معرفی جذاب ترین مسجدهای مالزی
حامد مقتدایی 1398/11/24 2439 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در این مقاله به معرفی جذاب‌ترین مسجدها در تور مالزی، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان جهان که نمایانگر شکوه و عظمت اسلام و حال و هوای عرفانی آن برای گردشگران است، می‌پردازیم.


معرفی مسجدهای مالزی: از استقلال تا توبان

سبک‌های معماری از طیف عربی تا فارسی، هندی و چینی همگی در بین 850 هزار مسجد واقع در این کشور جریان دارند. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج مورد از تماشایی‌ترین مسجدهای مالزی آشنا کنیم: 


1. مسجد استقلال

آدرس: جلان تامان ویجایا کوسوما، جاکارتای مرکزی

ظرفیت: 200.000 نمازگزار

بازه زمانی ساخت: 1961 تا 1967.

ایده ساخت یک مسجد ملی در سال 1949 مطرح شد، اما طرح‌های مربوط به آن تا سال 1953 روی کاغذ آورده نشد. نخست‌وزیر محمد حتّا پیشنهاد داد تا استقلال در موقعیت کنونی هتل اندونزی ساخته شود، اما رئیس‌جمهور سوکرانو می‌خواست تا این مسجد به کاخ ریاست جمهوری نزدیک‌تر باشد و در کنار کلیسای جاکارتا نماد یک هارمونی مذهبی به خود بگیرد. 


مسجد-استقلال-از-جذاب‌ترین-مساجد-اندونزی

موقعیت کنونی این مسجد در ابتدا خانه یک گردشگر هلندی بود که در دهه 1660 دراینجا بنا شده بود. در سال 1723، به یک عمارت ارتقا پیدا کرد، سپس یک بیمارستان و بعدها یک دژ هلندی که در سال 1961 نابود شد. از این زمان به بعد شرایط برای ساخت مسجد فراهم شد و در سال 1967 با سرنگونی سوکرانو تکمیل شد. این مسجد در فوریه سال 1978 توسط رئیس‌جمهور سوهارتو افتتاح شد. سه ماه بعد، محراب مسجد مورد بمب‌گذاری قرار گرفت. این اقدام از سوی افراطیون به این خاطر صورت گرفت که طراح مسجد یک مسیحی به نام فردریک سیلابان بود. در آوریل 1999، دفاتر واقع در زیرزمین توسط یک گروه اسلامگرای شبه‌نظامی که به دنبال ایجاد تنش‌های مذهبی بعد از دوران ریاست جمهوری سوهارتو بودند، مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت. 

در سال 1960، حدوداً 7 میلیارد روپیه اندونزی خرج ساخت این مسجد شد و به بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیا بدل شد. عده‌ای از منتقدان نسبت به طراحی مینیمال‌گرایانه آن نقد دارند، چون خیلی نتوانسته سبک‌های معماری اندونزیایی را به نمایش بگذارد. 


2. مسجد بزرگ جاوای مرکزی

آدرس: جلان گجا رجا، سمارانگ، جاوای مرکزی

ظرفیت: 15.000 نمازگزار

بازه زمانی ساخت: 2002 تا 2006.

یکی از بهترین ویژگی‌های این مسجد نوساز، شش چتر هیدرولیکی غول‌آسای آن است که وقتی باز شود برای نمازگزاران در اوقات ظهر، سایه و در اوقات باران، محافظ ایجاد می‌کند (زمانی‌که چترها بسته‌ می‌شوند به ستون‌هایی زینتی شبیه‌اند). ویژگی دیگر این مسجد، مجموعه‌ای یو شکل از آرک‌هاست که به یونان باستان شباهت دارد. پشت‌بام‌های کاشی‌کاری‌شده به سبکی خاص، نوعی پشت بام سنتی ژاپنی، به مانند راهرویی به سوی عرش ظاهر می‌شود. 


مسجد-بزرگ-جاوای-مرکزی-از-جذاب‌ترین-مساجد-اندونزی

در سال 2001، حاکم جاوای مرکزی، ماردیانتو متوجه شد که پایتخت ایالتش سمارانگ، به یک مسجد بزرگ نیاز دارد. با بودجه‌ای 198.7 میلیارد روپیه‌ای اندونزی از خزانه دولت، دستور ساخت و ساز این مسجد در سپتامبر 2002 داده شد. این مسجد در نوامبر 2006 توسط رئیس‌جمهور سوسیلو بامبنگ یودهویونو و همسرش افتتاح شد. مجتمع مسجد مساحتی 10 هکتاری را پوشش می‌دهد و یک هتل نیز در آنجا قرار دارد. همچنین یک صخره 7.8 تن نیز از آتشفشان کوه مراپی به آنجا آورده شده است. 


3. مسجد الاِرسیاد

آدرس: کوتا بارو پاراهیانگان، باندونگ غربی، غرب جاوه

ظرفیت: 1500 نمازگزار.

بازه زمانی ساخت: 2009 تا 2010

اگر به دنبال یک مسجد با ظاهری متعلق به آیندگان هستید، همینجا پیدایش خواهید کرد. یک مکعب بزرگ خاکستری که هیچ گنبد سنتی در آن دیده نمی‌شود. این مسجد در یک منطقه لوکس‌نشین واقع شده است و توسط معمار ریدوان کمیل طراحی شده که در سال 2013 به عنوان شهردار منتخب باندونگ و در سپتامبر 2018 به عنوان حاکم جاوای غربی برگزیده شد. 


مسجد-الاِرسیاد-از-جذاب‌ترین-مساجد-اندونزی

زمانی‌که از یک فاصله دور به این مسجد نگاه کنید، شکاف‌هایی را به صورت خوش‌نویسی در ظاهر آجری شکل آن مشاهده می‌کنید که عبارات زیر به زبان عربی روی آن نقشه بسته است: «لا اله الا له» و «محمد الرسول الله». این شکاف‌های روی دیوار نیازی به تهویه هوا ندارند. نورپردازی داخلی به فرودگاه چانگی سنگاپور شباهت دارد تا یک مسجد اندونزیایی معمولی.


4. مسجد بزرگ سومنپ

آدرس: مادورا

ظرفیت: 2000 نمازگزار

بازه زمانی ساخت: 1779 تا 1787

این مسجد در جزیره مادورا در شرق جاوه قرار داشته و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در اندونزی به شمار می‌رود. ساخت و ساز آن به دستور شاهزاده مادورا، ناتاکوسوما (1762 تا 1811) انجام شده تا جایگزین یک مسجد بزرگتر قدیمی شود. شاهزاده، لائو پیا نگو، یک مهاجر چینی را به عنوان معمار انتخاب کرد. وی کسی بود که پدربزرگش از کشتار سال 1740 چینی‌ها را در جاوه فرار کرده بود و در سومنپ سکنا گزیده بود. 


مسجد-بزرگ-سومنپ-از-جذاب‌ترین-مساجد-اندونزی

این مسجد بسیار استثنایی و خوش‌ساخت ترکیبی از سبک‌های چینی، اروپایی و ژاپنی را یکجا در خود دارد. دو ساختمان کوچک در خارج از مسجد که از آن‌ها به عنوان زندان استفاده میشده است. درون‌سرایی دربردارنده درخت‌های گیلاس و ساپودیل در محوطه داخلی مسجد جای دارد. درون مسجد، واژگانی به نقل از شاهزاده نوشته شده است: «این مسجد اوقافی است، متعلق به کسی نیست، نمی‌توان آن را فروخت و نمی‌توان آن را نابود کرد».


5. مسجد بزرگ توبان

آدرس: کوتارجو، توبان، شرق جاوه

ظرفیت: 2000 نمازگزار

ساخته‌شده در قرن پانزدهم و نوسازی‌شده در 1894. 

مسجد بزرگ توبان ترکیبی از قلعه زیبای خفته دنیای دیزنی و کلیسای جامع سنت باسیل در موسکوست و مناره‌های رنگارنگ و بسیار زیبایی دارد. این مسجد را به عنوان مسجد جامع می‌شناسند که در اوائل دهه 1600 توسط شاهزاده آریو تجدو، اولین حکمران توبان که به اسلام روی آورد، بنا شده است. در واقع، توبان، اولین محله پادشاهی سقوط‌کرده ماجافیت است. 


مسجد-بزرگ-توبان-از-جذاب‌ترین-مساجد-اندونزی

در سال 1894، این مسجد تحت یک بازسازی بسیار گسترده قرار گرفت و در این راستا از خدمات معمار هلندی، ه.م. توکسوپئوس استفاده کرد. در طول سال‌های 1985 و 2004 نیز مورد بازسازی‌های جزئی قرار گرفت. زمانی‌که شب‌ها به این مسجد سری بزنید، زیبایی‌هایش دوچندان خواهد بود. 

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از جذاب‌ترین مساجد اندونزی، از مسجد استقلال تا مسجد جامع توبان آشنا کردیم. اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور اندونزی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید