نورالسلطان پایتخت تماشایی قزاقستان
حامد مقتدایی 1398/10/17 1624 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا تا به حال اسم نورالسلطان، پایتخت جدید و آرمان‌شهر کشور قزاقستان را شنیده‌اید؟ تعجبی ندارد، چون تا همین بیست سال پیش وجود خارجی نداشته است.


همه چیز درباره آرمان‌شهر نورالسلطان

در واقع قبلاً شهر نورالسلطان دهکده‌ای بود کوچک در میان دشت‌های آسیایی به نام آکمولا (که «مزار سفید» ترجمه می‌‌شود). همسایه‌ای چیزی هم نداشت. تا هزاران کیلومتر اطراف این منطقه را دشت‌های بدون درخت توندرا فرا گرفته بود.


تاریخچه آرمان‌شهر نورالسلطان

در سال 1997 و در زمان ریاست جمهوری نورسلطان نظربایف، وی تصمیم گرفت تا آلماتی (پایتخت قدیمی) را تغییر دهد و همه‌چیز را جابجا کند: ساختمان‌های دولتی، هتل‌ها، سبک‌وسیاق برجای مانده از دوران شوروی، بزرگراه‌های هشت‌لاینه، آسمان‌خراش‌های سوسوزننده و حدوداً یک میلیون نفر از جمعیت (نظربایف رهبر مردمی و فرمانده نیروهای مسلح قزاقستان نیز هست. بنابراین زمانی‌که دستور دهد باید یک آسمان‌خراش ساخته شود، بی‌چون‌وچرا به حرفش گوش خواهید کرد). 


کاخ-ریاست-جمهوری-نورالسلطان

در سال‌های اخیر، نو‌رالسلطان (که نام قبلی‌اش آستانه بوده) از خاکستر دشت‌های خشک و بی‌آب‌‎و‌علف برخاست و به سنگاپور دشت‌ها بدل شد. مجموعه‌ای از ساختمان‌های پیشرو و خیره‌کننده، دفاتر دولتی و شش هتل لوکس و تماشایی. 

در ادامه راهنمای کاملی در خصوص گشت‌وگذار در شهر نورالسلطان را برایتان آماده کرده‌ایم:  


گشت‌وگذار در نورالسلطان

در معرفی شهر نورالسلطان بای گفت اگر بخواهید در این شهر از مقصد الف به مقصد ب بروید، راه آسانی را در پیش دارید. نورالسلطان یک شهر ساخته‌شده بر مبنای برنامه‌ریزی شهری است (مانند کانبرا یا واشنگتن دی‌.سی)، بنابراین زیرساخت‌های آن بسیار فوق‌العاده هستند، حتی اگر جاده‌های آن عریض ساخته شده باشند. 

اوبر و سایر خدمات حمل‌ونقل شهری مانند یاندکس نیز در شهر نورالسلطان فعال هستند. رانندگان احتمالاً نتوانند حتی یک کلمه انگلیسی صحبت کنند، اما مسیر موجود در نقشه حواسش به این مسئله هست. خدمات تاکسی‌رانی این شهر فوق‌العاده است؛ بجز اینکه مجبورید برای یک سفر به طور میانگین 1.3 دلار هزینه بپردازید؛ تازه در طول مسیر نباید از رودخانه ایشیم عبور کنید. می‌توانید در شهر نورالسلطان، پیاده‌روی هم داشته باشید، اما این شهر بسیار بزرگ و دارای فضاهای خالی بسیار است؛ بنابراین تاکسی گرفتن بهترین راهکار است. 

نکته: نام‌ خیابان‌ها اغلب در شهر نورالسلطان تغییر می‌کنند، بنابراین بهتر است به راننده، نزدیک‌ترین جاذبه شهر، ساختمان دولتی یا مرکز تجارت را بگویید. 


جاذبه‌های دیدنی نورالسلطان

به هیچ ترفند و شیوه روایت خاصی نیاز نیست. مانند دوبی و سنگاپور، خط افق نورالسلطان بر مبنای معماری فوق‌العاده بنا نهاده شده است. زمانی‌که این شهر ساخته میشد، نظربایف یک معمار بنام بریتانیایی به نام نورمن فاستر را برای طراحی یک برج 150 متری به نام بایترک و قصر صلح و مصالحه، استخدام کرد. 


رستورانی-در-نورالسلطان

چادری شفاف و درخشان (مرکز تفریحی سرگرمی خان شتیر)، هرم‌های هندسی درخشان (قصر صلح فاستر)، گنبد طلایی مسجد نورآستانه، و قصر ریاست جمهوری نظربایف، که بی‌شباهت به کاخ سفید نیست، در این شهر وجود دارند. حتی آسمان‌خراش‌های شرکتی نیز از زیبایی و برازندگی خاصی برخوردارند. شب‌هنگام، همه‌چیز با ال‌ای‌دی روشن می‌شود، چراغ و پروژکتورهای دیجیتالی روشن می‌شود. احتمالاً قبض برق این شهر بسیار وحشتناک رقمش بالا باشد. 

مطمئن شوید که در سفرتان به قزاقستان حتماً جاهای دیدنی زیر را در فهرست خود جای دهید: برج بایترک، کاخ ریاست جمهوری آک اوردا، یادبود قزاق الی، موزه ملی جدید، مسجد حضرت سلطان، کاخ صلح و مصالحه و کاخ استقلال.


خوشمزه‌گردی در نورالسلطان

بسیاری از جوانان محلی قزاقستان دوست دارند تا وقت‌شان را در فودکورت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ متعدد بگذرانند، اما اگر به دنبالش باشید در نورالسلطان چیزهای جالب‌توجه بیشتری را پیدا می‌کنید. می‌توانید به سراغ شوردیت برگر و ووک بروید، یکی اغذیه‌فروشی پساشوروی اعیانی‌شده.

برای تجربه خوراک‌های سنتی‌تر، می‌توانید به خیابان توران، واقع در شمال پارک لاور بروید. در آنجا، با مجموعه‌ای از رستوران‌ها مواجه خواهید شد که بشبارمک (یک ظرف پاستا و گوشت اسب، بسیار خوشمزه‌تر از نامش است)، نان بورساکی داغ و کباب‌های ششلیک معروفی دارد. از فروشندگان کباب خیابانی خرید نکنید، مگراینکه شکم‌تان از آهن باشد –نمی‌توان کیفیت و تازگی‌شان را تضمین کرد. 


هتلی-در-نورالسلطان

قزاقستان شاید یک بهشت رویایی نباشد، اما پول حاصل از فروش نفت در کنار گردشگری، غذاهای خوبی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده و منظره رستوران شهر واقعاً شگفت‌آور است. اگر می‌خواهید خیلی شیک غذا بخورید، رستوران‌های هتل را در سنت رجیس و ریتز کارلتون امتحان کنید. 


اقامتگاه‌های قزاقستان

زمانی‌که پای اقامت در میان باشد، نورالسلطان به معنای واقعی کلمه شما را شگفت‌زده می‌کند. بیشتر هتل‌ها بعد از سال 2005 ساخته شده‌اند و درختان نخل، آبشارهای طلایی و سنگ‌های مرمری وارداتی از ویژگی‌های مشترک‌شان محسوب می‌شود. بهترین هتل‌های نورالسلطان، ریکوس پرزدینت، سنت رجیس و هیلتون هستند. یک گام پایین‌تر از آن‌ها، البیس، بست وسترن و دیپلمات به علاوه تعدادی از هتل‌های سه ستاره و چهارستاره مستقل این شهر خواهند بود. 

برای آن دسته‌ گردشگرانی که می‌خواهند حواس‌شان به جیب‌شان باشد، پیشنهاد کایت به شما رزرو هتل‌های گرند پارک اسلیس، رامادا پلازا، رویال پارک هتل و کژول هتل است. اما دیگر از آن‌ها جذابیت‌های خاص و خارق‌العاده انتظار نداشته باشید.  


فعالیت‌های تفریحی در نورالسلطان

تاحدودی مانند دوبی، تفریحاتی در نورالسلطان هست که فقط ثروتمندان از پسش برمی‌آیند (مانند تاسیسات اسکی پرش پیشرو). در عین حال، می‌توانید ابتدا به سراغ موزه ملی –یک سازه فضایی‌شکل عجیب‌وغریب، پوشانده‌شده با تندیس‌هایی از نظربایف (حتی روی طرح فرش دیده می‌شود)- بروید. در داخل موزه، می‌توانید به سراغ تالار طلا، تالار تاریخ باستان، تالار قزاقستان مستقل و تالار هنرهای امروزی بروید. 

در ادامه می‌توانید به سراغ بازار آرتم، یک ساختمان بازارطور مدرسه‌ای قدیمی بروید و در آنجا کلی اسنک و سوغاتی بخرید و حسابی در حمام سنتی مجتمع الیکسیر بث سرحال شوید، جایی‌که می‌توانید در آن یک ماساژ حسابی ببینید. حتماً به آتامکن مپ، یک موزه 1.7 هکتاری با 200 مدل و یادبود تاریخی سری بزنید. تاحدودی می‌توان گفت که یک شبه‌قزاقستان کوچک است. 


موزه-ملی-نورالسلطان

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از تاریخچه، جاذبه‌های تفریحی، هتل‌ها و رستوران‌های آرمان‌شهر نورالسلطان آشنا کردیم. اگر قصد سفر به قزاقستان را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور قزاقستان راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید