چگونه کارت یا برگه سلامت پزشکی سفر بگیریم؟ 15 اسفند
حسام مقتدایی 1398/12/05 25104 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



افزایش شیوع بیماری کرونا باعث شده تا حساسیت‌هایی برای سفر به خارج از کشور من جمله کشور ترکیه ایجاد شود و برای مقابله با این مسئله، امکانی فراهم شده تا با کارت سلامت پزشکی بتوانید به خارج از کشور سفر کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برگه سلامت پزشکی سفر که در فرودگاه امام خمینی صادر می‌شود آشنا کنیم.

برای اطلاع از وضعیت پروازهای کنسل شده داخلی و خارجی به صفحه "کنسل شدن پروازهای داخلی و خارجی" مراجعه کنید.


کارت سلامت سفر یا برگه سلامت برای سفر پروازهای خارجی

به تازگی اخباری مبنی بر ممنوعیت سفر از ایران به برخی کشورهای اطراف به گوش رسیده که باعث نگرانی بسیاری از افرادی که قصد مسافرت به این کشورها را داشته‌اند، شده است. اکنون این امکان فراهم شده تا با دریافت کارت سلامت پزشکی، بدون هیچ مشکلی به ترکیه سفر کنید. درباره جزئیات این طرح و همچنین نحوه دریافت کارت سلامت پزشکی در ادامه این مطلب به طور مفصل خواهیم گفت.

آپدیت 14 اسفند کارت سلامت سفر

در تاریخ 14 اسفند 98، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران (CAO) جناب آقای مرتضی دهقان ضمن اعلام رسمی و تایید صحت الزام به گرفتن کارت سلامت سفر برای پروازهای خارجی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران بیانیه‌ای با متن زیر منتشر کردند:

"نظر به لزوم دریافت کارت سلامت برای پروازهای خارجی مسافران 5ساعت قبل از زمان مندرج در بلیت در فرودگاه حضور یابند. گفتنی است؛ از سفر مسافرانی که فاقد کارت سلامت هستند، ممانعت به عمل خواهد آمد."

لطفا در نظر داشته باشید برای جلوگیری از هرگونه مشکل حتما 5 ساعت قبل در فرودگاه حضور داشته باشید چرا که با توجه به ملزم شدن داشتن کارت سلامت سفر و اعلام نشدن راهکار برای گرفتن این گواهی قبل از اعزام به فرودگاه (از طریق پزشک) ممکن است صف افرادی که می‌خواهند گواهی سلامت سفر برای سفرهای خارجی را بگیرند در روزهای ابتدایی کمی طولانی باشد.

آشنایی با کارت سلامت پزشکی یا برگه سلامت


سفر-به-ترکیه

در شرایطی که احتمال شیوع بیماری ویروسی وجود داشته باشد یا فردی بیماری خاصی داشته باشد که ممکن است پرواز باعث تشدید وضعیت او شود، باید پیش از پرواز، اقدام به دریافت کارت سلامت پزشکی نماید و می‌تواند این کار را با مراجعه به دفاتر مرکزی شرکت‌های هواپیمایی انجام دهد. درواقع بیماری‌هایی که باید در صورت وجود احتمال ابتلا به آن‌ها، باید کارت سلامت پزشکی دریافت کنید دسته‌بندی شده‌اند و این دسته‌بندی به شرح زیر است:

  • بیماری‌های مربوط به اعصاب مانند صرع
  • هر نوع شکستگی استخوانی
  • بیماران مبتلا به سکته قلبی
  • بیماری‌های عفونی و واگیردار همچون کرونا، سرخک و ...
  • بیماری‌های خونی
  • بیماری قلبی
  • بیماری مغزی
  • بیماری‌های ریوی مانند آسم
  • سوختگی و عفونت مربوط به آن

کارت سلامت کرونا چیست؟

کارت سلامت کرونا یک گواهی از سلامت جسمی فرد متقاضی است که در این گواهی اطلاعات پزشکی شما ثبت می‌گردد و با توجه به آزمایش صورت گرفته بر روی فرد، اگر مبتلا به بیماری کرونا نبوده باشد، کارت سلامت صادر می‌گردد.

محل صدور کارت سلامت بیماری کرونا کجاست؟

در پاسخ به این سوال که کارت سلامت کرونا را از کجا بگیریم و محل صدور کارت کجاست؟ باید اعلام کنیم، در طی گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در ابتدا،فرودگاه امام خمینی محل صدور کارت سلامت یا همان گواهی سلامت کرونا بود و تا الان محل دیگری برای صدور این گواهی به صورت رسمی اعلام نشده است.

چرایی اجبار دریافت برگه سلامت پزشکی سفر برای پروازهای خارجی


کارت-سلامت-پزشکی

برخی کشورها، از مسافرانی که از نقاط مختلف دنیا، وارد آن می‌شوند کارت سلامت پزشکی می‌خواهد. به همین خاطر بهتر است پیش از سفر، اقدام به تهیه این کارت کنید. این قوانین درباره حیوانات و گیاهان نیز وجود دارد. درواقع شما تنها در شرایطی می‌توانید برای سفرهای خارجی‌تان، با خودتان سگ داشته باشید که کارت سلامت پزشکی برای او دریافت کرده باشید و تنها می‌توانید آن حیوان را درون سبد با خودتان حمل کنید. در شرایط فعلی که بیماری ویروسی کرونا، در ایران شایع شده و سرعت انتقال این ویروس به مراتب بیشتر از ویروس‌های دیگر است، ترکیه تنها در شرایطی امکان سفر را به ایرانیان می‌دهد که با خودشان کارت سلامت پزشکی داشته باشند.


پروازهای خارجی ایران به ترکیه


سفر-از-ایران-به-ترکیه

قطعاً میدانید که بیشتر سفرهای خارجی ایران به ترکیه انجام می‌شود و چقدر به لحاظ گردشگری و تجاری، سفر به ترکیه، برای ایرانیان مهم است. درنتیجه اهمیت بسیار زیادی دارد که این شرایط حفظ شود و ایران بتواند به پروازهایش به این کشور ادامه دهد. شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شده تا دولت‌مردان ترکیه، محدودیت‌هایی برای سفر به ترکیه قائل شوند. این محدودیت‌ها نیز در صورتی رفع می‌شود که مسافران کارت سلامت پزشکی خود را پیش از پرواز دریافت کنند و سفری امن را به این کشور تجربه کنند و هیچ آسیبی هم برای مردم ترکیه نداشته باشند.


 دریافت کارت سلامت کرونا برای سفر | آپدبت 3 اسفند


بیماری-کرونا

3 اسفند امسال، خبری منتشر شد تحت این عنوان که ترکیه برای پذیرفتن مسافران ایرانی، کارت سلامت پزشکی می‌خواهد. البته تا ساعت 13 روز یکشنبه 4 اسفند که مدیریت پایانه فرودگاه امام خمینی، با ترکیه ارتباط گرفته بود، هنوز هیچ ابلاغیه رسمی مبنی بر ضرورت داشتن کارت سلامت پزشکی جهت سفر به ترکیه به فرودگاه ایران نرسیده بود و پروازها بدون نیاز به کارت سلامت انجام می‌شد.
این در حالی است که تقریباً حوالی ساعت 16 روز 4 اسفند، مدیر کل روابط عمومی فرودگاه امام خمینی اعلام کرد، همه مسافرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند باید کارت سلامت داشته باشند و این کارت را می‌توانند از خود فرودگاه دریافت کنند. این اقدام برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا انجام می‌شود و به همین خاطر است که بر الزام داشتن این گواهی تأکید زیادی می‌شود. درواقع این هم توسط مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی اعلام شد که صدور کارت سلامت پزشکی برای سفر به ترکیه، موقتی می‌باشد و تا زمانی که خطر بیماری کرونا از بین برود، ادامه خواهد داشت.
افرای که قصد دریافت کارت سلامت پزشکی خود را دارند باید ابتدا به ترمینال شماره 1 فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مراجعه کنند و سپس سراغ کانترهای شماره 81 و 82 بروند. در این کانترها ابتدا، دمای بدنشان کنترل می‌شود و سپس علائم بیماری کرونا بررسی می‌شود. بعد از آن سؤالاتی پرسیده می‌شود و اگر پاسخ به این سؤالات و همچنین نتیجه معاینه، مطلوب باشد می‌توانند کارت سلامت پزشکی خود را جهت سفر به ترکیه دریافت کنند.


جمع‌بندی


در این مقاله از مجله گردشگری کایت، به چرایی ضرورت دریافت کارت سلامت پزشکی برای سفر به ترکیه پرداختیم. همچنین به این نکته اشاره کردیم که چطور باید برای دریافت این گواهی اقدام کنید و همچنین این گواهی را به‌طورکلی معرفی کردیم و از دلایل دریافت آن برایتان به طور مفصل توضیح دادیم. چنانچه قصد سفر به ترکیه را دارید و سؤال یا ابهامی برایتان وجود دارد که با مطالعه مقاله بالا برطرف نمی‌شود، بهتر است با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت، به سؤالات شما پاسخ دهند و ابهامات شما را برطرف کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید