چشمه گل رامیان عمیق‌‌ترین چشمه آب سرد جهان
6073 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا چشمه گل رامیان و ویژگی‌های طبیعی آن را به شما علاقهمندان به سفر و طبیعت معرفی کنیم. در ادامه به معرفی چشمه گل رامیان، خواهیم پرداخت.


همه چیز درباره چشمه گل رامیان 


یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی استان گلستان را چشمه گل رامیان تشکیل می‌دهد که در فاصله 5 کیلومتری از جنوب شهرستان رامیان، در دامنه کوه واقع شده است. رامیان یکی از شهرهای استان گلستان به شمار می‌رود و در فاصله کمی از این استان قرار دارد که به دلیل برخوردار بودن از جاذبه‌های دیدنی بسیار حیرت‌انگیز، گردشگران و برگذار کنندگان تور‌های طبیعت گردی بسیاری را به شکل مستمر به خود جذب می‌کند. 


معرفی چشمه گل رامیان


سرریز-چشمه-گل-رامیان


چشمه گل رامیان را نوعی چشمه آهکی می‌نامند که طول آن چیزی در حدود 90 متر و عرض آن تقریباً 80 متر می‌باشد. چشمه گل رامیان از یک طرف محدود به زمین‌های زراعی می‌شود و از دیگر طرفین خود به جنگل راه دارد. درواقع وجود عمق زیاد در این چشمه باعث شده تا رنگ آن سبز تیره به نظر برسد و همچنین می‌توان گفت که مساحت چشمه گل رامیان چیزی در حدود 720 متر مربع است. 

وجود این پدیده طبیعی زیبا در این منطقه و همچنین رنگ و لعابی که به شهرستان رامیان بخشیده از جمله دلایل منحصر به فرد شدن این مکان بوده و همه ساله، گردشگران زیادی برای تماشای این پدیده زیبایی و همچنین عکاسی، به این شهرستان سفر می‌کنند تا لحظات آرامی را کنار این پدیده طبیعی زیبا بگذرانند.


تاریخ مختصر چشمه گل رامیان


رنگ-سبز-چشمه-گل-رامیان


درباره دلیل نام‌گذاری این چشمه روایت‌های بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که در زبان ترکی، به نقطه‌ای بسیار عمیق و فرورفته که داخل آن آب باشد، گل میگویند. همچنین واژه گل در میان واژگان آرامی به معنای چشمه جوشان است. 

نام‌های دیگری نیز برای چشمه گل رامیان انتخاب شده که بیشتر در حوزه جغرافیای طبیعی، این‌گونه صدا زده می‌شود. برای مثال از میان این نام‌ها می‌توان به آلاگل و آلماگل اشاره کرد. همچنین در جغرافیای انسانی این نام نمادی است که برای اقوام شمالی ایران به کار برده می‌شد و از روی نقوش روی اشیا به دست آمده از این اقوام متوجه نام‌هایی از قبیل ماری گل، آینه گل و اسامی مانند این شده‌اند که دریافته‌اند بیانگر هویت فرهنگی آسیای مرکزی و ایران است و در محافل تخصصی نیز به هر چشمه با آب عمیق که در آسیای مرکزی و ایران واقع شده باشد، گل میگویند.


جایگاه چشمه در میان مردم


چشمه-گل-رامیان-آبی


چشمه گل رامیان به عنوان نمادی مهم در میان مردم این منطقه در نظر گرفته می‌شود و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. هویت باستانی و تاریخی چشمه گل رامیان باعث شده تا در دوره‌های مختلف واقعیت‌های زیادی را به خود دیده باشد. شاید از دیگر دلایل مهم نام‌گذاری این مناطق به این نام بشود به این موضوع اشاره کرد که این نام با زبان و فرهنگ مردم ساکن در این منطقه ارتباط تنگاتنگی دارد. جمعیت بخش اعظمی از این منطقه را قبیله‌ها و ایل‌های گرایلی و نژاد ترک تشکیل داده‌اند.

شکل چشمه گل رامیان به صورت بیضی بوده و درست مانند یک تشت دیده می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که این چشمه جزء چشمه‌های آهکی است و آب داخل چشمه از همان درونش جوشش دارد. جالب است بدانید سرریز این چشمه به یکی از شاخه‌های رود گرگان رود می‌ریزد که از دیگر نام‌های آن می‌توان به رودخانه قره چای رامیان اشاره کرد.

یکی از مستنداتی که درباره چشمه گل رامیان وجود دارد به این شکل است که این مکان در زمان یکی از شاهان قاجار وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان شده است. از دیگر نام‌هایی که چشمه گل رامیان با آن در کتب مختلف دوره صفویه و قاجار یاد شده می‌توان به کبود استخر، دالان بهشت و پلنگ سره اشاره کرد.


ویژگی‌های این پدیده طبیعی زیبا


زیباییهای-شهرستان-رامیان


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چشمه گل رامیان را می‌توان پوشش گیاهی غنی آن دانست که شامل درختانی همچون بلوط، پهن برگ و درختچه‌های ولیک است. اطراف این چشمه گل، زمین‌های زراعی و کشاورزی زیادی به چشم می‌خورد که در این منطقه سیراب می‌شوند. نکته دیگر درباره چشمه گل رامیان این که در این چشمه انواع ماهی از جمله سیاه ماهی، ماهی آبر نوئیدز و ماهی سفید رودخانه‌ای وجود دارد اما بیشتر می‌توانید ماهی سفید را در آن پیدا کنید. همان‌طور که میدانید ماهی سفید از حشرات آبزی تغذیه می‌کند و برای مردم ساکن در این منطقه ارزش بسیار زیادی دارد و بخشی از این مردم غذای خود را با صید این ماهی‌ها یا فروش آن‌ها تهیه می‌کنند.

شاید بتوان چشمه گل رامیان را استخری طبیعی دانست که در آن آب سردی از داخل زمین به بیرون می‌جوشد و در میان توده بسیار زیاد درختان، رنگی خیره‌کننده دارد. در کتاب‌ها اگر به دنبال اندازه عمق آن باشید به چیزی حدود 44 متر اشاره شده اما اخیراً بعد از اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر عمق آن را چیزی در حدود 80 متر تخمین زده‌اند که این خود می‌تواند ثابت کند عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان است. 


موقعیت جغرافیایی چشمه گل رامیان


چشمه گل رامیان در مسیر جاده رامیان به النگ واقع شده است و درواقع در بخشی از دامنه کوه قرار دارد. رودخانه‌ای به نام قورچای در بخش شرقی چشمه جاری است. چشمه گل رامیان حدوداً یک کیلومتر از جاده تهران به طرف مشهد فاصله دارد. اگر زمانی به استان گلستان سفر کردید، حتماً سری به چشمه گل رامیان بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید