بهترین غذاهای محلی گیلان
14435 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم شما را با بهترین و خوش‌مزه‌ترین غذاهای محلی استان گیلان آشنا کنیم و دلتان را آب بیندازیم. در ادامه 8 مورد از پرطرفدارترین غذاهای گیلان را که در تور گیلان‌گردی تجربه خواهید کرد، می‌بینید.

تورهای پیشنهادی:

تور سوباتان

تور مرداب سراوان

تور قلعه رودخان

تور ماسال


باقالا قاتق 


در تور گیلان‌گردی با باقلاقاتق یکی از مشهورترین غذاهای شمال کشور ایران و استان گیلان روبرو می‌شوید که آن را به نام‌های دیگر همچون هایباقالاقاتق، باقالا خورش و خورش گل در چمن هم می‌شناسند. در این خورش از لوبیا چیتی استفاده می‌شود که در بین اهالی رشت و استان گیلان به لوبیا کشاورزی، لوبیا رشتی یا پاچ باقالا شهره است و از پرطرفدارترین غذاهای محلی و گردشگران در در تور گیلان‌گردی این استان محسوب شده و در سفرتان به هر کدام از شهرهای گیلان، نباید خوردن و امتحان کردنش را فراموش کنید. 


باقالا قاتق، غذای محلی گیلان


2. میرزا قاسمی 


حتماً شما هم در برنامه غذایی ماهیانه خانواده‌تان، میرزاقاسمی، این غذای خوشمزه دوست‌داشتنی را جای داده باشید و در تور گیلان‌گردی طعمش را چشیده باشید. این غذای محلی استان گیلان و بسیار خوشمزه و موردد علاقه گردشگران تور گیلان‌گردی، ترکیبی است از بادمجان کبابی در کنار سیر زیاد، گوجه فرنگی و رب آن و نیز تخم‌مرغ که بسته به سلیقه و ذائقه‌ای که دارید می‌توانید آن را برنج یا نان میل کنید.


میرزاقاسمی، غذای محلی گیلان


نکته جالب‌توجه درخصوص این غذا این است که محمد قاسم خان والی، سفیر ایران در روسیه و حاکم گیلان در دوران شاهنشاهی ناصرالدین‌شاه، به آشپزی بسیار علاقمند بود و بعد از بازگشتش از فرنگ، طبخ و سرو این غذا را در شهر رشت مرسوم کرد و نام خود را بر روی آن نهاد. 


3. ترشه تره


برای اینکه بتوانید یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و محلی گیلان به نام ترشه تره را در تور گیلان‌گردی نوش جان کنید باید بدانید که در این غذا انواع سبزیجات تازه از جمله تره، برگ چغندر، جعفری، اسفناج، گشنیز و سیر به همراه نوعی ترشی مانند آب نارنج یا آب انبار به سبک و شیوه‌ای خاص با هم ترکیب می‌شود. باید همه این سبزیجات را در کنار مقدار کمی برنج طبخ نمود و سپس ادویه و سیر به آن اضافه کرد و در پایان در ترشی آن‌ها را پخت و پس از اینکه جاافتاد، روی آن تخم‌مرغ شکست. به این صورت است که می‌توان ترشه تره، یک غذای فوق‌العاده لذیذ استان گیلان را در تور گیلان‌گردی نوش جان کرد. 


ترشه تره، غذای محلی گیلان


4. سیر قلیه 


سیر قلیه در بین غذاهای سنتی و محلی استان گیلان و گردشگران تور گیلان‌گردی یکی از محبوب‌ترین‌هاست و مواد اولیه آن، مرغ، برگ سیر، لپه، تخم‌مرغ، پیاز و ادویه است. این غذای گیلانی ترکیبی است از ذائقه‌های جای جای ایران عزیز. به طوری که گوشت آن بسته به سلیقه‌تان می‌تواند مرغ یا اردک باشد، که دومی در گیلان استفاده‌اش بسیار رواج دارد. و عنصر دیگر سیر و تخم‌مرغ است که به تنهایی غذای سیرواویج را به طور مستقل به نام خود زده‌اند. و قلیه هم که مشخص است و نیازی به گفتن ندارد، هر نوع خورشی که در آن گوشت باشد، قلیه گویند، که قلیه ماهی زبانزد بین ایرانیان است. به شما پیشنهاد می‌شود که لذت طعم این غذا را در تور گیلان‌گردی از دست ندهید.


سیر قلیه، غذای محلی گیلان


5. اناربیج 


عاشقان سینه‌چاک غذای لذیذ و خوشمزه فسنجان، علی‌الخصوص گردشگران تور گیلان‌گردی حتماً از اناربیج خوش‌شان می‌آید، چون نسخه‌ای از این غذاست که به استان گیلان تعلق دارد. تفاوت اناربیج با فسنجان در استفاده از آب انبار و سبزی است؛ وگرنه به لحاظ اینکه باید حسابی جابیفتد و غلیظ باشد، درست به مانند فسنجان خواستنی است. البته لازم به ذکر است، کسانی که فسنجان را شیرین می‌خورند، احتمالاً از طعم و مزه این غذا خوششان نیاید، چون ترش است و همچنین برای شب یلدا به شدت خوردنش توصیه می‌شود، اما در سفرتان به گیلان در تور گیلان‌گردی حتماً امتحانش کنید. مواد لازم برای تهیه اناربیج، گردوی چرخ‌شده، آب انار، رب انار، گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده، گلپر، نمک، فلفل، زردچوبه و نیز از همه مهم‌تر سبزیجاتی همچون جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، نعنا و کمی شنبلیله است. 


اناربیج، غذای محلی گیلان


6. چخرتمه 


خب، بعد از فسنجان این بار نوبت به کوکوی نه‌چندان محبوب بین فرزندان خانواده‌های ایرانی می‌رسد، اما شاید گردشگران تور گیلان‌گردی آن را دوست داشته باشند، کوکوی مرغ استان گیلان یا چخرتمه. درست است که شاید بچه‌های این دور و زمانه خیلی کوکو غذای موردعلاقه‌شان نباشد، اما خالی از لطف نیست که به نسخه گیلانی آن متشکل از تخم‌مرغ اردک، نمک، فلفل، مرغ بدون استخوان همراه با پیاز و ادویه اشاره کرد که می‌توان آن را در تور گیلان‌گردی با برنج نوش جان نمود. 


چخرتمه، غذای محلی گیلان


7. خوراک واویشکا


خب جالب است بعد از تماشا و لذت بردن از غذاهای اصیل و رنگارنگ ایرانی خطه شمال در یک تور گیلان‌گردی، به غذایی با اسم بیگانه‌ها بربخوریم. در زمان جنگ جهانی دوم و تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به ایران، این خوراک خوشمزه گیلانی که جغوربغور یا خوراک جگر است، نام واویشکا به خود گرفت. این غذای بسیار سالم و خوشمزه از تفت دادن و سرخ کردن دل و جگر مرغ و گوسفند یا حتی روده و جگر سفید گوسفند در پیاز، رب و انواع ادویه‌جات در کنار تخم مرغ و سیب‌زمینی در بیشتر شهرهای استان گیلان به وفور دیده می‌شود و امتحانش را در یک تور گیلان‌گردی به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم. 


خوراک واویشکا، غذای محلی گیلان


8. کباب ترش


یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای محلی استان گیلان و در بین گردشگران تور گیلان‌گردی، کباب ترش است. این کباب لذیذ و استثنایی که در خطه شمال و بین مردم گیلان و مازندران و عاشقان تور گیلان‌گردی بسیار محبوبیت دارد، به صورت ذغالی، کباب می‌شود. در طبخ این غذا از گوشت گوساله و گوسفند در کنار سبزیجات خردشده، روغن، پیاز، سیر رنده‌شده، گردوی چرخ‌شده، رب ‌انار و روغن زیتون استفاده می‌شود. 


کباب ترش، غذای محلی گیلان


چطور می‌توان در تور گیلان‌گردی ثبت نام کرد؟


برای ثبت نام در تور گیلان‌گردی از طریق کایت می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و نسبت به ثبت نام در تور گیلان‌گردی و امتحان کردن غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و محلی استان گیلان اقدام نمایید.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید