کاخ شیروان شاه باکو | تاریخچه + آدرس + تصاویر
علیرضا مشرقی 1399/07/20 2810 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر قصد سفر به آذربایجان را دارید، قطعا بهتر است پیش از سفر، در مورد جاذبه‌های گردشگری باکو و قسمت‌های دیگر آذربایجان به خوبی تحقیق کنید تا بتوانید از لحظه لحظه سفر خود حداکثر لذت را ببرید. در میان جاذبه‌های گردشگری جمهوری آذربایجان و شهر باکو، کاخ شروان شاهان یا همان کاخ شیروان شاه یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی به حساب می‌آید. جالب است بدانید قدمت کاخ شیروان شاه به قرن پانزدهم میلادی و زمانی که باکو از جانب شروان شاه به عنوان پایتخت برگزیده شد باز می‌گردد. این بنای تاریخی را در سال 2000 میلادی به عنوان یکی از آثار باستانی جهانی در فهرست یونسکو قرار دادند و همه ساله گردشگران زیادی از این قصر تاریخی و زیبا بازدید می‌کنند. اگر شما نیز قصد سفر به آذربایجان را دارید، با کایت همراه باشید تا همه چیز را درباره کاخ شیروان شاه بدانید. در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه کاخ شیروان شاه باکو را به همراه تصاویر و مسیر دسترسی به شما عزیزان همراه نشان دهیم. پس با کایت همراه باشید!همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای باکو وارد صفحه "تور باکو" شوید.

آشنایی با تاریخچه کاخ شیروان شاه باکو

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم، قدمت کاخ شیروان شاه باکو به قرن 15 ام میلادی و زمانی که باکو به عنوان پایتخت انتخاب شده بود باز می‌گردد. در قرن پانزدهم میلادی، در شهر شماخی، زلزله‌ای مهیب و ویرانگر رخ داد. این زلزله باعث شد تا شهر شماخی به کلی نابود شود و از طرفی این شهر پایتخت حکومت ابراهیم یکم به حساب می‌آمد. زمانی که ابراهیم یکم از بازسازی شهر شماخی درمانده شد، تصمیم گرفت باکو را به عنوان پایتخت جدید خود اعلام کند و به همین منظور کاخی مجلل و زیبا در آن بنا کرد که امروزه ما آن را با نام کاخ شیروان شاه باکو می‌شناسیم. پس از مدتی، در دوران سلسله صفوی ایران و سال 1501، باکو فتح شد و این کاخ را به ویرانه‌ای غیر قابل استفاده تبدیل کردند. اما خوشبختانه این کاخ به دست هنرمندان چیره دست به صورت کامل بازسازی شد و در نهایت آن را به عنوان یکی از میراث جهانی در لیست یونسکو ثبت کردند.

کاخ شیروان شاه

با معماری کاخ شیروان شاه باکو بیشتر آشنا شوید

کاخ شیروان شاهان شامل بخش‌های مختلفی همانند دیوان خانه، مسجد شاه، آرامگاه شیروان شاهان، آرامگاه دانشمندان کاخ من جمله سید یحیی باکویی و باقی مانده‌های مسجد قوباد است که در مورد تک به تک اجزای این کاخ با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. در ابتدا بهتر است کمی در مورد معماری بنای اصلی کاخ صحبت کنیم. بنای اصلی این کاخ بر اساس اسناد تاریخی به جای مانده، به دست ابراهیم اول ساخته شده است. ساختمان اصلی قصر در دو طبقه ساخته شده و معماری بسیار منحصر به فرد  و عجیبی دارد. اگر به قسمت بیرونی ساختمان اصلی نگاهی بیاندازید، سه راه پله باریک و پر پیچ و تاب را خواهید دید که به یکدیگر متصل هستند.

حیاط به واسطه دروازه کاخ مستقیما به طبقه دوم و اطاقی که بر روی گنبد آن قرار دارد متصل می‌شود. علاوه بر سه راه پله باریک ذکر شده، راهروی کوچک دیگری این قسمت از کاخ را به اتاق‌های دیگر کاخ مرتبط می‌سازد. معماری این بنا به شکلی هنرمندانه انجام شده و از طریق راهروهایی کوچک می‌توانید به قسمت‌های مختلف کاخ بروید.

حالا که با بنای اصلی کاخ آشنا شدید، بهتر است در مورد یکی از زیباترین بخش‌های کاخ، یعنی دیوان خانه صحبت کنیم. دیوان خانه غرفه‌ای سنگی و کوچک است که در وسط یک حیاط دنج و زیبا قرار دارد. در سه طرف این غرفه کوچک و سنگی، سه گالری مختلف وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید. غرفه Pharid یک سالن هشت ضلعی است که در داخل و بیرون آن گنبدی سنگی به چشم می‌خورد. در بخش دروازه ورودی، یک کتیبه قدیمی را خواهید دید که بر روی آن برگ‌های درخت انجیر نقاشی شده است. اگر کنجکاو هستید، باید بدانید نوشته‌های روی این کتیبه، به زبان عربی هستند و این به دلیل تاثیر دول اسلامی بر منطقه است. علاوه بر این کتیبه، بر روی دروازه اصلی کاخ نیز دو مدال وجود دارد که روی هر یک کتیبه‌ای به زبان عربی وجود دارد.

نوبتی هم که باشد، حالا نوبت به مقبره اصلی کاخ می‌رسد. در بدو ورود به مقبره، یک کتیبه بزرگ را خواهید دید، بر روی این کتیبه چنین نوشته است که به دست پادشاه سلسله شروان شاهان، در سال 839، این مقبره برای مادر و پسر او ساخته شده است. مقبره اصلی کاخ همان مقبره شیروان شاه است که پیکر این پادشاه را در آغوش گرفته. از نظر معماری، مقبره شیروان شاه به شکل مستطیل است و بر روی آن قبه‌ای شش گوش قرار دارد. روی این قبه به سمت بیرون است و جای جای آن را ستاره‌های مختلفی تزئین کرده‌اند.

کاخ-شیروان-شاه-باکو

در نهایت نیز به مسجد یا همان مقبره سید یحیی می‌رسید که در بخش جنوبی مجموعه قرار دارد. سید یحیی یکی از محققان و دانشمندان سلطنتی بود که در کاخ زندگی می‌کرد و برای حکومت تحقیقات علمی انجام می‌داد. از این رو پس از مرگ وی، بقعه‌ای برای او ساختند و مسجدی در آن مهم با نام وی بنا کردند. از نظر معماری این مسجد شبیه به قسمت‌های دیگر کاخ است و یک حال یکپارچه دارد.

بهترین زمان بازدید از کاخ شیروان شاه باکو

 کشور آذربایجان و شهر باکو منطقه‌ای چهار فصل است و در هر فصل می‌توانید از زیبایی‌های منحصر به فرد آن لذت ببرید. برای سفر به باکو و بازدید از اماکن تاریخی آن همانند کاخ شیروان، اصلا بهترین زمان وجود ندارد و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به این منطقه سفر کنید. البته از نظر آب و هوایی باید گفت که در فصل‌های بهار و تابستان، هوا بسیار مطبوع و دلپذیر است. در نتیجه بهترین زمان سفر به آذربایجان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن را می‌توان بین بهار تا اواخر شهریور ماه دانست. ناگفته نماند که قیمت تور باکو در تابستان به دلیل تعطیلات تابستانی به مراتب افزایش پیدا می‌کند. البته ایام نوروز و همچنین تعطیلات کریسمس نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس اگر به دنبال زمانی مناسب برای سفر و همچنین کاهش هزینه‌های سفر خود هستید، می‌توانید خرداد ماه یا اوایل مهر ماه را برای سفر خود انتخاب نمایید.

کاخ-شیروان-شاه-باکو

بازدید از کاخ شیروان شاه

شما برای بازدید از کاخ شیروان شاه، باید حداقل نیمی از روز خود را صرف کنید. شاید بازدید شما تنها دو الی سه ساعت به طول بیانجامد اما پس از بازدید کاخ، می‌توانید سری به بخش قدیمی شهر باکو بزنید. برای گشت و گذار در شهر اصلا لازم نیست که هزینه ورودی بپردازید اما می‌توانید پس از تماشای کاخ شیروان، پیاده در مسیر قدم بزنید و حین لذت بردن از مناظر تاریخی و دیدنی باکو، خودتان را به قلعه دختر برسانید. البته به یاد داشته باشید که قلعه دختر باکو و ایران تنها شباهت اسمی دارند. گشت و گذار در بافت قدیمی باکو بسیار لذت بخش است و همانطور که انتظار می‌رود، در اطراف کاخ شیروان شاه، چندین و چند کافه، رستوران و همچنین گیفت شاپ وجود دارد که اجناس سنتی مردم آذربایجان را به فروش می‌رسانند.

کاخ-شیروان-شاه-باکو

آدرس کاخ شیروان شاه:

Icharishahar, Castle back street 76, Baku, Azerbaijan

ساعت بازدید: 10 صبح تا 18 عصر

شماره تماس: +994124921073

هزینه بازدید: پنج دلار

جاذبه‌های اطراف کاخ شیروان شاه

همانطور که اشاره کردیم، کاخ شیروان شاه در فاصله نسبتا کمی از قلعه دختر قرار گرفته است. قلعه دختر در باکو دومین جاذبه تاریخی مهم محسوب می‌شود که نماد تاریخی کشور آذربایجان است. زمانی که بر فراز قلعه دختر بایستید، می‌توانید تمام این شهر را زیر پای خود ببینید و این موضوع یک تجربه بی‌نظیر در سفر شما خواهد بود. زمانی که از این ارتفاع به باکو نگاه می‌کنید، می‌توانید سمبل‌های باکوی قدیم را در کنار برج‌های مدرن امروزی آن ببینید که یک تضاد بسیار زیبا محسوب می‌شود. این قلعه آنقدر حائز اهمیت است که تصویر آن نیز بر روی اسکناس‌های 10 مناتی آذربایجان دیده می‌شود. قلعه دختر جزء میراث فرهنگی و تاریخی یونسکو محسوب می‌شود و بسیاری از تاریخ شناسان بر این باور هستند که قلعه دختر باکو، یک آتشکده زرتشتی بوده و قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد.

اما علاوه بر قلعه دختر، می‌توانید در کنار کاخ شیروان شاه، داخل بافت تاریخی فرهنگی باکو که بخش باستانی آن محسوب می‌شود قدم بزنید و از معماری و تاریخ آن دوران لذت ببرید. البته حین بازدید این مساله را نیز به یاد داشته باشید که در روزگار باستانی، آذربایجان، باکو و تمام این منطقه جزئی از ایران بوده و به همین خاطر می‌توانید رگه‌های زیادی از تاریخ ایران را در آثار باستانی باکو مشاهده نمایید. با وجود آنکه این مساله کمی غمگین به نظر می‌رسد، اما می‌توانید بخشی از هویت قوم آریا را در این منطقه بیابید.

کاخ-شیروان-شاه-باکو

خب دوستان و همراهان عزیز، آیا تا به حال از باکو دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما به غیر از کاخ شیروان شاه، کدام یک از جاذبه‌های تاریخی باکو را باید دید؟ آیا تا به حال از کاخ شیروان شاه بازدید کرده‌اید؟ در مورد تجربه بازدید خود با ما و سایر همراهان کایت صحبت کنید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید