بهترین سیم کارت های ایرانی برای سفر خارجی
ضحا اکبری 1403/07/06 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد دارند به سفرهای خارجی بروند، این است که بتوانند در کشور مقصد از طریق تلفن همراه خود با خانواده یا دوستان در محل زندگی‌اشان یا در کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند. آن‌ها می‌خواهند با عزیزانشان تماس بگیرند، برای آن‌ها پیامک بفرستند یا فیلم و عکس‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. برای این منظور، فرد 2 راه پیش رو دارد، یا باید پس از رسیدن به کشور مقصد، سیم کارت محلی آن کشور را بخرد، یا باید سرویس رومینگ سیم کارت خود را در داخل کشورش فعال کند. در این مقاله قصد داریم در مورد رومینگ سیم کارت‌های ایرانی صحبت کنیم و به شما بگوییم بهترین سیم کارت‌ها برای استفاده در سفرهای خارجی کدام هستند. اگر تصمیم دارید به زودی به کشوری خارجی سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رومینگ چیست؟

سرویس رومینگ به معنی بین المللی کردن سیم کارت تلفن همراه است، یعنی ایرانی‌هایی که می‌خواهند به یک کشور خارجی سفر کنند، می‌توانند با فعال کردن سرویس رومینگ سیم کارت خود، در کشور مقصد، از همان سیم کارت خودشان در تلفن همراهشان برای تماس، ارسال پیام و اینترنت استفاده کنند. این سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که در خارج از کشور خود بتوانند همچنان به قابلیت‌های سیم کارت خود دسترسی داشته باشند. سرویس رومینگ یک اپراتور در صورتی در یک کشور فعال می‌شود، که آن اپراتور و کشور مورد نظر در مورد رومینگ سیم کارت ایرانی، توافق نامه‌ی فعال داشته باشند. برای فعال کردن سرویس رومینگ تمام اپراتورها، باید در داخل کشور اقدام کنید، در غیر این صورت و با ورود به کشور مقصد، دیگر امکان راه اندازی سرویس رومینگ وجود ندارد. در ایران اپراتورهای مختلفی وجود دارد که در ادامه بهترینِ آن‌ها را برای استفاده از سرویس رومینگ معرفی می‌کنیم:

سیم کارت برای سفر خارجی 1

اپراتورهای ایرانی با رومینگ خارجی

در میان اپراتورهایی که در ایران فعال هستند، اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و آپتل دارای سرویس رومینگ بوده و به کاربران خود این امکان را می‌دهند که در خارج از کشور بتوانند با سیم کارت خود تماس بگیرند، پیامک ارسال یا از اینترنت سیم کارتشان استفاده کنند. چگونگی راه اندازی، هزینه و غیر فعال کردن سرویس رومینگ برای سیم کارت‌های مختلف متفاوت است، در قسمت بعد هر یک از این موارد را به صورت جداگانه برای هر سیم کارت بررسی می‌کنیم:

سیم کارت همراه اول

همراه اول یکی از اپراتورهای شناخته شده‌ی ایرانی است که سال‌هاست خدمات متعددی را به کاربران خود ارائه می‌دهد، این اپراتور سرویس رومینگ هم دارد. دارندگان سیم کارت دائمی همراه اول می‌توانند در 112 و دارندگان سیم کارت اعتباری همراه اول در 89 کشور جهان به راحتی از سیم کارت خود استفاده کرده و نیازی به خرید سیم کارت کشور مقصد ندارند. کشورهایی همچون ترکیه، عراق، امارات، مالزی، آمریکا، آذربایجان، اتریش، آلمان، انگلیس، ارمنستان، استونی، بلژیک، پرتغال، تایلند، جمهوری چک، دانمارک، چین، سوریه، روسیه، سوئیس، سوئد، عربستان، فنلاند، عمان، کرواسی، قطر، کره‌ی جنوبی، هلند، یونان، هند، گرجستان و... از جمله کشورهایی هستند که همراه اول با آن‌ها برای رومینگ قرارداد فعال دارد.

  • فعال کردن رومینگ همراه اول

سرویس رومینگ به طور پیش فرض روی سیم کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول فعال است اما دارندگان سیم کارت همراه اول برای اطمینان از فعال بودن سرویس رومینگ خود، کد #291*10* (ستاره ده ستاره دویست و نود و یک مربع) یا کد #1* (ستاره یک مربع) را شماره گیری کرده یا به حساب کاربری‌اشان در برنامه‌ی همراه من، مراجعه کنند.

*در صورتی که قبلا سرویس محدود کردن مکالمه‌ی بین الملل را فعال کرده‌اید، پس از فعال کردن سرویس رومینگ، آن سرویسِ محدودیت را غیر فعال نمایید. برای این کار از برنامه‌ی همراه من، کد دستوری #2*2922*10* (ستاره ده ستاره بیست و نُه بیست و دو ستاره دو مربع) یا کد دستوری #2*8*800* (ستاره هشتصد ستاره هشت ستاره دو مربع) استفاده کنید.

  • غیر فعال کردن رومینگ همراه اول

برای غیر فعال کردن سرویس رومینگ سیم کارت همراه اول، می‌توانید از 2 روش استفاده کنید: روش اول این است که کد دستوری 2912#*10* (ستاره ده ستاره بیست و نه دوازده مربع) یا کد #1* (ستاره یک مربع) را شماره گیری کنید. برای روش دوم می‌توانید از طریق حساب کاربری خود در برنامه‌ی همراه من اقدام نمایید.

  • محاسبه‌ی تعرفه‌ی رومینگ همراه اول

هزینه‌ی رومینگ سیم کارت‌های همراه اول به دقیقه و به صورت رند به بالا محاسبه می‌شود، مثلا اگر فردی 48 ثانیه با تلفن خود صحبت کند، مکالمه‌ی او یک دقیقه و اگر کمتر از 120 ثانیه صحبت کند، مکالمه‌اش 2 دقیقه حساب می‌شود. تعرفه‌ی رومینگ سیم کارت همراه اول بر اساس نوع بسته‌ی رومینگ و کشور مقصد متفاوت است، برای اطلاع از تعرفه‌های رومینگ همراه اول می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

  • فرستادن حرف R به همراهِ نام یا کد کشور مورد نظر (کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید) به سرشماره‌ی 990009
  • تماس با سامانه‌ی 9990 از طریق تلفن ثابت، انتخاب کلید خدمات مالی (کلید 1) و سپس انتخاب کلید اطلاع از تعرفه‌های رومینگ (کلید 7)
  • ورود به سایت همراه اول، انتخاب منوی رومینگ، انتخاب گزینه‌ی مکالمات بین الملل

*دریافت پیامک در هنگام فعال بودن سرویس رومینگ همراه اول، رایگان است.

  • روش‌های اطلاع از شرایط رومینگ همراه اول

برای اینکه از شرایط رومینگ سیم کارت همراه اول خود آگاه شده یا در این زمینه راهنمایی شوید می‌توانید از کدهای دستوری 9#*291*10* (ستاره ده ستاره دویست و نود و یک ستاره نه مربع) و #1* (ستاره یک مربع) استفاده نمایید.

سیم کارت برای سفر خارجی 2

سیم کارت ایرانسل

ایرانسل یکی دیگر از اپراتورهای قدیمی و خوب ایران است که امکان استفاده از سرویس رومینگ را در خارج از کشور فراهم کرده، سیم کارت این اپراتور هم اکنون در 150 کشور دنیا امکان استفاده دارد. خدمات رومینگ ایرانسل در پرواز نیز قابل فعال کردن است. ایرانسل بسته‌های رومینگ متنوعی دارد که شامل مکالمه، پیامک و اینترنت می‌شود. از میان کشورهایی که می‌شود رومینگ ایرانسل را در آن‌ها فعال کرد می‌توان به عراق، امارات، ترکیه، روسیه، گرجستان، کره‌ی جنوبی، انگلیس و... اشاره کرد.

  • فعال کردن رومینگ ایرانسل

ایرانسلی‌ها می‌توانند قبل از شروع سفر، سرویس رومینگ سیم کارت خود را از طریق شماره گیری کد #1*1111* (ستاره یازده یازده ستاره 1 مربع) یا ورود به حساب کاربری خود در برنامه‌ی ایرانسل من فعال کنند.

  • غیر فعال کردن رومینگ ایرانسل

پیشنهاد می‌شود سرویس رومینگ سیم کارت خود را غیر فعال نکنید تا بتوانید در سفرهای خارجی بعدی هم از آن استفاده نمایید، مگر اینکه ساکن شهرهای مرزی باشید. اما اگر تمایل دارید که سرویس رومینگ سیم کارتتان را غیر فعال کنید می‌توانید در انتهای سفر کد دستوری #2*1111* (ستاره یازده یازده ستاره دو مربع) را شماره گیری نمایید.

  • محاسبه‌ی تعرفه‌ی رومینگ ایرانسل

رومینگ ایرانسل برای مکالمه به صورت دقیقه‌ای و رند به بالا محاسبه می‌شود، اما این مقدار با توجه به کشور مقصد متفاوت است. اگر می‌خواهید از قیمت هر بسته‌ی رومینگ ایرانسل آگاه شوید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ارسال نام کشور مقصد به صورت پیامک به سرشماره‌ی 555
  • شماره گیری کد دستوری #10*1111* (ستاره یازده یازده ستاره ده مربع) و وارد کردن کد کشور مقصد
  • مراجعه به سایت ایرانسل، وارد شدن به بخش رومینگ ایرانسل و وارد کردن نام کشور مقصد


  • روش‌های اطلاع از رومینگ ایرانسل

برای مشاهده‌ی وضعیت بسته‌ی رومینگ و حجم باقی مانده می‌توانید کد #1*4*1*555* (ستاره پانصد و پنجاه و پنج ستاره یک ستاره چهار ستاره یک مربع) را شماره گیری کنید.

سیم کارت برای سفر خارجی 3

سیم کارت رایتل

رایتل سومین اپراتور تلفن همراه ایران است که از سال 1389 شروع به کار کرده و سال‌هاست که سرویس رومینگ را به خدمات خود افزوده است. امروزه سیم کارت این اپراتور در 140 کشور جهان قابل استفاده است که کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، یونان، آمریکا، انگلیس، کره‌ی جنوبی، چین، ژاپن، روسیه، هند، فیلیپین، هلند، نیوزیلند، اسلواکی، نیجریه و... تعدادی از آن‌ها هستند.

  • فعال کردن رومینگ رایتل

سرویس رومینگ به طور پیش فرض برای تمام مشترکین رایتل فعال است، اگر به هر دلیلی این سرویس فعال نبود می‌توانید کد دستوری #210* (ستاره دویست و ده مربع) را شماره گیری کرده و رومینگ خود را فعال نمایید.

  • غیر فعال کردن رومینگ رایتل

برای غیر فعال کردن سرویس رومینگ سیم کارت‌های رایتل نیز باید از کد دستوری #210* (ستاره دویست و ده مربع) استفاده کنید.

  • محاسبه‌ی تعرفه‌ی رومینگ رایتل

در رایتل، تعرفه‌ی رومینگ سیم کارت بر اساس ثانیه محاسبه می‌شود، تنها چند کشور هستند که تعرفه‌ی مکالمه‌ی آن‌ها بر حسب دقیقه شمارش می‌شود. برای اطلاع از تعرفه‌ی رومینگ رایتل می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • شماره گیری کد دستوری #210* (ستاره دویست و ده مربع)
  • استفاده از سایت رایتل، ورود به قسمت رومینگ بین الملل و وارد کردن نام کشور مقصد

*هزینه‌ی پیامک به تمام اپراتورهای خارج از ایران، 4500 تومان می‌باشد

*برای تماس تلفنی در هنگام فعال بودن رومینگ، اعتبار سیم کارت باید معادل هزینه‌ی 1 دقیقه تماس از کشور میزبان تا ایران یا کشورهای دیگر باشد. برای اینترنت، این اعتبار باید به اندازه‌ی 6 مگابایت از حجم بسته یا معادل ریالی 6 مگابایت از اعتبار سیم کارت برای استفاده از تعرفه‌ی آزاد باشد

  • روش‌های اطلاع از رومینگ رایتل

دارندگان سیم کارت رایتل برای کسب اطلاعات در مورد رومینگ سیم کارت خود، می‌توانند از کد دستوری #210* (ستاره دویست و ده مربع) استفاده کنند، به سایت رایتل یا برنامه‌ی رایتل من مراجعه کرده و یا از طریق شماره‌ی 00989202000000 با کارشناسان رایتل تماس بگیرند.

سیم کارت برای سفر خارجی 4

سیم کارت آپتل

اپراتور چهارم لیست ما آپتل است، یک اپراتور مجازی که نسبت به سایر موارد فهرست جدیدتر بوده و در همین چند سال گذشته کارش را آغاز نموده است. دارندگان سیم کارت اپراتور آپتل نیز می‌توانند در خارج از ایران از سرویس رومینگ استفاده کنند، این سرویس در چند کشور خارجی از جمله ترکیه، عراق و امارات فعال است.

  • فعال کردن رومینگ آپتل

سرویس رومینگ آپتل همچون دیگر اپراتورها به صورت پیش فرض روی تمام سیم کارت‌های دائمی و اعتباری این مجموعه فعال است. مشترکان آپتل می‌توانند برای فعال کردن رومینگ خود وارد سایت آپتل یا برنامه‌ی آپتل من شوند.

  • غیر فعال کردن رومینگ آپتل

پس از پایان سفر و با ورود به ایران، بهتر است سرویس رومینگ سیم کارت خود را غیر فعال کنید، برای این کار می‌توانید به سایت آپتل یا برنامه‌ی آپتل من مراجعه نمایید.

  • محاسبه‌ی تعرفه‌ی رومینگ آپتل

آپتل خدمات رومینگ شامل مکالمه‌ی بین المللی، ارسال پیامک، دریافت پیامک و استفاده از اینترنت در خارج از کشور را در قالب بسته‌های ترکیبی در اختیار مشترکان خود قرار داده است. این بسته‌ها دارای مقدار اینترنت، پیامک و دقیقه‌ی مکالمه‌ی متفاوت هستند و با توجه به کشور مقصد و مقدار خدمات، قیمت گذاری شده‌اند، البته قیمت بسته‌های این اپراتور خیلی منصفانه است. با مراجعه به سایت آپتل یا برنامه‌ی آپتل من، می‌توانید این بسته‌ها را مشاهده و خریداری کنید.

سیم کارت برای سفر خارجی 5

سیم کارت سامانتل

مورد آخر لیست سیم کارت‌های ایرانی مناسب برای رومینگ، سیم کارت مجازی سامانتل است، این سیم کارت نیز جدید بوده و سرویس رومینگ آن در کشورهای ترکیه، عراق، امارات، عمان، قطر و افغانستان فعال می‌باشد.

  • فعال و غیر فعال کردن رومینگ سامانتل

سرویس رومینگ، روی تمام سیم کارت‌های سامانتل چه دائمی و چه اعتباری فعال است، تنها باید در هنگام رسیدن به مقصد، دیتای رومینگ گوشی خود را روشن کنید.

  • محاسبه‌ی تعرفه‌ی رومینگ سامانتل

مبنای محاسبه‌ی هزینه‌ی تماس در هنگام فعال بودن سرویس رومینگ سامانتل، دقیقه‌ای و رند به بالا می‌باشد، این تعرفه‌ها در سایت سامانتل و در برنامه‌ی سامانتل من قابل مشاهده است.

سیم کارت برای سفر خارجی 6

فعال سازی سرویس رومینگ روی گوشی

پس از اینکه سرویس رومینگ سیم کارت خود را فعال کردید، باید این قابلیت را روی تلفن همراه خود نیز فعال کنید، روش‌های فعال کردن سرویس رومینگ روی گوشی‌های اندروید و آی او اِس با هم متفاوت است:

  • فعال کردن سرویس رومینگ روی گوشی‌های اندروید

برای فعالسازی رومینگ گوشی‌های اندروید طبق مراحل زیر پیش بروید:

Setting > More Networks > Mobile Networks > Network Operators

در این مرحله شبکه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا سرویس رومینگ روی گوشی‌اتان نیز فعال شود.

  • فعال کردن سرویس رومینگ روی گوشی‌های ios

اگر گوشی شما آیفون است و می‌خواهید سرویس رومینگ سیم کارتتان را پس از سیم کارت روی گوشی خود نیز فعال کنید، از روش زیر استفاده نمایید:

Setting > Cellular > Cellular Data Options > Data Roaming                                                                                

نحوه‌ی شماره گیری در زمان استفاده از سرویس رومینگ

برای تماس با شماره‌های داخل ایران در هنگام استفاده از سرویس رومینگ، باید به صورت زیر شماره گیری کنید:

  • تماس با تلفن همراه:                   شماره‌ی موبایل بدون صفر _ 0098
  • تماس با تلفن ثابت در ایران:         شماره‌ی تلفن ثابت _ کد شهر _ 0098

برای تماس با شماره‌های خارج از ایران (کشور ثالث) در هنگام استفاده از سرویس رومینگ، به شکل زیر شماره بگیرید:

  • تماس با تلفن همراه در کشور ثالث:       شماره‌ی موبایل _ کد کشور _ 00  
  • تماس با تلفن ثابت در کشور ثالث:       شماره‌ی تلفن ثابت _ کد شهر _ کد کشور _ 00

نکات مهم در رابطه با سرویس رومینگ سیم کارت‌های مختلف

در هنگام استفاده از سرویس رومینگ سیم کارت‌های مختلف به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما قبل از انتخاب سرویس رومینگ مورد نظر خود، سرویس‌های مختلف را از لحاظ قیمت، کیفیت، سرعت و خدمات با هم مقایسه کرده، سپس اقدام به انتخاب سرویس رومینگ کنید
  • باید سرویس رومینگ را در داخل ایران و قبل از خروج از کشور فعال نمایید، چرا که در هر جایی خارج از ایران، نمی‌توانید این کار را انجام دهید
  • پس از فعال سازی سرویس رومینگ، گوشی خود را نیز برای استفاده از این سرویس تنظیم کنید
  • در شهرهای مرزی حواستان به هم پوشانی شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه و اپراتورهای داخلی باشد، در هنگام استفاده از تلفن همراه در این مناطق، ابتدا از برقرار بودن آنتن شبکه‌ی اپراتور خود مطمئن شده، سپس تماس بگیرید یا پیام بفرستید. در غیر این صورت ممکن است هنوز در داخل کشور باشید و هزینه‌ی مکالمه یا ارسال پیامکتان طبق تعرفه‌ی رومینگ کشور مقصد محاسبه شود
  • اگر هنوز در خاک ایران هستید و می‌خواهید از داشتن شبکه‌ی همراه اول روی گوشی‌اتان مطمئن شوید، می‌توانید شبکه را به صورت دستی وارد کنید. برای این کار طبق دستور زیر عمل کنید:

              (شبکه‌ی مورد نظر) Desired Network Menu > Setting > Phone setting > Network select > Manual >

  • برخی به اشتباه تصور می‌کنند به محض ورود به کشور خارجی، هزینه‌های رومینگ برایشان محاسبه می‌شود، اما واقعیت این است تا از تلفن همراهتان استفاده نکنید، هزینه‌ای هم در کار نیست
  • در هنگام فعال بودن سرویس رومینگ، نمی‌توان از بسته‌های تلفن همراه که پیش از این در ایران استفاده می‌کردید، بهره ببرید
  • برای افرادی که گوشی آیفون دارند، بعد از فعال سازی سرویس رومینگ، پیام فعل سازی به صورت خدکار به مراکز آیفون ارسال می‌شود، هزینه‌ی این پیام طبق تعرفه‌های رومینگ محاسبه می‌گردد
  • در صورتی که بعد از فعال سازی سرویس رومینگ، نرم افزار شبکه‌های اجتماعی همچون IMO را نصب می‌کنید، گزینه‌ی "فرستادن پیام به مخاطبین تلفن همراه به صورت خودکار" را غیر فعال نمایید
  • اگر تصمیم دارید بعد از فعال شدن سرویس رومینگ، برنامه یا نرم افزاری روی تلفن همره خود نصب کنید، سعی کنید این کار را از طریق مراجع معتبر و امن انجام دهید تا احتمال هک شدن گوشی و سوء استفاده از خط تلفن همراهتان به حداقل برسد
  • حتما روی تلفن همراه خود، یک آنتی ویروس مطمئن و به روز داشته باشید تا بدافزارها نتوانند تهدیدی برایتان محسوب شوند
  • اگر PIN CODE رمز گوشی خود را فعال کنید، از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت سرقت یا گم شدن گوشی‌اتان جلوگیری خواهید کرد
  • در هیچ صورت تلفن همراتان را در طول سفر در اختیار افراد غریبه قرار ندهید، حتی گوشی خود را بدون نظارت به کودکان هم ندهید، زیرا ممکن است ناخواسته با جایی تماس گرفته و باعث افزایش هزینه‌ی رومینگتان شوند
  • اگر تلفن همراهتان را گم کردید یا به سرقت رفت، سریعا با یکی از نزدیکان خود در ایران تماس گرفته و از او بخواهید تا با مراجعه به یکی از دفاتر مشترکین همراه اول، سرویس رومینگ سیم کارت شما را قطع کند
  • اگر به سرویس صندوق صوتی یا VMS نیازی ندارید آن را غیر فعال کنید، زیرا این سرویس به رومینگ شارژ می‌شود
  • حتما پس از پایان مکالمه دکمه‌ی قطع را بزنید، گاهی ممکن است مکالمه تمام شود اما تلفن قطع مشود، در این صورت هزینه‌ی تماستان خیلی زیاد خواهد شد
  • به یاد داشته باشید حتما پس از تمام شدن سفرتان و بازگشت به ایران، سرویس رومینگ سیم کارتتان را غیر فعال کنید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید

در این مقاله در ربطه با رومینگ سیم کارت‌های ایرانی در خارج از کشور حرف زدیم، بهترین سیم کارت‌ها را برای این کار معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را بیان نمودیم. برای سفرهای خارجی خود، از هر نوعی که باشد، می‌توانید روی تورهای خارجی کایت حساب کنید، این تورها بسیار متنوع هستند و برای هر بودجه و سلیقه‌ای نمونه‌های متعددی دارند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید