شرایط  جدید سفر به ترکیه کرونا | آپدیت 21 تیر
حسام مقتدایی 1398/12/21 13682 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شیوع ویروس کرونا در ایران، باعث ایجاد محدودیت‌هایی در سفر به کشورهای همسایه شد به طوری که بسیاری از آن‌ها، از جمله ترکیه، مرزهای هوایی و زمینی‌شان را با ایران بستند. البته پرواز از ایران به ترکیه شرایط خاصی را تجربه کرده که در این مقاله از مجله گردشگری کایت به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. ویروس کرونا در حال حاضر 109 کشور جهان را درگیر کرده و از این میان 119.000 نفر آمار مبتلایان به این ویروس گزارش شده که 4.000 نفر آن‌ها کشته شده‌اند. با آماری نگران کننده طرف هستیم و وضعیت وقتی وخیم‌تر می‌شود که بگوییم ایران رتبه دوم را در میان تعداد قربانیان این ویروس با 271 کشته، دارا می‌باشد. چنین بحرانی باعث شده تا کشورهای همسایه از جمله ترکیه، محدودیت‌هایی برای سفر از ایران در نظر بگیرند.

شرایط سفر به ترکیه کرونا | آپدیت 21 تیر

شروع پرواز تهران استانبول ماهان

شروع پرواز تهران استانبول ایران ایر

پرواز تهران استانبول آتا
نخستین محدودیت در پرواز به ترکیه


نخستین بار در تاریخ 4 اسفند ماه بود که دولت ترکیه اطلاعیه‌ای منتشر کرد که ضمن آن محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران ایرانی به این کشور، اعلام کرد. بعد از این تاریخ، تقریباً 2 روز بعد، یعنی 6 اسفند ماه، روابط عمومی هواپیمایی ایران یعنی هما اعلام کرد، همه پروازهای این شرکت هواپیمایی به مقصد ترکیه بدون کنسلی تا روز 9 اسفند انجام می‌شود. نکته اینجاست که این پروازها بدون مسافر انجام شده تا فقط مسافران ایرانی که در ترکیه بودند را به کشور بازگرداند. از دیگری هواپیمایی‌هایی که در بازگرداندن مسافران ایرانی به ایران کمک می‌کردند می‌توان به هواپیمایی ماهان اشاره کرد.
در این میان برخی هواپیمایی‌ها هم، پروازهایشان را از ایران به ترکیه و برعکس به طور کامل کنسل کردند که از این بین می‌توان به ترکیش ایرلاین اشاره کرد. این هواپیمایی از تاریخ 4 اسفند همه پروازهایش را تا 10 اسفند ماه کنسل کرد و از تمام کسانی که در این بازه زمانی بلیت خریداری کرده بودند، خواست تا جهت پس گرفتن بلیتشان اقدام کنند و هزینه‌شان را به طور کامل دریافت نمایند. البته این نکته را هم اعلام کرد که اگر تا 10 اسفند، تغییری در وضعیت ایجاد نشود، تا 1 ماه این محدودیت تمدید می‌شود. ایرلاین‌های دیگری که به مقاصدی همچون عراق و کویت می‌رفتند هم، چنین محدودیت‌هایی را اعمال کردند و تاریخی برای برداشتن این محدودیت‌ها، اعلام نکرده‌اند.

سفر-به-ترکیه


شیوع ویروس کرونا در ترکیه


شاید دانستن این نکته جالب باشد که تاکنون هیچ موردی در ترکیه وجود نداشته که ابتلای آن به ویروس کرونا مثبت درآمده باشد. وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد تاکنون 65 مورد مشکوک را قرنطینه کرده و آزمایش‌های مربوطه را روی آن‌ها انجام دادند اما آزمایش همه‌شان منفی بوده و مرخص شده‌اند. در عین حال فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه با چنین خبری قانع نشده و اقدامات پیشگیرانه شدیدی را برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشورش در دستور کار خود قرار داده است.
از نخستین اقدامات این وزیر بهداشت در جلوگیری از ورود ویروس کرونا می‌توان به لغو کلیه سفرهای ریلی بین ترکیه و ایران از تاریخ 4 اسفند اشاره کرد. همچنین در گذرگاه‌های گمرکی بین این کشور و ایران، دوربین‌های حرارتی نصب نموده تا افرادی که تب دارند را شناسایی کند. دیگر این که هر کدام از شهروندان ترکیه که در کشورهای دیگر (به خصوص ایران) حضور داشتند بعد از بازگشت تحت معاینه پزشکی قرار گرفتند تا صحت و سلامت این افراد به خوبی بررسی شود.

شرایط-جدید-سفر-به-ترکیه


تاریخ شروع مجدد پروازها از ایران به ترکیه


8 اسفند بود که کشور ترکیه به خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران و وضعیت وخیم گسترش آن، مرزهای خود را تا اطلاع ثانوی با ایران بست. البته این در حالی است که پیش از این گفته شده بود امکان سفر به ترکیه با داشتن کارت سلامت پزشکی وجود دارد. اما اکنون چنین چیزی ممکن نیست. ترکیه مرز خود را بر روی مسافران ایرانی بسته و تنها برخی هواپیمایی‌ها امکان سفر به ترکیه برای بازگرداندن مسافران ایرانی حاضر در آن کشور را دارند.
طبق آخرین خبری که توسط هواپیمایی هما اعلام شده بود ممنوعیت سفر از ایران به مقصد ترکیه تا تاریخ 6 مارچ (یعنی 16 اسفند) و اینکه مجدداً این ممنوعیت‌ها اعمال شود یا نه بر عهده دولت ترکیه و اعلام خبر از جانب آن‌ها است. تاکنون هیچ خبری مبنی بر لغو این محدودیت‌ها وجود ندارد. آخرین خبر موجود درباره وضعیت ایران و ترکیه این است که صرفاً امکان انجام دو پرواز در تاریخ 13 و 15 اسفند برای برگرداندن مسافران ایرانی از ترکیه به ایران وجود دارد و بعد از این باید منتظر باشیم ببینیم دولت ترکیه چه تصمیمی می‌گیرد.

سفر ایرانیان به ترکیه


شرایط سفر به ترکیه در نوروز


در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های پروازی اعمال شده از طرف دولت ترکیه امکان هیچ‌گونه پرواز از ایران به مقصد این کشور وجود ندارد. اما نکته جالب این است که فعلاً پروازهای ایران به ترکیه از تاریخ 14 فروردین به بعد برقرار است و اگر قرار باشد لغو شوند، زودتر اعلام خواهد شد. در حال حاضر این امکان برای شما وجود دارد تا برای سفرتان به ترکیه از تاریخ 14 فروردین به بعد، برنامه‌ریزی کنید تا ایام پسا-نوروز را در این کشور بگذرانید.

سفر-به-ترکیه-در-نوروز


لغو تورهای ترکیه به خاطر ویروس کرونا


بسیاری از تورهای نوروزی که قرار بود در این 13 روز پروازی به این کشور داشته باشند، با وجود وضعیت کنونی و ممنوعیت‌های اعمال شده توسط دولت ترکیه لغو شده‌اند. حال باید دید بعد از آرام شدن اوضاع میزان خسارتی که به آژانس‌های هواپیمایی و کشورهای توریستی وارد می‌شود چقدر خواهد بود. پیش از این با شیوع بیماری‌هایی همچون مرس و سارس، ضربه‌های مهلکی که به هواپیمایی‌ها و کشورهای توریستی وارد شده را دیده‌ایم، اما گستردگی کرونا، خبر از اتفاق ناخوشایندتری می‌دهد.
در این مقاله از مجله گردشگری کایت به شرایط جدید سفر به ترکیه بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، پرداختیم. این که اکنون چه محدودیت‌هایی برای پرواز اعمال شده یا تاکنون گزارشی از وجود ویروس کرونا در ترکیه وجود داشته یا نه. اگر سؤالی در خصوص پروازهایی که از ایران به مقصد ترکیه انجام می‌شود دارید و هنوز ابهاماتی برایتان وجود دارد، بهتر است با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت، این ابهامات را برایتان برطرف کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید