قلعه رودخان، قلعه هزارپله
24257 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


قلعه رودخان که به قلعه هزار پله نیز مشهور است، بزرگترین قلعه آجری ایران و یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی شمال کشور است. این قلعه در استان گیلان و شهر فومن واقع شده و به خاطر چشم‌اندازهای بسیار زیبا و معماری حیرت‌انگیز، یکی از توریستی‌ترین جاذبه‌های شمال کشور محسوب می‌شود.

اگر قصد سفر به گیلان را دارید و می‌خواهید با یکی از محبوب‌ترین جاذبه های استان آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه کایت باشید. برای مشاهده لیست تورها و قیمت تور قلعه رودخانُ وارد صفحه "تور قلعه رودخان" شوید.

تاریخچه قلعه رودخان 

قلعه رودخان که اسامی گوناگونی از جمله «دژ رودخان» و «قلعه حسامی» نیز دارد، در ارتفاعات روستای رودخان در 30 کیلومتری شهرستان فومن واقع شده و با شهرهایی مثل شفت و ماسوله، به ترتیب 20 و 45 کیلومتر فاصله دارد. این دژ مستحکم با مساحتی 2.6 هکتاری، دیواری به طول 1500 متر داشته و در آن می‌توان بیش از 60 برج و بارو را پیدا کرد. نام امروزی این قلعه از واژه‌های گیلکی و تالشی آن گرفته شده است. همچنین از آنجایی که قلعه رودخان در کنار یک رودخانه بزرگ بنا شده، از این نام برای آن استفاده می‌کنند.

برخی کارشناسان می‌گویند این قلعه در زمان ساسانیان ساخته و در دوره سلجوقیان بازسازی شده است. از طرفی، بر روی کتیبه مربوط به سردر قلعه رودخان که هم‌اکنون در موزه گنجینه شهر رشت قرار دارد، نوشته شده که قلعه رودخان در سال‌های 918 تا 921 هجری قمری بازسازی شده است. در دوره‌های مختلف، سلاطین و فرمانروایان مختلفی در این قلعه حضور داشته‌اند که ذکر نام تک‌تک آنها مقاله‌ای جداگانه را می‌طلبد. اما نکته جالب، برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد پناه گرفتن میرزا کوچک خان جنگلی در این قلعه به مدت سه سال بوده است. 

قلعه-رودخان

 نام قلعه رودخان در مرداد 1354 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شد. جالب است بدانید این قلعه هزار پله در سال 1830 میلادی توسط یک لهستانی کشف شده است.

قلعه رودخان واقعا چند پله دارد؟

این سوالی است که بسیاری از افراد با شنیدن نام قلعه رودخان از خود می‌پرسند. بررسی‌های تاریخی انجام‌شده نشان می‌دهد که این قلعه در حقیقت 935 پله داشته است. 

هرچند، تعدادی پله برای دسترسی راحت‌تر به بخش‌های مختلف قلعه ساخته شده است که اگر آنها را نیز حساب کنید، تعداد پله های قلعه رودخان از مرز هزار پله نیز خواهد گذشت.

صعود از پله‌ها 

مسیر رفت و برگشت آسان نیست و حدود 4 ساعت طول می‌کشد. سعی کنید برای بالا رفتن، وسایل لازم همچون آب معدنی، کفش مناسب و ترجیحا یک نی (که با قیمتی پایین در ابتدای مسیر به فروش می‌رسد) را به همراه داشته باشید. پله‌های بخش‌های بالایی نیز علی‌رغم ترمیم‌های صورت‌گرفته، کمی تخریب شده‌اند. اگر در هوای بارانی یا برفی به این قلعه بیایید، شاهد بارندگی و لیز شدن پله‌ها خواهید بود. با توجه به قرارگیری قلعه در ارتفاع 665 تا 715 متری از سطح دریا، لاجرم یک پیاده‌روی نسبتا سنگین را در این منطقه تجربه خواهید کرد.

مسیر صعود به قلعه رودخان با چشم‌اندازهای بی‌نظیر هم همراه است. درختان سبز و بزرگ، رودهای خروشان و آبشارهای حیرت‌انگیز، همه دلایلی برای بازدید از این بنای تاریخی هستند.

قلعه-رودخان

خدمات و امکانات رفاهی موجود

خوشبختانه، قرار نیست از هزار پله بدون هیچ‌گونه امکانات رفاهی بالا بروید! در طول مسیر، رستوران‌ها، کافه‌ها، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی متعددی وجود دارد که گردشگران می‌توانند استفاده کنند. به علاوه، فروشندگان محلی نیز در بخش‌های مختلف در حال فروش اجناس متنوع و زیبا هستند. 

در نزدیکی قلعه نیز دکه‌های متعددی بنا شده تا گردشگران بتوانند خوراکی‌های خوشمزه و لوازم ضروری را خریداری کنند. عکاسی با لباس‌های محلی هم از دیگر تفریحات موجود در مسیر قلعه رودخان است. 

بخش های مختلف قلعه رودخان

از آنجایی که با یک قلعه یا به عبارتی یک پایگاه نظامی روبه‌رو هستیم، قلعه رودخان بخش‌های مهمی در خود دارد:

قلعه-رودخان

ورودی قلعه در ضلع شمالی 

دروازه اصلی قلعه در ضلع شمالی آن واقع شده و به خاطر داشتن شیبی تند و برج‌های بزرگی که اطراف آن بنا شده، کمتر در دید دشمنان بوده است. 

پس از عبور از دروازه 3.5 متری، ورود به قلعه و بالا رفتن از چند پله سنگی می‌توان به سایر بخش‌ها از جمله برج‌ها و پشت بام دسترسی پیدا کرد.

برج‌ها 

قلعه رودخان برج‌های سنگی بسیار بزرگی دارد که با طراحی منحصربه‌فرد خود می‌توانستند بهترین حالت دفاع در برابر حملات را به ارمغان آورند. این برج‌ها کاملا مسقف هستند و بر خلاف برخی برج‌ها، از نگهبانان در برابر برف و باران محافظت می‌کرده‌اند.

شاه‌نشین 

به جذاب‌ترین و شاید مهم‌ترین بخش از قلعه رودخان می‌رسیم: شاه نشین. اینجا محل استقرار حکم‌ران بوده و در فاصله 200 متری از دروازه اصلی در منطقه غربی و بالاترین نقطه قلعه با ارتفاع 775 متری از سطح دریا قرار گرفته است تا امنیت آن به حداکثر رسد. متاسفانه، امروزه بسیاری از بخش‌های قسمت شاه نشین تخریب شده است.

پایگاه نظامی 

بنا بر شواهد موجود، ظاهرا بخش شرقی قلعه هزار پله گیلان به پایگاه نظامی اختصاص داده شده است. این بنا از نظر معماری، کمی متفاوت‌تر از بخش‌های دیگر قلعه رودخان به نظر می‌رسد.

غار نگهبانان 

یکی دیگر از نکات جالب در طراحی قلعه رودخان، وجود غاری در بخش جنوبی آن است. اهالی می‌گویند در گذشته، نگهبانان در این غار بزرگ استقرار داشته‌اند و در صورت مشاهده خطرات احتمالی، اهالی قلعه را با علامت‌های مخصوص باخبر می‌کردند.

آب انبار 

در قسمت مرکزی و گودترین بخش از قلعه رودخان، یک آب انبار بزرگ وجود دارد که محل نگهداری آب مورد نیاز ساکنان قلعه بوده است. به واسطه اهمیت بالای این انبار، دو ردیف برج دیده‌بانی در کنار این مخزن ساخته شده است. 

بازسازی قلعه رودخان

از زمان ساخت قلعه رودخان، این بنای بزرگ چندین مرتبه توسط حاکمان مختلف ترمیم شد که از جمله آنها می‌توان به بازسازی قلعه رودخان در سال 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین گیلانی و در سال 1175 هجری قمری برای هدایت خان (حاکم فومن) اشاره کرد.

قلعه-رودخان

بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان

قلعه رودخان در منطقه‌ای با آب و هوای بارانی بنا شده؛ این یعنی اگر نیمه دوم سال اینجا بیایید، شاهد برف و باران شدید خواهید بود.

توصیه ما، سفر به فومن در نیمه نخست سال و بازدید از قلعه هزار پله گیلان از اوایل بهار تا اواخر تابستان است.

قلعه-رودخان

چگونه به قلعه رودخان برویم؟

قلعه رودخان در 25 کیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده است. به همین جهت باید ابتدا خودتان را به این شهر برسانید؛ سپس مسیر خود را به طرف جاده رودخان ادامه دهید. بعد از عبور از روستاهای مختلف و طی کردن مسافتی 1.5 کیلومتری با پای پیاده، به ابتدای هزار پله می‌رسید. 

تور قلعه رودخان کایت 

کایت همواره برنامه‌های ویژه‌ای برای طبیعت‌گردی در مناطق مختلف دارد و قلعه رودخان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با تور یک روزه قلعه رودخان که همین حالا به سه روش حضوری، تلفنی و اینترنتی قابل رزرو است، می‌توان سفری به‌یادماندنی را در استان گیلان تجربه کرد. لیدرهای کایت تجربه بالایی برای صعود از قلعه هزار پله گیلان دارند و قطعا سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهند زد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید