطراف خود همانند ایران و عثمانی یک تمدن نسبتا جوان دارد.
  10. بیش از 80 درصد مردم باکو مسلمان هستند اما دولت این کشور سکولار بوده و هیچ اجبار مذهبی در این کشور وجود ندارد و همگی آزادی مذهبی دارند.
  11. در باکو می‌توانید انواع منوی حلال را بیابید و نگران غذا خوردن نباشید.
  12. پول رایج آذربایجان منات است. این واحد پولی بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ارزش زیادی دارد و هر منات 1.7 دلار معامله می‌شود. این یعنی در حال حاضر هر منات 16 هزار تومان ارزش دارد.
  13. برای یک سفر لوکس به باکو، باید 700 منات برای اقامت و 500 منات برای شام و نهار در یک رستوران عالی در هر روز کنار بگذارید.
  14. برای یک سفر کم هزینه به باکو باید 50 منات برای اقامت در خوابگاه و 20 منات برای هر وعده غذای خیابانی کنار بگذارید و همچنین 15 منات در هر روز برای حمل و نقل در نظر بگیرید.
  15. اگر قصد دارید یک سفر متوسط را تجربه کنید، باید بین 200 تا 600 منات برای هزینه اقامت، 50 منات برای هر وعده غذایی و حدود 20 تا 50 منات به عنوان هزینه تاکسی در هر روز در نظر بگیرید.
  16. در باکو بر خلاف شهرهای دیگر همانند استانبول، مردم از دلار برای خرید و فروش استفاده نمی‌کنند و حتما باید از منات استفاده کنید. اگر قصد دارید از ارز مسافرتی بهره بگیرید، فرصت کافی برای تبدیل آن به منات نخواهید داشت. البته برخی شعب بانک ملی، منات دولتی نیز ارائه می‌دهند. اما بهتر است با دلار سفر کنید و بلافاصله آن را در باکو تبدیل به منات کنید.
  17. اصلا نباید به رانندگان تاکسی انعام دهید و هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد. البته تنها تحت شرایطی که بار اضافی داشته باشید، تاکسی می‌تواند تقاضای انعام کند اما باز هم قانونی نیست.
  18. روش‌های مختلفی برای تبدیل ارز در باکو وجود دارد. معمولا در اطراف مراکز گردشگری همانند میدان فواره یا کاخ شیروان شاه، تابلوی صرافی را مشاهده خواهید کرد.
  19. نرخ ورود به مراکز گردشگری آذربایجان قابل مقایسه با کشورهای اروپای غربی است و به عنوان مثال برای ورود به کاخ شیروان شاه باید حدود 15 منات معادل 250 هزار تومان بپردازید!
  20. باکو دارای دو بخش تاریخی و مدرن است. بخش تاریخی بافت سنتی خود را حفظ کرده است و با قدم زدن در کوچه‌های آن می‌توانید با تاریخ مردم آذربایجان آشنا شوید.
  21. امکان سفر زمینی یا هوایی به باکو وجود دارد و شما در صورت تمایل می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.
  22. مسیر زمینی با اتوبوس یا قطار انجام می‌شود. سفر با قطار به باکو ارزان‌تر از اتوبوس است اما زمان بیشتری را در مسیر خواهید بود. همچنین جالب است بدانید که از مرز آستارا، تاکسی‌هایی وجود دارند که شما را به باکو می‌رسانند.
  23. حتما در باکو اگر قصد استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس را دارید، یک باکو کارت تهیه کنید. باکو کارت مشابه کارت مترو ایران است که شارژ می‌شود و هنگام استفاده از آن، تخفیف زیادی شامل حال شما خواهد شد.
  24. مترو باکو از ساعت شش صبح تا 12 شب باز است و می‌توانید در این بازه زمانی طولانی، از مترو ارزان قیمت برای جا به جایی خود استفاده نمایید.
  25. آذربایجان از نظر ایمنی، در رتبه بعدی ایران قرار دارد و می‌توان گفت که باکو نیز جزء شهرهای امن دنیا به حساب می‌آید. آمار جرم و جنایت در این شهر بسیار پایین است و لازم نیست که نگران زورگیری یا کیف قاپی باشید. البته عاقلانه است که احتیاط کنید و شب‌ها تا دیر وقت در خیابان حضور نداشته باشید.
  26. سفر به باکو می‌تواند یک سفر خانوادگی باشد و آمار فساد در این کشور بسیار پایین است. پس اگر قصد تجربه یک سفر خارجی کنار خانواده را دارید، می‌توانید باکو را انتخاب کنید.
  27. برخی از عبارات کلیدی مردم باکو بسیار ساده و قابل حفظ کردن هستند، به عنوان مثال:

سفر به باکو

سلام: Merhaba (مِرحبا)

خداحافظ: Gule Gule (گولِ گولِ)

حالت چطوره؟ Nasilsiniz (ناسیلسینز)

این چنده؟ Ücreti ne kadar (اوجرتی نِ کادار)

  1. نرم افزار Uber در باکو فعال است و شما می‌توانید از این تاکسی اینترنتی بین المللی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل خود استفاده نمایید.
  2. برای گردش در باکو حتما اپلیکیشن Yollar Baku را روی تلفن همراه خود نصب کنید. این نرم افزار نقشه سه بعدی باکو و اماکن مهم را به شما نشان می‌دهد.
  3. آذرسل، یا همان AzerCell بهترین اپراتور تلفن همراه در آذربایجان است و بهترین آنتن دهی را دارد. برای دریافت سیم کارت باید مدارکی من جمله گذرنامه همراه داشته باشید و 60 منات بابت آن بپردازید.
  4. بهترین سوغاتی از باکو، صنایع دستی هست. به عنوان مثال انواع روسری سنتی، تابلو فرش یا ظروفی که به روشی خاص رنگ آمیزی شده‌اند می‌توانند گزینه مناسبی برای سوغاتی باشند.
  5. امکان دریافت ویزای فرودگاهی برای ایرانیان در فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو وجود دارد. برای این کار باید تنها 15 دلار بپردازید و اطلاعات خود را وارد کنید.
  6. شما می‌توانید ویزای خود را به صورت الکترونیکی یا همان E-Visa دریافت کنید. در این مقاله می‌توانید با نحوه دریافت ویزای آذربایجان آشنا شوید.
  7. برق شهری باکو 230 ولت با فرکانس 50 هرتز است و این یعنی می‌توانید از برق آن برای شارژ وسایل خود استفاده کنید.
  8. باکو با تهران 30 دقیقه فاصله زمانی دارد. این یعنی ساعت باکو دقیقا 30 دقیقه از ساعت تهران جلوتر است.
  9. کد کشور آذربایجان 00994 و پیش شماره شهر باکو 12 است.
  10. پریزهای باکو دقیقا مشابه پریزهای ایران هستند و دو شاخه معمولی دارند. پس لازم نیست که نگران عدم تطابق شارژر خود با پریز برق آذربایجان باشید.
  11. معمولا پس از ساعت 12 شب، اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های باکو تعطیل می‌شوند.
  12. اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100، 500 و 1000 مناتی وجود دارند که بهتر است حتما اسکناس‌های خرد همانند 5، 10 و 20 مناتی بیشتری داشته باشید.
  13. گپیک واحد پول خرد باکو است و هر 100 گپیگ معادل یک منات ارزش دارد.

سفر به باکو

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، آیا قصد سفر به باکو را دارید؟ اگر اینطور است، چه هتلی را برای اقامت خود انتخاب می‌کنید؟ اصلا چطور شد که سفر به باکو را برای تفریح خود انتخاب کردید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید. کایت برای شما سفری خوش را آرزو می‌کند!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید