فاصله تهران تا فیلبند چقدر است؟ بررسی مسافت و راه‌های دسترسی
زهرا نیرومند 1399/04/13 90867 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



فیلبند، یکی از روستاهای ییلاقی استان مازندان است که در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع روستا، طبیعت سرسبز، مسیر مه گرفته و ابرهای سفید رویایی که هم‌چون فرشی در زیر پاهای گردشگران گسترده شده‌اند، از جمله ویژگی‌های این روستاست که علاقه‌مندان را برای گذراندن یک روز هیجان‌انگیز و به یادماندنی به این سمت می‌کشاند. استان مازندران روستاهای زیبای بسیاری دارد، اما یکی از دلایلی که فیلبند را به روستایی توریستی تبدیل کرده است، کوتاه بودن مسیر تهران تا فیلبند است. تاجایی که اغلب افراد روستای فیلبند را برای گردش‌های یک روزه خود در نظر می‌گیرند. در این بخش قصد داریم در مورد فاصله تهران تا فیلبند صحبت کرده و راه‌های دسترسی به این روستا را بیان کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده اطلاعات کامل فیلبند به صفحه "فیلبند" مراجعه کنید و یا برای مشاهده‌ی قیمت تورهای فیلبند وارد صفحه "تور فیلبند" شوید.


روستای فیلبند کجاست؟


فیلبند، روستایی ییلاقی در ارتفاعات استان مازندران است که در دهستان خشرود در منطقه بندپی بابل قرار دارد. فیلبند، ییلاق روستاییان دیواملکشاه و دیواکاقع است که در فصل تابستان دام‌ها خود را به این منطقه می‌برند تا از چراگاه‌ها و مراتع سرسبز آن استفاده کنند.
روستای فیلبند از سمت شمال غرب به روستای سنگ‌چال آمل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه و از سمت جنوبی به ییلاق ونه‌بن می‌رسد. با توجه به قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات بالا، فیلبند تابستان‌هایی مطبوع و خنک دارد، اما زمستان آن برفی و بسیار سرد است. تا جایی که برف سنگین باعث بسته شدن جاده شده و تمامی لوله‌های آب روستا نیز یخ می‌زند. در این فصل هیچ سکنه‌ای در فیلبند وجود ندارد. اهالی روستا، قبل از شروع شدن فصل سرما در اوایل پاییز فیلبند را ترک کرده و به خانه‌هایشان برمی‌گردند.


روستای فیلبند کجاست؟


زیبایی‌های روستای فیلبند


روستای فیلبند در چند سال اخیر به عنوان یکی از توریستی‌ترین روستاهای استان مازندران مطرح شده و مورد استقبال بسیاری از مردم استان‌های اطراف خصوصا پایتخت‌نشینان قرار گرفته است. چیزی که بیشتر از همه گردشگران و طبیعت‌دوستان را به سمت این روستا جذب می‌کند، پدیده‌ای با نام اقیانوس ابر است. وقتی به این روستا سفر می‌کنید، از مسیرهای پرپیچ‌وخم گذر کرده و تا ارتفاع 2300 متری بالا می‌روید. در مسیر روستا، در اطراف خود جنگل‌هایی انبوه با درختان سربه‌فلک کشیده و چمنزارها و مراتع سرسبز را خواهید دید که هرچه بالاتر می‌روید، در میان ابرها پنهان شده و تصاویر مه‌آلود را به شما نشان می‌دهند. در واقع برای رسیدن به این روستا باید از میان ابرها گذر کنید و در نهایت پا را فراتر از آن بگذارید.
اگر در روز آفتابی به این روستا سفر کنید، اقیانوس ابر را با جلوه‌ای خاص به طور واضح در مقابل چشمان خود خواهید دید که اطراف روستا را کاملا پوشانده و فیلبند را همچون نگینی در برگرفته‌اند. در روزهای بارانی این ابرها به صورت مه دیده می‌شوند که مانند قطرات ریز باران در اطراف شما خواهند بود.
اقیانوس ابر پدیده‌ای منحصر بفرد است که کمتر جایی می‌توانید آن را ببینید. به این پدیده، جنگل‌های دیدنی، مراتع سرسبز، گاوهای و گوسفند‌هایی که مشغول چرا هستند و تصاویر خانه‌های قدیمی و کلبه‌های چوبی روستاییان را نیز اضافه کنید که در کنار سکوت و آرامش فضا، حسی خوب و دوست‌داشتنی به شما می‌دهد.


زیبایی‌های روستای فیلبند


فاصله تهران تا فیلبند


همان‌طور که گفتیم، روستای فیلبند فاصله نزدیکی با تهران دارد. از این رو، مورد توجه و استقبال پایتخت‌نشینان قرار داشته و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، همیشه آن را شلوغ و پر از جمعیت خواهید دید. خصوصا اگر در روزهای آخر هفته یا تعطیلات رسمی به فیلبند بروید، چند برابر ظرفیت روستا را در این منطقه مشاهده خواهید کرد، تا جایی که گاهی اوقات باعث کمبود اقامت‌گاه و امکانات رفاهی روستا نیز می‌شود.
مسافت تهران تا فیلبند 187 کیلومتر است که طی کردن آن حدود سه ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر بخواهید این مسیر را با ماشین شخصی طی کنید، باید ابتدا مسیر جاده هراز را در پیش بگیرید و به سمت آمل حرکت کنید. 25 کیلومتر مانده به آمل، یک سه‌راهی را در سمت راست خود خواهید دید که به سه‌راهی چلاو معروف است. وارد جاده چلاو شوید. از این‌جا حدود 18 کیلومتر راه تا روستای سنگ‌چال در پیش خواهید داشت. مسیر خود را ادامه دهید تا پس از 12 کیلومتر به فیلبند برسید. روستای فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو است.
مسیری که در پیش دارید، آسفالته است اما شیب‌دار بوده و پیچ‌وخم‌های فراوانی دارد. دقت داشته باشید که در هنگام عبور از روستای سرسبز و زیبای سنگ‌چال به نقاطی برمی‌خورید که باید از میان مه غلیظ عبور کنید تا جایی که حتی دیگر جلوی چشمان خود را نیز نخواهید دید. پس اگر در رانندگی تبحر چندانی ندارید یا ماشین شما مناسب جاده‌های کوهستانی و سربالایی نیست، از خیر سفر با ماشین شخصی بگذرید تا حادثه‌ای برای خود و خانواده‌تان ایجاد نکنید.
دقت داشته باشید که از سه‌راهی چلاو تا روستای فیلبند تنها 30 کیلومتر راه است، اما به دلیل دشواری مسیر و خطرناک بودن جاده، راه طولانی‌تر به نظر رسیده و کمی بیشتر طول می‌کشد. در طول مسیر نیز هیچ تابلویی دیده نمی‌شود که شما را به سمت فیلبند هدایت کنید. بنابرانین، هرجا که دوراهی دیدید، حتما از محلی‌ها سوال کنید تا مسیر را اشتباه نروید و دچار مشکل نشوید.


فاصله تهران تا فیلبند


راه‌های دسترسی به روستای فیلبند


مسیر چلاو، اصلی‌ترین مسیر روستای فیلبند و راحت‌ترین آن است که می‌توانید با ماشین‌های معمولی نیز آن را طی کنید. همان‌طور که گفتیم، اگر از مبدا تهران حرکت می‌کنید باید به سمت شرق تهران برانید و جاذبه هراز را در پیش بگیرید. پس از حدود 140 کیلومتر سه‌راهی چلاو را در سمت راست خود خواهید دید. اگر از سمت آمل حرکت می‌کنید، وارد جاده هراز شوید. پس از طی 25 کیلومتر در این جاده، تابلوی چلاو را در سمت چپ خود می‌بینید.
راه ماشین‌روی دیگری نیز وجود دارد که از سمت ییلاق شیخ‌موسی قابل دسترسی است، اما راه اصلی نیست. این مسیر یک جاده خاکی است که عبور از آن نسبتا سخت بوده و توصیه نمی‌شود.
اگر اهل کوه‌نوردی یا جنگل‌نوردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر زیبای کرمیناپی را امتحان کنید. کرمیناپی یک مسیر جنگلی است که شما را به سمت روستای فیلبند هدایت خواهد کرد. برای شروع، ابتدا به روستای دیوا و ملکشاه بروید و از آن‌جا کوله‌گردی را آغاز کنید. فاصله روستای دیوا تا فیلبند حدود 30 کیلومتر است که از میان جنگل‌های بکر با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز می‌گذرد.
در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید به جای تنها سفر کردن، تورهای گردشگری فیلبند را انتخاب کرده و با آن‌ها همراه شوید. آژانس‌های گردشگری از اواسط اردیبهشت‌ تا اوایل مهر، تورهای متعددی را به سمت این روستا برگزار می‌کنند. اگر درگیر کارهای خود هستید و فرصت کمی برای استراحت دارید، پیشنهاد می‌کنیم تورهای یک‎‌روزه فیلبند را انتخاب کنید تا یک آخرهفته رویایی و هیجان‌انگیز داشته باشید. برخی از تورها نیز سفرهای آفرود و مهیج را به سمت این روستا تدارک می‌بینند که بسته به علاقه خود می‌توانید با آن‌ها همراه شوید. در هر حال بازدید از این روستای زیبا را به ویژه در فصل تابستان از دست ندهید.


راه‌های دسترسی به روستای فیلبند


نکات لازم جهت سفر به فیلبند

  • بهترین فصل برای سفر به فیلبند، فصل بهار و تابستان است. می‌توانید از اواسط اردیبهشت برای سفر به این روستا برنامه‌ریزی کنید.
  • زمستان در فیلبند خیلی زود آغاز می‌شود. از این رو، فیلبند پاییزهای سردی دارد که سرمای آن برای گردشگران غیرقابل تحمل است. اگر دوست دارید پاییز زیبای فیلبند را ببینید، اوایل مهر به این روستا سفر کنید.
  • تابستان فیلبند بسیار خنک است، اما شب‌های سردی دارد. در نتیجه حتما یک سوییشرت گرم به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.
  • فیلبند آب‌وهوای بسیار متغیری دارد و حتی ممکن است پیش‌بینی هواشناسی درست از آب درنیاید. پس حتما یک بارانی همراه داشته باشید. علاوه بر این، کفشی را انتخاب نمایید که در باران خیس نشود و مناسب راه رفتن در گل‌ولای باشد.
  • فیلبند یک روستای توریستی است که در روزهای پرگردشگر هزینه اقامت آن چند برابر می‌شود. اگر می‌خواهید سفری ارزان به این منطقه داشته باشید، روزهای وسط هفته را برای سفر به فیلبند انتخاب کنید.
  • اگر قصد کمپینگ دارید حتما تجهیزات مناسب برای شب‌های سرد این منطقه را به همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابی، عینک دودی و تجهیزات کوه‌نوردی را فراموش نکنید.


نکات لازم جهت سفر به فیلبند


در این مقاله در مورد فاصله تهران تا فیلبند صحبت کرده و راه‌های دسترسی و نکات لازم جهت سفر به این روستا را به شما معرفی کردیم. اگر قصد دارید به تنهایی به این منطقه سفر کنید، حتما قبل از سفر از سلامت ماشین خود مطمئن شوید تا در میان راه نمانید. تاجایی که برایتان امکان دارد گروهی سفر کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به یکدیگر کمک کنید. آژانس گردشگری کایت تورهای متعددی دارد که علاقه‌مندان را از تهران تا فیلبند همراهی می‌کند. در صورت تمایل صفحات دیگر سایت را مورد بررسی قرار دهید و با تورهای فیلبند، هزینه و شرایط هریک آن‌ها‌ آشنا شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/03/25

    با سلام . من الان میتونم از تهران به فیلبند سفر کنم ؟ محدودیتی وجود نداره ؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید