دریاچه ارواح کجاست؟ اطلاعات جذاب دریاچه ارواح مازندران
زهرا نیرومند 1399/03/19 4698 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ارواح، واژه‌ای است که شنیدن آن شما را به دنیای مرموز و اسرارآمیزی برده و تا حدی ترس را در وجودتان ایجاد می‌کند. شاید برایتان این سوال مطرح شود که چرا این نام ترسناک را بر روی یک دریاچه بسیار زیبا گذاشته‌اند؟ چه رازی پشت این دریاچه نهفته است و چه اسراری در دل آن پنهان شده است که پای ارواح را به میان کشیده است؟ اصلا می‌دانید این دریاچه کجاست؟ ارواح، دریاچه‌ای بسیار زیبا در دل جنگل‌های بکر استان مازندران است که در 12 کیلومتری نوشهر قرار دارد. در این بخش به معرفی دریاچه ارواح و رمز و رازهای آن پرداخته و راه‌های دسترسی به دریاچه را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. اگر شما هم کنجکاو هستید تا در این مورد این دریاچه مرموز بیشتر بدانید، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

دریاچه ارواح مازندران

دریاچه ارواح، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین جلوه‌های طبیعت است که در 12 کیلومتری نوشهر قرار دارد. نام دیگر این دریاچه، ممرز (Mamraz) است. ممرز نوعی درخت بومی است که ارتفاعی حدود ۱۵ تا ۲۵ متر دارد. این درختان سالیان سال در دریاچه ریشه داشته و به دلیل قرارگیری دائم در آب، پوسیده‌اند. با توجه به این‌که دریاچه ارواح در منطقه ملاکلا قرار دارد، به آن دریاچه ملاکلا نیز گفته می‌‌شود.

در منطقه ملاکلا جنگل انبوه پهن برگی  دیده می‌شود که دریاچه در میان آن واقع شده ‌است. طول این دریاچه 700 متر و عرض آن چیزی حدود 300 متر است.  دریاچه ارواح آبی بسیار زلال و شفاف دارد تا جایی که تصویر درختان موجود در دریاچه به طور واضح در آب آن منعکس می‌شود و منظره‌ای جذاب و دیدنی ایجاد می‌کند.

عجیب‌ترین نکته در مورد این دریاچه، درختان خشک‌شده وارونه‌ای است که در بخش‌هایی از آن دیده می‌شوند. انگار این درختان را به صورت برعکس کاشته‌اند. به جای این‌که ریشه در خاک داشته باشند، ریشه در آسمان دارند! این درختان، درختان مرده نام دارند که در زمان کم‌آبی دریاچه سر از آب بیرون آورده و نمایی متفاوت به دریاچه می‌دهند. زمان پرآبی دریاچه این درختان به زیر آب رفته و در آن پنهان می‌شوند.

اگر در ماه‌های آخر سال به این دریاچه سفر کنید، متوجه علت نامگذاری آن خواهید شد. تصور کنید در فضایی مه‌آلود نشسته‌اید و تصویری از درختان مرده در کنار شاخه‌های خشکیده درختان که در بالای سر شما در هم تنیده شده‌اند را در مقابل چشمان خود دارید. در منطقه‌ای بکر قرار دارید، جایی که سکوت مطلق است و  تنها صدای حیوانات وحشی از اطراف شنیده‌ می‌شود.

دریاچه ارواح مازندران کجاست

جاذبه‌های دیدنی دریاچه ارواح

شاید شنیدن نام دریاچه کمی ترسناک باشد یا تصویر درختان مرده در آب در کنار فضای مه‌آلود و صدای حیوانات کمی وهم‌انگیز به نظر برسد، اما از زیبایی دریاچه و مناظر اطراف آن نمی‌توان گذشت. تماشای مناظر بکر و دیدنی دریاچه با چاشنی ترس نیز جذابیت خاص خود را دارد. با توجه به این‌که مسیر دریاچه، خصوصا در بخش‌های انتهایی آن، گل‌آلود بوده و پستی بلندی‌های بسیاری دارد، پیشنهاد می‌کنیم با خودروهای مناسب به این مکان بروید تا در طول مسیر بتوانید از هیجان آفرود نیز لذت ببرید. تماشای درختان سرسبزی که در مسیر این دریاچه و اطراف آن وجود دارد، استفاده از آب و هوایی مطبوع و عکاسی از مناظر خاص و شگفت‌انگیز، از جمله مواردی هستند که می‌توانید در این مکان از آن برخوردار باشید.

جاذبه های اطراف دریاچه ارواح نوشهر

راه‌های دسترسی به دریاچه

دریاچه ارواح در 5 کیلومتری روستای چلندر قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه ابتدا باید وارد جاده نور به سمت نوشهر شوید. در کیلومتر 12 این جاده، مسیر ونوش را خواهید  دید که پس از عبور از آن باید وارد جاده‌ فرعی روستای صلاح الدین‌کلای سفلی شوید که مسیر روستای چلندر نیز می‌باشد.

پس از پشت‌سر گذاشتن روستا، محیط‌بانی منطقه را در مقابل خود خواهید دید که باید اجازه ورود به جنگل را از آن بگیرید. با هماهنگی و اقدامات اداری انجام‌شده می‌توانید وارد محدوده جنگل شوید. جاده شمالی را ادامه دهید. پس از طی حدود 10 کیلومتر، تابلوی دشت و بند ممرز را خواهید دید. با ادامه مسیر در جاده فرعی، دریاچه زیبا و شگفت‌انگیز ارواح را در مقابل چشمان خود خواهید داشت.

آدرس دریاچه ارواح نوشهر

نکات سفر به دریاچه ارواح

  • قبل از این‌که راهی دریاچه شوید، وضعیت آب و هوایی را چک کنید و مطمئن شوید درگیر بارندگی نخواهید شد. در غیر این صورت حتما تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید و برف‌پاک‌کن ماشین خود را نیز چک کنید.
  • مسیر انتهایی دریاچه، یک مسیر جنگلی است که ناهموار بوده و پستی بلندی‌های زیادی دارد. در صورتی که وضعیت آب و‌هوایی مساعد باشد، با ماشین‌های عادی نیز می‌توانید تا لب دریاچه پیش بروید. در غیر این صورت حتما باید ماشین مناسب داشته باشید. بهتر است دو ماشینه حرکت کنید و حتما طناب ‌یدک‌کش را همراه داشته باشید تا در صورت فرو رفتن در گل و لای، بتوانید از آن استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید در این منطقه اقامت داشته باشید، می‌توانید یک هتل یا اقامتگاه در نوشهر اجاره کنید تا به راحتی به دریاچه دسترسی داشته باشید. اگر اهل کمپینگ هستید و قصد دارید شب را در کنار دریاچه به صبح برسانید، باید قبل از آن با محیط‌بانی هماهنگ کنید.
  • دقت داشته باشید که مسیر شما یک مسیر جنگلی است. ممکن است با حیوانات وحشی روبرو شوید. علاوه بر این، اگر قصد کمپینگ در کنار دریاچه را دارید، مراقب حیوانات وحشی باشید. حیوانات بوی گوشت را استشمام کرده و به سمت شما خواهند آمد.
  • در اطراف دریاچه هیچ فروشگاه و امکاناتی برای خرید وجود ندارد. بنابراین، هر آن‌چه که برای اقامت نیاز دارید به همراه داشته باشید و مواد غذایی را نیز از فروشگاه‌های نوشهر تهیه کنید.
  • بهترین زمان برای سفر به دریاچه ارواح، بهار و تابستان است. در این فصل‌ها طبیعت به زیباترین حالت خود رسیده و چشم‌اندازهای دریاچه و مناظر جنگل‌های اطراف آن نیز بی‌نظیر خواهد بود. سفر به جنگل در پاییز رنگارنگ، بسیار دوست‌داشتنی است، اما به دلیل بارندگی‌های زیاد و گلی بودن مسیر، مشکلات زیادی برایتان دارد. اگر در این فصل سفر می‌کنید، حتما با احتیاط رانندگی کنید. در زمستان نیز جاده برفی و گلی است که توصیه می‌کنیم تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب پیاده‌روی از جمله چیزهایی است که قطعا به آن نیاز پیدا خواهید کرد. آب و هوای منطقه را مد نظر داشته و لباس مناسبی به همراه داشته باشید.
  • اگر شب را در کنار دریاچه می‌مانید، وسایل روشنایی را فراموش نکنید.
  • قبل از ایستگاه محیط‌بانی، جی‌پی‌اس گوشی خود را چک کنید و حتما یک پاوربانک به همراه داشته باشید.

راهنمای سفر دریاچه ارواح نوشهر مازندران

در این مقاله به معرفی دریاچه ارواح پرداخته و در مورد جاذبه‌های دیدنی و مرموز آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. با توجه به این که دریاچه ممرز یک پدیده طبیعی و البته تاریخی است، نام آن در فهرست ملی میراث طبیعی ثبت شده و به شدت از آن محافظت می‌شود. نکته‌ای که بسیاری از گردشگران با آن مواجه بوده‌اند، عدم اجازه ورود محیط‌بانی به منطقه است. دقت داشته باشید که برای ورود به جنگل باید از اداره منابع طبیعی نوشهر مجوز داشته باشید. این مجوز نیز اغلب به تورهای گردشگری داده می‌شود و دریافت آن برای گروه‌ها راحت‌تر است. اگر دوست دارید این دریاچه شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری که به مقصد دریاچه ارواح برگزار می‌شوند، همراه شوید تا با مشکلاتی چون عدم دریافت مجوز ورود، نداشتن ماشین مناسب، گیر کردن در راه و ... مواجه نشوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید