روایت های قبرستان خالد نبی به همراه عکس
45523 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا شما را با قبرستان خالد نبی، مجموعه‌ای مذهبی، تاریخی و اسرارآمیز در استان گلستان آشنا کنیم. در ادامه از سیرتاپیاز ماجرای قبرستان خالد نبی متعلق به دوران پارینه‌‌سنگی را به طور مفصل مطالعه خواهید کرد. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تمایل دارید به این منطقه سفر کنید، صفحه‌ی تور خالد نبی را مشاهده فرمایید.


موقعیت جغرافیایی قبرستان خالد نبی

مجموعه زیارتی، تاریخی خالد نبی در یکی از مناطق کوهستانی شمال کشور در استان گلستان، در فاصله 90 کیلومتری از گنبد کاووس و 62 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو بر بالای قله کوهی به نام گوگجه داغ با ارتفاعی 720 متری قرار گرفته است. جالب است بدانید که ساکنان محلی به این قله نام قدرت یا تانگری داغ را داده‌اند.

نمایی از قبرستان خالد نبی


اگر دقیق‌تر بخواهیم موقعیت قبرستان خالد نبی را برایتان تشریح کنیم باید گفت در رشته‌کوهی واقع‌ شده که از شرق به کوه‌های باباشلمکِ مراوه‌تپه و از شمال و غرب به هزاردره و از جنوب به دره پنج‌شیر ختم می‌شود.


آشنایی با قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی را به خاطر سنگ‌ قبرهای مشهورش است که می‌شناسند. این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان، کمی با فاصله از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های بی‌شمار این منطقه، تندیس‌های سنگی بسیار زیادی به شکل پراکنده در کنار خود جمع کرده و به مانند یک گورستان از زمین قد برافراشته است.
از دم درب زیارتگاه تا رسیدن به قبرستان خالد نبی حدوداً یک پانزده‌ دقیقه‌ای را باید از مسیری شیب‌دار و پله‌دار عبور کنید و خودتان را به دشتی بسیار سرسبز و زیبا برسانید تا به محض رسیدن چشمانتان از حیرت باز بماند و آن چیزی را که می‌بینید باور نکنید. باور نمی‌کنید که ایران باشد و چنین منظره‌ای را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شاهدش باشید.
در کنار قبرستان خالد نبی، علاوه بر زیارتگاه خالد نبی، زیارتگاه‌ها و یا بقعه‌هایی به نام چوپان آتا و عالم بابا نیز در فاصله‌ای نزدیک از هزار دره وجود دارد. همچنین در پایین همین کوه، محلی برای قربانی کردن گوسفندان در اعیاد مذهبی همچون قربان، تدارک دیده شده است.
جالب است بدانید که قبرستان خالد نبی سالانه بیش از 100 هزار گردشگر ایرانی و خارجی به تماشای خود و مناظر و چشم‌اندازهای اطرافش جلب می‌کند.


روایت‌های مختلف درباره ظاهر قبرستان خالد نبی

در قبرستان خالد نبی، 3 نوع سنگ قبر وجود دارد که روایت‌های مختلفی درموردشان وجود دارد که یک به یک به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. نوع اول، سنگ قبرهای استوانه‌ای بلند با وزنی زیاد، نوع دوم، سنگ قبرهای صلیبی شکل با صورتی دونیم‌کره و نوع سوم که تعدادشان از بقیه کمتر است به شکل شاخ قوچ.

نمایی از قبرستان خالد نبی


روایت اول

روستاییان و ساکنان محلی می‌گویند، قبرستان خالد نبی جایگاهی است که در آن خالد نبی رو به خداوند دعا کرد تا قومش به سنگ بدل شود و دست کافران خدانشناس به او نرسد. عده‌ای‌شان نیز معتقدند، بخشی از دیوار معروف اسکندر هم از این محل گذر نموده است.


روایت دوم

برخی باور دارند که تندیس‌های بزرگ، نمایانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و تندیس‌های کوچک نیز نمایانگر زنانی هستند که دامن برتن دارند.


روایت سوم

اما چیزی که واضح و مبرهن است و همگان را در نگاه اول مات و مبهوت خود می‌کند که آیا واقعاً من در ایران، چشمانم در محوطه‌ای باز به این وسعت، در بین جمعیت گردشگران و علاقمندان دیگر، در حال تماشای این سنگ‌ قبرها هستم، مربوط می‌شود به این روایت.
سنگ مزارهای بزرگ‌تر را به آلت تناسلی مردانه تشبیه کرده و قبرشان را متعلق به مردان دانسته و سنگ مزارهای کوچکتر را نیز به آلت تناسلی زنانه که دو دایره در بخش بالایی‌شان وجود دارد، و قبرشان را متعلق به زنان می‌دانند. همین عده معتقدند که ساخت این سنگ قبرها به این شکل، نماد باروری در آن زمان بوده و حقیقتش را بخواهید، هیچ اطمینانی در این روایت‌ها وجود ندارد.

نمایی از قبرستان خالد نبی


آسیب‌رسانی و آتش‌سوزی در قبرستان خالد نبی

در پی بی‌توجهی به آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی در کشور، دیده شده که بارها سنگ قبرهای قبرستان خالد نبی شکسته‌شده و تکه‌تکه شده تا از آن‌ها برای ساخت فونداسیون، منقل و نگهدارنده سقف استفاده شود. به همین خاطر در سال 1397 اطراف قبرستان خالد نبی را فنس کشیدند و نگهبانی برایش گذاشتند تا با پرداخت نفری 2 هزارتومان بتوان از این محل دیدن کرد.
همچنین در عصر 16ام شهریورماه 1396 حدوداً 3 هکتار از اراضی این منطقه قربانی حریق شد و علی‌رغم تلاش ساکنین محلی و خادمان زیارتگاه آسیب زیادی به قبرها وارد شد و چهر‌ه‌ای بدشکل از آن برجای ماند. عاملان این حریق هم مانند سایر حوادث این‌چنینی خیلی هویت مشخص و معلومی ندارند.


امکانات تفریحی در قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی نسبت به قبل بسیار شلوغ‌تر شده و بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان آن ترکمن هستند. وضعیت پارکینگ این محل خیلی مناسب نیست و اخیراً هم غرفه‌های فروش خوراکی و سوغاتی در این محل فعال شده که با مراجعه به آن می‌توانید، انواع کیف، کلاه ترکمن، گلیم دست‌دوز و پارچه‌های بافتنی زیبایی را خریداری کنید.
در نزدیکی قبرستان خالد نبی، اتاق‌های اجاره‌ای برای اقامت در شب با مبلغی ناچیز وجود دارد و می‌توانید از ترکیب ارتفاع زیاد، باد شدید و آوا و سرسبزی طبیعت این منطقه شبی دل‌انگیز را تجربه کنید.


بهترین زمان برای سفر به قبرستان خالد نبی

بهترین زمان سفر به قبرستان خالد نبی، بهار می‌باشد. چون در سایر ایام سال یا آ‌ب‌وهوای این منطقه بسیار سرد است یا بسیار گرم و سرسبزی طبیعت تپه‌ ماهورهای اطراف قبرستان خالد نبی تا اواخر اردیبهشت ماه سرسبز و خرم بوده و مناسب عکس‌برداری و ایجاد ویدئوهای هیجان‌انگیز و خلاقانه است. حتماً لازم است که پیش از ترک قبرستان خالد نبی، غذای چکدرمه این روستا را امتحان کنید، چون بسیار لذیذ و خوشمزه است.

نمایی از قبرستان خالد نبی


دسترسی به قبرستان خالد نبی

برای دسترسی به قبرستان خالد نبی می‌توانید از وسائل نقلیه مختلف مانند سواری یا مینی‌بوس پس از طی مسیری حدوداً 40 کیلومتری از گنبد کاووس خودتان را به سمت روستای گچی سو و سپس با راهنمایی محلی‌ها، به گورستان برسانید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید