سد سلیمان تنگه | راهنمای بازدید از سد شهید رجایی ساری به همراه آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/04/15 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

سد سلیمان تنگه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سد سازی در ایران بوده است که اگر به دیدن آن بروید عظمتش را درک می‌کنید. سدی غول پیکر با ارتفاع زیاد که نه تنها وظیفه‌ی تامین آب و برق را بر عهده دارد، بلکه با جمع شدن آب در پشت آن، به جاذبه‌ای تماشایی در شهر ساری تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به ساری سفر کرده با سد سلیمان تنگه، چگونگی ساخت و تفریحات جذاب آن آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سد سلیمان تنگه‌ی ساری

سد سلیمان تنگه‌ی ساری سدی بسیار بزرگ با ویژگی‌های جذاب است، این سد در نزدیکی روستای افراچال در بخش دودانگه در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری در استان مازندران قرار دارد. سد سلیمان تنگه یک سد دو قوسی از نوع بتنی با سرریز آزاد است و 138 متر ارتفاع دارد، طول سد 427 و عرض آن 7 متر می‌باشد. اگر روی تاج سد بایستید و به پایین نگاه کنید متوجه عظمت آن خواهید شد، طوری که مناظر اطراف بسیار کوچک دیده می‌شوند. سد، روی رودخانه‌ی تجن بنا شده، در اثر ساخت سد سلیمان تنگه آب رودخانه در پشت سد جمع و دریاچه‌ای مصنوعی ایجاد شده که به دریاچه‌ی سد سلیمان تنگه (دریاچه‌ی سد شهید رجایی) مشهور است، این دریاچه 8500 متر طول، 520 هکتار مساحت و 160 میلیون متر مکعب حجم دارد. این روزها با کم شدن بارش، مقدار آب پشت سد کاهش یافته اما این سد همچنان شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده است. در نزدیکی سد سلیمان تنگه، نیروگاهی احداث شده که ظرفیت آن 13 و نیم مگاوات است و در سال 31 میلیون کیلووات انرژی تولید می‌کند. در اطراف سد سلیمان تنگه منطقه‌ی جنگلی با پوشش گیاهی انبوه و درختان تنومند قرار دارد، همچنین انواع گیاهانی که خاصیت دارویی دارند نیز در این منطقه یافت می‌شود. گونه‌های جانوری متعدد در جنگل‌های اطراف سد زندگی می‌کنند که شامل حیوانات وحشی و پرندگان مختلف هستند. در دهکده‌ی آرامش که نزدیک سد سلیمان تنگه قرار دارد امکانات متعددی برای رفاه گردشگران تعبیه شده که نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، بوفه و رستوران تعدادی از این امکانات هستند. اگر بخواهیم جاذبه‌های نزدیک به سد سلیمان تنگه را نام ببریم باید به دهکده‌ی آرامش، رودخانه‌ی تجن، تکیه‌ی پهنه کِلا، روستای تاکام و... اشاره کنیم.

سد سلیمان تنگه 1

علت نامگذاری سد سلیمان تنگه

نام رسمی و اصلی سد سلیمان تنگه، سد شهید رجایی است، اما محلی‌ها برای نام دیگر آن داستانی دارند، آن‌ها می‌گویند در نزدیکی مکان امروزی سد، جایی نزدیک منطقه‌ی "دواب" یک اثر تاریخی وجود داشته که متعلق به زمان حضرت سلیمان بوده است. این بنای تاریخی به مرور زمان زیر آب رفته و دیگر دیده نمی‌شود. نام این سد از روی آن بنا گرفته شده و محلی‌ها آن را سد سلیمان تنگه می‌نامند.

سد سلیمان تنگه 2

چگونگی ساخت سد سلیمان تنگه

برای ساخت سدها تحقیقات بسیاری نیاز است، پژوهش‌ها برای طراحی و ساخت سد سلیمان تنگه نیز از سال 1336 آغاز شد و تا سال 1370 به طول انجامید. هدف از ساخت این سد جلوگیری از ایجاد سیل، تامین آب شرب مورد نیاز مردم، تامین آب لازم برای آبیاری زمین‌های کشاورزی منطقه و تولید برق بود، البته که تمام این اهداف محقق شد، علاوه بر آن امروزه این منطقه به جاذبه‌ای پرطرفدار در استان مازندران تبدیل شده است. با پایان یافتن تحقیقات کار ساخت سد در سال 1370 شروع شد، در سال 1376 پایان یافت و در همین سال به بهره برداری رسید. در سال 1388 یک نیروگاه برق در نزدیکی سد سلیمان تنگه احداث شد که این نیروگاه از نوع مخزنی روزمینی بوده و می‌تواند سالیانه حدود 31 میلیون کیلووات برق تولید کند.

سد سلیمان تنگه 3

تفریحات سد سلیمان تنگه

در داخل آب سد سلیمان تنگه و در اطراف آن می‌توان نفریحات متعددی انجام داد، در ادامه به توضیح تفریحات این مکان دیدنی می‌پردازیم:

شنا در رودخانه: در آب دریاچه‌ی پشت سد نمی‌توان شنا کرد چون خیلی خطرناک است، اما رودخانه‎‎‌ی نزدیک سد جان می‌دهد برای شنا و آب تنی.

اتوبوس دریایی: اگر اهل تفریحات هیجان انگیز نیستید و می‌خواهید با آرامش گشتی روی دریاچه‌ی سد بزنید، بهترین راه این است که سوار اتوبوس دریایی شده و قسمت‌های مختلف سد و دریاچه را ببینید.

قایق سواری: در سد سلیمان تنگه قایق‌هایی وجود دارد که گردشگران می‌توانند با آن‌ها تمام دریاچه‌ی پشت سد را طی کرده و از قسمت‌های مختلف آن بازدید نمایند.

پدال رو: در دریاچه‌ی سد سلیمان تنگه پدال روهایی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها روی دریاچه حرکت کرده و از تماشای آن لذت ببرید.

اسکی روی آب: اسکی روی آب یکی از تفریحات جذابی است که می‌توان در سد سلیمان تنگه انجام داد، اگر شنا بلدید حتما این تفریح را در دریاچه‌ی سد امتحان کنید.

ماهیگیری: در دریاچه‌ی پشت سد سلیمان تنگه ماهی‌های بسیاری از جمله ماهی سفید، فیتوفاگ، کولی و زردپر وجود دارد، با شرکت در تورهای ماهیگیری می‌توانید لذت این تفریح پر از آرامش را تجربه کنید.

غواصی: در دریاچه‌ی سد سلیمان تنگه تورهای غواصی برگزار می‌شود، علاقمندان می‌توانند با شرکت در این تورها دنیای زیر آب دریاچه را ببینند.

تپه پیمایی: در دهکده‌ی آرامش منطقه‌ای پر از تپه وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن قدم زدن روی تپه‌ها را تجربه کنند، البته برای این تفریح حتما باید کفش مناسب داشته باشید.

ورزش در زمین بازی سد: می‌توانید در زمین ورزش دهکده‌ی آرامش هم ورزش کنید و هم بازی.

قدم زدن روی تاج سد: اگر بلیط بازدید از تاج سد را بخرید می‌توانید به ارتفاع 138 متری رفته و از بالای سد مناظر اطراف را تماشا کنید.

پیاده روی در اطراف سد: پیاده روی در طول 427 متری سد یا در طبیعت اطراف آن یکی از تفریحات آرامش بخش سد سلیمان تنگه می‌باشد.

جنگل پیمایی: می‌توانید کوله‌ای سبک برداشته به دل جنگل‌های اطراف سد سلیمان تنگه بزنید و یک جنگل پیمایی جذاب را تجربه کنید، تماشای شالیزارهای اطراف و دهکده‌ی آرامش از آن بالا بسیار دلچسب است.

عکاسی از طبیعت اطراف سد: یکی از تفریحات همیشگی در سفرها عکاسی است، اگر به تاج سد رفته و چشم انداز زیبای پایین سد را پیش روی خود ببینید قطعا به این نتیجه می‌رسید که باید از این مکانی که در آن هستید فیلم و عکس بگیرید.

پیک نیک: اگر وسایل لازم برای پیک نیک به همراه داشته باشید می‌توانید در جای مناسبی اطراف سد زیرانداز خود را پهن کرده و از طبیعت زیبای دور و برتان لذت ببرید، سکوت، آرامش، صدای آب و آواز پرندگان لذت این پیک نیک را چندین برابر می‌کند.

سد سلیمان تنگه 4

آب و هوا و بهترین زمان سفر به سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل قرار دارد، این ناحیه در بهار خنک، در تابستان گرم و شرجی، در پاییز سرد و در زمستان بسیار سرد همراه با بارش شدید می‌باشد. بهترین زمان برای سفر به سد سلیمان تنگه از نظر آب و هوا فصل بهار و تابستان است. البته پاییز رنگارنگ سد سلیمان تنگه با حس و حال عاشقانه‌اش دل هر بازدید کننده‌ای را می‌بَرد. زمستان نیز با وجود سرما برای کسانی که تحمل سردی هوا را دارند و در عوض عاشق طبیعت زمستانی هستند، فصل مناسبی برای سفر به سد سلیمان تنگه خواهد بود.

سد سلیمان تنگه 5

وسایل مورد نیاز برای سفر به سد سلیمان تنگه

در نزدیکی سد سلیمان تنگه امکانات خاصی وجود ندارد، بنابراین باید هر آنچه لازم دارید با خود ببرید. اما اگر آنجا چیزی نیاز داشتید می‌توانید به دهکده‌ی آرامش بروید، در این منطقه فروشگاه برای خرید مایحتاج مسافران وجود دارد. کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، لباس اضافی، بادگیر، کفش مناسب و... وسایلی هستند که باید در سفر به سد سلیمان تنگه همراه خود داشته باشید.

سد سلیمان تنگه 6

مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه

برای رسیدن به سد سلیمان تنگه باید ابتدا خود را به ساری برسانید، وقتی به این شهر رسیدید به بلوار کشاورز رفته، از آنجا وارد جاده‌ی کیاسر شوید. پس از 23 کیلومتر به روستایی به نام تاکام می‌رسید، بعد از روستا یک دوراهی وجود دارد که در سمت راست آن تابلوی سد سلیمان تنگه دیده می‌شود. مسیر سمت راست را انتخاب کرده وقتی حدود 25 کیلومتر پیش بروید به سد سلیمان تنگه یا شهید رجایی خواهید رسید.

آدرس: استان مازندران، 45 کیلومتری جنوب غربی ساری، روستای افراچال، سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه 7

چگونگی اقامت در سد سلیمان تنگه

برای اقامت در سد سلیمان تنگه دو گزینه پیش رو دارید: اول اینکه در اطراف سد کمپ کنید، کمپ کردن در این ناحیه نیازمند آشنایی با اصول شب مانی در طبیعت و همراه داشتن تجهیزات لازم است. گزینه‌ی دوم این است که اقامت در دهکده‌ی آرامش را برگزینید، دهکده‌ی آرامش منطقه‌ای گردشگری با تمام امکانات لازم برای مسافران است که در نزدیکی سد سلیمان تنگه قرار دارد.

سد سلیمان تنگه 8


سد سلیمان تنگه 9

سد سلیمان تنگه 10

در این مقاله سد سلیمان تنگه در استان مازندران را به شما معرفی کرده، در مورد ویژگی‌های این جاذبه‌ی زیبا صحبت کردیم و شما را با چگونگی بازدید از آن آشنا نمودیم، سد سلیمان تنگه یکی از سازه‌های بسیار بزرگ بشر است که در نزدیکی شهر ساری قرار دارد و علاوه بر تامین آب و برق مورد نیاز منطقه، از جمله جاذبه‌های گردشگری آن نیز محسوب می‌شود  همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید